Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

ccm 2017-05-21 22:49

Finalen är som gjord för Hall, men jag tror nog ändå att Shaw tar det. Han har inga svagheter. Savickas är inte i klass med vad han har varit, men det var ju inte länge sedan han var skadad och inte kunde pressa 100 kg över huvudet. Han har väl press i morgon?

345.5 i bänk 2017-05-22 17:52

Savickas leder grupp 5 efter vinst i Appolon. 3rep på 162kg, 2an 2reps så gissar att han inte gick för mer. Han hade lite tur att Terry nollade som annars gjort en bra tävling. Savickas leder med 3p och gör han inte bort sig Elefanth carry så går han direkt till final utan att behöva köra sten. Sten kan ju vara lite osäkert med årets upplägg med regler.

rattlesnake61 2017-05-22 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7768080)
Savickas leder grupp 5 efter vinst i Appolon. 3rep på 162kg, 2an 2reps så gissar att han inte gick för mer. Han hade lite tur att Terry nollade som annars gjort en bra tävling. Savickas leder med 3p och gör han inte bort sig Elefanth carry så går han direkt till final utan att behöva köra sten. Sten kan ju vara lite osäkert med årets upplägg med regler.

Ja det ser bra ut för Savickas, tror han medvetet höll igen lite i knäböjen för att inte skada sig, han gjorde väl 15+ reps med samma vikt 2014.

Hafthor verkar väldigt bra i år också, tror att han kan överraska många med sin styrka i knäböj, mark och axelpress i finalen.

345.5 i bänk 2017-05-22 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7768120)
Ja det ser bra ut för Savickas, tror han medvetet höll igen lite i knäböjen för att inte skada sig, han gjorde väl 15+ reps med samma vikt 2014.

Hafthor verkar väldigt bra i år också, tror att han kan överraska många med sin styrka i knäböj, mark och axelpress i finalen.

Har inte sett nån film på Savickas böj men 5reps var ju väldigt dåligt för att vara honom. Är en stor skillnad på 5 och 15reps. Jag tror Hafthor vinner iår. Han har varit på pallen 5 gånger känns som det är hans tur. Men kommer bli väldigt tufft mellan Hafthor-Shaw och Hall.

345.5 i bänk 2017-05-23 17:41

Finalisterna till WSM:

https://docs.google.com/spreadsheets...1U4pA/htmlview

Bjorneman 2017-05-23 19:18

Vad fan, ingen Hollands i final. Det var ju kul för Nick Best. De andra var inte otippade dock.

rattlesnake61 2017-05-23 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7768723)
Vad fan, ingen Hollands i final. Det var ju kul för Nick Best. De andra var inte otippade dock.

Undrar om Hollands kommer lägga strongmankarriären på hyllan nu eller om han fortsätter kämpa på som Nick Best gjort sedan 2010 för att kvala till final igen.

Terry fick konstigt nog 0 reps på 162kg i Apollon vilket som inte räcker för att utmana någon i finalen ändå om han inte är suveränt bra på allt annat.

Bjorneman 2017-05-23 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7768743)
Undrar om Hollands kommer lägga strongmankarriären på hyllan nu eller om han fortsätter kämpa på som Nick Best gjort sedan 2010 för att kvala till final igen.

Terry fick konstigt nog 0 reps på 162kg i Apollon vilket som inte räcker för att utmana någon i finalen ändå om han inte är suveränt bra på allt annat.

Vi får se. Har Nick Best och Mark Felix stående inbjudningar till WSM? Best vann en Giants Live tävling och Masters WSM förra året och Felix har varit på podiet i flera Giants Live, men jag syftar på alla föregående år. Antar att de är wild cards men det är lite anmärkningsvärt att de varit på så pass många WSM.

En eller ett par reps borde han väl nästan fixat trots att press aldrig varit hans starka sida. Han tappade stenen efter 5 meter också.

rattlesnake61 2017-05-23 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7768756)
Vi får se. Har Nick Best och Mark Felix stående inbjudningar till WSM? Best vann en Giants Live tävling och Masters WSM förra året och Felix har varit på podiet i flera Giants Live, men jag syftar på alla föregående år. Antar att de är wild cards men det är lite anmärkningsvärt att de varit på så pass många WSM.

En eller ett par reps borde han väl nästan fixat trots att press aldrig varit hans starka sida. Han tappade stenen efter 5 meter också.

Nick Best och Mark Felix måste nog ha stående inbjudningar kan inte tänka mig att de har kvalat varje år. Antar att det behövs några som är konstant halvbra.

Hollands striktpressade närmare 170kg i stock förra året så det är dåligt för att vara honom. Zydrunas var inte heller så bra med elefantstenen men kan ha varit för att han alltid haft greppet som sin svagaste länk. Peyman Maheripor var faktiskt oväntat bra och kom trea i gruppen totalt.

ccm 2017-05-23 21:59

Hollands var ju värdelös i pressen i Norrköpin också, så det var inte så oväntat. Så vitt jag vet så är det få som får wild cards, förutom de som tidigare har vunnit titeln och några enstaka som har gjort exceptionellt bra ifrån sig i någon tävling. Mark felix har väl lyckats kvala in från Giants Live, Europas Starkaste Man och Englands Starkaste Man?

rattlesnake61 2017-05-24 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7768855)
Mark felix har väl lyckats kvala in från Giants Live, Europas Starkaste Man och Englands Starkaste Man?

Ja de senaste åren, 2015 på Europas och 2016 på Giants.

rattlesnake61 2017-05-24 16:05

Detta blir den mest spännande finalen på åratal.

Brain Shaw är större än någonsin och kanske har han hunnit bli grym på böj och vikingpress, ingen kan veta.

Eddie Hall såg i kvalet ut att vara i sitt livs form i alla grenar, men kommer han förlora poäng på Flip & Drag?

Savickas form är tveksam men han gick stundtals på sparlåga i kvalet och lär tända till i finalen.

Hafthor kan mycket väl vinna om han inte klantar sig igen.

Bjorneman 2017-05-24 16:53

Väger Shaw verkligen 500 lbs nu, dvs 227 kg? Helt galet om så är fallet. :D

ccm 2017-05-25 08:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7769192)
Väger Shaw verkligen 500 lbs nu, dvs 227 kg? Helt galet om så är fallet. :D

Var läste du det? Han har väl vägt runt 220 kg som mest på något Arnolds sägs det. Skulle inte förvåna mig dock.

Bjorneman 2017-05-25 09:57

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7769547)
Var läste du det? Han har väl vägt runt 220 kg som mest på något Arnolds sägs det. Skulle inte förvåna mig dock.

Nja, det var någon meme och sen skrev Terry Hollands det på en bild där han fotade Brian i ett flygplan. Så det kanske inte är sant. Han kommer säkert hävda under 200 som vanligt. Det kan inte vara sant.

rattlesnake61 2017-05-25 12:09

Shaw har nog alltid vägt 210kg+, bara att han ljuger hela tiden.

Vad tror ni om Poundstones chanser nu när han gör comeback? Jag tror han bryta in sig i top 10 på WSM igen. Minns att hans 9 reps på 360kg i mark var imponerande men Eddie Hall gjorde ju 10 reps på samma vikt nu i år...

Bjorneman 2017-05-25 13:59

Colin Bryce påstår att det är så i alla fall.

Jodå. Har han bestämt sig för att göra något mer än den där teamtävlingen? Han skulle nog kunna komma topp-10 på WSM igen om han vill. Den marken var i och för sig touch and go men givetvis enormt imponerande.

345.5 i bänk 2017-05-25 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7769670)
Colin Bryce påstår att det är så i alla fall.

Jodå. Har han bestämt sig för att göra något mer än den där teamtävlingen? Han skulle nog kunna komma topp-10 på WSM igen om han vill. Den marken var i och för sig touch and go men givetvis enormt imponerande.

Touch and go går ju knappt att räkna som samma övning. Extremt mycket lättare.

Bjorneman 2017-05-25 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7769695)
Touch and go går ju knappt att räkna som samma övning. Extremt mycket lättare.

Det är sant. Det blir egentligen bara ett lyft. :D

rattlesnake61 2017-05-25 19:30

Haha kanske är det så.

Om teamtävlingen går bra så kommer han säkert fortsätta tävla. Travis Ortmayer har börjat träna lite strongman igen så jag hoppas han också gör comeback.

Bjorneman 2017-05-25 21:04

Jaså, Texas Stoneman. Dave Ostlund då? Han var WSM-finalist igen 2014 men sen dess verkar han ha legat lågt.

rattlesnake61 2017-05-25 21:30

Dave Ostlund var med på Giants Live 2015 i Norrköping och var tämligen medioker om jag minns rätt. Och så kom han tvåa efter Martins Licis på Odd Haugens tävling i år.

Intressant hur Ostlund, Sölvi Petursson, och Hollands med fler som varit grymma tidigare gör comebacks och inte tycks ha besökt gymmet på åratal.

Bjorneman 2017-05-25 21:42

Visst fan, det var han ju.

PKtarzan 2017-05-26 07:48

Någon som har en aning om hur det går i finalen? Hittar ingen information.

345.5 i bänk 2017-05-26 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 7770027)
Någon som har en aning om hur det går i finalen? Hittar ingen information.

Finalen är lördag och söndag

ccm 2017-05-26 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7769922)
Dave Ostlund var med på Giants Live 2015 i Norrköping och var tämligen medioker om jag minns rätt. Och så kom han tvåa efter Martins Licis på Odd Haugens tävling i år.

Intressant hur Ostlund, Sölvi Petursson, och Hollands med fler som varit grymma tidigare gör comebacks och inte tycks ha besökt gymmet på åratal.

Terry Hollands har visat sig vara riktigt bra nu efter sin comeback. Han hade lite oflyt i årets WSM (och är aldrig bra i pressar), men han kom ju trea i Europas Starkaste Man i år och slog Hall i två grenar där. Han vann då över Janashia, Belsak och Mark Felix m.fl.

rattlesnake61 2017-05-26 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7770289)
Terry Hollands har visat sig vara riktigt bra nu efter sin comeback. Han hade lite oflyt i årets WSM (och är aldrig bra i pressar), men han kom ju trea i Europas Starkaste Man i år och slog Hall i två grenar där. Han vann då över Janashia, Belsak och Mark Felix m.fl.

Jo han gjorde en bra tävling på Europas Starkaste, och fick upp 160kg i Apollon.

Tror det tyvärr det är väldigt sällan någon kommit tillbaka till toppen dock efter att inte kvalat till final på två år.

Minns att 2015 när han tog paus så såg han väldigt plufsig ut och verkade ha förlorat massa muskelmassa, tror inte han kommer få tillbaks all styrka. Gissar på att han började dra ner på vissa preparat 2015....

Bjorneman 2017-05-27 10:49

"WSM 2017 - Däckvält

Brian Shaw - 10p
Haftor Björnsson - 9p
JF Caron - 8p
Mateusz Kieliszkowski - 7p
Eddie Hall - 6p
Laurence Shahlaei - 5p
Martins Licis - 4p
Konstantin Janashia - 3p
Zydrunas Savicas - 1.5p
Nick Best - 1.5p"

Infon kommer från Maxstyrka.

En tredjeplats hade varit en väldig fördel för Eddie, men det var inte så illa pinkat ändå. Detta får väl betecknas som hans sämsta gren i årets final.

Eftersom jag håller på Eddie så följer jag mest hans prestationer. :D

Bjorneman 2017-05-28 01:18

Eddie leder, men Shaw blir jävligt svårslagen.

Savickas var bra i böjen men uppenbarligen helt ur form i pressen. Många ser väldigt starka ut. Caron är riktigt bra.

Agitator 2017-05-28 03:03

Vart ser du eventetet?

ccm 2017-05-28 06:28

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7770808)
Vart ser du eventetet?

Vissa lägger upp skakiga mobilklipp från tävlingen. Det finns ingen stream eller liknande.

Bjorneman 2017-05-28 11:08

Nej, précis.

Eddie leder med 2,5 poäng nu. Han vinner marken och om han kommer 3:a i sten så borde han vinna hela tävlingen.

crille 2017-05-28 14:45

4 poängsledning för Eddie nu, ba stenar kvar. Hoppas han inte får ett hjärnsläpp, som när han släppte stången i marklyftet.

crille 2017-05-28 15:22

Eddie vann med 1 poäng

Bjorneman 2017-05-28 15:51

Jaaa!

Bjorneman 2017-05-28 16:10

"Deadlift Results from Worlds Strongest Man 2017

Eddie Hall 472kg - 10pts
Brian Shaw / Hafthor Julius Bjornsson 460kg - 8.5pts
Konstantine Janashia / JF Caron / Martins Licis 440kg - 6pts
Laurence Shahlaei / Zydrunas Savickas / Mateusz Kieliszkowski 400kg - 3pts
Nick Best 380kg - 1pt"

Vilka satans marklyft med tanke på omständigheterna.

rattlesnake61 2017-05-28 17:49

Hafthor är ursinnig eftersom han fick ett rep bortdömt på viking pressen och hade vunnit tävlingen om det räknats eftersom oavgjort avgörs efter vem som vinner stenarna.

rattlesnake61 2017-05-28 17:50

https://www.instagram.com/p/BUpGUw7AEHa/

Shqypnia 2017-05-28 18:08

Grattis till Hall!

Ni som har följt tävlingen någorlunda; bra tävling i år?

rattlesnake61 2017-05-28 20:24

Hafthor tog bort sin arga instagram, och det är väl ganska troligt att Hall vunnit även om Hafthor inte fått ett rep bortdömt, omöjligt att spekulera i.

Bjorneman 2017-05-28 21:06

Töntigt av Hafthor. Eddie hade väl vunnit ändå? En sån regel har väl aldrig funnits innan.

Chorizo 2017-05-28 21:10

Gött att Hall vann. Länka gärna klipp om ni ramlar över några..

Agitator 2017-05-28 21:15

Sänder de inte wsm längre eller vad?

rattlesnake61 2017-05-28 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7771368)
Töntigt av Hafthor. Eddie hade väl vunnit ändå? En sån regel har väl aldrig funnits innan.

Ja antagligen, jag tror Eddie hade kunnat brassa på i stenarna så att han kom 3:a och fått ett poäng mer.

Men det är ändå uselt av Colin Bryce som själv är engelsman och vän med Hall att döma bort ett rep som inte skiljer sig från de första 14.

Regeln om stenar som tiebreaker tror jag är sedan Shaw förlorade på countback 2010 vilket han ihärdigt gnällt om i åratal.

Bjorneman 2017-05-28 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7771396)
Ja antagligen, jag tror Eddie hade kunnat brassa på i stenarna så att han kom 3:a och fått ett poäng mer.

Men det är ändå uselt av Colin Bryce som själv är engelsman och vän med Hall att döma bort ett rep som inte skiljer sig från de första 14.

Regeln om stenar som tiebreaker tror jag är sedan Shaw förlorade på countback 2010 vilket han ihärdigt gnällt om i åratal.

Jo, det var dåligt. Jag kunde inte se vilken rep som inte skulle vara godkänd.

Shaw är en riktig gnällspik. Dräkter, designade grenar osv. Det kan omöjligt vara en principsak att en sån vinnarskalle som Brian inte använder markdräkt. Han får antagligen inte ut något av den.

Hall verkade fullkomligt labil i den där dokumentären. Hafthor visade upp ett sådant beteende nu.

Den enda som jag aldrig hört gnälla är Big Z. Det ska han ha en eloge för.

rattlesnake61 2017-05-28 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7771410)
Jo, det var dåligt. Jag kunde inte se vilken rep som inte skulle vara godkänd.

Shaw är en riktig gnällspik. Dräkter, designade grenar osv. Det kan omöjligt vara en principsak att en sån vinnarskalle som Brian inte använder markdräkt. Han får antagligen inte ut något av den.

Hall verkade fullkomligt labil i den där dokumentären. Hafthor visade upp ett sådant beteende nu.

Den enda som jag aldrig hört gnälla är Big Z. Det ska han ha en eloge för.

Savickas brukar vara lite mer subtil. T ex nu direkt efter finalen är avgjord lägger han upp en bild på sig själv, Magnusson och Shaw och skriver: 3x4=12 WSM. Tror han bara var med i år för att förhindra Shaws 5:e titel i den mån han kunde.

Kul för Eddie i alla fall. Blir intressant att se om han deffar nu.

Bjorneman 2017-05-28 22:25

Jo, nu på senaste har han blivit sån. Han lägger upp bilder där han står och ler hela tiden. Tidigare har han låtit sina lyft sköta snacket. Det kanske beror på att inte lyfter riktigt lika bra längre. :D

Jävligt kul för Hall och välförtjänt.

MackeJuve 2017-05-29 07:32

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7771410)

Den enda som jag aldrig hört gnälla är Big Z. Det ska han ha en eloge för.

Big Z "gnällde" på 2016 års Arnolds, i den bemärkelsen att han anklagade Brian för att inte vara skadad. Detta gjorde Brian väldigt förbannad.

Kul att Hall vann, mest för att han besitter den sortens styrka som jag tycker är roligast att beskåda. Jag fick inte alls en enbart positiv bild av honom efter att ha sett dokumentären även om han framstod som en fascinerande individ. Tycker att det finns något obehagligt över honom. Men kul i vilket fall.

rattlesnake61 2017-05-29 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7771503)
Big Z "gnällde" på 2016 års Arnolds, i den bemärkelsen att han anklagade Brian för att inte vara skadad. Detta gjorde Brian väldigt förbannad.

Gnäll är väl att ta i, Shaw visade dock inte sin vackraste sida:

http://i.imgur.com/ydBkrWP.png

MackeJuve 2017-05-29 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7771546)
Gnäll är väl att ta i, Shaw visade dock inte sin vackraste sida:

http://i.imgur.com/ydBkrWP.png

Precis, därav tecknen omkring gnäll. Ville bara påminna om att han inte enbart har varit tyst och låtit lyftandet tala. Att Shaw därefter tar det ännu längre är en annan femma.

Bjorneman 2017-05-29 14:15

Jag kom på det efteråt. Det var lite onödigt av honom, men Shaw drog ju det mycket längre som sagt. Menar han att alla tävlingar var anpassade för att Z skulle vinna? Löjligt. Om årets WSM var anpassat för Eddie så var det lika mycket anpassat för Hafthor och Shaw 2014 med loading och keg toss i finalen och ingen av dem vann då om jag minns rätt.

Jag tycker att Savickas började förändras 2015. Innan dess verkade han i alla fall tystlåten, ödmjuk och bara "very happy" när han vann.

rattlesnake61 2017-05-29 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7771668)
Jag kom på det efteråt. Det var lite onödigt av honom, men Shaw drog ju det mycket längre som sagt. Menar han att alla tävlingar var anpassade för att Z skulle vinna? Löjligt. Om årets WSM var anpassat för Eddie så var det lika mycket anpassat för Hafthor och Shaw 2014 med loading och keg toss i finalen och ingen av dem vann då om jag minns rätt.

Jag tycker att Savickas började förändras 2015. Innan dess verkade han i alla fall tystlåten, ödmjuk och bara "very happy" när han vann.

Kan ha och göra med att Brian sa i någon intervju att han ogillar Savickas som person och så vidare. Hade jag varit Savickas hade jag nog också åkt ner till Botswana bara för att försöka förhindra att en sådan person vinner fler titlar.

Sedan kan man inte förneka att Shaw är en vansinnigt bra strongman och förtjänar sina vinster, men han verkar vara riktigt gnällig och missunnsam .

Bjorneman 2017-05-29 17:13

Jo för fan, men han tar minsta motgång eller mothugg som en barnunge.

Micke Persson 2017-05-29 18:04

ni som tjatar på mr Brian Shaw har ni några bevis på att han är sur?? förutom den där bilden där han blev psykad av big aka weak Z?

ccm 2017-05-29 19:28

With great power comes great egos... :p

Laksen 2017-05-30 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av Micke Persson (Inlägg 7771754)
ni som tjatar på mr Brian Shaw har ni några bevis på att han är sur?? förutom den där bilden där han blev psykad av big aka weak Z?

Gulligt att kalla kanske världens genomtiderna starkaste man svag :laugh:

Bjorneman 2017-05-30 21:35

Hahaha! Weak Z... Han hade uppenbarligen problem med en arm som jag läst om. Böjen var han riktigt vass i och han gjorde ändå 400 i mark. Han har ju gjort betydligt mer tidigare, men ändå.

Jag är mycket imponerad over att han tog sig till final efter omständigheterna.

rattlesnake61 2017-05-31 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7772348)
Hahaha! Weak Z... Han hade uppenbarligen problem med en arm som jag läst om. Böjen var han riktigt vass i och han gjorde ändå 400 i mark. Han har ju gjort betydligt mer tidigare, men ändå.

Jag är mycket imponerad over att han tog sig till final efter omständigheterna.

Hans böj var ganska medioker också jämfört med i finalen 2014. Konstigt nog ska han tävla igen redan på söndag, på ''Ultimate Strongman Team'' med Vytautas Lalas. Derek Poundstone skulle varit med på den tävlingen men nu ska kan istället tävla på ''Ultimate Strongman Summermania'' nästa vecka, där Savickas också är med, samt Hollands och Martin Licis med fler.

Tror dessa tävlingar ska livestreamas gratis men är inte säker.

Bjorneman 2017-05-31 21:52

Ja, han gjorde ju 2 rep mindre men i jämförelse med hans resultat i vikingpressen så var det inte anmärkningsvärt.

rattlesnake61 2017-05-31 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7772790)
Ja, han gjorde ju 2 rep mindre men i jämförelse med hans resultat i vikingpressen så var det inte anmärkningsvärt.

Det var 10 kilo tyngre också 2014. Istället för att sänka vikten skulle de ha ökat till 360kg, då hade nog Eddie Hall kommit mer till sin rätt som är bättre på lägre repsantal.

Det ska bli intressant att se hur stark Eddie är om han håller sitt löfte och går ner till 150kg igen. Antagligen starkare och kvickare än när han vägde så mycket sist, 2012 eller nåt.

Bjorneman 2017-06-01 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7772801)
Det var 10 kilo tyngre också 2014. Istället för att sänka vikten skulle de ha ökat till 360kg, då hade nog Eddie Hall kommit mer till sin rätt som är bättre på lägre repsantal.

Det ska bli intressant att se hur stark Eddie är om han håller sitt löfte och går ner till 150kg igen. Antagligen starkare och kvickare än när han vägde så mycket sist, 2012 eller nåt.

Var det inte 700 lbs då också? Ja, då hade Eddie verkligen briljerat. Om nu finalen var så anpassad till Eddie som en del påstår så borde böjen varit runt 360 kg och vikingpressen 200. Då hade de andra inte haft mycket att sätta emot.

rattlesnake61 2017-06-01 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7773156)
Var det inte 700 lbs då också? Ja, då hade Eddie verkligen briljerat. Om nu finalen var så anpassad till Eddie som en del påstår så borde böjen varit runt 360 kg och vikingpressen 200. Då hade de andra inte haft mycket att sätta emot.

Nästan det var 725 i finalen 2014. Ja verkligen tycker det är löjligt med dessa jättehöga reps, var något år när Pudz gjorde 18 reps på en 125kg stock. Det behöver inte vara som på Arnolds men det räcker väl om den starkaste gör 10 reps. De borde också slopa anordningen de har nu som tillåter Brian Shaw göra sina grunda good mornings, hellre de gamla tunnorna i så fall, bara det blir rättvist. Tror inte Shaw skulle vara så jämn med Hall om han tvingades göra riktiga böjar.

Bjorneman 2017-06-01 20:31

Det håller jag med om. 10 reps hade varit lagom för vinnaren.

Bjorneman 2017-06-01 20:47



Kolla här från 3:08 och framåt. Det är fortfarande bland det mest brutala lyft jag sett. Numera är vikten inte så speciell och redan vid den tidpunkten hade Savickas gjort 5 reps, men Big Glenn hade verkligen ingen proper teknik över huvud taget. Bara ren råstyrka. Hur fan tar han upp den till pressposition liksom? Håller stången ojämnt som jag vet inte vad och bara trycker upp den.

Monster.

345.5 i bänk 2017-06-02 08:05

Infon innan finalen var ju att det skulle vara 345 men verkar blivit samma som i kvalet alltså 320. Sedan är dom dålig på att ställa in djup. Nästan alla är ju grunt. SSM kvalet i Ystad ifjol var det Apollon böj. Inga problem att ställa in så alla kom i hyfsat bra djup.

PKtarzan 2017-06-02 10:19

Det finns inte någonstans man kan se finalenn va?

ccm 2017-06-02 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 7773454)
Det finns inte någonstans man kan se finalenn va?

Nix. Man får glatt vänta till vinter.

PKtarzan 2017-06-02 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7773512)
Nix. Man får glatt vänta till vinter.

Härligt :)

rattlesnake61 2017-06-02 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7773407)
Infon innan finalen var ju att det skulle vara 345 men verkar blivit samma som i kvalet alltså 320. Sedan är dom dålig på att ställa in djup. Nästan alla är ju grunt. SSM kvalet i Ystad ifjol var det Apollon böj. Inga problem att ställa in så alla kom i hyfsat bra djup.

Ja det borde inte vara något problem på en så stor tävling som WSM.

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7773302)


Kolla här från 3:08 och framåt. Det är fortfarande bland det mest brutala lyft jag sett. Numera är vikten inte så speciell och redan vid den tidpunkten hade Savickas gjort 5 reps, men Big Glenn hade verkligen ingen proper teknik över huvud taget. Bara ren råstyrka. Hur fan tar han upp den till pressposition liksom? Håller stången ojämnt som jag vet inte vad och bara trycker upp den.

Monster.

Glenn Ross, grymt stark i pressar och i knäböj. Men tyvärr tävlade han i fel era, sjukt att t ex Marc Iliffe som vägde 115kg kunde vinna mot honom. :d

Bjorneman 2017-06-03 15:20

Grym i marklyft också. 400 eller till och med 410 helt raw vilket var underligt med tanke på hans kroppsbyggnad. Han såg/ser inte ut som en typisk marklyftare direkt, tänk Mark Felix.

Nej, den tidens tävlingar gynnade inte honom men innan Savickas kom in på allvar fanns det ingen som kunde mäta sig med Glenn om vi snackar ren råstyrka.

rattlesnake61 2017-06-04 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7774050)
Grym i marklyft också. 400 eller till och med 410 helt raw vilket var underligt med tanke på hans kroppsbyggnad. Han såg/ser inte ut som en typisk marklyftare direkt, tänk Mark Felix.

Nej, den tidens tävlingar gynnade inte honom men innan Savickas kom in på allvar fanns det ingen som kunde mäta sig med Glenn om vi snackar ren råstyrka.

Ja han var lätt en av de starkaste i lyftmoment under första halvan av 00-talet tillsammans med Karlsen, Girard och Savickas.

Lalas och Savickas vann Strongest Team tävlingen idag. Lalas verkar vara i riktigt bra form, tror han lätt kan ta en pallplats på WSM igen.

Bjorneman 2017-06-05 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7774800)
Ja han var lätt en av de starkaste i lyftmoment under första halvan av 00-talet tillsammans med Karlsen, Girard och Savickas.

Lalas och Savickas vann Strongest Team tävlingen idag. Lalas verkar vara i riktigt bra form, tror han lätt kan ta en pallplats på WSM igen.

Såg en bild från teamtävlingen. Väger Big Z verkligen över 170 kg i den formen? Han har minst sagt slopat en hel del fett.

rattlesnake61 2017-06-05 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7774922)
Såg en bild från teamtävlingen. Väger Big Z verkligen över 170 kg i den formen? Han har minst sagt slopat en hel del fett.

Låter märkligt eftersom han var mycket tjockare när han vägde lika mycket på WSM 2010 men ändå starkare. Kanske så har han mer muskelmassa nu bara att skadorna hindrar styrkan. Han skriver själv att han ska vara tillbaka i toppform nästa år men vi får väl se...

Bjorneman 2017-06-05 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7775064)
Låter märkligt eftersom han var mycket tjockare när han vägde lika mycket på WSM 2010 men ändå starkare. Kanske så har han mer muskelmassa nu bara att skadorna hindrar styrkan. Han skriver själv att han ska vara tillbaka i toppform nästa år men vi får väl se...

Det verkar konstigt att lägga på sig massa muskler efter så många år. Dunderhonung lär ju inte ha varit främmande för honom de senaste 20 åren. Ja, vi får se. Han hade uppenbarligen problem med axlarna eller ena armen som jag läste någonstans.

rattlesnake61 2017-06-05 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7775088)
Det verkar konstigt att lägga på sig massa muskler efter så många år. Dunderhonung lär ju inte ha varit främmande för honom de senaste 20 åren. Ja, vi får se. Han hade uppenbarligen problem med axlarna eller ena armen som jag läste någonstans.

Det har du rätt i, jag tror han vägde mer än 170kg tidigare, vad jag vet så skriver alla själva in sin vikt på WSM på papper.

Shaw har nog alltid minst vägt 20kg mer än han sagt, och det är väl inte omöjligt att Big Z vägde runt 190kg förut.

Tror inte han har någon anledning att överdriva sin vikt nu, i så fall är det väl häftigare att kunna säga ''nu väger jag bara 150kg men kan ändå kvala till WSM''.

Bjorneman 2017-06-06 11:04

Ja, så är det nog. Det finns inte en chans att Shaw typ alltid väger 420 lbs (190 kg?).

Årsjö väger ofta, men inte alltid, 138 kg på tävlingarna. Det stämmer ju inte. Vad jag vet så vägde han det på sin första internationella tävling Viking Power Challenge 2008. På senare år har han väl legat på 155.

rattlesnake61 2017-06-06 13:42

Årsjö la upp nån bild på en våg som visade 160kg för nåt år sedan. Jag tycker han ska gå ner till 140kg igen, han kan ändå inte utmana top-5 i världen när det kommer till råstyrka.

Brian Shaw har alltid sett ut som en Hafthor med 30kg extra fett, finns ingen chans att han väger 190kg.

Bjorneman 2017-06-06 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7775474)
Årsjö la upp nån bild på en våg som visade 160kg för nåt år sedan. Jag tycker han ska gå ner till 140kg igen, han kan ändå inte utmana top-5 i världen när det kommer till råstyrka.

Brian Shaw har alltid sett ut som en Hafthor med 30kg extra fett, finns ingen chans att han väger 190kg.

Nej, det blir svårt. Vad hade han kunnat placera sig på WSM i år om han var i form och inte skadade sig? Jag skulle säga att han hade haft väldigt svårt att kvala till finalen och väl där hade han definitivt hamnat på den undre halvan. Ingen skugga over Årsjö, men nivån är väldigt hög i finalen.

rattlesnake61 2017-06-07 09:16

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7775749)
Nej, det blir svårt. Vad hade han kunnat placera sig på WSM i år om han var i form och inte skadade sig? Jag skulle säga att han hade haft väldigt svårt att kvala till finalen och väl där hade han definitivt hamnat på den undre halvan. Ingen skugga over Årsjö, men nivån är väldigt hög i finalen.

Om han hade kvalat till årets final tror jag på en 8-10:e plats, men ifall finalen har med hans bästa grenar (keg toss, farmers walk etc) kan han placera sig lite bättre.

Som sagt ingen skugga ska falla över Årsjö i vissa grenar håller han världsklass men hans imponerande placeringar på Europas Starkaste Man de senaste åren har mest berott på att konkurrenterna varit skadade.

ccm 2017-06-07 10:44

Det känns som att Johannes inte satsar längre på WSM. Han känner nog på sig att han inte längre har chans på pallen, och satsar därför uteslutande på SSM där han fortfarande har en chans att ta Magnus rekord på nio titlar. En skadefri Årsjö i toppform med hans bästa grenar i finalen kanske hade tagit honom till en topp-7 plats nu för tiden, men pallen är nog bara att glömma tyvärr. Vi lär inte få se en svensk på WSM-pallen på några decennium... Ingen av de svenskar som är aktiva i dag har så vitt jag ser det någon realistisk chans att bli topp-3 i världen. Forsmark, Hansson, Liljeblad och Ståhlberg ligger bäst till, men... Det blir svårt att utmana 200-kilosmonster...

MackeJuve 2017-06-07 11:01

Det dyker ju i och för sig upp kompetenta strongmans mest hela tiden men faktum är ju att två av de starkaste inte lär vara kvar särskilt länge till. Hall ska sluta och Z sjunger väl på sista versen. Då öppnar det ändå upp lite i.o.m. att det är två stycken som är fastgjutna i topp 10 som slutar. Säger inte att Johannes har någon realistisk chans på pallen men det borde inte bli svårare att placera sig högre än han har gjort tidigare. Förutsatt att han får vara helt skadefri under en längre period, något som jag i och för sig gissar inte kommer att inträffa.

Det blir även tråkigare tävlingar framöver. Det har ofta varit tre i den absoluta toppen. Först fick Shaw och Z sällskap av Thor, därefter fick Shaw och Thor sällskap av Hall. Nu är det bara Shaw och Thor. Finns väl ingen som nu direkt är redo att axla rollen som det tredje hjulet.

ccm 2017-06-07 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7775854)
Det dyker ju i och för sig upp kompetenta strongmans mest hela tiden men faktum är ju att två av de starkaste inte lär vara kvar särskilt länge till. Hall ska sluta och Z sjunger väl på sista versen. Då öppnar det ändå upp lite i.o.m. att det är två stycken som är fastgjutna i topp 10 som slutar. Säger inte att Johannes har någon realistisk chans på pallen men det borde inte bli svårare att placera sig högre än han har gjort tidigare. Förutsatt att han får vara helt skadefri under en längre period, något som jag i och för sig gissar inte kommer att inträffa.

Det blir även tråkigare tävlingar framöver. Det har ofta varit tre i den absoluta toppen. Först fick Shaw och Z sällskap av Thor, därefter fick Shaw och Thor sällskap av Hall. Nu är det bara Shaw och Thor. Finns väl ingen som nu direkt är redo att axla rollen som det tredje hjulet.

Det finns fler än dem som hade kunnat bli problem för Årsjö. Shahlaei, Licis, Caron, Lalas, Radzikowski, Janashia, Kieliszkowski m.fl. Dessutom ska ju Poundstone göra comeback, och om han kommer upp i samma nivå som förr så är han också bättre i de flesta grenar. Årsjö är ruskigt bra när han är hel, men frågan är om han kommer bli tillräckligt stridsduglig till att kunna konkurrera i en WSM-final. Det kommer bli intressant att se om han kommer kunna ta Forsmark i SSM i år med tanke på skadorna.

MackeJuve 2017-06-07 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7775899)
Det finns fler än dem som hade kunnat bli problem för Årsjö. Shahlaei, Licis, Caron, Lalas, Radzikowski, Janashia, Kieliszkowski m.fl. Dessutom ska ju Poundstone göra comeback, och om han kommer upp i samma nivå som förr så är han också bättre i de flesta grenar. Årsjö är ruskigt bra när han är hel, men frågan är om han kommer bli tillräckligt stridsduglig till att kunna konkurrera i en WSM-final. Det kommer bli intressant att se om han kommer kunna ta Forsmark i SSM i år med tanke på skadorna.

Jag är medveten om att det finns fler atleter än topp tre som är bättre strongmans än vad Årsjö är. Det jag menade var att två stycken försvinner som garanterat är före honom. Flera av dom du nämner är jävligt grymma men betydligt mer mänskliga än den absoluta toppen.

ccm 2017-06-07 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7775902)
Jag är medveten om att det finns fler atleter än topp tre som är bättre strongmans än vad Årsjö är. Det jag menade var att två stycken försvinner som garanterat är före honom. Flera av dom du nämner är jävligt grymma men betydligt mer mänskliga än den absoluta toppen.

Ja, det är sant. Samtidigt lär det ploppa upp många fler nya som kommer kunna placera sig bra på WSM, även om Hafthor och Brian kommer vara där uppe i flera år till.

MackeJuve 2017-06-07 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7775904)
Ja, det är sant. Samtidigt lär det ploppa upp många fler nya som kommer kunna placera sig bra på WSM, även om Hafthor och Brian kommer vara där uppe i flera år till.

Jo, det är klart. Det var bara en tanke från mig som dök upp, att det de senaste åren alltid varit tre klara favoriter i toppen. Nu borde det bara vara två stycken ett tag framöver. Förutsätter att ingen av de andra duktiga i toppen höjer sig så pass mycket att de på riktigt utmanar Shaw och Thor, inte till nästa år i vilket fall.

rattlesnake61 2017-06-07 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7775899)
Det finns fler än dem som hade kunnat bli problem för Årsjö. Shahlaei, Licis, Caron, Lalas, Radzikowski, Janashia, Kieliszkowski m.fl. Dessutom ska ju Poundstone göra comeback, och om han kommer upp i samma nivå som förr så är han också bättre i de flesta grenar. Årsjö är ruskigt bra när han är hel, men frågan är om han kommer bli tillräckligt stridsduglig till att kunna konkurrera i en WSM-final. Det kommer bli intressant att se om han kommer kunna ta Forsmark i SSM i år med tanke på skadorna.

Poundstone kan bli livsfarlig igen, blir intressant att se hur han presterar på lördag på ''Summermania''.

Tyvärr så har strongman i Sverige varit ganska ointressant sedan Samuelsson la av, men nu kan det faktiskt bli ganska spännande i årets final. Forsmark var väl bara ett poäng från att vinna förra året och sedan dess har Årsjö haft otur med ytterligare skador.

Bjorneman 2017-06-07 17:56

Vi får se hur det går på SSM. Såg att Årsjö fått en bristning i baklåret igen. Mitt tips blir Forsmark. Johannes skulle givetvis vinna om han var hel eller bara halvskadad som han brukar, men Forsmark har blivit så bra att det inte kommer funka att vara trasig här och där.

Vad är det som hander när man blir så skadedrabbad? Att han är för stark och det bara byggs på med nya skador hela tiden och de gamla aldrig hinner läka? Han verkar ha haft hundratals skador av varierande allvarlighetsgrad.

Jag vet att de flesta på den nivån också är skadedrabbade i varierande grad, men Årsjö verkar sakna motsvarighet. Skulle vara Shahlaei i så fall eller att man inte hör så mycket sådant om de andra.

ccm 2017-06-07 18:45

Jag tror att det handlar om att man måste ligga så nära gränsen för vad kroppen klarar av, hela tiden. Fästen, diskar, senor o.s.v. klarar inte påfrestningarna i längden, om man belastar kroppen med de vikterna som eliten måste köra på. Att dessutom väga 150 kg+ gör nog sitt för knän och hälsenor.

Bjorneman 2017-06-07 20:18

Jo, det måste vara väldigt slitsamt. Jag har aldrig hört något om att Hafthor skulle vara skadad, men det är ju Hafthor. Världens grövsta benstruktur och världens största knäskålar? :D

rattlesnake61 2017-06-07 21:19

Haha antagligen. Fascinerande är också att Hafthor trots att han är 7 år yngre än Shaw, redan verkar vara starkare i både marklyft och alla pressövningar, dessutom är han mycket snabbare och uthålligare.

Jag ser framför mig att Shaw kan ha vunnit sina titlar nu och bara kommer tävla några år till. Hafthor däremot kan dominera totalt tio år framöver om han håller huvudet kallt.

345.5 i bänk 2017-06-08 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7776129)
Haha antagligen. Fascinerande är också att Hafthor trots att han är 7 år yngre än Shaw, redan verkar vara starkare i både marklyft och alla pressövningar, dessutom är han mycket snabbare och uthålligare.

Jag ser framför mig att Shaw kan ha vunnit sina titlar nu och bara kommer tävla några år till. Hafthor däremot kan dominera totalt tio år framöver om han håller huvudet kallt.

Ja Hafthor kommer dominera. Jag trodde han skulle vinna iår trots att det var ett väldigt bra upplägg för Eddie. Hade han gjort en reps mer i böj hade han vunnit. Nu delade dom 4st på 13reps och Hafthor gjorde 12st. Där rök flera poäng. Små marginaler.

Bjorneman 2017-06-09 09:57

Det är vansinnigt. Hafthor marklyft såg lätt ut. Det såg ut dom han skulle klarat 472,5 också, men då hade väl Eddie bara gått för ännu mer.

--

Det var någon som skrev att Shaw är slut eftersom han kom 3:a (inte på Kolo). Det är ju löjligt. Det skiljde 2 poäng mellan honom och Eddie, men Hafthor lär ha fler år kvar av naturliga skäl.

rattlesnake61 2017-06-09 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7776700)
Det är vansinnigt. Hafthor marklyft såg lätt ut. Det såg ut dom han skulle klarat 472,5 också, men då hade väl Eddie bara gått för ännu mer.

--

Det var någon som skrev att Shaw är slut eftersom han kom 3:a (inte på Kolo). Det är ju löjligt. Det skiljde 2 poäng mellan honom och Eddie, men Hafthor lär ha fler år kvar av naturliga skäl.

Shaw är absolut inte slut, han vann ju Arnold's i år med stor marginal, och vann marklyftet över Hafhor.

Men trenden de senaste två åren verkar vara att Hafthor blir starkare och starkare medan Shaw står stilla på samma siffror och börjar tappa konditionen.

Bjorneman 2017-06-09 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7777143)
Shaw är absolut inte slut, han vann ju Arnold's i år med stor marginal, och vann marklyftet över Hafhor.

Men trenden de senaste två åren verkar vara att Hafthor blir starkare och starkare medan Shaw står stilla på samma siffror och börjar tappa konditionen.

Precis. Jag syftade inte på dig eller någon annan här. Har läst på andra ställen att somliga påstår att Shaw är på dekis.

Både Hafthor och Shaw gjorde väl 460 i mark på WSM? Läste att Shaw drog sönder sin hamstring, men Hafthors lyft såg mycket lättare ut.

Sen tänkte jag på en sak till. Jag tycker personligen att Savickas är den bästa strongmanutövaren genom tiderna, men ett argument som ofta förs fram är att han har 8 vinster på Arnolds. Det är jävligt imponerande fast man kan inte på fullaste allvar påstå att han hade något vidare motstånd åren 2003-2008. I alla fall inte motstånd på samma nivå som Shaw har haft under de år han deltagit på Arnolds. Det kommer bli väldigt svårt, nästan omöjligt, för någon att matcha Big Z i antal vunna tävlingar eftersom nivån är så mycket högre numera. Det har han till och med själv sagt i Starting Strongmans podcast. Dessutom blir det oerhört svårt för någon att tävla i den absoluta toppen i 20 år nu för tiden på grund av nivån. Det är klart att det var tunga vikter för gemene man på WSM 1998, men jämfört med WSM 2017 så förefaller de rent mänskliga.

rattlesnake61 2017-06-09 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7777150)
Precis. Jag syftade inte på dig eller någon annan här. Har läst på andra ställen att somliga påstår att Shaw är på dekis.

Både Hafthor och Shaw gjorde väl 460 i mark på WSM? Läste att Shaw drog sönder sin hamstring, men Hafthors lyft såg mycket lättare ut.

Sen tänkte jag på en sak till. Jag tycker personligen att Savickas är den bästa strongmanutövaren genom tiderna, men ett argument som ofta förs fram är att han har 8 vinster på Arnolds. Det är jävligt imponerande fast man kan inte på fullaste allvar påstå att han hade något vidare motstånd åren 2003-2008. I alla fall inte motstånd på samma nivå som Shaw har haft under de år han deltagit på Arnolds. Det kommer bli väldigt svårt, nästan omöjligt, för någon att matcha Big Z i antal vunna tävlingar eftersom nivån är så mycket högre numera. Det har han till och med själv sagt i Starting Strongmans podcast. Dessutom blir det oerhört svårt för någon att tävla i den absoluta toppen i 20 år nu för tiden på grund av nivån. Det är klart att det var tunga vikter för gemene man på WSM 1998, men jämfört med WSM 2017 så förefaller de rent mänskliga.

Jag läste i alla fall det där om att Shaw är slut på reddit av nån lustigkurre som verkar avsky honom. :d

Självklart så var nivån lägre på Arnold's tidigare, och hade Shaw tävlat på den tiden hade han snott några av Savickas titlar utan tvekan.

Men tar man t ex 1998, så tror jag inte att Shaw hade kunnat vinna den tävlingen på sin nuvarande kroppsvikt. Han hade lekt hem alla statiska grenar men förlorat för mycket poäng på springgrenarna. De som tävlar anpassar sin vikt efter tävlingen, därför blir det lite orättvist när folk jämför Samuelssons maxlyft 1998 med nutida rekord, eftersom han kanske hade vägt 170kg om han tävlat idag.

Bjorneman 2017-06-10 00:07

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7777159)
Jag läste i alla fall det där om att Shaw är slut på reddit av nån lustigkurre som verkar avsky honom. :d

Självklart så var nivån lägre på Arnold's tidigare, och hade Shaw tävlat på den tiden hade han snott några av Savickas titlar utan tvekan.

Men tar man t ex 1998, så tror jag inte att Shaw hade kunnat vinna den tävlingen på sin nuvarande kroppsvikt. Han hade lekt hem alla statiska grenar men förlorat för mycket poäng på springgrenarna. De som tävlar anpassar sin vikt efter tävlingen, därför blir det lite orättvist när folk jämför Samuelssons maxlyft 1998 med nutida rekord, eftersom han kanske hade vägt 170kg om han tävlat idag.

Jo, så är det också. Jag syftade på att tyngre vikter ger mer skador och kortare karriärer. Förr var det mer otäcka skador pga otympliga lyftobjekt, typ bilvält snarare än riktigt gristunga vikter. Menar givetvis jämfört med idag. Jag skulle inte kunna lyfta WSM-vikterna från 1998. :D

Då kanske Samuelsson hade vägt lika mycket som han brukade göra på vintern. I Maxstyrka radio påstod han nämligen att han var 10-15 kg tyngre på vintern än under tävlingssäsongen.

Sen så låter man sig nog ofta begränsas av andras prestationer. Om exempelvis de allra bästa drar 400 i marklyft så är det svårt att ens fantisera om 450.

Bjorneman 2017-06-10 22:24

Jaha, Poundstones comeback slutade med en avsliten biceps...

Ultimate strongman summermania 2017:

1 Licis 41 pts
2 Kieliszkowski 39.5
3 Big Z 36.5

Savickas hängde på bra idag. Har inte sett alls mycket, bara resultaten och lite om grenarna.

rattlesnake61 2017-06-10 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7777175)
Jo, så är det också. Jag syftade på att tyngre vikter ger mer skador och kortare karriärer. Förr var det mer otäcka skador pga otympliga lyftobjekt, typ bilvält snarare än riktigt gristunga vikter. Menar givetvis jämfört med idag. Jag skulle inte kunna lyfta WSM-vikterna från 1998. :D

Då kanske Samuelsson hade vägt lika mycket som han brukade göra på vintern. I Maxstyrka radio påstod han nämligen att han var 10-15 kg tyngre på vintern än under tävlingssäsongen.

Sen så låter man sig nog ofta begränsas av andras prestationer. Om exempelvis de allra bästa drar 400 i marklyft så är det svårt att ens fantisera om 450.

Absolut mycket handlar om mentala spärrar, om 20 år kanske någon drar 550kg i marklyft, och 430kg är ingångsvikt.

Kanske hade Shaw kunnat vinna WSM-titlen på 90-talet av ren råstyrka, men har bara svårt att se framför mig Shaw vinna mot Ahola i ett utdraget loading race. :cool:

Skador har blivit en självklar del av strongman nu, tror ändå att Shaw och Hafthor kan tävla tills det passerat 40.

Bjorneman 2017-06-10 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7777582)
Absolut mycket handlar om mentala spärrar, om 20 år kanske någon drar 550kg i marklyft, och 430kg är ingångsvikt.

Kanske hade Shaw kunnat vinna WSM-titlen på 90-talet av ren råstyrka, men har bara svårt att se framför mig Shaw vinna mot Ahola i ett utdraget loading race. :cool:

Skador har blivit en självklar del av strongman nu, tror ändå att Shaw och Hafthor kan tävla tills det passerat 40.

Vem vet, på WSM 2011 satte Savickas WR med 440 kg i marklyft. I år gjorde hälften av finalisterna 440 eller mer.

Det hade han troligtvis inte gjort. Tävlingarna såg helt annorlunda ut på den tiden. Det har ju alltid funnits killar på uppemot 200 kg på tävlingarna, men det är först på senare år som de har blivit bäst.

Varför testas inte greppet längre i stort sett? Remmar är ju tillåtet i allt. Vikterna kanske har blivit för tunga i det avseendet.

rattlesnake61 2017-06-10 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7777589)
Vem vet, på WSM 2011 satte Savickas WR med 440 kg i marklyft. I år gjorde hälften av finalisterna 440 eller mer.

Det hade han troligtvis inte gjort. Tävlingarna såg helt annorlunda ut på den tiden. Det har ju alltid funnits killar på uppemot 200 kg på tävlingarna, men det är först på senare år som de har blivit bäst.

Varför testas inte greppet längre i stort sett? Remmar är ju tillåtet i allt. Vikterna kanske har blivit för tunga i det avseendet.

Det är jättetråkigt att grepp aldrig testas i WSM-finalen. Tror det beror på att vissa inte anser att grepp är tillräckligt viktigt. Det borde va med Farmers Walk, Famers Hold, Hercules Hold eller liknande varje final.

Trist för Derek men jag tror han försöker igen, Licis och Kielszkowski är sjukt starka, och Savickas börjar mer o mer bli sig lik.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)