Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2014-07-06 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7058287)
Inte en enda kommentar om Machida/Weidman? Vad är det för fel på er?

Ok, bara för att du ber så snällt:
Tycker fighten var lite spännande stundom men inte särskilt underhållande.
Även om Weidman onekligen är effektiv så är hans standup (förutom hans armbågar) inte direkt vacker, och de 3 första ronderna bestod mest utav en backande Machida. Sedan så vart det 2 ronders fylleslagsmål.
Matchen gav mig dessutom tvivel på att han kan hålla bältet lika länge som Anderson, utan att han kan få problem med bra grapplers som kan pressa och slå hårt, och aggressiva strikers med bra tdd. Även om han verkar ha en riktigt bra haka.
Men vem vet, han hade tydligen ett riktigt dåligt camp.

eternallord 2014-07-06 17:31

Ett simpelt svar annars är att kombinationen av rädsla, adrenalin, utmattning, smärta och allt annat som är inblandat i en fight gör att man inte alltid tar det beslutet som kanske skulle hjälpa en mest i längden.

Praktiskt exempel: Det är inte alls ovanligt att fighters i slutet av en fight landar en solid högerkrok som hela världen ser gjorde skada och motståndaren börjar backa. Men istället för att bita tag i munskyddet och dyka in för att avsluta jobbet så tar man själv ett djupt andetag, börjar studsa lite upp och ner på stället och försöker själv "resetta".


Det var uppenbart för alla att Woodleys väg till seger var att gå framåt, men ibland händer det inte. Rory själv hade uppenbara mentala svårigheter av liknande karaktär i förlusten mot Lawler, det händer alla, speciellt under omständigheterna inblandade i en UFC-fight.

Doctor Snuggles 2014-07-06 17:34

Apropå Woodley så är hans stil att backa upp och counter strika/explodera med stora slag. Tar man bort den avenyn, och stoppar hans brottning, då har han inte så mycket mer att erbjuda.

AronP 2014-07-06 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7058315)
Klart han kan, problemet är att han inte är bra på det. Hans stand-up är till 80% kontringar. Men att "ta mitten" är inget måste, det som räknas är vem som får in bäst slag. Om det inte händer ett skit under matchen så kanske "octagon control" blir avgörande. Condit/Diaz är ett bra exempel om du såg den.

Efter två ronder kan jag ju tycka att det är dags men du kanske har rätt. Dock strider det ju lite mot Woodley men den mentala biten spelar nog roll.

Sen förstår jag att det inte bara handlar om att ta mitten, det är ju oftast fallet för machida att han inte behöver.

Ser dom flesta matcher men kan inte komma ihåg detaljer.



Citat:

Man vill inte bli knockad framför miljontals människor? Detta är ju inte basket direkt. Det är därför många hamnar i survival-mode när inget av deras tekniker fungerar. Sedan är många fighters rädda om sin (hjärn)hälsa och vill inte offra sig när de ligger under. För att inte snacka om den mentala aspekten, ibland viker man sig bara. I just Woodleys fall kan det vara en fråga om kondition också, han har komiskt mycket muskelmassa på den ramen. Han hade kunnat ställa sig på scen och tävlat i BB direkt efter matchen lol.
Alltså nu är jag ju öht för rädd för att ens gå upp i ringen men rent allmänt så kan jag väl anse att jag hellre skulle gå ned stridandes än att ge upp. Men kanske jag som tillskriver dom för mycket bollar. Tyckte inte Woodley såg så slut ut ändå.

AronP 2014-07-06 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 7058328)
Ett simpelt svar annars är att kombinationen av rädsla, adrenalin, utmattning, smärta och allt annat som är inblandat i en fight gör att man inte alltid tar det beslutet som kanske skulle hjälpa en mest i längden.

Praktiskt exempel: Det är inte alls ovanligt att fighters i slutet av en fight landar en solid högerkrok som hela världen ser gjorde skada och motståndaren börjar backa. Men istället för att bita tag i munskyddet och dyka in för att avsluta jobbet så tar man själv ett djupt andetag, börjar studsa lite upp och ner på stället och försöker själv "resetta".


Det var uppenbart för alla att Woodleys väg till seger var att gå framåt, men ibland händer det inte. Rory själv hade uppenbara mentala svårigheter av liknande karaktär i förlusten mot Lawler, det händer alla, speciellt under omständigheterna inblandade i en UFC-fight.

Sant. Det är något jag reagerat på många gånger i tuf uttagningar, vissa personer rättar sig verkligen efter det coacherna säger.

cero 2014-07-06 17:56

Citat:

men rent allmänt så kan jag väl anse att jag hellre skulle gå ned stridandes än att ge upp.
Förstår hur du tänker, men det är lättare sagt än gjort. Inte så kul att ha en rökt hjärna när man precis fyllt 40 och inte längre är en bra atlet. Hade det inte funnits några permanenta bieffekter av slag mot huvudet så hade man ju såklart kunnat tävla gunz blazin och däckat med stoltheten i behåll.

MMA är verkligen en brutal sport, både psykiskt och fysiskt. Saker händer. Det är inte som tennis där man kan förutse exakt hur en atlet kommer prestera över en hel säsong.

Citat:

Matchen gav mig dessutom tvivel på att han kan hålla bältet lika länge som Anderson, utan att han kan få problem med bra grapplers som kan pressa och slå hårt, och aggressiva strikers med bra tdd. Även om han verkar ha en riktigt bra haka.
Men vem vet, han hade tydligen ett riktigt dåligt camp.
Vad får dig att tro att han får problem med kraftfulla grapplers?

Och Machida är en av de bästa strikers i MMA, så detta tyder väl snarare på att han kan dominera. Lika länge som Anderson är väl dock att ta i, men Weidman har haft mycket svårare motstånd än så länge. Anderson han själv i första, och Machida i andra.

Weidman har bara haft 12 (!) matcher och är fortfarande mitt i utvecklingen.

Doctor Snuggles 2014-07-06 18:07

Nej, Machida är en av de bästa counter strikers..erna. Det är en skillnad. Han behöver utrymme för att slåss, och är inte särskilt bra in the pocket.
Weidman är en pressande fighter med bra instikter och reach, som gör counter strikers obekväma.
Explosiva grapplers som han hålla det på fötterna, eller t.o.m. ta ner Weidman, och pressar hårt tillbaka kan ge honom problem, då han inte är den snabbaste fightern och är träffbar.
Känner inte heller som man kan dra så värst många slutsatser från Anderson-matcherna. Anderson var 38, fightats i 16+ år, verkar inte ha samma haka längre, fjantade bort det i första, och en olycka stoppade den andra. Weidman hade dessutom kanske den bästa stilen att slå honom.
Betyder inte att samma stil funkar lika bra mot andra.

cero 2014-07-06 18:12

På papper hade iofs Machida den bästa stilen för att slå Weidman. ;)

Citat:

Explosiva grapplers som han hålla det på fötterna, eller t.o.m. ta ner Weidman, och pressar hårt tillbaka kan ge honom problem, då han inte är den snabbaste fightern och är träffbar.
Kan och kan. Det får vi ju se när han väl möter någon sådan. Var främst när han blev trött som han började bli träffad. Konditionen kan bli ett problem.

eternallord 2014-07-06 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7058372)
Explosiva grapplers som han hålla det på fötterna, eller t.o.m. ta ner Weidman, och pressar hårt tillbaka kan ge honom problem, då han inte är den snabbaste fightern och är träffbar.

Dvs, helt enkelt en fighter som är bättre på allt än den just nu totalt dominerande championen? Ja, jo... det är väl rimligt att han förlorar den fighten...

Doctor Snuggles 2014-07-06 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 7058404)
Dvs, helt enkelt en fighter som är bättre på allt än den just nu totalt dominerande championen? Ja, jo... det är väl rimligt att han förlorar den fighten...

Championen?

http://4.bp.blogspot.com/-bQq5c47oxh...ampinjon+1.png

:D

Nej, det är inte riktigt vad jag sade.

Doctor Snuggles 2014-07-06 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7058378)
På papper hade iofs Machida den bästa stilen för att slå Weidman. ;)



Kan och kan. Det får vi ju se när han väl möter någon sådan. Var främst när han blev trött som han började bli träffad. Konditionen kan bli ett problem.

Han är bra på att läsa distans, det glömde jag. Då spelar det mindre roll om man är lite långsammare, särskilt om man har bra reach. Men han är inte den snabbaste strikern även när han är fräsch.

Här är lite mer specifika saker om hans hål:
http://www.bloodyelbow.com/2014/7/3/...e-strategy-gif

cero 2014-07-06 18:55

Kroppssparkar och slag kanske kan vara något Rockhold kan utnyttja. Frågan är om han kan hålla sig ståendes. Tror i alla fall hans striking kommer vara mer effektiv mot Weidman, än Machidas. Mer volym och traditionell striking, både framåt och bakåt. Lång som fan är han också.

Lol, det kan gå över gränsen med svengelskan ibland.

Doctor Snuggles 2014-07-06 19:04

Finns ett flertal svåra fighter för Weidman. Delvis för att de är bra fighters, delvis för att de är sämre matchups för honom. Romero, Kennedy, Jacare, t.ex.
Vinner han med alla dem så är han nog svårslagen.
Undrar också om hans gastank är dålig för att klipper för mycket vikt. Kanske han går upp till LHW så småningom, och där kommer han nog minst lika tufft, om inte tuffare iom att Alex, Cormier och Jones finns där.

cero 2014-07-06 19:06

http://usatmmajunkie.files.wordpress...ray.jpg?w=1000
http://usatmmajunkie.files.wordpress...t-2.jpg?w=1000

Mellan ronderna:

Doctor: "There's some bone sticking out there."
Coach: "Uhh.. it was like that already."
Doctor: "OK."

:D

Doctor Snuggles 2014-07-06 19:09

UFC doctor is legit.
Och "you're dreams"? Tsk, tsk.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)