Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Tävlande/aktiva (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Eulalia provar på det här med styrkelyft (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190532)

bighulken 2013-12-10 04:49

fasen vad du ligger i nu!!!!!...........duktigt....
förstår att det kanske är KM som hägrar......lol.

same här,,,,på lördag smäller det......;-). så nu bara köra lätt denna vecka då.

eulalia 2013-12-10 22:05

Ja, du har faktiskt rätt! Nu på fredag har vi en "prova på tävling" i bänkpress för alla medlemmar på gymmet där jag tränar. Alla mot alla, gamlingar och föredettingar, nybörjare och tjejer som killar. Det brukar vara riktigt kul stämning och såhär några veckor innan den stora bataljen så dyker det upp folk som man sällan ser på gymmet annars. Det är mer roligt än tävling, och det är väl därför den är så uppskattad gissar jag.

Sedan på Lördag ska jag vara med på "pepparkakslyftet" i Södertälje, klassiskt SL handlar det om då. Det blir intressant att testa formen och skoj att träffa alla klubbkamrater.

Idag hade jag ingen träning planerad men jag åkte väg till simhallen. Ingen träning utan bara återhämtning; 2 rundor bubbelpool och sedan lite sauna, därefter lite stretching för benen, ca 15min.

Bighulken, lycka till på KM:)!

bighulken 2013-12-11 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6772710)
Ja, du har faktiskt rätt! Nu på fredag har vi en "prova på tävling" i bänkpress för alla medlemmar på gymmet där jag tränar. Alla mot alla, gamlingar och föredettingar, nybörjare och tjejer som killar. Det brukar vara riktigt kul stämning och såhär några veckor innan den stora bataljen så dyker det upp folk som man sällan ser på gymmet annars. Det är mer roligt än tävling, och det är väl därför den är så uppskattad gissar jag.

Sedan på Lördag ska jag vara med på "pepparkakslyftet" i Södertälje, klassiskt SL handlar det om då. Det blir intressant att testa formen och skoj att träffa alla klubbkamrater.

Idag hade jag ingen träning planerad men jag åkte väg till simhallen. Ingen träning utan bara återhämtning; 2 rundor bubbelpool och sedan lite sauna, därefter lite stretching för benen, ca 15min.

Bighulken, lycka till på KM:)!


tackar.aha pepparkakslyftet!!!....ja Tahvo/Extrem Power team, frågade om jag ville vara med där också.....en god sak förvisso.men lite så där blyg nu innan jag fått lite rutin osv.....så börjar lite lätt först då.

ha det bäst nu ....Med vänlig hälsning/

eulalia 2013-12-11 19:42

Onsdag = Vecka 3, pass 2!

Knäböj (Bälte) 50kg 6st, 65kg 6st, 75kg 6st, 85kg 6x6st
Bänkpress 40kg 5st, 50kg 3x3st
Marklyft (Bälte) 50kg 5st, 70kg 4st, 90kg 3st, 110kg 2st
cc Liggande ryggflyes 10kg 2x15st s.set med/
Utåtrotationer 1pl 2x15st

Usch vad det är jobbigt att reppa, och det säger jag som har varit en tokreppare i grunden. Jag orkade inte riktigt hålla koncentrationen och motivationen upp på alla lyft så det blev lite blandade böjar, allt från rätt dålig stil till jättebra.

Är trött och sliten i axeln och nöjde mig med några lätta och snabba pressar.

Marklyften känns som att dom går bra just nu, jag pressar mer med hälarna än lyfter med ryggen och jag har även lite bättre rövspänning och tryck i starten än tidigare. Sparade lite krut genom att bara göra några få lyft men satsade på att genomföra dom riktigt bra istället då det blir maxning på tävlingen i helgen. Testkörde även mina nya sockiplast idag,,, det är kul när man får klä sig lite sexigt på gymmet!

emmzan 2013-12-11 22:13

6x6-passet i RSR är ruskigt segt tyckte jag, sedan rullar det bara på :)

eulalia 2013-12-13 22:30

Kul att höra emmzan, det kändes lite motigt senast men jag tror ändå att jag kan ha glädje av att nöta in rörelsen med många korrekta lyft, det blir kul att se om programmet ger utdelning. Böj-formen får jag smygtesta redan imorgon på pepparkakslyftet, hoppas att träningsvärken hinner släppa tills dess.

Fredag = Skinkpress!

70kg - Godkänd
72kg - Godkänd
75kg - Bom

Dom två första lyften kändes väl OK, aningen tröga i botten bara. På det sista lyftet var jag lite mer laddad och peppad men det hjälpte inte alls, stången satt som klistrad vid bröstkorgen. Det är lite tråkigt att resultaten dalar men det är bara att borsta av sig och fortsätta, någon gång blir det min tur;).

Det var förbaskat rolig stämning på gymmet idag i alla fall, alla hejade på alla och endel passade på att putsa sina pers rejält, riktigt kul att se.

eulalia 2013-12-14 16:22

Lördag = Pepparkakslyftet!

Vikt: 75,40kg

Knäböj
95kg - Godkänt
102kg - Godkänt
107kg - Underkänt

Bänkpress
70kg - Godkänt
72kg - Godkänt
75kg - Godkänt

Marklyft
115kg - Godkänt
125kg - Godkänt
130kg - Bom

Knäböjarna kändes hyfsat OK tycker jag, höll ryggen och hade bra tryck med benen men tyvärr var djupet för snålt. Får jag inte till tekniken riktigt som jag tänkt och skjuter fram knäna så brukar jag kunna få följdproblem med djupet också, tror det var det som hände idag. Hade jag klarat 107kg så hade jag haft ett nytt PB med mig hem och lyftet kändes inte heller särskilt tungt men det ska ju helst vara godkänt också. Bara att nöta vidare... Gör rätt på träningen så funkar det på tävling senare, enkelt!

Bänkpressarna är jag faktiskt rätt nöjd med trots att jag hade lite problem att tända till och ladda före lyften, inte kändes dom särskilt bra heller men jag lyfte ändå mer vikt än igår. Min högra skinka hade problem att hålla sig nere på bänken.

Marklyftandet hade jag nästan mest förväntningar på och jag var supertaggad innan det sista lyftet, jag var helt inställd på att dra ett nytt PB på 130kg men stången satt som fastklistrad i golvet. Tekniken känns dock som att den stämmer bättre än på länge så det måste vara dags nu snart...

302kg totalt, lite stolpe ut kan jag tycka men så är det ibland. Bara att ta nya tag och sikta framåt.

eulalia 2013-12-16 20:21

Måndag = Vecka 4, Pass 1 (fast egentligen inte...)

Jag skulle ha kört 5x5st på 92kg enligt RSR men så bidde det inte. Jag var på plats tidigt nere i källarn och tänkte passa på att tänja och töja lite i den nya böjdräkten, detta resulterade i att det blev böjdräkts-träning istället.

Knäböj (Dräkt, Bälte) 80kg 4st, 100kg 2st, 120kg 2st, (Lindor) 130kg 2st, 140kg 2st, 150kg 2st, 130kg 2st
Bänkpress med stopp 50kg 4st, 60kg 4st, 65kg 5x5st
Ryggflyes i maskin 5pl 15st, 6pl 12st, 7pl 9st
Framåtlutande sidolyft med hantlar 7kg 15st, 8kg 12st, 9kg 9st
Sidolyft med hantlar 7kg 15st, 8kg 12st, 9kg 9st
cc Enarms framåtlyft (ingen vila) 1pl 3x10st/sida

Aouch, den är sååå tight den lilla minidräkten. Det pulserar, skjuter och plirar i låren, röven blir helt hoppressad och domnar och svanskotan blir mörbultad. Jag har inte lyckats komma ner i djup ännu vilket beror på både dräkten och tekniken, hade kanske 1dm kvar till godkänt djup idag. Bara att kämpa vidare, jag ger inte upp i första taget.

Bänkpressarna var ganska tama och oinspirerade, dålig vilja = dåliga lyft!

eulalia 2013-12-18 20:23

Tisdag = Stretching, ca 30min!

Idag har jag tagit min examen och det känns grymt bra! Det var högtidligt och fint med tacktal, fotografering och 3-rätters meny med vin till maten. "Perfekt" laddning inför em-passet;).

Onsdag = Vecka 4, Pass 2!

Knäböj 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5st, (Bälte på) 85kg 6x2st
Bänkpress med stopp 40kg 4st, 50kg 4st, 60kg 4st
Bänkpress med tröja 80kg 1st, 90kg 2x1st, 100kg 3x1st
Marklyft (Bälte) 50kg 5st, 80kg 5st, 110kg 3st, 120kg Fail, 115kg 1st

Knäböjarna är jag inte särskilt nöjd med, dom kändes starka och bra men djupet var dåligt och kamraterna tyckte även att jag fällde fram ryggen mer än vanligt. Gissningsvis ger teknikbristen med hållningen följdfel på godkänt djup, något att jobba med.

Jag är ju tvungen att köra in den nya tröjan, skippade klossen på dom 3 sista men stången ville inte riktigt hela vägen ned. Fick någon sorts låsning i bröstet eller ryggen också så jag har problem att dra djupt efter andan. Är jag hyfsat fräsch så kör jag med tröjan även på Söndag för sedan dröjer det tills jag får hjälp nästa gång.

Marklyft körde jag mest för att hänga på dom andra fastän jag inte kände mig riktigt återhämtad sedan helgens maxning, det var tuuungt!

eulalia 2013-12-19 20:47

Den där "låsningen" i bröst/rygg har varit lite besvärlig så jag har försökt att hålla igång och röra på mig litegrann under dagen och nu under kvällen drog jag iväg till simhallen.

8x100m Frisim

Bubbelpool

Sedan knallade jag iväg ned till atletklubben för lite mysig stretch och genomblödning.

Axeldrag nedåt (latsdrag) 50kg 3x8st s.set med/
Axeldrag bakåt (roddmaskin) 50kg 3x8st
Shrugs med hantlar 25kg 3x8st s.set med/
Hantelrodd, enarms 25kg 3x8st

eulalia 2013-12-20 20:52

Fredag = Vecka 4, Pass 3!

Knäböj (Bälte) 50kg 2x4st, 60kg 4st, 70kg 4st, 80kg 4st, 97kg 4x4st;)
Bänkpress med stopp, explosivt! 40kg 4st, 50kg 2x4st, 60kg 3x4st
Facepulls med rep 20kg 12st, 25kg 10st, 30kg 8st
cc Latsdrag 30kg 12st, 35kg 10st, 40kg 8st
Liggande kabelrodd med stopp, brett grepp 30kg 12st, 35kg 10st, 40kg 8st

Jag är skapligt nöjd med min insats idag, jag var tveksam att det skulle bli någonting böjt alls med tanke på känslan i bröstryggen men det gick OK faktiskt. Lite halvdan teknik och dåligt djup, det blir något för mig att jobba på under julledigheten skulle jag tro. På det gymmet finns varken passare eller powerrack så då får det enbart handla om idiotsäkra lyft. Jaja, 4x97kg tror jag inte att jag har böjt tidigare så det får bli nytt PB då.

Tränade lite lättare men explosivt i bänken, jobbade stenhårt med att få upp höjden på bröstkorgen och att kunna hålla rumpan nere i bänken.

eulalia 2013-12-21 18:55

Lördagsmys på atletklubben!

Ryggresningar 3x10st s.set med/
Abd. Crunch 25kg 3x20st
Boxböj/teknikövning 50kg 5x5st
Goodmornings 30kg s.set med/
Situps 3x20st

Lätt och lagom idag, det är träning tillsammans med Södertäljeligan imorgon:hbang:!!!

eulalia 2013-12-22 17:33

Söndag = Träningsdag på KAK!

Knäböj (Bälte) 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5st, 85kg 4x2st
Bänkpress med tröja 80kg 2st, 90kg 2st, 100kg 2xFail, 90kg 2x1st
Marklyft, explosivt! 50kg 5st, 80kg 5st, 102kg 6x2st

Jag fick till hyfsade böjar idag, full koncentration på bra djup, brösta upp ordentligt och att inte fälla ryggen.

Sedan till dagens huvudövning för min del: tröjbänken! Idag vred vi ärmarna och drog lite i tröjan runt om men jag får det inte riktigt att fungera, desto djupare press ju mer hamnar jag utanför den normala pressbanan på vägen ned så jag lägger ned stången på magen. Fick i uppdrag att träna på typ 90kg men att göra kontrollerade luftvändningar tills det känns stabilt och bra. Ska även testa att ändra mitt grepp så att jag håller handlederna mera rakt istället för att rotera armbågarna utåt/händerna inåt, ska även försöka att träna bort att jag har böjda armar vid avlyftet.

Det var i alla fall ett jäkla drag nere i källargymmet idag, fullt med klubbkamrater från Södertälje, vi petar och tycker till om varandras teknik och stilar, lär känna varandra och kan förhoppningsvis senare även stötta varandra på ett bättre sätt då det blir tävlingdags.

bighulken 2013-12-22 17:42

nice,,,,så ska de va,stämmning på gymet/klubben.....;-)

Magnus Larsson 2013-12-22 19:58

Kul läsning du bjuder på. Bra res på det där pepparkakslyftet. Inte minst bänken?

eulalia 2013-12-22 20:16

Vad roligt att få så pass celebert besök som av självaste herr Larsson:)! Nämen det gick väl sådär på tävlingen, det har varit mycket annat nu senaste tiden och mina resultat har nästan gått bakåt pga detta, mest baklänges har det gått med bänken. Gjorde en press på träningen på 82kg med stopp (och rövlyft) under hösten, nu får jag kämpa för att klara 75. Jaja, så är det, upp och ner... Krafterna finns där någonstans, jag kan bara inte hitta dom just nu:/.

Bighulken - Vi har förbannat kul på våra träningar, jag längtar till alla träningspass.

Magnus Larsson 2013-12-22 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6790024)
Vad roligt att få så pass celebert besök som av självaste herr Larsson:)! Nämen det gick väl sådär på tävlingen, det har varit mycket annat nu senaste tiden och mina resultat har nästan gått bakåt pga detta, mest baklänges har det gått med bänken. Gjorde en press på träningen på 82kg med stopp (och rövlyft) under hösten, nu får jag kämpa för att klara 75. Jaja, så är det, upp och ner... Krafterna finns där någonstans, jag kan bara inte hitta dom just nu:/.

Bighulken - Vi har förbannat kul på våra träningar, jag längtar till alla träningspass.

Så kan det vara minsann, men jäklar i min låda vad gött man har det när man kommer över den där platån. Tex när man fått vila några dagar och är pepp: plötsligt händer det... Hade iaf ett sånt ögonblick förra veckan själv. Idag sög det dock.. dooh...

Aha men du har ju fullt upp med plugg med?

Kul du kallar mig Herr Larsson. Det brukar mina tyska kollegor annars bara göra: "Sehr geehrter Herr Larsson"

eulalia 2013-12-22 21:01

Jag har faktiskt precis tagit min examen så nu from Januari så börjar jag på ett nytt jobb i en ny stad. Det blir säkert jobbigt vissa dagar då man är grön på precis allting men jag tror överlag att jag kommer att trivas. Jag ska jobba på samma firma som jag har gjort 14 veckor av min praktik på så jag har ett hum om iaf vad som väntar. Att man trivs på jobbet och med arbetskamraterna är så jäkla viktigt, och det gör jag där. Jag tror det kan bli riktigt bra faktiskt, trots att man får flytta ännu en gång och börja om lite på ny kula:)!

Galt 2013-12-23 00:12

Från sågverk till....
 
Visst utbildade du dej till kyltekniker var d visst eller?kul att du tog steget utifrån sågverkens lite fyrkantiga värld till något du vilja göra!!creds till dej för det:-)

Ha nu en riktigt goderan jul å ett gott nytt

bighulken 2013-12-23 21:39

God jul på dig nu !!!!........Med vänlig hälsning/

i0Janki78 2013-12-24 16:47

God jul tjejen.
Hoppas kommande år ska vara grymt snäll mot dig.
Kramar

i0Janki78 2013-12-24 16:49

God jul och allt det där.
Hoppas kommande år ska vara riktigt snäll mot dig
Kötta på och må väl :)
Kram

eulalia 2013-12-28 15:46

Citat:

Visst utbildade du dej till kyltekniker var d visst eller?kul att du tog steget utifrån sågverkens lite fyrkantiga värld till något du vilja göra!!creds till dej för det:-)

Ha nu en riktigt goderan jul å ett gott nytt
Jajjemen, det är helt riktigt Galten. Jag har faktiskt i mångt och mycket trivts bra på sågen/hyvleriet under alla år men det finns ju kvar om jag ångrar mitt påhitt att testa en ny bransch. God Jul och Gott nytt år kompis!

Citat:

God jul på dig nu !!!!........Med vänlig hälsning/
God fortsättning till dig med store hulk!

Citat:

God jul och allt det där.
Hoppas kommande år ska vara riktigt snäll mot dig
Kötta på och må väl
Kram
Två julhälsningar fick jag tom, jag känner mig speciell;)! Livet är ju som det är, lite upp och ner och detta år har väl varit lite av ett mellanår men det enda man vet säkert är att någon gång vänder det och allt faller på plats. Minns du den där berättelsen om burken med golfbollar, jag jobbar på att fylla min burk. Jag önskar dig och hela din familj en riktigt god fortsättning*hug*.

Onsdag/Juldagen!

Tog en längre promenad, 1h och 40min.

Sedan fick kroppen en rejäl genomgång med stretching, kanske 45min. Därefter fick jag lite hjälp med att knäcka loss lite låsningar i bröstryggen.

Torsdag = Böj & Mark (Kusthallen)

Knäböj/boxböj (hög bänk) 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 3x5st
Knäböj (Bälte) 50kg 2st, 60kg 2st, 70kg 2st, 80kg 2st, 90kg 6x2st
Ryggresningar 15kg 3x10st
Raka marklyft (Remmar) 70kg 12st, 80kg 10st 90kg 8st, 100kg 6st
Bollcrunch 3x20st
Bänkpress FU, lätt och explosivt! 40kg 5x5st

Äntligen på återbesök på mitt gamla favvogym och det var ett kärt återbesök. På knäböjen hade jag inte tillgång till varken passning eller safetyrack så jag fick satsa på att göra säkra lyft med bra teknik istället. Det kändes som att jag fick till bra djup samt bra uppspänt bröst och ingen fällning av rygg.

I bänkpressen försökte jag hålla handlederna mer raka än inåtroterat som jag är van att göra.

Jag får återkomma med fler uppdateringar senare, jag har fullt upp med att hälsa på mina släktingar.

i0Janki78 2013-12-30 07:25

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6797090)
Minns du den där berättelsen om burken med golfbollar, jag jobbar på att fylla min burk. Jag önskar dig och hela din familj en riktigt god fortsättning*hug*.

Klart jag minns den fina berättelsen, kul att även du minns den :)
Liten repris:

När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar kaffe.

En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig.
När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonnäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar.

Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.

Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna.

Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.
Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Naturligtvis fyllde sanden upp resten av tomrummen.

Han frågade ännu en gång om burken var full. Studenterna svarade med ett enhälligt "ja".

Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.

"Nu", sa professorn medan skratten klingade ut, "vill jag att ni påminns om att den här burken representerar ert liv.

Golfbollarna representerar de viktiga sakerna.
Familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta.
Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.

Småstenarna representerar andra sakerna som betyder något, som ett hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.

"Om ni lägger sanden i burken först", fortsatte professorn, "går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet.
Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig.

Så... var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet.
Umgås med dina barn.Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till åt det som gör dig passionerad.
Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt.

Ta hand om "golfbollarna" först - sakerna som verkligen betyder något.
Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand."

En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar.

Professorn log. "Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er; att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän."

eulalia 2014-01-01 21:23

Tack i0janki, jag tycker den är riktigt bra*yourock*.

Det har varit lite dåligt med uppdateringar den senaste veckan och det beror på att jag har tillbringat en vecka uppe i norr och hälsat på mina släktingar.

Fredag = Överkropp! (Kusthallen)

Axeluppvärmning
Bänkpress TNG 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 5st, 90kg 1st, 95kg 1st:)
cc Bröstflyes 3pl 3x8st
cc Triceps pushdowns 12pl 3x8st
Latsdrag 12pl 4,6,6st
Kabelrodd v-handtag 14pl 3x6st
Kettlebell svingar 16kg 3x30st
Sidolyft med hantlar 6kg 20st, 7kg 15st, 8kg 12st

Lite uppmjukning och knäckning av ryggen...

Jag verkar ha blivit 15kg starkare i bänkpress jämfört med 1,5år tillbaka. TNG, rumplyft, ej tävlingsgodkänd bänk (extra hög) och jag är inte ens säker på att stången väger 20kg, men starkare har jag absolut blivit - and that is a good thing! Jag har filmat litegrann och försökt att jämföra varför jag pressar bättre på den här bänken jämfört med den SL-godkända, jag har lite idéer på lut som jag ska testa.

Zanndhra 2014-01-01 21:39

Hej och God fortsättning!!
Hoppas jul- och nyårshelgen varit lugn, skön och mysig!
Hur lyder planerna för det nya året då? :)

eulalia 2014-01-01 22:52

Men hej Zanndhra, kul att du hälsade på här inne och jag passar på att även önska dig en god fortsättning. Jag måste säga att jag är nöjd med mitt julfirande, jag har hälsat på mina släktingar i Ångermanland och i Umeå (där jag själv är ifrån).

Det här med att sätta upp planer och målsättningar är jag egentligen rätt duktig på och det faller sig naturligt med min gamla idrottsbakgrund. Nu under hösten hände dock en jobbig sak som gjorde att jag tappade luften fullständigt, resultaten dalade och jag blev så frustrerad och förbannad att jag faktiskt funderade på att sluta med SL. Nåväl, jag samlade mig i alla fall och bestämde mig för att fortsätta. Jag mår bra av att träna och jag har ett underbart kompisgäng där nere i gymmet som jag absolut inte vill sluta umgås med, men det här med målsättningar och att ställa några som helst krav på mig själv har jag i princip fått lägga på is för tillfället. Känner jag mig själv rätt så kommer jag igen då mitt liv åter har hamnat i balans. Usch, det här låter mer och mer som en självömkande offerjournal men jag måste säga att så har jag inte tänkt att det ska bli. Jag har under julhelgen försökt att ta vara på dom tillfällen som har gett mig positiv energi, jag har nog aldrig lekt och skojat så mycket med småungar som jag har gjort under denna vecka, det är helt sjukt hur mycket glädje man kan få av barnskratt, pärlplattor och snor-monster.

eulalia 2014-01-01 23:04

Söndag = Ben! (Victory Gym, Nordmaling)

Axeluppvärmning, bröststretch, utåtrotationer för axlar 1pl 2x15st
Knäböj, sumostil med stopp, 60kg 5st, 70kg 4st, 80kg 3st, 90kg 3x2st
Boxböj/Teknikövning (låg pall) 60kg 5x5st
Ryggresningar 15kg 3x10st
Sittande lårcurl (Gymleco) 45kg 15st, 50kg 2x10st
"Gynstolen" Ut och insida lår 50kg 3x10st s.set utan vila
Benspark (Gymleco) 50kg 10st, 60kg 2x8st
Bollcrunch 3x20st
"Mark-shrugs" i smith (remmar) explosivt! +70kg 3x8st

Zanndhra 2014-01-01 23:11

Tack ska du ha!
Jag är, precis som du, också en person som sätter upp målsättningar och hela tiden (nästan till varje pris) vill sträva framåt. En bra egenskap förvisso, men ibland kan ju andra saker runt omkring göra det i princip omöjligt (för stunden i alla fall).
Att träna ska ju vara roligt och nåt man mår gott av. Toppen att du känner att du gör det! Det räcker ju gott nog så!! Lägg alla krav åt sidan och gå på gymmet "bara" för gemenskapen och för att det är nåt du älskar och mår bra av.
Hoppas du kommer i balans och att 2014 kommer att bli en toppen år!!
All lycka och varma tankar! Kram *hug*

eulalia 2014-01-01 23:38

Tack snälla goa du, den där virtuella ryggdunken gjorde mig så glad att jag blev tårögd*hug*.

Måndag = Överkropp! (Kusthallen)

Axeluppvärmning
Bänkpress TNG 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5,3,3st, explosivt: 50kg 3x5st
Militärpress (Bälte) 40kg 9st, 45kg 3+F, 2+F
Armhävningar med benen på boll 28st
cc Triceps enarmspushdowns med omv grepp 3pl 3x8st
Stångrodd (90gr) med brett grepp (Remmar) 50kg 6st, 60kg 3x6st
Stångrodd (45gr) med smalt sup grepp (Remmar) 60kg 6st, 70kg 3x6st
Sidolyft i maskin 30kg 5x6st
Hantellyft framåt 8kg 3x12st
cc Framåtlutande (90gr) enarms sidolyft (Handledsrem) 3pl 2x12st

Tyvärr hade jag ingen hjälp med passning denna gång, sedan så hade jag handsvett så att greppet blev bredare och bredare hela tiden så bänkövningen gick väl inte så bra. Det mesta gick lite halvtungt och segt men med 2 vilodagar och en massa god mat nu över årsskiftet så är nog kroppen återställd igen.

eulalia 2014-01-03 12:34

Torsdag = Boxböj och mage! (KAK)

Boxböj/Teknikövning (Bälte) 40kg 4st, 45kg 4st, 50kg 4st, 55kg 4st, 60kg 4st, 65kg 4t, 70kg 4st
Abd. Crunch 40kg 3x15st
"Benduinen" 40kg 3x12st

Stretching: Ben, rumpa, rygg och bröst
Sauna!

Det blev ett lättsamt kompletteringspass idag för att spara energi till det ordinarie träningspasset. Testade mitt nya bälte för första gången och jag känner mig nöjd med det. Vägde mig även med kläder inne på gymmet: drygt 79kg!!! Nästan PB ju...

eulalia 2014-01-03 20:58

Hehe, här är det snabba ryck, jag/vi har visst slutat med RSR och hoppat på det norska 12 veckors programmet istället. Kör lite efter eget huvud på bänk/press-övningarna tills jag har gjort bort Bänk-SM.

Fredag = Vecka 1, Pass 3!

Goodmornings 40kg 3x10st s.set med/
Abd. Crunch 25kg 3x25st
Knäböj (Bälte) 50kg 6st, 60kg 6st, 62kg 5st, 72kg 4st, 3x(75kg 3st + 70kg 6st)
Bänkpress TNG 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 3st
Bänkpress med tröja (kloss & luftvändningar) 80kg 2st, 90kg 3x2st
Marklyft stående på kloss 70kg 5st, 75kg 5st, 80kg 4,4st, 87kg 4,4st
Militärpress bakom nacken 25kg 6st, 27kg 5,5st, 30kg 4,4st
Stångrodd i Smith (Remmar) 40kg 10st, 45kg 10st, 50kg 10st
Dips 3x6st

Jag har justerat vikterna både uppåt och neråt jämfört med förra gången jag körde det här programmet, tiden får utvisa om det var ett klokt drag.

Jag höll tekniken och djupet rätt så bra på knäböjarna, jag tror att jag har varit lite krum och låst i bröstryggen senaste tiden och därför tappat stilen en aning men nu verkar jag vara på rätt köl igen med böjstilen. Det var flåsigt och ovant med 9-reppare.

Bänktröjan däremot kommer jag inte alls överens med, det går varken att brygga upp eller att komma ner med stången nära bröstet, bara att balansera 90kg är en utmaning då stången vinglar och far överallt. Jag tvivlar starkt på att jag hinner få ordning på lyften innan SM så kanske det blir att köra med F6:an nu dom sista passen.

Fick lite kritik då det gäller mina marklyft (och sånt är positivt fast det inte alltid är roligt att höra). Rumpan vill gärna lyfta lite före ryggen, det konstiga är att jag känner mig starkare då det blir mer likt ett rakt marklyft än då jag sätter ned rumpan lägre, benen kändes helt kraftlösa. Hoppas att det bara var något tillfälligt, det har ju överlag känts rätt bra i marken senaste tiden.

I militären ska jag köra lite lättare än förra gången det begav sig med det norska programmet (men ändå tyngre än programförslaget) blev sliten i axlarna av att gå så nära max i alla pressövningar. Stångrodden var strikt och utan hjälpgung. Dipsen däremot var inte någon fröjd, det var iofs länge sedan jag tränade dips men min nya tyngre kroppshydda gjorde det i princip omöjligt att klara ens en dip med vettigt djup, inte kul.

eulalia 2014-01-05 20:38

Söndag = Vecka 2, Pass 1! (SAK)

Knäböj (Bälte) 50kg 3x5st, 67kg 6st, 72kg 5st, 80kg 4st, 85kg 3st, 87kg 3st, 92kg 3,3st
Bänkpress med tröja 80kg 2st, 90kg 2st, 95kg 2st, 100kg 1st
Raka marklyft stående på kloss 60kg 5st, 70kg 5st, 75kg 5,5st
Militärpress 27kg 5st, 32kg 4,4st, 35kg 3,3st
Lårcurl, liggande 25kg 12st, 27kg 10st, 30kg 8st

Idag var det träningsdag i Södertälje! Hela flaket var fullt med lyftare och det är alltid lika trevligt. Själv hade jag inga större förhoppningar på mig själv då jag sovit typ 1h under natten men det gick visst rätt bra i alla fall.

Knäböjarna (som jag hade gruvat mig för) funkade utan några större problem, stabila och starka lyft med bra djup.
Sedan blev det så att jag körde med den gamla F6:an i bänk och den funkade utan några större bekymmer, fick till ärmarna riktigt bra så det ska jag försöka ta med mig till SM. Det fanns mer pulver kvar men jag nöjde mig med att veta att jag lätt klarar ingången och att jag har god kapacitet att slå mitt PB.

Magnus Larsson 2014-01-05 21:07

Aha det är Södertälje du tränar på?

En barndomskamrat till min syster tränar där. Fint pass baj dö wäj. Mkt knäböj!

eulalia 2014-01-05 21:28

Som regel tränar jag på atletklubben i Katrineholm men jag tävlar för Södertälje AK. Få se hur det blir med upplägget nu framöver då jag flyttar till Nyköping, där finns ingen SL-klubb såvitt jag vet så jag får förmodligen träna endel på egen hand och sedan pendla vissa träningsdagar.

bighulken 2014-01-05 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6807033)
Som regel tränar jag på atletklubben i Katrineholm men jag tävlar för Södertälje AK. Få se hur det blir med upplägget nu framöver då jag flyttar till Nyköping, där finns ingen SL-klubb såvitt jag vet så jag får förmodligen träna endel på egen hand och sedan pendla vissa träningsdagar.

wow,det var väldans vad du rört på dig de senaste åren!!....;-).

bytt idrott,bytt arbete och sätt att arbeta på då,yrke.
och bytt gym/klubb...och bytt bostadsort också då....det rör på sig.......lol.

hoppas de blir bra å tillfredsställande med nya orten å tränings ställe osv då.

hej svejs.mvh

eulalia 2014-01-06 21:47

Tack mr bighulken! Jag gör faktiskt min första arbetsdag imorgon, känner mig både nervös och förväntansfull;). Jag tror att det passar mig perfekt just nu att få lite ordning och rutiner med mat och sovtider på mina veckodagar, plus att man får vara lite social och framåt och prata med folk.

Måndag = Extrapass, Böj och Rygg! (Hälsogymmet)

Knäböj med pinne på raka armar 3x10st
TRX Rodd med benen på boll 3x10st
Axeluppvärmning + Utåtrotationer 1pl 2x15st
Goodmornings 50kg 3x10st
Boxböj mot bänk (Bälte) 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 5st, 90kg 5st
Knäböj, sumostil med stopp (Bälte) 50kg 3st, 60kg 3st, 70kg 3st, 80kg 3st, 90kg 3st
T-bar +15kg 10st, 30kg 10st, 45kg 10st, 60kg 6st
Framåtlutande sidolyft med hantlar 8kg 3x12st
Boll-Crunch 3x20st
Balansplatta, stående på ett ben 3x90sek/ben

Lite rollning och själv-knäckning av ryggraden, därefter lite stretch av rygg och bröst!

Hoppla, dom har viss hottat upp gymmet och byggt ut gymmet med en sk "tung-avdelning" med mera plats för skivstångsträning. Jag tyckte att det var så trevligt att jag var tvungen att inviga böjställningen genom träna knäböjar idag också, detta på bekostnad av ryggträningen som egentligen var dagens huvuduppgift.

eulalia 2014-01-08 20:48

Morgonvikt på Tisdagen: 76,8kg

Onsdag = Vecka 2, Pass 2!

Abd. Crunch 3x30st s.set med/
Ryggresningar 3x15st
Kron-/Marklyft (Bälte) KL:90kg 4st, ML:80kg 4st, KL:102kg 4st, ML:95kg 4st, 3x(KL:115kg 3st+ML:102kg 4st)
Triceps pushdowns U-stång Explosivt! 25kg 3x10st
Biceps kabelcurl 25kg 12st, 22kg 2x12st
Knäböj, sumostil med stopp 60kg 5st, 67kg 4st, 72kg 4st, 77kg 3st, 80kg 2,2st
Bänkpress med stopp FU, mellangrepp explosivt 40kg 6st, 42kg 5st, 45kg 4x4st

Jag gör som vanligt nu när dygnet inte riktigt räcker till och jag kommer sent till träningen, kastar om ordningen i programmet så att jag kan träna tillsammans med mina kamrados där dom är, sedan kör jag passets förstaövningar på egen hand.

Jag är rätt nöjd med min insats idag, var lite nervös för marklyften men dom gick ju bra. Sedan blev jag mer och mer taggad och fokuserad ju längre passet höll på, lite så som jag brukade vara förr på träningarna (blir sådär superkoncentrerad och glider in i något sorts "killing mode":devil:)

Nu är det bara att samla nya krafter inför morgondagen men då är det ingen träning iaf. Annars har min dag varit full; upp strax efter 4, slutar jobbet vid 16, träning 17:30 till 20. Vrålhungrig = Mc Donalds drive inn och 3 små cheese, käka framför datorn och fylla i sin träningsdagbok, nu blir det duscha och bums raka spåret ned i säng.

eulalia 2014-01-10 20:58

Fredag = Överkropp!

"Beduinen" 35kg 3x20st s.set med/
Ryggresningar 5kg 3x12st
Bänkpress uppv, 40kg 4st, 50kg 3st, 60kg 3st
Bänkpress med tröja 80kg 2st, 90kg 2,1st, 100kg 1,1st
Axeldrag nedåt (Remmar) 70kg 3x10st s.set med/
cc Latsdrag 40kg 3x10st
Axeldrag i roddmaskin 70kg 3x10st
Facepulls med rep 30kg 3x10st
Axelpress, explosivt (Gymleco) 15kg 5st, 17kg 4,4st, 20kg 3,3st
Shrugs med hantlar 20kg 3x10st (Lätt)

Det blev inte så mycket norskt program idag, jag splittar upp passet och kör kanske några lättare böjar och mark imorgon istället.

Dagens fokus låg på att träna med nya tröjan, vred armarna en aning åt "fel" håll så jag lättare kunde inåtrotera händerna (blir öm i handlederna just då jag kör med denna tröja, får bryta mig in under stången) dessutom testade vi att pudra axlarna och jag fick upp tröj-ärmarna rätt bra den här gången. Skippade klossen och körde med luftvändningar istället, då hade jag ca 2-3cm kvar till bröstet vid vändning. Lyften både såg bättre ut och det stämmer även med min känsla. Lyft/pressbanan var något stabilare, svajade inte ned mot magen och var allmänt lite mindre vinglig. Bara att fortsätta nöta... Haha, just det! Jag pustade och frustade så hårt på mitt första set att snusen flög rakt upp i luften och landade på bänken brevid örat, fan vad jag skrattade.

eulalia 2014-01-11 17:29

Lördag = Pass 3, Vecka 2!

Goodmornings 50kg 3x10st s.set med/
Abd. Crunch 25kg 3x25st
Knäböj (Bälte) 57kg 4st, 72kg 4st, 75kg 3x9st
Marklyft stående på kloss 70kg 5st, 80kg 4st, 87kg 3st, 90kg 3,3st

Dagens pass var ingen höjdare direkt, kände mig seg och trött och var okoncentrerad på uppgiften.

eulalia 2014-01-11 22:31

Jag filmade några av mina böjar idag och det så då ut på detta vis:


bighulken 2014-01-11 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6817566)
Jag filmade några av mina böjar idag och det så då ut på detta vis:


djupa fina var de!!!....sista såg lite jobbig ut......;-).

eulalia 2014-01-11 22:57

Ha, smygskriver du i min journal medans jag är och sätter en markering i din, vilket sammanträffande!

Jag hade problem med djupet för inte så länge sedan men det har jag lyckats justera till det bättre igen genom att ha bra hållning redan vid avlyft/utgången, stretcha bröstet (knäcka låsningar i bröst/rygg) och tänka särskilt på att vrida fram armbågarna.

Jag försöker sträva efter att stången ska gå lodrätt ned och träffa mitt på foten men jag vinglar iväg med en aning framvikt ibland. Tror att mycket beror på dagsformen och koncentrationen också för min del, inte bara teknikbrister alltså.

Du har rätt i det att det var jobbigt, egentligen är inte 75kg någon match men allt var bara jobbigt och tråkigt idag...

eulalia 2014-01-12 20:50

1 bifogad(e) fil(er)
Ikväll har jag stretchat! Det blir en genomgång av främst ben, höfter och rumpa men även rygg och bröst och detta försöker jag ta mig tid till att göra ungefär 1 gång per vecka.

eulalia 2014-01-13 20:19

Måndag = Formcheck!

Bänkpress med stopp 40kg 3st, 50kg 3st, 60kg 3st, 67kg 1st, 72kg 1st, 75kg 1,1st
Marklyft (Bälte) 50kg 4st, 80kg 3st, 100kg 1st, 110kg 1st, 120kg 1st, 130kg 1st:)
Knäböj (Bälte) 60kg 3st, 80kg 2st, 90kg 1st, 102kg 1st, 107kg 1st:)

Jag kom till gymmet idag utan att ha en aning om vad dagens utmaningar skulle bli men jag tycker att jag fick till ett riktigt bra pass. Lyften var ordentliga och hade med stor sannolikhet blivit tävlingsgodkända, liiite rumplyft i bänken men gjorde om på 75kg och där satt den.

Riktigt nöjd är jag marklyften och att jag äntligen fick mitt efterlängtade PB. Det borde finnas mer att hämta, jag kände på 120kg att jag fick vikten på främre delen av foten och på 130 sa dom som såg lyftet att jag höll stången långt ut från kroppen. Hur svårt ska det va att dra ett bra marklyft egentligen????

Mest nöjd är jag egentligen med min inställning idag, huvudet satt för en gångs skull precis där det skulle sitta och prestationen blev också därefter.

Zanndhra 2014-01-14 21:00

Fina böj och GRATTIS till PB:et i marken!! Kul!! :)

Gober 2014-01-14 21:21

Bra jobbat med marken, jag lyckades aldrig komma över 130kg innan ryggen gick sönder varenda gång >: (

Tur att böjen går bra iaf, och det verkar det göra för dig med :)

eulalia 2014-01-14 22:08

Tack mina vänner! Det kändes gött att äntligen klara dom där vikterna som man egentligen har känt länge att man har haft någonstans i kraftreserven (och dessutom med en känsla av mersmak), nu gäller det bara att få till det på tävling också så att man får tävla på SM i klassiskt styrkelyft i sommar, jag tror tyvärr inte att dom resultat jag har gjort hittills räcker.

Imorgon åker jag hem en sväng till Umeå igen, det är SM-veckan och jag själv ska tävla med bänktröjan på Lördag.

Zanndhra 2014-01-14 22:17

Ja, det är frustrerande när man inte får ut det man känner att man har i sig men ack så skönt när det väl lossnar. Kul som sagt! 135/140 inom kort då! ;)

Lycka till i helgen! Håller tummarna!

bighulken 2014-01-14 22:40

yepp...lycka till på bänken ....Med vänlig hälsning/

Zanndhra 2014-01-19 00:03

Har tänkt på dig idag... Hoppas att det gick bra på tävlingen!

// Ser framemot en update!! :)

eulalia 2014-01-20 12:22

Ciao! Här kommer en uppdatering från mitt deltagande i bänk-SM i Umeå.

Invägning: 77,95kg.

92,5kg: OK (3 vita lampor)
102,5kg: OK (3 vita)
110kg: BOM!

Kände mig stark och i bra fysisk och mental form så det var bara att gå upp på flaket och göra sitt bästa. Det räckte till ett brons denna gång, gjorde ett försök på silvret i sista pressen men först blev det något vingel i avlyftet, sedan tappade jag kontrollen och vek stången mot huvudet men det gick bra och fick inte heller ont någonstans. Jag vet inte vad som hände riktigt, kan ha varit att vi chansade och drog tröjan stenhårt vilket jag aldrig tidigare provat, jag kanske borde ha tränat fler pass med F6:an innan tävlingen än att försöka lägga tid på att komma överens med den nya s.Katanan, jaja det är lätt att vara efterklok. Jag är nöjd med min insats och jag hade kanonhjälp av mina 3!!! coacher under tävlingen.

Detta var min 2a press på 102,5kg vilket var nytt PB.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152570415384148

eulalia 2014-01-20 20:53

Måndag = Vecka 4, Pass 1!

Knäböj (Bälte) 70kg 4st, 80kg 3st, 85kg 3st, 90kg 3st, 95kg 2st, 102kg 1st
Knäböj i smith (Dräkt, bälte) +60kg 2x5st, 80kg 4x5st
Marklyft 50kg 5st, 80kg 5st, 100kg 3st, (Bälte på)110kg 3x3st
Marklyft explosivt!!! 80kg 5x5st
Sälrodd, lillfingret vid ringen 50kg 3x10st
Ryggflyes i maskin 6pl 2x10st
Sidolyft med hantlar 9kg 2x10st

Det här med att hålla sig till det norska programmet går väl lite sisådär...

Knäböjarna funkade inte alls idag, saknade tryck i benen, dåligt djup och fällde fram överkroppen. Det som var positivt var att jag faktiskt klarade att göra en goodmorning-böj med stången på ryggen utan att den gick av. Jag ids inte analysera det mera utan hoppas helt enkelt att tekniken funkar till nästa pass istället. Sedan fick jag jobba med dräkten vilken inte har blivit mindre tight sedan jag gått upp i vikt, gick dåligt att böja med fri stång så jag körde i smithen istället, fokus på att bara töja ut dräkten och pressa explosivt uppåt.

Sedan blev det marklyft, där provade jag att ändra stilen i starten med både hyfsade lyft riktiga floppar som resultat. Provade att böja mig ned med raka ben och sedan sänka rumpan, lyfta blicken och påbörja lyftet samtidigt. På dom lite lättare, explosiva lyften fick jag stången att glida nära smalbenen iaf.

Galt 2014-01-20 20:58

Gratulerar till bronset och nytt pers i bänken! 102,5kg är riktigt bra

emmzan 2014-01-20 21:34

Fint jobbat i helgen! Grattis till bronset! *flex*

Zanndhra 2014-01-20 23:06

Grattis till bronset och PB !! Riktigt bra jobbat! :)

bighulken 2014-01-21 00:39

grattis till bronset!!!....;-)

eulalia 2014-01-22 20:39

Tack allihopa*hug*!!! Detta var ju mitt första SM i bänk med tröja så jag kan ju inte annat än att vara nöjd med min insats.

Onsdag = Vecka 4, Pass 2,,, typ!

Armhävningar med stopp, explosivt! 3x5st
Knäböj (Bälte) 50kg 4st, 60kg 4st, 70kg 3st, 80kg 2st, 90kg 1st, 100kg 1st, 110kg F,F,1st:)
Bänkpress 40kg 4st, 50kg 4st, 60kg 3st, 70kg 2st, explosivt: 50kg 4x4st
Raka marklyft stående på kloss (remmar) 50kg 5st, 60kg 5st, 70kg 4st, 75kg 4st, 80kg 3st, 85kg 3st
Militärpress 27kg 6st, 32kg 5,5st, 35kg 4,4st
Triceps pushdowns 35kg 2x8st s.set med/
Biceps hantelcurl 12kg 2x8st
Upphopp, explosiva 3x5st

Knäböjarna gick bättre än i måndags, bättre vinkel på ryggen men ändå inte perfekt. Då det blev tungt orkade jag inte hålla upp ryggen och fick framvikt i uppåtpressen, fick till det hyfsat med stilen på det sista lyftet efter lite bröststretch, pepp-talk och en riktigt bra utgång med rätt hållning redan från avlyftet. Nytt PB i knäböj alltså.

På resten av övningarna försökte jag tänka särskilt på explosiviteten och att väcka mina "sovande" muskelfibrer.

bighulken 2014-01-22 21:59

nice,bara börja tänka på var alla medaljerna ska sättas då.
inhandla nån fin hylla osv......lär ju bli en del till slut......;-).
Med vänlig hälsning/

i0Janki78 2014-01-23 07:15

God morgon i stugan,

Här kikar man in och ser att du satt ett PB i bänken och för den fina insatsen belönats med ett SM-brons!
GRYMT!

Stort grattis till dig!

eulalia 2014-01-24 21:27

1 bifogad(e) fil(er)
Tack iOjanki, för min del får du gärna kika in hur ofta du vill, det är bara trevligt!

Ja du bighulken, vem vet? Just nu får dom iaf ligga i bokhyllan men det kanske blir som med medaljerna från simmartiden, dom förvaras i en hink ute i mitt förråd bland råttorna:em:. Förut tyckte jag att det var skämmigt och skrytsamt att visa upp dom så det var nog därför det blev på det viset. Man kan ju även tänka som så att det finns dom som kämpar förgäves för att nå sina målsättningar och som skulle vara oerhört stolta och tacksamma om dom hade haft några medaljer att visa upp.

Fredag = Mark och Böj!

Marklyft 50kg 5st, 80kg 5st, 100kg 1st
Marklyft med dräkt 100kg 1,1st, 110kg Fail, 100kg 1,1,1st
Marklyft 120kg 1st
Knäböj, sumostil med stopp, explosivt! 50kg 5x3st

Idag krånglade det med utrustningen, testade att marka med min Metal (böjdräkt) och idag var den vänd åt rätt håll. Det funkade inte alls, jag kom inte ned, knappt ens med halvdräkt och utan bälte, jag tappar mage/rygg och lyfter gärna lååååångt ut från kroppen. Testade även en centurion lite snabbt på slutet.

Dessutom pajjade mitt bälte idag, det som jag inte ens har använt 1mån. Spännet gick av då jag släppte upp hävarmen!!!

Bifogad fil 105768

bighulken 2014-01-24 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6838243)
Tack iOjanki, för min del får du gärna kika in hur ofta du vill, det är bara trevligt!

Ja du bighulken, vem vet? Just nu får dom iaf ligga i bokhyllan men det kanske blir som med medaljerna från simmartiden, dom förvaras i en hink ute i mitt förråd bland råttorna:em:. Förut tyckte jag att det var skämmigt och skrytsamt att visa upp dom så det var nog därför det blev på det viset. Man kan ju även tänka som så att det finns dom som kämpar förgäves för att nå sina målsättningar och som skulle vara oerhört stolta och tacksamma om dom hade haft några medaljer att visa upp.

Fredag = Mark och Böj!

Marklyft 50kg 5st, 80kg 5st, 100kg 1st
Marklyft med dräkt 100kg 1,1st, 110kg Fail, 100kg 1,1,1st
Marklyft 120kg 1st
Knäböj, sumostil med stopp, explosivt! 50kg 5x3st

Idag krånglade det med utrustningen, testade att marka med min Metal (böjdräkt) och idag var den vänd åt rätt håll. Det funkade inte alls, jag kom inte ned, knappt ens med halvdräkt och utan bälte, jag tappar mage/rygg och lyfter gärna lååååångt ut från kroppen. Testade även en centurion lite snabbt på slutet.

Dessutom pajjade mitt bälte idag, det som jag inte ens har använt 1mån. Spännet gick av då jag släppte upp hävarmen!!!

Bifogad fil 105768

oj oj,inte bra med bältet!!!.........:-(.......

ja,har väl ungefär gjort same med mina från kampsport tiden då......ligger i källaren i nån kartong......lol.

visst nån gång hade jag dem uppsatta på väggen,men flyttat hit å dit,så aldrig åkt upp igen då.
ha en bra helg nu....Med vänlig hälsning/

eulalia 2014-01-26 12:10

Jag ska få ett nytt spänne hemskickat, inte något snack eller tjafs.

eulalia 2014-01-26 20:41

Söndag = Rygg och sidolyft!

Utåt och inåtrotationer för axlar 1pl 3x10st s.set med/
Facepulls med rep (Lätt) 20kg 3x10st
Axeldrag i chinsräcket 3x10st s.set med/
Axeldrag i roddmaskin 80kg 3x10st s.set med/
Shrugs med hantlar (Remmar) 40kg 3x10st
Framåtlutande sidolyft med hantlar 9kg 3x10st s.set med/
Hantellyft framåt 9kg 3x10st
Liggande kabelrodd med stopp, brett grepp 40kg 3x10st
Sittande kabelrodd med v-handtag 85kg 3x6st
Stående alt biceps hantelcurl 15kg 2x10st

Ett extrapass blev det ikväll, inga konstigheter utan bara en genomkörare så att man får lättare att somna i vettig tid ikväll. Fick för mig att väga några av hantlarna på gymmet och precis som jag misstänkte så stämmer inte märkningen riktigt med verklighetens hantelvikt, 15kg = 14kg verklig vikt. Egentligen spelar ju inte den exakta vikten så stor roll så länge man ökar i styrka...

eulalia 2014-01-27 20:29

Måndag = Mysträning!

Knäböj 50kg 5st, 60kg 4st, 70kg 3st, 80kg 2st, 90kg 1st, (Bälte på)100kg 1st
Marklyft, explosivt! 50kg 5st, 70kg 4st, 90kg 3x3st
Bröstpress (Gymleco) explosivt! +30kg 5x3st

Idag stämde tekniken igen på knäböjen, bra utgångar, ingen fällning av ryggen och riktigt bra djup. Det är bara att hålla kvar den känslan inför serietävlingen i helgen.

eulalia 2014-01-29 19:34

Onsdag = Ännu mera mysträning!

Marklyft, explosivt! 50kg 5st, 80kg 4st, 100kg 2x3st
Knäböj, explosivt! 50kg 3st, 60kg 3st, 70kg 3st, 80kg 3x1st
Bänkpress med stopp, explosivt! 50kg 3st, 60kg 1st, 65kg 1st, 70kg 1st

Sista träningspasset inför serietävlingen i helgen. De inledande knäböjarna var inte 100 procentiga rent tekniskt men jag stretchade lite och fick fram bröstet ordentligt på dom sista i alla fall.

eulalia 2014-02-02 09:37

Serietävling 1 i Södertälje!

Invägning: 78,25kg

Knäböj
100kg Godkänt, 3vita
107kg Godkänt, 2vita 1röd
112kg Godkänt, 3vita, PB

Nytt PB i knäböj och lyftet kändes lätt.

Bänkpress
72kg Godkänt
75kg Godkänt
77kg Bom

Mitt första lyft blev jättekonstigt, jag spände upp kroppen i en fin brygga, stången lyftes ut och allt kändes rätt,,, Då slappnar jag av i kroppen så jag tappar precis allt tryck, jaja jag räddade lyftet iaf. Det sista lyftet fastnade på bröstet. Jag fick ut vad dagsformen hade att erbjuda i bänk.

Marklyft
117kg Godkänt
125kg Godkänt (SM-kvalgränsen blev passerad)
130kg Godkänt PB

Dagens huvudmålsättning var att klara kvalgränsen till SM i klassiskt styrkelyft och att få med sig PB hem var egentligen bonus. Jag höll mig till min plan, körde mer på säkra vikter än att chansa i framförallt knäböj. 317kg totalt blev det.

bighulken 2014-02-02 10:47

nice jobbat.;-).

eulalia 2014-02-03 21:48

Thanks hulken!

Måndag = Böj!

Knäböj 50kg 4st, 60kg 4st, 70kg 3st, 80kg 2st
Knäböj med dräkt (Smith) +40kg 2x4st, +80kg 3x2st
Knäböj med dräkt och bälte 110kg 4st, 130kg 2st, (lösa lindor)140kg 2,2st
Lårcurl 30kg 10st, 35kg 8st, 40kg 6st s.set med/
Latsdrag 55kg 3x10st

Jag blev inte nöjd med mina böjar idag, jag var inställd på att lyfta med 150-160 på axlarna men det ville sig inte med sådana vikter idag. Utgångarna kändes inte riktigt bra, ostadigt i mittenpartiet och var lite lätt framåtböjd fastän jag tänkte särskilt på just detta, på sista höjde jag stången en aning på ryggen och den gick något bättre. Dräkten är fortfarande supertight och jag har lång väg kvar ned till godkänt djup. Ska man försöka att hitta någonting positivt var det väl att jag höll stilen skapligt och inte skjöt fram knäna, dessutom så presterade jag ju bättre denna gång då jag kunde smygböja utan att stå i smithen.

Mitt största problem just nu är ju min inställning och huvudet, minsta lilla motgång kan sätta humöret och viljan ur spel eller sätta igång en nedåtgående spiral av negativt tänk. Det är det bara att bryta ihop och krypa till kojs, imorgon är en annan dag och då blir det nya friska tag igen.

eulalia 2014-02-05 19:56

Onsdag = Bänk!

Bänkpress med stopp uppv, 50kg 5st, 60kg 3st
Bänkpress med tröja 80kg 2st, 90kg 1,1st, 100kg 1,Fail.
Sittande axelpress (Gymleco) explosivt! 15kg 3x6st, 20kg 3x5st
Triceps pushdowns 30kg 6st, 35kg 6st, 40kg 3x6st
cc Bröstflyes nedifrån 15kg 3x8st

Idag var första tröjpasset med hyfsad kontroll på pressarna. Vi vred inte armarna öht och ingen dragning i tröjan. Kom ned mot bröstet tom på 90kg. På det sista lyftet vilket blev en bom hade jag lite problem med bryggan och drog stången ned mot magen, annars var det positiva besked med dagens lyftning jämfört med tidigare träningar. Fick inte ont i handlederna heller vilket jag har fått tidigare med nya tröjan.

emmzan 2014-02-06 19:01

Kul med utrustning ibland! Framförallt när det går bra :D Ska börja pilla lite själv tänkte jag på böjdräkt och bänkröja framöver igen!

Vilket märke kör du i böjdräken!

Fint tävlat förresten!!

eulalia 2014-02-06 20:25

Ciao emmzan och tack, det är alltid kul då du hälsar på i journalen.

Jag har köpt en sprillarns ny centurion (rs/36) och den är helt sinnessjukt tight. Jag hoppas att jag någon gång (inom en överskådlig framtid) får kontroll över utrustningen i båda grenarna (Böj och bänk). Just nu känns det som att det är utrustningen som är ute och lyfter med mig och att det inte är jag som har kontroll över lyften.

Kul att du ska köra lite utrustning också, jag tror att det kan vara en bra utmaning för kroppen att bli lite överbelastad ibland,,, Jag följer utvecklingen (och alla framsteg) i din journal;).

Zanndhra 2014-02-11 00:02

Grattis till klarad kvalgräns, PB och en fin tävling!! Kul!! :)

bighulken 2014-02-11 06:49

Joooo,grattis där...........;-)

eulalia 2014-02-12 21:30

Tack mina kompisar:)!

Jag har varit lite osynlig på forumet under den senaste veckan pga diverse anledningar.
1: Jag har flyttat, 2: Jag har börjat få lite problem med motivationen, egentligen tror jag inte att det beror på överträning utan andra orsaker men tänkte att man kan ju testa att hålla sig borta en liten stund och se om träningssuget ökar. Idag kändes det som rätt dag att träna så jag körde ett ganska lättsamt kom i gång pass på ett gym som jag aldrig tidigare har besökt.

Onsdag = Kom igång... (Gumshallen)

Bänkpress med stopp FU, explosivt! 40kg 3st, 50kg 3,3st, 55kg 3,3st, 60kg 2,2,2st
cc Bröstflyes 10kg 8st, 15kg 8st, 20kg 8,8,8st
Knäböj (Bälte) 50kg 3st, 60kg 3,3,3st, 80kg 1,1,1st
cc Triceps pushdowns, explosivt! 60kg 3x8st
Stående hantelpress 10kg 8st, 12kg 8st, 15kg 8st
Kabelrodd med v-handtag, strikt! 45kg 8st, 55kg 8st, 65kg 8st
cc Liggande ryggflyes 10kg 8st, 15kg 8st, 20kg 8st
Latsdrag, strikt! 50kg 8st, 55kg 8st, 60kg 8st
Sidolyft med hantlar, uberstrikt! 5kg 8st, 6kg 8st, 7kg 8st
Sälrodd, bänkgrepp +10kg 8st, 20kg 8st, 30kg 8st
Ryggresningar 8,8,8st
Biceps hantelcurl, explosivt! 10kg 8,8,8st

eulalia 2014-02-13 19:42

Torsdag = Knäböj och marklyft! (Gumshallen)

Goodmornings 40kg 10st, 45kg 8st, 50kg 6st
Knäböj, Sumostil med stopp (Bälte) 60kg 3st, 65kg 3st, 70kg 3st, 75kg 3st, 80kg 3st, 85kg 3x2st
Marklyft 60kg 5st, 80kg 4st, 100kg 3x3st
Bollcrunch 3x20st
Benspark (Sakta, Lätt) +20kg 5x6st
Balansplatta 1x90sek/ben

Fortfarande seg och trött i kroppen, både pga flytt och jobb i extrem arbetsställning men snart är det helg och det ska jag fira med en rejäl sovmorgon.

bighulken 2014-02-13 19:55

Jooo,det har du gjort dig förtjänt av nu.........;-)

mkt omställningar i livet nu,jämfört med för en 2-3 år sedan.......

Med vänlig hälsning/

eulalia 2014-02-16 21:19

Jag har haft en rätt så lugn helg och det tror jag minsann att jag behövde, jag har känt mig som en urvriden och hängig disktrasa under veckan, helt slut både i kropp och knopp. Idag bar det iaf iväg till mina älskade gymkompisar på atletkubben i Katrineholm, målsättningen var först och främst bara att ha riktigt roligt under träningen och det gav mig en rejält positiv energiboost. Jag längtar redan tills nästa träningspass med dom.

Söndag = Böj, Tröjbänk, Sumomark (KAK)

Knäböj 50kg 5st, 70kg 4st, 80kg 3st, 85kg 3st, 90kg 2st, 95kg 1st
Bänkpress med stopp 40kg 5st, 50kg 4st, 60kg 3st
Bänkpress med tröja 80kg 1st, 90kg 1st, 95kg Fail, 100kg 1,1st
Marklyft, sumostil 50kg 5st, 80kg 5st, 90kg 3,3st, 95kg 3,3,3st, (Bälte på)110kg 1,1st, 120kg 1st,Fail

Knäböjarna kändes hyfsade sett till tekniken, bra och stadiga utgångar men en liten tendens till att fälla ryggen framåt.

Bänktröjan går väl sådär, har svårt att dra tillbaka axlar och få isär armarna om jag inte låter tröjan skära in mot halsen, bara att nöta vidare så kanske det går lättare med tiden då tröjan blir större.

Fick för mig att testa sumoböjar igen och nu så funkade tekniken rätt OK för en gångs skull. Fick ställa mig lite längre bort från stången och startade lyftet med rumpan mycket högre upp. 110kg kändes bra men testade även ett smalt lyft som jämförelse vilket också det gick bra, tror jag startade med rumpan högre än vanligt där också. 120kg i sumomark är nytt PB med kanske 15kg?!

Zanndhra 2014-02-16 22:22

Ja, att träna tillsammans med vänner kan verkligen göra under även om man känner sig trött och sliten. Fint pass och grattis till PB:t! :)

bighulken 2014-02-17 02:36

jepp....gratt till PB.......;-).

ang att få ihop axlarna,bare träna mkt Rodd....

hej svejs.....Med vänlig hälsning/

eulalia 2014-02-18 20:27

Tack kamrater! Träning är så mycket mer än bara mätbara prestationer och resultat vilket iaf jag ibland har lätt att glömma. Roligt och socialt är det också och viktigt för att må bra.

Tisdag = Ben! Gumshallen

Uppvärmning: Ryggresningar 3x10st s.set med / Lutande situps 3x10st, Axeluppvärmning
Knäböj "emmzan special" med linda runt knäna 20kg 3x5st, 30kg 3x5st, 40kg 3x5st
Boxböj 40kg 5st, 50kg 4st, 60kg 3x3st
Benspark med ett ben, ingen vila! +20kg 3x5st/ben
Kronlyft 60kg 5st, 80kg 5st, 100kg 5st, (Bälte på) 120kg 3x3st
Benspark med ett ben, ingen vila! +20kg 3x5st/ben
Raka marklyft stående på kloss (Remmar) 60kg 3x5st, 80kg 3x3st

Testade att böja med en linda knuten mellan knäna så att jag blev tvungen att jobba extra med att pressa knäna utåt, jag undrar om jag inte råkade hitta av någon muskel som har fått vila länge, kändes i bakdelen trots låga vikter och löst gummiband. Jag tror att det där var en bra komplementövning så den ska utforskas fler gånger.

Inga rekordvikter blev det idag men det känns i kroppen att mittenpartiet och nedåt har fått sig en god genomkörare och det ska jag nöja mig med.

eulalia 2014-02-19 22:00

Onsdag = Bänk, axlar, rygg! (SAK)

Axeluppvärmning
Bänkpress med stopp 50kg 3st, 60kg 3st, 65kg 3st, 70kg 2st, 75kg Fail, 70kg 2st
Lutande hantelpressar 12kg 10st, 15kg 10st, 17kg 10st, 20kg 10st
Stående hantelpress "Konradzon ztyle" 11kg 3x(3x4st)
"Konradzons sega stång sänkningar" 15kg 3x6st
Triceps pushdowns 8pl 8st, 9pl 8st, 10pl 8st
Sidolyft med hantlar 10kg 3x6st
Rodd i ringar med benen på boll 3x10st
Shrugs i maskin 60kg 10st, 70kg 10st, 80kg 10st, 90kg 10st

Körde bil i nästan en timme enkel resa för att träna med klubbkamraterna i Södertälje och det var det värt. Fick chans att bolla lite tankar och idéer om min framtida träning, mina resultat har ju tex dalat i bänkpress. Det har börjat gro några idéer kring ett litet träningsupplägg i mitt huvud i alla fall och det känns som ett steg i rätt riktning då det gäller mitt prio 1 med träningen just nu, vilket är att hitta tillbaka med motivationen och träningslusten.

bighulken 2014-02-20 10:41

Lycka till nu med att pussla ihop livet/träningen.......;-).

eulalia 2014-02-20 21:10

Tack för ryggdunken hulken! Just nu kör jag lite det som jag känner för, över och underkropp vartannat pass och följer inget givet program.

Torsdag = Böj och Mark! (Gumshallen)

Ryggresningar 10st, +5kg 10st, +10kg 10st
Bollcrunch 3x25st
Raka marklyft med hantlar (Remmar) 20kg 10st, 25kg 10st, 30kg 10st
Knäböj 40kg 3st, 60kg 3st, 70kg 3st, 75kg 3st, 80kg 3x3st, 85kg 3x2st, 90kg 3x1st
Marklyft, Sumostil 60kg 4st, 80kg 4st, 90kg 4st, 100kg 4st, 105kg 3x2st
Balansplatta, djupa knäböj 2x5st
Balansplatta, stående på ett ben 2x60sek/ben

Yeay, idag hände det igen. Mitt nya bälte eller rättare sagt snabbspännet gick av ännu en gång. Spände till magen innan en av dom lättare knäböjarna och metallen i spännet gick av,,, Jag vill ju hemskt gärna tro att det är mina massiva magmuskler som spänger sönder metallen men jag har förmodligen fel.

eulalia 2014-02-21 23:00

Fredag = Stretching, ca 30min på jobbets gym. Främst underkropp och rygg plus lite rullande på foamroller.

eulalia 2014-02-23 15:06

Söndag = Dräktböj och Marklyft! (SAK)

Knäböj, med en linda runt knäna 40kg 3x5st, 50kg 2x5st, 60kg 5st
Knäböj, dräkt (Smith) +40kg 3st, 60kg 3st, 80kg 3x3st, 100kg 3x3st
Goodmornings 40kg 10st, 45kg 8st, 50kg 6st
Kettlebell svingar 20kg 30st, 24kg 25st, 28kg 20st
Marklyft, explosivt! 50kg 5st, 80kg 3st, 90kg 3st, 100kg 3x3st
Rodd i ringar 3x10st
Ryggresningar 10kg 3x10st

Jag kämpar vidare med min nya böjdräkt, tycker den gick hyfsat bra att dra på sig idag så den blir förmodligen större. Ingen passning idag och inte heller något bälte så det fick bli "smith-böjar", kommer fortfarande inte ned i djup även fast jag står med fötterna längre fram i maskinen.
I marklyft försökte jag att starta lyftet med rumpan i en något högre startpostition än vanligt då jag drar smalt och det kändes rätt bra faktiskt.

eulalia 2014-02-25 20:19

Tisdag = Ben, rygg och mage! (Gumshallen)

Lutande Situps 2x(10kg 6st+kv 6st) s.set med/
Ryggresningar 2x(10kg 6st+kv 6st)
Knäböj 50kg 2x5st, 60kg 2x5st, 70kg 2x5st, 80kg 2x1st, 85kg 2x1st
Pulldowns i maskin 6pl 10st, 7pl 10st, 8pl 10st, 9pl 10st, 10pl 10st
Bollcrunchar 2x30st s.set med/
Balansplatta, Djupa "portfölj-böjar" med hantel 5kg 2x10st/sida
Stångrodd, lutande 45gr med sup grepp (Remmar) 50kg 10st, 55kg 10st, 60kg 10st
Raka marklyft (Remmar) 60kg 10st, 70kg 8st, 80kg 6st, 90kg 4st, 100kg 2st
Balansplatta, stående på ett ben 2x60sek/ben

Var rejält trött i ländryggen idag så det gick inte riktigt att köra så tungt som jag ville, genomförde mitt pass ändå så gott det gick så det är jag nöjd med.

eulalia 2014-02-26 22:28

Onsdag = Tröjbänk, triceps och mage! (SAK)

Axeluppvärmning
Bänkpress med stopp 40kg 3st, 50kg 3st, 55kg 3st, 60kg 3st
Bänkpress med tröja 80kg 1st, 90kg 1st, 95kg 3x1st
cc Triceps pushdowns, explosivt! 30kg 12st, 35kg 12st, 40kg 12st, 45kg 12st
Armhävningar i ringar 16st
Militärpress, stående 30kg 5st, 35kg 5st, 40kg 5st
"Sega stångsänkningar" 15kg 3x5st
Sittande sidotwistar med medicinboll 3x20st
Bollcrunchar 2x30st

Jag fick chansen att träna med tröja idag så den tog jag! Tidigare kunde jag välja mina dagar för sådana pass lite lättare då jag hade en AK på hemorten men nu får jag se till att passa på då tillfälle ges. Ett vettigt upplägg eller schema kanske värker fram med tiden;). Jag var rejält trött så några lyft på 95kg fick räcka, fick öva särskilt på hur jag trycker mig in under stången med tröja på för att lättare kunna hålla tillbaka axlarna.

Jag kom väl inte i närheten av några rekord men lyckades hitta lite vilja och motivation och det är ju positivt.

eulalia 2014-02-28 21:25

Fredag = Ben, rygg och lite bänk! (Nordic Wellness)

Bollcrunch 3x30st s.set med/
"Lower back" (T-gym) 40kg 10st, 50kg 10st, 60kg 10st
Knäböj 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 4st, 70kg 4st, 80kg 3st, 85kg 2st, 90kg 3x1st
Bänkpress FU 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 3x5st
Kabelrodd (T-gym) 45kg 5st, 50kg 5st, 55kg 5st, 60kg 5st, 65kg 5st
Enarms kabelrodd med rotation (T-gym) 20kg 3x5st/arm
Pulldowns maskin (T-gym) 40kg 5st, 45kg 5st, 50kg 5st, 55kg 5st, 60kg 5st, 65kg 5st, 70kg 5st
Marklyft, sumostil 70kg 5st, 80kg 5st, 90kg 3x5st
Framåtlutande sidolyft med hantlar 9kg 3x8st
Benpress, benen ihop (T-gym) 100kg 5st, 110kg 5st, 120kg 5st, 130kg 5st, 140kg 5st, 150kg 5st, 160kg 5st, 170kg 5st

Jag har provtränat på ett annat gym idag, har en vecka fritt om andan faller på fler gånger. Det var lite trendigt, fräscht och fint och jag var väl typ den enda som tog i litegrann där inne idag. Jag kände mig granskad på något vis, man råkar pusta eller morra till lite eller att man slamrar till med vikterna men vad vet man egentligen vad andra tänker, dom kanske helt enkelt tyckte att jag var skitsnygg och det var därför jag kände mig iakttagen. Knäböjsstången var i alla fall ledig mest hela tiden trots att det var rätt mycket folk där:).

bighulken 2014-02-28 22:16

aha!!!...varit inne på ett ställe där de normala mäniskorna tränar.........lol.

precis....bra val av tanke sätt.......;-).de tänkte nog...det var en tjej som var vältränad!!!!!..........och stark!!
kan vara bra att ibland tvinga sig till ett vanligt gym,för att få återkänna hur det känns.
men allt det (vanliga) då. typ:man ska vara tyst,inte ta i för mkt,inte svettas,och framför allt inte pusta till när man tar i.......lol.

bra kämpat....Med vänlig hälsning/

eulalia 2014-03-02 16:38

Idag: Träning på ett riktigt gym tillsammans med mina favoritgymmarkompisar!!!!

Söndag = Böj, Bänk, Mark! (SAK)

Knäböj 50kg 4st, 60kg 4st, 70kg 3st, 80kg 3st, 90kg 3st, 95kg 1st, 100kg 1st
Knäböj (Dräkt, Bälte) 100kg 3st, 110kg 3st, 120kg 3st, 140kg 1st
Bänkpress med stopp 40kg 5st, 50kg 4st, 60kg 3st
Bänkpress (Tröja) 80kg 1,2st, 90kg 2st, 95kg 1st, 100kg 1,1st
Marklyft, sumostil 70kg 5st, 90kg 5st, 100kg 3st, 110kg 1,1,1st

Det blir rätt mycket träning utan bälte just nu då spännet är paj men det kanske bara är positivt, jag inbillar mig att mittpartiet är det som känns mest instabilt i både böj och mark så jag hoppas att detta kanske ger positiva effekter på bålstabiliteten.

Böjdräkten går allt lättare att kränga på sig och idag fick jag provböja riktiga böjar med den. Jag har bestämt mig för att inte ha så bråttom och lägga på vikt, kroppen ska hinna med och vänja sig med den ökade belastningen också. Lånade bälte och skippade lindorna, jag höll stilen rätt okej och på sista hade jag kanske 5-7cm kvar till godkänt djup, nu känns det iaf som att det går åt rätt håll med den nya böjdräkten.

Töjer vidare med s.katanan i bänken. Tänkte särskilt på tipset om att pressa mig in under stången med raka armar för att lättare kunna dra ihop axlarna, märkte även att jag har lätt att tappa fram axlarna igen vid tex avlyftet.

Mina sumoböjar är väl egentligen vad man kallar för halv el. semisumo, testade även att lyfta lite med riktig sumostance och det resulterade väl i både en flipp och en flopp. Jag fortsätter att nöta med halvsumo tills det sitter innan jag provar att bredda stancen mer.

eulalia 2014-03-04 20:25

Tisdag = Ben, mage (Nordic wellness)

Knäböj, sumostil med stopp 40kg 3st, 50kg 3st, 60kg 3st, 70kg 3st, 80kg 3st, 85kg 3x2st
Abd. Crunch (T-gym) 40kg 3x20st
Benpress, breda och djupa (T-gym) 100kg 5st, 110kg 5st, 120kg 5st, 130kg 5st, 140kg 5st, 150kg 5st
Abd. Crunch (T-gym) 50kg 3x15st
Sittande legcurl med ett ben 15kg 3x8st/ben (Sakta och lätt)
Balansplatta, stående på ett ben 2x60sek/ben

Lite stretch, uppmjukning och rörlighet både före och efter passet.

bighulken 2014-03-04 21:00

jag fick erbjudande att prova en böjdräkt.
vad är det för nåt då? ja,förstår ju dräkt osv.men brukar det bli mkt lättare att då böja eller kanske svårare?
vart hjälper denna dräkt då? är det ryggen eller?

bara en fråga sådär liksom.........lol.
Med vänlig hälsning/

eulalia 2014-03-04 21:31

Jag ska svara så gott jag kan, jag är väl inte den mest erfarna då det gäller utrustningen.

Dräkten är vedervärdigt tight runt lår och rumpa så då man försöker sätta sig på huk så spjärnar dräkten emot. Det pressar mkt på ovansidan låren och dräkten/axelbanden vill lyfta rumpan uppåt och hålla uppe ryggen då axelbanden blir sträckta då man hukar sig.

Mina första lyft med böjdräkt blev inte alls bättre, det gjorde svinont i låren och tekniken blev mycket sämre. Nu efter flertalet försök och en annan böjdräkt så går det bättre men jag har fortfarande inte lyckats få till en böj som skulle bli tävlingsgodkänd.

Man behöver ju inte utmana ödet och lasta på tok-mycket vikt första gångerna. Visst är det roligt att lyfta rekordtungt men med hjälputrustning så belastar man ju kroppen mer än vad den normalt klarar så räkna med träningsvärk. Du kan väl prova vet ja, även lindor runt knäna brukar vara som ett spännande äventyr första gången, en upplevelse man kommer ihåg;)

bighulken 2014-03-04 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6899278)
Jag ska svara så gott jag kan, jag är väl inte den mest erfarna då det gäller utrustningen.

Dräkten är vedervärdigt tight runt lår och rumpa så då man försöker sätta sig på huk så spjärnar dräkten emot. Det pressar mkt på ovansidan låren och dräkten/axelbanden vill lyfta rumpan uppåt och hålla uppe ryggen då axelbanden blir sträckta då man hukar sig.

Mina första lyft med böjdräkt blev inte alls bättre, det gjorde svinont i låren och tekniken blev mycket sämre. Nu efter flertalet försök och en annan böjdräkt så går det bättre men jag har fortfarande inte lyckats få till en böj som skulle bli tävlingsgodkänd.

Man behöver ju inte utmana ödet och lasta på tok-mycket vikt första gångerna. Visst är det roligt att lyfta rekordtungt men med hjälputrustning så belastar man ju kroppen mer än vad den normalt klarar så räkna med träningsvärk. Du kan väl prova vet ja, även lindor runt knäna brukar vara som ett spännande äventyr första gången, en upplevelse man kommer ihåg;)

aha...ok tack för svaret!!!.....inget för mig då!!!.....för då blir det bara att jag vill lasta på massa vikter.......lol.vilket får knän att (inte bli bättre)......;-).

eulalia 2014-03-05 22:39

Onsdag = Överkropp (SAK)

Axeluppvärmning
Sälrodd 50kg 10st, 55kg 10st, (Remmar på)60kg 10st, 70kg 3x5st, 80kg Fail,1st:)
Militärpress, stående bakom nacken 35kg 2x10st, 40kg 2x8st s.set med/
Stående rodd med rep 10pl 4x10st
"Emmelies axeldödare" 30kg 8,7,6st
cc Triceps pushdowns 50kg 10st, 55kg 8st, 60kg 6st
Shrugs med hantlar (Remmar) 40kg 3x10st
Biceps EZ stångcurl +20kg 8,7,6st
Armhävningar i ringar med benen på boll 3,7,4st

Jag är riktigt nöjd med dagens träningspass, huvudet och viljan var med mig fullt ut och jag pressade mig till mitt yttersta.

eulalia 2014-03-09 19:54

Söndag = Knäböj mm! (KAK)

Goodmornings 40kg 2x15st s.set med/
Abd.crunch 25kg 2x30st
Knäböj 40kg 5st, 60kg 5st, 70kg 4st, 80kg 3st, 85kg 5x2st
Knäböj (Dräkt, Bälte, Lindor) 100kg 3st, 120kg 3st, 140kg 3st, 150kg 1st
Militärpress 22kg 10st, 27kg 5st, 35kg 5st, 40kg 2x5st
Liggande lårcurl 25kg 12st, 30kg 10st, 35kg 8st s.set med/
Latsdrag 50kg 12st, 55kg 10st, 60kg 8st

Idag var det knäböjardag i Katrineholm. Jag hade ruggiga problem med att få tekniken att stämma och stannade därför på 85kg. Jag körde alla böjar utan bälte förutom på sista 85kgs setet, mittenpartiet med bålen och röven kändes instabilt och okontollerat och jag har fått för mig att det då är bra att träna just utan bälte. Sedan fällde jag fram ryggen, svajade inåt med knäna och fick problem med djupet. Jag har förvisso haft vissa problem med ryggen under veckan, har kännt mig spännd och svankig i länden och som att jag haft låsningar i bröstryggen, det kanske har något samband med att stilen inte funkar längre? (Det känns bra att ha något att skylla på iaf;)) Sedan drog jag på mig dräkten och det funkade bättre teknikmässigt, har dock fortfarande en bra bit ned till godkänt djup.

eulalia 2014-03-10 20:22

Måndag = Marklyft! (Gumshallen)

Lutande bänk med hantlar 10kg, 3 x (10 bröstpressar + 10 flyes)
Marklyft 60kg 4,4st, 80kg 4st, (Bälte på)100kg 3st, 110kg 3st, 120kg 2st, 130kg 1st
Marklyft, sumostil (Bälte) 100kg 3st, 105kg 2st, 110kg 1st, 120kg 1st
Raka marklyft (Bälte) 100kg 1st, 105kg 1st, 110kg 1st, 120kg 1st, 125kg fail:)

Jag förstår ingenting!!! Jag känner mig halvstel i ryggen och har haft en jobbig dag då jag inte har mått sådär himla bra utan har haft huvudet typ långt uppe i anus, intalar mig själv att jag bara ska gå in på gymmet och köra lite myspys och försöka ha roligt,,, Nu har jag iofs inte kört marklyft på typ en vecka (pga ryggen) men tangerat PB i både smala mark (med mersmak) och sumomark plus ett PB med 10kg i raka marklyft, lite knasigt är det väl?!!

bighulken 2014-03-10 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 6907261)
Måndag = Marklyft! (Gumshallen)

Lutande bänk med hantlar 10kg, 3 x (10 bröstpressar + 10 flyes)
Marklyft 60kg 4,4st, 80kg 4st, (Bälte på)100kg 3st, 110kg 3st, 120kg 2st, 130kg 1st
Marklyft, sumostil (Bälte) 100kg 3st, 105kg 2st, 110kg 1st, 120kg 1st
Raka marklyft (Bälte) 100kg 1st, 105kg 1st, 110kg 1st, 120kg 1st, 125kg fail:)

Jag förstår ingenting!!! Jag känner mig halvstel i ryggen och har haft en jobbig dag då jag inte har mått sådär himla bra utan har haft huvudet typ långt uppe i anus, intalar mig själv att jag bara ska gå in på gymmet och köra lite myspys och försöka ha roligt,,, Nu har jag iofs inte kört marklyft på typ en vecka (pga ryggen) men tangerat PB i både smala mark (med mersmak) och sumomark plus ett PB med 10kg i raka marklyft, lite knasigt är det väl?!!

Nepp,det är precis så det är!!!!!........lol.

Det vi tror med huvudet,stämmer inte ofta med vad kroppen är i för possition vad gäller styrka.
Gjort många av mina PB när man kännt typ,ääää jag skiter i att träna,men sen går ner i alla fall.
Och tvärtom.......ibland kännt att nu djävlar,tagit med kamera å allt,men sen gått käpprätt åt helsike.......lol.

Roligt idag då..........;-).Grattis på PB..........Med vänlig hälsning/

PS:nice med 130kg i marken där.....

eulalia 2014-03-12 20:08

Tackar Hulken! Jag försöker att intala mig själv att om det kan gå sådär pass bra då allt är fel, borde det inte då kunna gå att prestera bättre den dagen då det stämmer?

Onsdag = Triceps, mage! (Gumshallen)

Lite axeluppvärmning
Smalbänk (Smith) +25kg 10st, 35kg 10st, 45kg 10st, 50kg 10st (Minns inte riktigt...)
Dips på bänk, explosivt! 4x10st
Stående "skullcruchers" med hantel, 2 händer 10kg 10st, 12kg 10st, 15kg 10st, 17kg 10st
cc Triceps pushdowns 50kg 10st, 65kg 10st, f.mag. 10,10st
cc Triceps pushdowns med rep 35kg 10st, 40kg 10st, 45kg 10st
Sidotwistar i maskin 4pl 3x10st
Magkombination: 20st strikta knälyft + 20 benlyft + 20 bensparkar + 20 bentwistar. vila 20sek
Stående sidebends med viktskiva 20kg 3x20st
Magcrunchar med raka ben 3x(10st + 5st med 5sek stopp + 10st)

Stretching av ben, rumpa, och rygg, även lite bröst. Tog kanske 30min.

Idag "joinade" jag ett gäng (2st) ungdommar som tränade i hallen tillsammans med sin ledare. Övningsvalet blev helt annorlunda än om jag själv hade bestämt, vissa övningar gillade jag mer än andra. Vi får väl se vad detta leder till, jag har iaf lovat att komma och träna tillsammans med dom fler gånger.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)