Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2011-10-20 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 5363637)
Ja, det är synd att det är så, en tap ska alltid avsluta matchen, i mitt tycke, det är säkrast så för de bådas skull. Det förvånar mig att inte fler gör en Palhares och håller fast långt efter tappen, för att försäkra sig om att det inte görs en Akira-fuling.

När taps tappar sin mening, och det istället är till för domaren att avbryta så ökar det chansen för skador, varför släppa en heel hook om det kan leda till en höger i ansiktet och fortsätt match?

Va? Det ÄR för domarn att avbryta. Du ska aldrig avbryta om någon tappar, utan om domarn bryter, eller ja du gör det på egen risk iaf. Taps är till för domarn, inte för den andra fightern. Det skulle inte gå på något annat sätt. Leglocks är farliga oavsett.

Kwon 2011-10-21 00:00

Neace skulle gjort en Palhares och tagit i ordentligt helt enkelt, så att det hade blivit ett skrik/verbalt tap + frenetiska klapp som ingen kunde missa/feltolka.

Vandraren 2011-10-21 00:01

Såg senaste tuf idag. Har verkligen svårt för Akira.. Jag och flickvännen satt och hoppades på att han skulle få stryk. Säkert en störtskön kille egentligen, men i tuf framstår han som en idiot och man är nöjd över att Sverige inte nämns i samband med Akira speciellt ofta. Jag antar att han bara mediahorar sig för lite facetime, men det blir bara pinsamt.

Tacka vet jag Alexander Gustavsson. Sjuka skills, duktig, framgångsrik och framför allt: ödmjuk.

Tricklew 2011-10-21 00:02

En tap är att ge upp, varför skulle det vara ohållbart att det är så? Sedan finns det fler än ett fall då folk blir upprörda när subben inte släpps pga en tap, utan domaren får istället gå isär.

Detta är vad de unifierade jada jada mma reglerna säger.

Knockout (KO): as soon as a fighter becomes unconscious due to strikes, his opponent is declared the winner. As MMA rules allow ground fighting, the fight is stopped to prevent further injury to an unconscious fighter.
Technical Knockout (TKO)
Referee Stoppage: the referee may stop a match in progress if:
a fighter becomes dominant to the point where the opponent is unable to intelligently defend himself from attacks, which may occur as quickly as a few seconds;
a fighter appears to have developed a severe injury: the referee will call for a time out if a fighter's ability to continue is in question as a result of apparent injuries, such as a large cut. The ring doctor will inspect the fighter and stop the match if the fighter is deemed unable to continue safely, rendering the opponent the winner. However, if the match is stopped as a result of an injury from illegal actions by the opponent, either a disqualification or no contest will be issued instead.
Corner stoppage: a fighter's corner men may announce defeat on the fighter's behalf by throwing in the towel during the match in progress or between rounds.
Retirement: if a fighter feels unable to continue after the conclusion of a round, s/he may inform or have the corner inform the referee that s/he forfeits the match to his opponent.
Submission: a fighter may admit defeat during a match by:
a tap on the opponent's body;
a tap on the mat or floor;
verbal announcement.

Technical Submission: a referee may intervene and call a stop to the contest when:
a fighter appears to be unconscious from a grappling hold;
a fighter appears to have suffered a serious injury from a grappling hold.
Decision: if the match goes the distance, then the outcome of the bout is determined by three judges. The judging criteria are organization-specific.
Unanimous Decision: if all three judges on the panel score a bout unanimously in favor of one fighter
Split Decision: if two judges on the panel score a bout in favor of one fighter, with one judge scoring the bout in favor of the other
Majority Decision: if two judges on the panel score a bout in favor of one fighter, with one judge scoring the bout a draw
Draw: if all three judges on the panel score a bout unanimously in favor of neither fighter.
Split Draw: if one judge on the panel score a bout in favor of one fighter, the second in favor of his opponent, and the third in favor of neither fighter
Majority Draw: if two judges score the bout a draw, with one judge scoring the bout in favor of one fighter
Technical Decision: if a fighter behind or even on points commits an intentional foul during the course of the match, and the opponent is unable to continue due to the injury or injuries inflicted by the foul at any subsequent point in the fight, the match is stopped and awarded to injured fighter
Technical Draw: if a fighter ahead on points commits an intentional foul during the course of the match, and the opponent is unable to continue due to the injury or injuries inflicted by the foul at any subsequent point in the fight, the match is stopped and awarded to injured fighter
Forfeit: a fighter or his representative may forfeit a match prior to the beginning of the match, thereby losing the match.
Disqualification: a "warning" will be given when a fighter commits a foul or illegal action or does not follow the referee's instruction. Three warnings will result in a disqualification. Moreover, if a fighter is injured and unable to continue due to a deliberate illegal technique from his opponent, the opponent will be disqualified.
No Contest: in the event that both fighters commit a violation of the rules, or a fighter is unable to continue due to an injury from an accidental illegal technique, the match will be declared a "No Contest"

Doctor Snuggles 2011-10-21 00:04

Ja, det är regler som DOMAREN skall upprätthålla. Det är inte fighters ansvar att bryta en match. Det vore ohållbart annars för folk skulle fuska och ha sina egna tolkningar av vad som är en "tap". Det kan bara finnas en auktoritet i frågan som gör den bedömningen.
Folk blir mer upprörda om man Paul Harrisar och håller för länge efter att domarn har avbrutit.

Tricklew 2011-10-21 00:17

Det brukar bli rätt så kontroversiellt när någon fortsätter mot en motståndare som har slocknat/get upp dock. Vad var kontroversiellt med Hendersons flygande hammarfist, om det ändå inte var hans ansvar?

Förövrigt är jag tveksamt till att det hade lett till en enorm urholkning av reglerna om folk släppte när motståndarn tappade, vilket många gör. Att försöka fejka sig till vinster på det sättet hade nog varit ett effektivt sätt att göra sig själv diskvalificerad och hatad efter ett par försök.

Doctor Snuggles 2011-10-21 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 5363657)
Det brukar bli rätt så kontroversiellt när någon fortsätter mot en motståndare som har slocknat/get upp dock. Vad var kontroversiellt med Hendersons flygande hammarfist, om det ändå inte var hans ansvar?

Förövrigt är jag tveksamt till att det hade lett till en enorm urholkning av reglerna om folk släppte när motståndarn tappade, vilket många gör. Att försöka fejka sig till vinster på det sättet hade nog varit ett effektivt sätt att göra sig själv diskvalificerad och hatad efter ett par försök.

Det är kontroversiellt pga av att det kan uppfattas som osportsligt. Faktum är att det är fortfarande helt enligt reglerna. Ofta säger fighters att de inte ens minns vad som händer under en fight. Vill du verkligen lämna ansvaret till någon som är mitt uppe i en fight, där adrenalinet flödar?
Tycker du det verkligen behövs MER otydligheter i en sport vars bedömning redan är väldigt subjektiv?
Om något så behövs striktare och tydligare riktlinjer för hur man ska bedöma olika lägen finnas, även om det är svårt att genomföra.

Doctor Snuggles 2011-10-21 00:37

Dessa tre herrar håller med.
http://i55.tinypic.com/mtqg4w.gif

Doctor Snuggles 2011-10-21 00:42

http://www.mediafire.com/imgbnc.php/...f69c58da5g.jpg

Nitrometan 2011-10-21 07:35

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5363648)
Ja, det är regler som DOMAREN skall upprätthålla. Det är inte fighters ansvar att bryta en match.

Samtidigt är det upp till de som fightas att följa reglerna.

spoon 2011-10-21 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5363806)

+1

Sen finns det ju fair play eller vad man ska kalla det. Jag vill inte att dom ska tvingas skada motståndaren bara för att domaren är långsam. Men det blir ju en avvägning och i slutändan så är det domaren som bestämmer.

Måste man vara så dryg som Akira är för att som svensk få chansen i TUF?

wesaft 2011-10-21 09:47

Synd att det inte används mer verbala tap outs, iaf vid alla lås. Skulle underlätta tolkningen för domaren.

Doctor Snuggles 2011-10-21 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5363806)

Som att lyssna på domaren?
Sportslighet i all ära, men i slutändan så är det domarn som bestämmer.
Paul Harris är ju ett utmärkt exempel på vad som kan hända om man skulle låta atleterna bestämma själva. Antingen så slutar han för tidigt, eller för sent.

Kwon 2011-10-21 21:40

Pat Barry och Crocop sjunger duett "California Dreaming"

Doctor Snuggles 2011-10-21 22:12

"Russian freestyle wrestler Khadjimourat Gatsalov has posted on Facebook claiming to have been signed by the UFC and will be fighting at 185lbs.

The 29 year old has a laundry list of accomplishments. He is an Olympic Gold Medalist, a four time world champion, a two time world cup winner and in 2003 was pronounced the greatest wrestler in Europe.

He also competes in Sambo and is a Brazilian Jiu-Jitsu black belt. He competed against Strikeforce heavyweight Daniel Cormier at the 2004 Olympics. Gatsalov dominated Cormier winning the match 5-0."

http://www.mmamania.com/2011/10/21/2...oin-ufc-roster

Verkar dock vara ett rykte, och inte stämma. Vore coolt dock.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.