Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2014-04-20 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963494)


Ja, när 5-åringar börjar träna MMA direkt istället för att brottas hela livet och sedan börja träna boxning när de är 20. Finns mycket mer potential än det vi ser idag. Tänk dig när alla är på Aldo/Jones/GSP-nivån, då snackar vi.

Och när det kommer finnas fler tränare som kan knyta ihop påsen, och standup-tränare som förstår mma. Visst finns det mycket fotarbete i boxning t.ex. som kan överföras, men mycket måste anpassas och till viss del återuppfinnas.

cero 2014-04-20 22:14

Japp, MMA är fortfarande i en "feeling out"-process. Alla håller på att utforska vad som är mest effektivt, fighters tränar fortfarande subbar från ryggen (;)), vi ser mer betoning på traditionell brottning även hos renodlade strikers, staketet används mer för att ta sig upp på fötterna om man jämför med bara ett par år sedan osv osv.

Blir lite pirrig i kistan när jag tänker på hur MMA kommer att se ut om 10, 20, 30 år. Hoppas jag fortfarande har kvar intresset då. Vilken sorg det vore om man tröttnade på denna älskade sport. :(

Doctor Snuggles 2014-04-20 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av nitz (Inlägg 6963491)
Jag håller med så långt, men ska man bakåt så föredrar jag om man går snett bakåt och inte i en rak linje.
Frågan är dock om vi någon gång kommer se generellt bra fotarbete i mma på en högre nivå, det kommer ju fortfarande vara jobbigt att "vara bäst i alla grenar alltid"?
Sen tror jag att framtiden i mma striking skulle kunna vara att fokusera på boxningen och fotarbetet innan man blir bra på sparkar och knän

Sure. Men det är väl lättare sagt än gjort. Om så bara för att mma-fighters går så få fighter i sin karriär om man jämför med boxare. Känns som de som gått många fighter, som t.ex. Yves Edward, är bättre på det.

Det var ju förresten det som Cruz sade att han gjorde; han analyserade själv vad för slags fotarbete han trodde skulle fungera, och började göra tusentals repetitioner av bara "fotarbetskombinationer".

cero 2014-04-20 22:16

Citat:

Det var ju förresten det som Cruz sade att han gjorde; han analyserade själv vad för slags fotarbete han trodde skulle fungera, och började göra tusentals repetitioner av bara "fotarbetskombinationer".
Cruz stil är verkligen intressant, om än otroligt tråkig och frustrerande. Det är nästan svårt att sätta fingret på varför han är så effektiv ibland. Krävs lite grävande för att se att det finns otroligt solida striking-grunder i den där konstiga dansen. :D

Doctor Snuggles 2014-04-20 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963510)
Japp, MMA är fortfarande i en "feeling out"-process. Alla håller på att utforska vad som är mest effektivt, fighters tränar fortfarande subbar från ryggen (;)), vi ser mer betoning på traditionell brottning även hos renodlade strikers, staketet används mer för att ta sig upp på fötterna om man jämför med bara ett par år sedan osv osv.

Blir lite pirrig i kistan när jag tänker på hur MMA kommer att se ut om 10, 20, 30 år. Hoppas jag fortfarande har kvar intresset då. Vilken sorg det vore om man tröttnade på denna älskade sport. :(

Jag är nog ett fan för livet. Det enda som skulle få mig att tröttna lite är om det blev för homogeniserat; att alla fighters var en kopia av varandra.
Men jag tror nog vi har säkert minst 30-50 år av signifikant utveckling kvar, och ett stort utrymme för individualitet i sporten (mycket mer än i boxning, där det ändå finns tydliga stilar). För att inte tala om fler topp-atleter. Det är fortfarande en rätt låg turnover på olympiska brottare, för att inte tala om Judokas, i synnerhet sådana som har korstränat i mma/striking sedan barnsben.

nitz 2014-04-20 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6963512)
Sure. Men det är väl lättare sagt än gjort. Om så bara för att mma-fighters går så få fighter i sin karriär om man jämför med boxare. Känns som de som gått många fighter, som t.ex. Yves Edward, är bättre på det.

Det var ju förresten det som Cruz sade att han gjorde; han analyserade själv vad för slags fotarbete han trodde skulle fungera, och började göra tusentals repetitioner av bara "fotarbetskombinationer".

Vilken del av mitt inlägg svarade du på? ;)
Om vi pratar fotarbetet så var det mer av "i de bästa av världar" :)

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6963522)
Jag är nog en fan för livet. Det enda som skulle få mig att tröttna lite är om det blev för homogeniserat; att alla fighters var en kopia av varandra.
Men jag tror nog vi har säkert minst 30-50 år av signifikant utveckling kvar, och ett stort utrymme för individualitet i sporten (mycket mer än i boxning, där det ändå finns tydliga stilar).

Samma här.
Kampsport är den enda idrotten som lyckats fånga mig ordentligt tbh.

Doctor Snuggles 2014-04-20 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av nitz (Inlägg 6963526)
Vilken del av mitt inlägg svarade du på? ;)
Om vi pratar fotarbetet så var det mer av "i de bästa av världar" :)



Samma här.
Kampsport är den enda idrotten som lyckats fånga mig tbh.

Att gå snett bakåt.

Japp. Följer ingen annan sport. Faktiskt den enda sporten jag någonsin följt.
Förutom att man kollat på enstaka fotbolls-vm, och olympiska spel, och var ett casual K-1 fan.

nitz 2014-04-20 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963494)
Machida/Shogun 1 är väl ett ganska bra exempel på hur man kan straffa någon som cirklar mycket med bensparkar (men han förlorade ändå lolololol). I kickboxning har man ju stora handskar och inga nedtagningar, så man kan vara mer stationär och fokusera på att checka istället för massa lateral rörelse.



Ja, när 5-åringar börjar träna MMA direkt istället för att brottas hela livet och sedan börja träna boxning när de är 20. Finns mycket mer potential än det vi ser idag. Tänk dig när alla är på Aldo/Jones/GSP/Anderson-nivån, då snackar vi.

Det kommer vara intressant att se vad framtiden har framför sig gällande de kommande generationerna :).

Doctor Snuggles 2014-04-20 22:37

http://i.imgur.com/gILygJI.gif

cero 2014-04-20 22:40

Snuggles: Du får ju fixa ryggen och börja träna nu också. Själv har man anmält sig till terminstart. ;) Får se om det kan bli någon praktik av all teori.

Doctor Snuggles 2014-04-20 22:42

Trane dat dere UFC?

nitz 2014-04-20 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963549)
Snuggles: Du får ju fixa ryggen och börja träna nu också. Själv har man anmält sig till terminstart. ;) Får se om det kan bli någon praktik av all teori.

Vad kul! Hoppas du tycker att det är roligt :)

Doctor Snuggles 2014-04-20 22:48

Vad hände här, förresten? Svårt att se.

http://www.mma-core.com/gifs/1000288..._on_Fox_11.gif

nitz 2014-04-20 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6963557)
Vad hände här, förresten? Svårt att se.

Ser ut som att Werdum försöker ta en nedtagning och blir knuffad?

cero 2014-04-20 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av nitz (Inlägg 6963556)
Vad kul! Hoppas du tycker att det är roligt :)

Absolut, det kommer jag garanterat. Är redan besatt. Har velat börja i 2 år nu, men har haft problem med besvärliga skador från tidigare sporter. Har t om börjat öva lite på vänsterkroken framför spegeln lol, trane dat dere ufc indeed.

Tränar du själv?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)