Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Tävlande/aktiva (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Eulalia provar på det här med styrkelyft (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190532)

eulalia 2013-08-31 13:32

Torsdag = Stretching!

Fredag = Ben!

Knäböj 50kg 4x5st, 60kg 2x5st, (Bälte på)70kg 2x5st, 80kg 4x3st
Boxböj, hög pall 50kg 3x5st
Marklyft omv. mixgrepp 50kg 5st, 70kg 5st, 90kg 3x5st
Utfallssteg med hantlar 6kg 3x10st/ben
Benspark 40kg 3x8st:)
Raka marklyft stående på kloss 60kg 3x8st
Ryggresningar 3x10st

Åhhh, jag blir så less på mig själv... Att det ska vara så himla svårt att lära sig göra riktiga knäböjar. Igår fortsatte jag med min teknikträning, hade bättre ordning på fötterna denna gång. Jag känner att jag har fått bättre kraft och tryck i benen sedan jag smalnade av bredden, förut stod jag nära på i sumostil. Det första som jag gör då min böj börjar är att jag fäller fram ryggen och skjuter rumpan bakåt (det syns tydligt på filmen), det försöker jag jobba bort nu. Då jag börjar böja med knäna först håller jag ryggen i en bättre vinkel genom hela lyftet. Fick till rätt bra böjar på slutat av passet men det här med tekniken sitter inte alls i ryggraden...

Lite tyngre marklyft än senast, fullt fokus på tekniken även där, att få trycket på hälarna och skjuta fötterna under stången. Jag står faktiskt mycket närmare stången nu än vad jag gjorde tidigare så jag hoppas att det betyder att jag är på rätt väg. Bensparken gick bra och det kan ha varit PB men det var väl den enda övningen jag körde gristungt på. Bra pass ändå.

bighulken 2013-08-31 14:51

Ser bättre å bättre ut,tycker jag.
du kör på bra och diciplinerat.
kollade på nån film från tävling,tror det var från texas. wow säger jag.en tjej norsk som vann guld och Sverige kom 2:a.måste ha varit med dräkt,tror jag.iom vikterna.hon böjde typ 215kg!
men du är ju också på väg,bara ligga i.....
Med vänlig hälsning//

eulalia 2013-08-31 15:13

Aha, jag har sneglat lite på resultaten därifrån faktiskt, det finns grymt starka tjejer i lilla Svedala. Jag kör ju inte med dräkt (ännu;)) men jag är inte främmande för tanken. Har testat att böja någon enstaka gång med dräkt och lösa lindor och klarade väl 130kg som bäst, inte så imponerande kanske... Nä, jag vill börja med att bygga en bra grund i klassiskt lyftande först men jag tror att jag borde kunna klara kvalgränsen för utrustning utan större bekymmer, tröjan har jag testat lite mer än dräkten. Vi får se vad jag hittar på, SM i vinter tror jag går i mina gamla hemtrakter Umeå och det vore ju kul att vara med där. Men först och främst ska kroppen vara hel innan jag lägger på mera vikter.

eulalia 2013-09-01 18:14

Lördag = Streching!

Söndag = Överkropp!

Axeluppvärmning + Utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp, MM2K pass7; 60kg 6st, 67kg 5,5st, Max: 67kg 11st+Fail:)
Smalbänk FU 50kg 3x5st
Bänkpress med stopp (smal fotstance) 60kg 3x3st
cc Bröstflyes 25kg 10,10,8st:)
Kabelrodd med v-handtag 70kg 14st, 75kg 10st, 80kg 6st:)
Stående rodd med rep ned mot bröstet 40kg 3x8st:) s.set med/
Facepulls med rep 25kg 3x8st
Ryggflyes i maskin 6pl 3x8st
Biceps, sittande alt hantelcurl "15"kg 8,7,7st:)
Sidolyft med hantlar, TUT 9kg 2x9st
Underarmar hantlar 5kg 2x12st
Ryggresningar 3x10st

Det här passet behöver jag inte skämmas för, det gick ju riktigt bra ju! 11 reps i bänken var bättre än reprange (8-10reps), jag antar att det betyder att jag måste höja 6RM vikten igen. Tränade lite på smal fotstance också men jag har våldsamma problem att hålla rumpan nere i bänken då. Ja vad ska man säga om resten, jag var helt enkelt stark idag och förbättrade mina resultat i dom flesta övningarna. NÖJD!!!

eulalia 2013-09-02 18:29

Måndag = Ben!

Knäböj 50kg 4x5st, (Bälte på) 4x5st, 60kg 2x3st
Ryggresningar 3x10st s.set med/
"Beduinen" 30kg 3x20st
Situps 3x20st
"Simmarplankan" 1x30lyft/ben
Djupa knäböj med pinne på raka armar 3x5st
Utfallssteg kv 3x10st/ben

Usch, kände mig mossig och ur slag idag med lite ont i halsen, det kan vara en förkylning på gång. Körde inte någonting tungt men fick nöta teknik i böjen och köra lite rehab.

eulalia 2013-09-04 19:08

Onsdag = Bänkpress!

Axeluppvärmning + Utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp, MM2K pass8; 70kg 2x3st, 77kg 2x2st, Neg: 92kg 2x1st:)
Utlåsningar/klossbänk (5kl) 90kg 5st, 95kg 3st, 100kg 1st
Skullcruchers z-stång +15kg 3x6st
cc Bröstflyes, explosivt 15kg 3x6st

Jag bara måste vara nöjd med dagens insats. Jag är inte frisk och kry men lyckades ändå dra iväg ett nytt PB i bänken. Mitt PB på tävling är just 77kg vilket blev gjort för 2 månader sedan, på träning har jag klarat 80kg vilket jag klarade precis innan jag började med bänkprogrammet. Lite rumplyft men det är mest en fråga om rätt inställning och bättre stretching. Tyckte även att jag kände mig starkare än förut i bottenläget på dom negativa repsen. Tog bort en platta idag på klossbänken, det gick lätt ändå.

Struntade i rygg och arm övningarna för att spara lite på krafterna istället, får se om jag orkar bättre imorgon eller om jag helt enkelt struntar i det passet.

Zanndhra 2013-09-05 15:17

Grattis till PB! Bra jobbat! Speciellt med tanke på att du inte är riktigt pigg.
Jag kommer att köra nya mm2k v2. Tror att det var den jag körde sist också. Skippade däremot dom negativa repsen då, men jag tänkte testa att köra dom nu.

emmzan 2013-09-05 15:22

Kul med bänken!!! *flex*

eulalia 2013-09-08 19:42

Tack både emmzan och Zanndhra! Aha, version 2 blev det för dig, jag kör på 3:an och ärligt talat så minns jag inte varför jag valde just den men någon anledning var det säkert. Blir intressant att höra vad du tycker om dom negativa sedan.

Jo, nu har jag inte varit aktiv på forumet under några dagar och det beror på att jag har varit i Hufvudstaden och härjat hela helgen. Jag och mina kvinnliga kamrater från tiden då jag gick på simgymnasiet i Älvsbyn hade en återträff, jag hade verkligen skitroligt och det var precis som att alla var 18 igen, vi såg bara några år äldre ut. På lördagen var vi med i tjejmilen med 3 lag och det var väl egentligen tänkt att jag skulle springa men jag valde att gå hela vägen istället, dels pga förkylningen men även med tanke på höft och knästrulet jag har haft. Det gick bra och jag fick inte ont någonstans under promenaden men är lite öm, trött och sliten idag däremot. Dom där festligheterna på kvällen sedan gjorde väl inte saken bättre men det var simmarbrudarna värda, alla gånger:hbang:.

Söndag = Tjejträning på STK!

Axeluppvärmning + axelrotationer med gummiband.
Bänkpress med stopp, MM2K Pass9, 65kg 6st, 72kg 4+Fail,5st, Maxtest: 72kg 3+Fail
Bänkpress med tröja (Titan F6) 60kg 1st, 70kg 1st, 80kg 1st, 90kg Fail,1st, 95kg 1st, 100kg 1st:)
Foamroller, rollade höft och lår 2ggr per sida, Ajajajaj!

Fan vad sköj att få träna med tjejer för en gångs skull, inte för att jag har tråkigt annars men det är nog bara bra för motivationen och tävlingshjärnan att få jämföra sig lite och snegla på vad andra tjejer gör, att få utbyta lite tips och råd är inte heller fel.

Jag hade ju bänkprogrammet som huvuduppgift idag, tyvärr fick jag det inte alls att stämma idag och jag klarade inte dom målvikter som jag hade tänkt mig. Jag får sänka mitt 6RM till nästa pass men det betyder ju i praktiken att jag får ligga kvar på samma vikt, nästa helg ska jag bevisa att jag kan bättre än vad jag fick visa idag. Då är det är ju faktiskt det sista maxtestet också så då får jag en fingervisning om programmet gett någon utdelning.

Sedan vet jag inte vad som hände, jag råkade halka in i en bänktröja vilket jag absolut inte hade tänkt att göra men jag drabbades väl av ett enormt sug att testa tröjformen då jag såg dom andra tjejerna. Det gick bra, nytt PB med just den tröjan.

Nä, nu i natt ska jag kraxa ut förkylningen, sova bort helgens synder och ta nya friska tag i gymmet imorgon.

eulalia 2013-09-09 20:22

Måndag = Ben!

Knäböj (Bälte) 50kg 5st, 60kg 4st, 70kg 4x3st, 80kg 2x3st
Marklyft 70kg 5st, 90kg 5st, 100kg 3st, 110kg 2st, (Bälte på) 120kg 2xFail
Benpress, breda/djupa 150kg 5st, 200kg 3x3st, 220kg 1st+Fail, 250kg Fail
Raka marklyft stående på kloss 50kg 3x5st
Rulldåren 3x10st s.set med/
Ryggresningar 3x10st

*grr27*Jag är inte alls nöjd med det här passet, jag är klen och svag och mitt nötande med tekniken stämmer bara inte. Jag är nu mest bara förbannad faktiskt, vad är problemet?!!!

eulalia 2013-09-10 21:19

Tisdag = Promenad, 1h + stretching.

Puuuh vilken dag, känslorna har verkligen åkt berg och dalbana. Började dagen med lite mossigt självförtroende i skolan som förvandlades till glädje och "oh yeah" då flera polletter äntligen ramlade ner. Från att knappt veta hur man använder en multimeter till att felsöka elkretsar och tom presentera en "quick fix" på en maskin, jag har lärt mig jättemycket idag eller kanske snarare fått en förståelse för hur saker och ting hänger ihop. Sedan glad i hågen kom jag hem och som vanligt bänkade jag mig en stund framför datorn,,, Jag fick där reda på att en kamrat precis förlorat sitt barn efter en lång tids kamp mot sjukdom. Det var bland det mest tragiska jag har känt på länge och jag grät som en liten bäbis, och vad ska då inte den här föräldern känna inombords, det är liksom ofattbart? Ibland är livet som ett jävla lotteri och fruktansvärt orättvist.

eulalia 2013-09-11 18:45

Onsdag = Överkropp!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp, MM2K Pass 10, 75kg 2x3st, 82kg 1st,1xFail:)
cc Enarms pushdowns, omv. grepp 10kg 10st, 15kg 8st, 20kg 6st
Triceps pushdowns med "d.runken" 30kg 10st, 35kg 8st, 40kg 6st(m.hjälp)
Latsdrag 50kg 10st, 55kg 8st, 60kg 6st
Sälrodd, bänkgrepp 40kg 3x10st
Kabelrodd med v-handtag 65kg 10st, 70kg 8st, 75kg 6st, 80kg 4st
Facepulls med rep 25kg 4x8st s.set med/
Sidolyft med hantlar, FUL-TUT, 8kg 4x8st
Underarmar med hantlar 5kg 3x15st :)s.set med/
Underarmar med stång 20kg 3x15st

Kände mig inte riktigt i toppform idag heller men gjorde det bästa jag kunde av passet. Jag måste ju bara vara nöjd med pressarna, RPB med 3x75kg och ett nytt PB på 82kg där det första lyftet hade riktigt bra tryck, jag hade riktigt bra spänning genom hela kroppen och vikten bara flög upp vilket tyvärr röven också gjorde. Det andra lyftet siktade jag istället på att klara ett tävlingsgodkänt lyft men fick bara upp stången en liten bit innan den segade ner igen, det kändes inte heller som att jag hade samma tryck genom hela kroppen som i det första lyftet. Det är bra att man har saker att jobba med och förbättra;). Sedan skulle jag egentligen ha kört negativa lyft och utlåsningar men jag var så slut och trött i axeln att jag helt enkelt inte vågade. Kände av axeln även på ryggövningarna vilket gjorde att jag var iaf lite försiktig.

Stonemountain 2013-09-11 18:49

Ibland får man bara bita ihop och köra igenom passet. Varit där några gånger själv. Strongt att ta PB trots att det kändes tungt

Överlag ser det ju bra ut med dina pass.

eulalia 2013-09-11 19:13

Men tackar "Stenbergarn"! Så är det ju, alla pass går inte bra men vet man att man har gjort sitt bästa på alla plan så brukar man (oftast) kunna vara rätt nöjd ändå. Sedan finns det ju alltid saker att haka upp sig på och sådant man kunde ha gjort lite bättre.

Jag gör framsteg nu och blir starkare, i alla fall ovanför midjan. Jag tycker att jag borde ha förutsättningar att bli bättre och starkare även nedtill men skam den som ger sig, det måste gå på något vis och jag är beredd att testa det mesta för att lyckas,,, jaja med kroppens egna naturliga förutsättningar då förstås. Kul att du kikade in!

eulalia 2013-09-12 20:39

Det blev ett extra litet träningspass idag, jag har gått omkring och varit smått missnöjd över måndagspasset så nu ikväll ville jag göra någonting åt saken och träna på min teknik.

Torsdag = Knäböj!

Ryggresningar 3x10st s.set med/
Abd. Crunch 30kg 3x20st
Boxböj, hög pall 40kg 5st, 50kg 3x5st, 60kg 3x5st, 70kg 3x3st
Knäböj (Bälte) 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 3st, 80kg 3st, 90kg 2st
Ryggresningar 5kg 3x10st s.set med/
"Beduinen" 35kg 3x15st

Började med att träna boxböjar, försöker att inte skjuta knäna så himla långt fram fast jag har smalnat av stancen, trycka med hälarna och att inte fälla fram ryggen. Jag tycker själv att de tyngre boxböjarna på slutet ser bättre ut än de inledande med lättare vikt. Det ser ut som att ryggen är mer upprätt och att jag böjer mer med knäna än att börja med att fälla höften, bedöm själva...







Sedan körde jag några vanliga knäböjar med bälte där jag försökte fokusera på samma grejer som i boxböjen, dessutom jobbade jag med att hitta fullt buktryck. Det är nästan lite skämmigt att berätta men jag tror inte att jag har haft bra buktryck någonsin, jag är inte riktigt 100 på att jag gör rätt nu heller men det känns som att det är en skillnad jämfört med tidigare.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)