Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Snabba kolhydrater hämmar blodflödet till musklerna (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=235605)

King Grub 2018-05-22 08:39

Snabba kolhydrater hämmar blodflödet till musklerna
 
Inget vidare med maltodextrin / druvsocker före eller under träning alltså. Dessutom minskar det muskelnedbrytningen = mindre aminosyror till muskeluppbyggnad när det behövs.

Citat:

Skeletal muscle microvascular (capillary) blood flow increases in the post-prandial state or during insulin infusion due to dilation of pre-capillary arterioles to augment glucose disposal. This effect occurs independent of changes in large artery function. However, acute hyperglycemia impairs vascular function, causes insulin to vasoconstrict pre-capillary arterioles, and causes muscle insulin resistance in vivo. We hypothesize that acute hyperglycemia impairs post-prandial muscle microvascular perfusion, without disrupting normal large artery hemodynamics, in healthy humans. Fifteen healthy people (5F/10M) underwent an oral glucose challenge (50g glucose) and a mixed meal challenge (MMC) on two separate occasions (randomised, cross-over design). At 1 hr, both challenges produced a comparable increase (6-fold) in plasma insulin levels. However, the OGC produced a 1.5-fold higher increase in blood glucose when compared to the MMC 1-hr post ingestion. Forearm muscle microvascular blood volume and flow (contrast-enhanced ultrasound) were increased during the MMC (1.3- and 1.9-fold from baseline, respectively, p<0.05 for both) but decreased during the OGC (0.7- and 0.6-fold from baseline, respectively, p<0.05 for both) despite a similar hyperinsulinemia. Both challenges stimulated brachial artery flow (ultrasound), and heart rate to a similar extent, as well as yielding comparable decreases in diastolic blood pressure and total vascular resistance. Systolic blood pressure and aortic stiffness remained unaltered by either challenge. Independent of large artery hemodynamics, hyperglycemia impairs muscle microvascular blood flow, potentially limiting glucose disposal into skeletal muscle. The OGC reduced microvascular blood flow in muscle peripherally, and therefore may underestimate the importance of skeletal muscle in postprandial glucose disposal.
Oral Glucose Challenge Impairs Skeletal Muscle Microvascular Blood Flow in Healthy People. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism, 15 May 2018.

https://www.physiology.org/doi/10.11...ndo.00448.2017

Agitator 2018-05-22 09:12

Träna fastande har alltid fungerat bra för mig. Blir sugen på att börja med 17h fastande igen på helgpassen då jag har mer engagemang att ta i ordentligt

Prost 2018-05-22 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7935688)
Dessutom minskar det muskelnedbrytningen = mindre aminosyror till muskeluppbyggnad när det behövs.

Är det en stor vinst om man ökar muskelnedbrytningen så att en del av det används till energi och en del återanvänds? Låter för mig som att det blir en förlust totalt sett. Finns säker teorier om att det kanske påverkar ncsudjcn998938XX positivt men det finns säkerligen argument för att det är bättre att motverka muskelnedbrytningen också.

Inte för att detta spelar någon som helst roll i diskussionen men jag har alltid intagit protein innan "fastande" träning just för att jag ska ha aminosyror redo i blodet för att kroppen inte ska behöva förbruka sina egna resurser i onödan.

Kolhydrater intar jag ej innan träning men jag förstår bara inte varför det nästan tydligen ska vara en självklarhet att ökad katabolism skulle var något BRA?

King Grub 2018-05-22 10:59

Aminosyrorna i proteinet man äter eller dricker agerar främst signalerare. Höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler för muskulär proteinsyntes. Sedan är det främst nedbrutet muskelprotein som "återanvänds" och byggs in som nytt muskelprotein som svar på dom här signalerna. 75 % av nedbrutet muskelprotein blir nytt sådant.

mottat 2018-05-22 12:14

Hur går det ihop med denna studie? Eller är det helt olika saker?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov//pubmed/16631431

King Grub 2018-05-22 12:16

Den säger att muskelnedbrytningen minskar, precis som jag skrev.

King Grub 2018-05-22 12:20

För 12 år sedan trodde man det vara bra för tillväxten och träningsresultaten (både styrka och kondition) att minska nedbrytningen, att minska den inflammatoriska responsen, att minska den akuta oxidativa stressen.

I dag vet man att dessa processer är viktiga för träningsanpassningen, och försöker man minimera dessa minskar man sannolikt också anpassningarna till träningen. Det är därför NSAID är negativt för muskeluppbyggnaden och stora mängder antioxidanter har motsatt effekt.

mottat 2018-05-22 12:22

Okej tänkte mer på resultaten i studien, men det kanske handla om att det var för kortsiktigt också.

King Grub 2018-05-22 12:25

Nej då, resultaten var väntade och precis som du säger. Man såg att nedbrytningen minskade kraftigt. Det är dock inte alls säkert att det är positivt för muskeltillväxten. Det är muskeluppbyggnaden som är det viktiga. Och som sagt, minskar man nedbrytningen, minskar man också byggmaterialet till uppbyggnaden.

mottat 2018-05-22 14:00

Borde det inte vara fördelaktigt vid deff då? Om det endast handlar om att minska muskelförlusten under en längre period med kaloriunderskott.

King Grub 2018-05-22 14:05

Det är stimulans av muskeluppbyggnaden som gör att man behåller muskelmassa vid viktnedgång.

Prost 2018-05-22 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7935728)
Aminosyrorna i proteinet man äter eller dricker agerar främst signalerare. Höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler för muskulär proteinsyntes. Sedan är det främst nedbrutet muskelprotein som "återanvänds" och byggs in som nytt muskelprotein som svar på dom här signalerna. 75 % av nedbrutet muskelprotein blir nytt sådant.

Jo och just därför intar jag proteinpulver innan träning så att det inte behöver vara kroppens egna nedbrutna protein som står för det. Och att 75% återanvänds, det låter för Mig som ett argument att det Bör vara mer optimalt att inta protein/aminosyror innan passet. Vilket värde i sig har då den ökade muskelkatabolismen?

Sen att t.ex antiinflammatoriska läkemedel inte är bra trots att de kan möjligen sänka proteinnebrytningen, det är ingen nyhet. Men är det jämförbart med att äta protein t.ex?

Jag gjorde en snabb googling och tänker citera lite så att jag låter som en mycket intelligent über-människa:

"The schematic representation in Figure 1 illustrates that changes in breakdown alone can never induce a shift from the catabolic state to the anabolic state, since some of the amino acids released from protein breakdown are oxidized or transaminated and therefore not available for reincorporation into protein."

Källa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3595342/

Jag är nu ett officiellt guru som har rätt på ALLT och det är absolut inte tillåtet att kritisera det jag skrivit. :-P

Prost 2018-05-22 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7935818)
Det är stimulans av muskeluppbyggnaden som gör att man behåller muskelmassa vid viktnedgång.

Då kan man ju bara ta några st vassledrinkar kanske 5 gånger om dagen och saken är biff? Man uppnår ju en stor stimulans flera gånger om dagen ju? Proteinnedbrytningen har ju ingen som helst roll?

DerImperator 2018-05-22 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Prost (Inlägg 7935837)
Då kan man ju bara ta några st vassledrinkar kanske 5 gånger om dagen och saken är biff? Man uppnår ju en stor stimulans flera gånger om dagen ju? Proteinnedbrytningen har ju ingen som helst roll?

Stimulansen man får från en vassledrink t.ex är mycket lägre under deff än på kaloribalans, därför blir det mycket svårare att säkerställa att den totala muskelnedbrytningen under dagen inte överstiger den totala muskeluppbyggnaden. Sen finns det vissa studier som pekar på att kroppen har en gräns på hur mycket fett som kan frisättas till energi varje dygn, så med ett för lågt kaloriintag kanske du tvingar kroppen (hypotetiskt) att bryta ned muskler för energi trots att du gör allt rätt.

http://www.body.se/artiklar/nyheter/...ning-vid-diet/

Av Grub han själv.

Kul med diskussion. Jag ser också till att äta protein innan jag tränar, har för mycket optinoja. Tränade ett tag fastandes på morgonen med en shake efteråt, men tycker prestationen och välmåendet förbättras med viss bukfylla under passet. Det är en hel del motsägande studieresultat och information som finns. Om man ser till att inte gå för länge mellan sina måltider/proteinintag så blir det troligtvis väldigt bra, för musklerna dvs.

King Grub 2018-05-22 15:20

http://www.mdpi.com/2072-6643/10/2/180/htm


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)