Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Matlagning & Recept (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Utfodra 15 gäster med lite förberedelse (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238111)

Raschmus 2019-03-14 08:45

Utfodra 15 gäster med lite förberedelse
 
På lördag har jag 15 gäster.
Ikväll kommer jag hem 22.00, i morgon jobbar jag till 16 och ska på examensfest 19.00. Således lite tid att förbereda mig och heller ingen större lust att slava speciellt många timmar i köket.

Gästerna är 21-81 år gamla där den äldre skolan föredrar kokt potatis före en Vietnamesisk vårrulle om man säger så.

Har ordinarie köksutrustning plus sous vide.

Hjälp mig komma med tips på tre rättersmiddag som går undan eller är lätt att förbereda.

Har ingen större lust att platea, serverar hellre upp så folk får plocka själva.

agazza 2019-03-14 08:48

Se till att ordna för att kunna varmhålla saker medan du lägger upp grejerna.

Ställ in alla tallrikar i ugnen så dom nästan bränns.

Typiskt brukar vara storform med potatisgratäng med stekt svamp, svampbuljong och förkokt potatis så den är riktigt krämig.

Helstekta fläskfileer eller ifall du kan ta i, helstekta Rostas. Då kan du köra 5 kilo i sous vide direkt och bara bryna dom medan du lägger upp.

Gör en sallad dagen före som inte säckar ihop

Lennix 2019-03-14 09:11

Citat:

Ursprungligen postat av Raschmus (Inlägg 8026901)
På lördag har jag 15 gäster.
Ikväll kommer jag hem 22.00, i morgon jobbar jag till 16 och ska på examensfest 19.00. Således lite tid att förbereda mig och heller ingen större lust att slava speciellt många timmar i köket.

Gästerna är 21-81 år gamla där den äldre skolan föredrar kokt potatis före en Vietnamesisk vårrulle om man säger så.

Har ordinarie köksutrustning plus sous vide.

Hjälp mig komma med tips på tre rättersmiddag som går undan eller är lätt att förbereda.

Har ingen större lust att platea, serverar hellre upp så folk får plocka själva.

Här kommer ett väldigt enkelt upplägg om du vill anstränga dig minimalt :naughty:

Förrätt:
Chévretoast med honung och pinjenötter. Du kan rosta bröden i ugnen och bara slänga på resten.

Middag:
Tacopaj i långpanna med sallad, nachochips och massa olika dipp osv som gästerna själva kan lasta på!

Efterrätt:
Knäckig äpplepaj -
Pajrecept

Brukar dock byta ut rismjölet till vanligt mjöl så den inte är glutenfri. Den är svingod. Servera med glass/vaniljsås.

Ingen aning om din ambitionsnivå men allt ovan är gott och enkelt, men jävligt svensson. Allt förutom förrätten kan du göra i förväg ;)

Diomedea exulans 2019-03-14 10:01

Det finns jättefina färdiga tårtor, kakor och glassar att köpa till efterrätt iallafall.

Mats J 2019-03-14 10:51

En porterstek till varmrätt brukar gå hem hos både gamla som unga, superenkelt också. Aktiv tillagningstid är väl ca 5-10 min sedan får den stå och puttra i 2 timmar själv. Övrig tillagning är ju kokt potatis och sås (som görs på skyn), grönsaker möjligen. Brukar alltid köra på det när jag ska ha bjudning men inte vill lägga speciellt med tid på matlagning.

Anton Fräs 2019-03-14 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av agazza (Inlägg 8026904)
Se till att ordna för att kunna varmhålla saker medan du lägger upp grejerna.

Ställ in alla tallrikar i ugnen så dom nästan bränns.

Typiskt brukar vara storform med potatisgratäng med stekt svamp, svampbuljong och förkokt potatis så den är riktigt krämig.

Helstekta fläskfileer eller ifall du kan ta i, helstekta Rostas. Då kan du köra 5 kilo i sous vide direkt och bara bryna dom medan du lägger upp.

Gör en sallad dagen före som inte säckar ihop

Det här tycker jag är ett riktigt bra förslag, gott är det också. :)

baktung 2019-03-15 18:16

Enkla rätter låter som lasagne eller nån gryta med paj eller pannacotta till efterrätt. Bärpajer brukar vara ett säkert kort med lite vaniljsås eller vaniljglass. Och så nån soppa till förrätt.

Så kanske:

Grönkålssoppa med ägghalva

Lasagne med nån grönsallad till

Äppelsmulpaj med vaniljglass

Analbumcover 2019-03-16 02:40

Förrätt: 10g EAA och en kokt potatis.

Huvudrätt: En burk tonfisk med en kokt potatis.

Efterrätt: Vaniljkvarg alt. Kesella med funlight.

Raschmus 2019-03-18 13:59

Tack för tipsen. Gillade analbumcovers tips bäst men blev hyfsat likt Agazza. Körde räkcocktail-variant följt av gratäng och viddad entrecote, sallad och rödvinssås avslutat med Dios tips med färdigköpt tårta. Jag kunde slappna av hyfsat och slapp h*ra hela kvällen som husmor.

Analbumcover 2019-03-20 00:13

Varsågod :)

Låter lyckat i alla fall!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)