Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Tråden för dumma frågor (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230729)

Osman 2017-05-01 18:36

Torrjäst innehåller 40 gram protein per 100 gram. Kan kroppen ta till vara på det? Min kompis bara skrattade när vi kom in på det under valborg.

King Grub 2017-05-01 18:41

Ja, och det är till och med fullvärdigt.

Sheikah 2017-05-01 18:46

Vilket enskilt livsmedel hade man kunnat leva på längst tid? Hamnade också i en diskussion om detta på Valborg. Jag föreslog lax eftersom det innehåller essentiella fetta och proteiner. Min vän föreslog ägg, utan egentlig grund. Finns det något enskilt livsmedel som man hade kunnat leva väldigt länge på, åtminstone i teorin? Förutsatt att man täcker sitt energibehov av detta livsmedel.

Osman 2017-05-01 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7757348)
Ja, och det är till och med fullvärdigt.

Okej är det något särskilt jag ska tänka på när jag äter det? Det är ju trots allt någon man har i bakning som ska reagera med socker(?) och Emils gris blev väl på fyllan just på grund av jäst.

King Grub 2017-05-01 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Sheikah (Inlägg 7757355)
Vilket enskilt livsmedel hade man kunnat leva på längst tid? Hamnade också i en diskussion om detta på Valborg. Jag föreslog lax eftersom det innehåller essentiella fetta och proteiner. Min vän föreslog ägg, utan egentlig grund. Finns det något enskilt livsmedel som man hade kunnat leva väldigt länge på, åtminstone i teorin? Förutsatt att man täcker sitt energibehov av detta livsmedel.

Ägg + potatis. Ägg har i princip allt utom vitamin C, vilket potatis har. Det finns nog inget vettigt enskilt som man leva väldigt länge på.

Sheikah 2017-05-01 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7757390)
Ägg + potatis. Ägg har i princip allt utom vitamin C, vilket potatis har. Det finns nog inget vettigt enskilt som man leva väldigt länge på.

Intressant. Tack för svar Grub.

caelus 2017-05-01 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Sheikah (Inlägg 7757355)
Vilket enskilt livsmedel hade man kunnat leva på längst tid? Hamnade också i en diskussion om detta på Valborg. Jag föreslog lax eftersom det innehåller essentiella fetta och proteiner. Min vän föreslog ägg, utan egentlig grund. Finns det något enskilt livsmedel som man hade kunnat leva väldigt länge på, åtminstone i teorin? Förutsatt att man täcker sitt energibehov av detta livsmedel.

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7757390)
Ägg + potatis. Ägg har i princip allt utom vitamin C, vilket potatis har. Det finns nog inget vettigt enskilt som man leva väldigt länge på.

Mjölk är väl också något man skulle kunna överleva ganska länge på? Innehåller alla makronutrienter (protein, fett, kolhydrater) och många andra viktiga näringsämnen. Iofs inget C-vitamin i vanlig komjölk så man lär väl drabbas av skörbjugg efter en viss tid.

Luca Brasi 2017-05-02 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 7757133)
Smalt men inte ovanligt för den längden. Sedan är det inte alltid man blir längre än sina föräldrar, annars hade vi blivit längre och längre i all evighet. 180 är enligt mig perfekt så var glad. ;)

Perfekt längd för en kvinna.

smerk 2017-05-03 23:24

Är det en dum ide att slänga in typ 1000 extra kalorier (mycket från kolhydrater och nyttig mat) en dag då de senaste passen inte varit på topp? Är i långsam viktuppgång

lowdice 2017-05-04 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av smerk (Inlägg 7758242)
Är det en dum ide att slänga in typ 1000 extra kalorier (mycket från kolhydrater och nyttig mat) en dag då de senaste passen inte varit på topp? Är i långsam viktuppgång

En 200g chokladkaka är aldrig fel!

Tristan1 2017-05-04 20:49

Vad finns det för fördelar med pausmark?

King Grub 2017-05-04 20:50

Fel forumavdelning.

Kräket 2017-05-06 10:22

Ok, ställer i denna tråd då det ju är indirekt relaterad i kost och ätande. Min fråga handlar om vilka konsekvenser kraftig viktpendling kan tänkas medföra?

Jag har under flera års tid haft som morgonrutin att ställa mig på vågen och nedteckna vikten. Mönstret går igen vecka för vecka, månad för månad. Jag tappar kraftigt i vikt under veckodagarna, ibland upp till 1 kg / dygn och på helgen "äter jag upp mig".

Över tid följer kurvan mina önskemål. Ibland vill man lägga på sig, och ibland minska i vikt. Jag är också ganska nöjd över min form.

Undrar ändå vilka konsekvenser dessa ibland ganska hastiga viktförändringar kan ha på min träning och hälsa?

smerk 2017-05-08 19:34

Hur länge kan grönsaker ligga i kylen? Typ paprika, rödlök, gul lök etc? Har nämnda grönsaker i kylen där de legat i typ en månad och ser fortfarande bra ut, bara att käka?

King Grub 2017-05-08 20:05

Tills dom inte ser och luktar bra ut längre. Ser dom fina ut och luktar och smakar bra är det bara att äta.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)