Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Tävlande/aktiva (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Eulalia provar på det här med styrkelyft (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190532)

eulalia 2013-07-31 20:25

Onsdag = Överkropp!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp 50kg 5st, 55kg 5st, 60kg 5st, 65kg 4st, 70kg 3st, 75kg 2st:)
Bänkpress med tröja (Titan F6) 80kg 2st, 90kg 1st, 95kg Fail,1,1,Fail:)
cc Enarms pushdowns med omv. grepp 10kg 10st, 15kg 8st, 20kg 6st, 25kg 4st
Sälrodd, lillfingret vid ringen 50kg 10st, 55kg 8st, 60kg 5+Fail, 65kg 2+2st dåliga, 62kg 3st, 65kg 2st, 70kg 1st:)
Shrugs (Remmar) 50kg 10st, 70kg 8st, 90kg 6st, 110kg 4st, 130kg 2st
Latsdrag med v-handtag 55kg 10st, 60kg 8st, 65kg 6st, 70kg 4st, 75kg 2st:)
Sidolyft med hantlar "svingar" 12kg 8,9,9,9st
cc Biceps kabelcurl med omv. grepp 20kg 10st, 25kg 8st, 30kg 6st, 35kg 4st

Starka och säkra lyft i bänken idag fast formen inte var 100%, rumplyft på sista rep på 75kg. Tröjan var det ett tag sedan man testade, den här gången vred vi till sömmarna på ärmarna och det gick faktiskt mycket bättre. Inga bekymmer med att få ned stången på bröstet och ärmarna stasade inte lika mycket som senaste gångerna. Körde omvänt grepp på både biceps och triceps idag, lättsamt för armarna men bra för att stärka handlederna.
Sedan påbörjades "vansinnes-serierna" för ryggen. Grisigt och tungt var det på slutet och säkerligen inte det minsta vackert. Jag tror ändå att det är bra träning för mig, jag behöver glömma bort det här med teknik och stilfulla lyft och bli lite aggressiv, lite slit och ryck ibland gör inget. Tex på sidolyften så skämdes jag för att jag "svingade" upp vikterna men min träningskamrat tyckte ändå att dom såg rätt hyfsade ut jämfört med många andra stilar han sett. Det känns förmodligen djävligare än vad det ser ut...
Ett bra betyg får dagens insats och att jag kommer att få grym träningsvärk imorgon är alldeles säkert.

Floruimus 2013-07-31 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6573102)
Hej Floruimus, kul att du kikade in! Tack för dom fina orden, jag har inte tagit 90kg i vanlig bänkpress ännu men jag har en långtidsplan...

90kg är ett bra mål och det är absolut inte ouppnåeligt, det blir det först när du slutar tro att det är det. Sätt upp delmål och gör en strategi för hur du ska nå målet, sedan kan du ju ändra/förbättra saker under resans gång, fast jag misstänker att du redan har koll på allt det där,,,

Just det, den där "catapult" tjofräsen,,, Det är lixom ett brett gummiband som fäster runt armarna och ligger över bröstet. Då stången är i bottenläget mot bröstet är gummibandet max utdraget och armarna fjädrar uppåt igen, Skitskoj!!!!


Mitt första mål var att ta 65, det maxade jag på för några år sedan, nästa mål är 70 och jag hoppas att jag klarar det innan året är slut :)
100 skulle vara kul bara för att det är tresiffrigt och 90 satte jag som mål i början för en kompis som kollar på gladiatorerna maxar på 90. Det vore ju lite kul att ta mer än en gladiator ;)

Det ser rätt skoj ut. Och jobbigt! :)

Floruimus 2013-07-31 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6573940)
Onsdag = Överkropp!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp 50kg 5st, 55kg 5st, 60kg 5st, 65kg 4st, 70kg 3st, 75kg 2st:)
Bänkpress med tröja (Titan F6) 80kg 2st, 90kg 1st, 95kg Fail,1,1,Fail:)
cc Enarms pushdowns med omv. grepp 10kg 10st, 15kg 8st, 20kg 6st, 25kg 4st
Sälrodd, lillfingret vid ringen 50kg 10st, 55kg 8st, 60kg 5+Fail, 65kg 2+2st dåliga, 62kg 3st, 65kg 2st, 70kg 1st:)
Shrugs (Remmar) 50kg 10st, 70kg 8st, 90kg 6st, 110kg 4st, 130kg 2st
Latsdrag med v-handtag 55kg 10st, 60kg 8st, 65kg 6st, 70kg 4st, 75kg 2st:)
Sidolyft med hantlar "svingar" 12kg 8,9,9,9st
cc Biceps kabelcurl med omv. grepp 20kg 10st, 25kg 8st, 30kg 6st, 35kg 4st

Starka och säkra lyft i bänken idag fast formen inte var 100%, rumplyft på sista rep på 75kg. Tröjan var det ett tag sedan man testade, den här gången vred vi till sömmarna på ärmarna och det gick faktiskt mycket bättre. Inga bekymmer med att få ned stången på bröstet och ärmarna stasade inte lika mycket som senaste gångerna. Körde omvänt grepp på både biceps och triceps idag, lättsamt för armarna men bra för att stärka handlederna.
Sedan påbörjades "vansinnes-serierna" för ryggen. Grisigt och tungt var det på slutet och säkerligen inte det minsta vackert. Jag tror ändå att det är bra träning för mig, jag behöver glömma bort det här med teknik och stilfulla lyft och bli lite aggressiv, lite slit och ryck ibland gör inget. Tex på sidolyften så skämdes jag för att jag "svingade" upp vikterna men min träningskamrat tyckte ändå att dom såg rätt hyfsade ut jämfört med många andra stilar han sett. Det känns förmodligen djävligare än vad det ser ut...
Ett bra betyg får dagens insats och att jag kommer att få grym träningsvärk imorgon är alldeles säkert.

Vilket pass!!!! Det är riktigt kul att se vilka vikter du tränar med, dock känner jag mig en smula svag ;P

eulalia 2013-08-03 16:56

De e bra de Floruimus, fina målsättningar! Du är inte svag, jag har stått och harvat med dina vikter jag med och det för inte allt för länge sedan. Jag drömmer också om 100kg men jag har en bit kvar ännu, nu till att börja med som första delmål så ska jag bevisa för mig själv att jag kan klara ett tävlingsgodkänt lyft på 80kg. Jag påbörjar MM2K (bänkpress programmet) imorgon så det blir intressant att se vad det kan ge.

Lördag = Ben, mage!

Uppvärmning: Stretching och lätta knäböj
Boxböj (låg pall) 40kg 4st, 45kg 4st, 50kg 4st, 55kg 4st, (Bälte på)60kg 3x4st (80%)
Marklyft stående på kloss (Bälte) 80kg 5st, 90kg 5st, 100kg 5st, 110kg 3x2st
Lårcurl 25kg 10st, 30kg 8st, 35kg 6st, 40kg 4st
Benspark, 1sek stopp 10kg 10st, 15kg 10st, 20kg 10st, 25kg 10st (Lätt)
Utallssteg med hantlar 4kg 10st, 6kg 10st, 8kg 10st/ben (70%)
Vadpressar i benpressen 150kg 17st, 200kg 12st, 220kg 9st
"Beduinen" 30kg 20st, 35kg 15st, 40kg 10st
"Simmarplankan" med viktskiva 25kg 22st/ben

Hade lite problem med stilen på böjarna då jag ville rulla fram på pallen och fälla fram överkroppen, breddade stancen och drog på bältet och det blev något bättre. Det var lite slitigt och jobbigt idag överlag men jag gjorde det bästa jag kunde i alla fall, marklyften såg inte så pjåkiga ut vilket vi filmade. Annars var det väl inget märkvärdigt med dagens pass, försökte att hålla igen på några övningar för att spara på knä och höft.

Zanndhra 2013-08-03 23:25

Ska bli spännande att se hur det går med mm2k. Jag planerar också att köra det till hösten. Lycka till!

eulalia 2013-08-04 16:22

Tack Zanndhra! Kul att du också har tänkt att prova MM2K, då kan vi ju jämföra om programmet gett den utdelning vi ville och utbyta erfarenheter om vad som vi tyckte var bättre och sämre. Jag valde "Nya MM2K v3" av dom varianter som fanns men kommer att träna med stopp i bottenläget då det är det som gäller för mig på tävling sedan.

Stretching av ben och rumpa, ca 20min

Söndag = Överkropp!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp, explosivt + Max 50kg 6st, 52kg 5,5,4st, 55kg 20st+Fail
Smalbänk 60kg 3x5st
Triceps z-stång +20kg 3x5st
cc bröstflyes, explosivt 15kg 3x5st
Latsdrag mellangrepp (remmar) 60kg 4x5st
Sittande rodd i maskin 50kg 10st, 55kg 8st, 60kg 6st, 65kg 4st
Ryggflyes i maskin 6pl 4x8st
Biceps kabelcurl 25kg 8,8st, 27kg 3,4st
Underarmar hantel 2kg 2x15st s.set med/
Underarmar stång 20kg 2x15st

Ojdå, började första passet med att knäcka repsintervallet med 6 reps innan fail vilket innebär att jag då för höja mitt 1RM med 2,5kg om jag har fattat allt rätt. Bara att gilla läget, jag ska försöka att följa programmet så som det är tänkt. Svajiga smalbänkar, bröstträffen och pressbanan varierade från lyft till lyft, tror det beror lite på ovana att träna just smalt. Låg några reps från fail på triceps sedan.
Var mer återhållsam på ryggövningarna då det vankas tunga marklyft imorgon. Är trött i handleder/händer också så där höll jag mig en bit från max men det känns ändå att man är ovan belastningen, får inte pressa mig för hårt i dom övningarna.
Godkänd insats idag, bara att ladda om inför morgondagen och få i sig lite rejält med mat. Har börjat om med kreatinet igen from idag.

eulalia 2013-08-05 19:36

Hehe, jag får nog lov att börja med en rättelse sedan föregående inlägg. Failuretestet i bänkprogrammet verkar bara påverka ändringar av 1RM om man bryter repsintervallet på pass 5,7,9 el 11. Så nu känns det bättre...

Måndag = Ben, mage!

Goodmornings 50kg 3x10st s.set med/
Abd. Crunch 35kg 3x20st
Knäböj, sumostil med stopp 50kg 5x5st, 60kg 3x3st (Lätt)
Marklyft, gummiband 40kg 3x3st, 45kg 3st, (Bälte på)50kg 3st, 55kg 3st, 60kg 3st
Benpress, benen ihop 150kg 5st, 200kg 5,5st, 225kg 5st, 250kg 3st, 275kg 3st:)
Raka marklyft, stående på kloss 50kg 4x5st (Lätt)
"Rulldåren" 15st
"Rulldåren" med viktskiva 10kg 3+5st m.hjälp
"Rulldåren" 5st + 4 minirull i ytterläge
Plankan med viktskiva 50kg 51sek (Prestigetävling! Jag vann...) 75kg 6sek (Skamsen och Förnedrad)

Knäböjarna började kännas riktigt bra mot slutet, som om jag hittat någon borttappad stil igen. Satte mig mer bakåt med rumpan och fick både bättre tryck i benen och mindre fällning i ryggen som det kändes i alla fall. Får fortsätta att nöta nu när jag kör lite lättare...
Marklyften var mycket tyngre idag än senast och det berodde nog inte på dagsformen utan att gummibanden i sig var dragna/spännda annorlunda. Riktigt grisiga benpressar för att vara mig och med den stilen, har kört med 200kg som tyngst i denna press tidigare...
Sedan testade vi lite nya utmaningar för magen och det gick väl sådär, var lite för klen för att få till ett hyfsat antal reps/sek med schysst utförande, slutade med krashlandning och fällkniv.

eulalia 2013-08-06 22:49

Tisdag!

Idag har jag inte tränat, däremot har jag testat någonting nytt,,, trumvirvel,,, kroppsscanning genom att stå på en våg. Mina resultat:

Längd: 167
Ålder: 37
Vikt: 73,8kg
Fett%: 32,1
Vatten%: 48,1%
Muskelvikt: 47,6kg
Fysisk gradering: 5 (1-9)
Viloförbränning: 1506
Metabolisk ålder: 41
Benmineral: 2,5kg (Bra)
Bukfett: 5 (1-12 är normalt)

Ojojoj, här blev man överraskad, nästan på gränsen till tjockis och med en fysisk standard som en medelmåttig Svensson. Okej, jag har visserligen inte synliga magrutor och inte ser jag ut som en bodybuilder heller men jag förväntade mig ett lite mer positivt besked angående fysiken än "standard".

Kommer jag nu att anlita en personlig wellnesscoach efter dessa besked, svar NEJ och jag är rätt nöjd över att jag vägrade att fylla i några kontaktuppgifter så jag slipper reklam och wellnesscoacher som är oroade över min fysik i luren.

Zanndhra 2013-08-06 22:55

Vad kul att testa ändå! Jag är sugen på att testa, även om jag egentligen är lite skeptisk. Men bara gör skojs skull... :)

eulalia 2013-08-07 19:46

Jag är också skeptisk, verkar finnas fler som är det då man googlar litegrann.

Onsdag = Överkropp, marklyftsutmaning!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 2x15st + bänkuppvärmning
Bänkpress med stopp, 65kg 2x3st, 70kg 2x2st, 85kg Neg 2x1st
Klossbänk/Utlåsningar 85kg 5st, 87kg 4st, 90kg 3st, 95kg 2st, 100kg 1st
Sälrodd, bänkgrepp med stopp 40kg 6st, 42kg 6st, 45kg 6st, 47kg 6st, 50kg 5st
Latsdrag 60kg 4x6st
Marklyft (Bälte) 72,5kg 100st på tid: 8.46
Sidolyft med hantlar, sittande med spikraka armar 7kg 3x10st
Biceps kabelcurl 27kg 5,5,4st med hjälp.
Underarmar hantel 3kg 2x15st s.set med/
Underarmar stång 20kg 2x15st

Pass 2 på MM2K avklarat. Kände mig lite avslagen och opeppad innan passet men skärpte till mig innan det blev tyngre lyft, trött i nacke och axel också pga för mycket datorhäng vilket gjorde sig påmint. Orkade inte hålla emot på dom negativa då jag kom nära bröstet. Utlåsningarna blev bättre och aggressivare ju tyngre vikten blev, viktigt att huvudet är med för att det ska bli bra lyft.

Sedan blev det en liten spontan utmaning i marklyft, vann visserligen idag men fick inte gymmets hittills bästa resultat, något som kommer att hamna på min "att göra lista". Jag är ändå nöjd med stilen på lyften, är inte alls särskilt trött i ländryggen utan det var benen och rumpan som gjorde jobbet idag.

Damien Thorne 2013-08-07 21:12

Ser att jag missat att skriva att i v3 så ska man aldrig ändra sitt 1RM, då kör man bara på enligt schemats vikter. På pass 10 ska man ta 2.5kg mer än 1RM och i pass 12 ska man göra försök på 5kg samt 10kg mer än sitt ursprungliga 1RM. Spelar ingen större roll om man klarar dom vikterna eller inte, den egentliga maxningen är ju ändå 14. Så på det passet kan man ha som mål att göra 2.5kg mer än det mesta man lyckats ta hittills i programmet (Tex om man klarade +5kg men inte +10kg i pass 12 så kan man försöka ta +7.5 i pass 14)

Klarar du fler än rep-range i pass 1, pass 3 osv... så ska du höja ditt 6RM med 2.5kg. Klarar du mindre än rep-range så sänker du ditt 6RM med 2.5kg

Magnus Larsson 2013-08-08 20:54

Hallå damen waco! fina sälroddar du gör. Riktigt bra. Bra pass bränner du av i största allmänhet.

eulalia 2013-08-08 22:21

Tack Damien! Ingen fara på taket, jag och min träningskompis har inte hunnit till pass 3 ännu vilket blir av först i helgen. Nu begriper jag schemat bättre, it makes sense... Jag har aldrig kört ett renodlat bänkprogram tidigare så det blir intressant att se om det ger utdelning. Jag brukar vanligtvis vara bra på att reppa jämfört med att maxa så det ska bli intressant att se hur jag lyckas med att följa schemat. Jag återkommer givetvis med feedback senare...

Tack far! Rodd och ryggövningar tror jag nog står överst på min favoritlista då det gäller gymövningar, och övningar man gillar brukar man ju ofta prestera bra i också och inte ha något emot att träna i tid och otid. En annan favvo är baksida lår men även axelpressar, men dom små axlarna är ett känsligt kapitel för mig och tål inte att piskas hårt och ofta, då gnäller dom tyvärr.

eulalia 2013-08-09 19:38

Fredag = Ben och lite mage!

Ryggresningar 3x10st
Knäböj 50kg 2x5st, 60kg 2x5st, 70kg 2x3st, (Bälte på)80kg 2x3st
Test: Känna på en riktigt hård tävlingslindning.
Fest: Fira att jag överlevde med lite kaffe och tårta.
Marklyft, sumostil 50kg 2x5st, 80kg 2x5st, 90kg 3st, 100kg 2st, 110kg 2xfail, (Bälte på) 110kg 2x1st
Benspark, med ett ben 7kg 8st, 10kg 8st, 12kg 8st/ben
Benspark 20kg 8st, 25kg 8st, 30kg 8st
"Beduinen" 30kg 20st, 35kg 15st, 40kg 10st
Vadpressar i maskin, stående 125kg 13,12,11st

Jag har grym träningsvärk i ändalyckten och baksida lår sedan onsdagens marklyftande och jag är nöjd att jag kunde genomföra passet så pass bra ändå, övningar för årets baksida och normala/smala marklyft tar vi igen någon annan dag då vi är mindre handikappade.

Halvhyfsade böjar ändå, bra djup men sisådär med känslan och balansen i överkroppen. Tror inte jag har kört på 80kg sedan SM pga knä och höftstrulet men det kändes OK idag. Det värsta är nog egentligen inte att böja djupt utan att stå och gå mycket, då blir jag jätteöm.

Fick prova på en tävlingslindning modell "rejält hård" för första gången idag, det var riktigt jobbigt och då provböjde jag inte ens. Fy fan, jag började nästan må illa och hade svettpärlor i pannan men det är ju kul att veta hur det känns. Sedan var det ju så himla underbart skönt att lossa på dom så det var det värt, helt klart. Sedan käkade vi lite tårta och drack kaffe innan vi fortsatte med träningspasset.

Sumoböj, det är inte varje dag man ger sig i kast med den grenen men fick till dom bättre än vanligt faktiskt, rakare hållning i ryggen med mindre belastning på länden och höll stången längre ned i fingrarna också. Jag tror att 110kg är PB med sumostil.

eulalia 2013-08-11 17:47

Ojdå, jag har visst råkat bli tillfälligt handikappad. Vaknade i lördags morse och hade nästan krampkänningar i hamstrings, höft och röv. Fick ägna mycket tid, säkert 2h sammanlagt till att stretcha å töja baksidan då skinkan stramade redan då jag satt med benet i 90gr vinkel.

Söndag = Överkropp!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp, explosivt: 55kg 6st, 57kg 5,5,4st, Max: 60kg 15st+Fail:)
Smalbänk 60kg 3x3st
Triceps pushdowns 35kg 3x6st
Chins (kv på gymmet: 74,2kg) kv 9st, 5kg 4+1, 4+1, 4+2 m.hjälp
cc. Bröstflyes, explosivt 15kg 4x6st
Kabelrodd med v-handtag 50kg 10st, 60kg 8st, 70kg 6st, 80kg 4st
Liggande kabelrodd med brett grepp 40kg 4x8st
Latsdrag, strikt och maxbrett 50kg 4x6st
Biceps stångcurl 20kg "21:an" 3x21st
Underarmar hantel 3kg 2x20st s.set med/:)
Underarmar stång 20kg 2x15st

Bänkpress MM2K pass 3 idag. Var lite rädd att min rövkramp skulle spöka men det gick bra, lite knäömt var det enda. Gjorde överlag bra pressar och var koncentrerad på uppgiften, 15 reps i maxtestet var också OK, fick en felträff på sista men det hade nog inte blivit mer än 1 rep till iaf. Jag behöver i alla fall inte höja mitt 6RM tills nästa pass, vilket jag fick göra inför dagens. Tror att mitt PB i maxreps på 60kg är 19st vilket jag gjorde för 1 år sedan men då var det utan stopp. Jag har blivit starkare... Smalbänken känns lite knölig och brytig, breddade greppet några cm och det blev genast mycket stadigare och bättre. Bröstflyes kör jag explosivt ihop men sakta bakåt för skaderiskens skull.

Skitnöjd över chinsen idag, trodde aldrig att jag skulle sätta tangerat nutids PB med min nuförtiden lite mer välutvecklade och grandiosa bakdel. Kände att det fanns mer att ge i dom andra ryggövningarna men man behöver inte pressa kroppen till nära fail hela tiden.

"21:an" bicepscurls var en ny upplevelse, 7 halvreps i botten + 7 halvreps i toppläge och sedan 7 reps med full rom. Blev riktigt jobbigt på sista set och min svagare arm började svika. Händer och underarmar börjar ha återhämtat sig nu vilket resulterade i en ökning.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)