Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2010-04-23 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4318564)
Tänk dig någon som verkligen har tyckt bak underarmen mot axeln och skickar en 12-6 mot ögat med full fart, tror verkligen armbågen skulle komma tillräckligt djupt för att göra otroliga skador. Jämför detta med ett vanligt slag mot ögat som antagligen bara skulle nudda till ögats framsida litegrann eftersom att knytnäven är större och inte lika spetsig som armbågen.

Men alltså, ta några steg tillbaka nu så ska vi analysera lite vad det är vi diskuterar. Frågan som helhet är i princip vad som ska vara tillåtet i MMA och balansen går mellan vad som är för farligt för hälsan och vad som krävs för att sporten ska fungera och vara dynamisk. Med motiveringen att det är "för farligt" och "inte tillräckligt viktigt" har man förbjudit 12-6-armbågar och alla sorters attacker med benen/knäna mot huvudet av en "downed opponent". Men det är viktigt att notera i sammanhanget tycker jag, att MMA är inte nytt, Vale Tudo och hela den biten har varit med i hundra år snart och jag har aldrig ens hört talas om att någon skadat ögat av en 12-6-armbåge. Borde det inte då vara mycket mer aktuellt att förbjuda öppna handskar? De orsakar ju skada på riktigt, ofta dessutom. Men det är ju ingen som föreslår det, eftersom öppna handskar är essentiellt för att MMA ska fungera, hade nog inte gått så bra att försöka sig på kimuras med boxningshandskar ;)

I Strikeforce har man ju gått ett steg längre och tillåter inte armbågar på marken överhuvudtaget, det kanske UFC borde hänga med på också? Men faktum är att markspelet i SF förlorar enormt mycket dynamik pga detta, ofta sker nertagning och sen fastnar folk guard utan att kunna ge någon ordentlig skada. Jake Shields hade i titelförsvaret mot Dan Henderson mount ett antal gånger under 20 minuters tid, men kunde aldrig avsluta eftersom short range punches i det läget inte orsakar tillräckligt skada, han hade behövt sträcka på ryggen och regna ner massiva armbågar istället.

Ett annat typ exempel på en attack som tramsigt nog är olaglig som en "biprodukt" av reglerna är att upkicks är illegala i all amerikansk MMA när mottagaren sätter ner ett knä. Det är fullständigt bortom mitt förstånd att lata brottare som lyckats med en takedown ska kunna sitta och "slöa" i butterfly-guard utan att behöva skydda sig mot sparkar. Att Gegard Mousasi fick en poängs avdrag för upkicken mot King Mo är pinsamt at best.

cero 2010-04-23 15:53

Bra skrivet.

Doctor Snuggles 2010-04-23 16:12

" Her most popular move is the Inazuma Toe Hold submission, dubbed the Megulock."

nmanradnävna 2010-04-23 16:20

Citat:

=eternallord;4318598]txt

Stämmer säkert mycket väl det du skriver man tycker inte om när folk skriver
"Vale Tudo och hela den biten har varit med i hundra år snart och jag har aldrig ens hört talas om att någon skadat ögat av en 12-6-armbåge."

Det är liksom ingen fakta, inte ens i närheten.
Nu har jag inte varit i den här tråden speciellt mycket så vet inte vad du har för auktoritet men att du inte har hört talas om att någon skadat ögat av en sådan armbåge under hundra år av vale tudo som du säger kan du ju inte gå på överhuvudtaget

eternallord 2010-04-23 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av nmanradnävna (Inlägg 4318826)
Stämmer säkert mycket väl det du skriver man tycker inte om när folk skriver
"Vale Tudo och hela den biten har varit med i hundra år snart och jag har aldrig ens hört talas om att någon skadat ögat av en 12-6-armbåge."

Det är liksom ingen fakta, inte ens i närheten.
Nu har jag inte varit i den här tråden speciellt mycket så vet inte vad du har för auktoritet men att du inte har hört talas om att någon skadat ögat av en sådan armbåge under hundra år av vale tudo som du säger kan du ju inte gå på överhuvudtaget

Det var jag som uttryckte mig klumpigt, jag menade ju inte att det var ett argument, typ att "Det finns inga uppgifter från 1929 om 6-12-armbågar i ögon".

Det enda jag konstaterade var att fenomenet Mixed Martial Arts är inte nytt, det var inte UFC som startade det. Om den här sortens armbågsattack faktiskt hade varit ett återkommande problem och många fighters blivit skadade av det, hade man vetat om det. Men faktum är att det aldrig hänt inom någon av de amerikanska eller japanska organisationerna innan reglerna modifierades så vitt jag vet och jag har aldrig hört någon som är mot attacken exempelvis argumentera att det händer inom Vale Tudo där man fortfarande får göra "hur man vill".

Förstår du lite mer hur jag menade nu? Var lite otydlig

Doctor Snuggles 2010-04-23 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4318807)
" Her most popular move is the Inazuma Toe Hold submission, dubbed the Megulock."



Bröt fotleden på sin stackars motståndare.

Doctor Snuggles 2010-04-23 16:36

En annan Megumi? Nice wrestling slam.

nmanradnävna 2010-04-23 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4318843)
Det var jag som uttryckte mig klumpigt, jag menade ju inte att det var ett argument, typ att "Det finns inga uppgifter från 1929 om 6-12-armbågar i ögon".

Det enda jag konstaterade var att fenomenet Mixed Martial Arts är inte nytt, det var inte UFC som startade det. Om den här sortens armbågsattack faktiskt hade varit ett återkommande problem och många fighters blivit skadade av det, hade man vetat om det. Men faktum är att det aldrig hänt inom någon av de amerikanska eller japanska organisationerna innan reglerna modifierades så vitt jag vet och jag har aldrig hört någon som är mot attacken exempelvis argumentera att det händer inom Vale Tudo där man fortfarande får göra "hur man vill".

Förstår du lite mer hur jag menade nu? Var lite otydlig

Jo jag förstår. Det var jag som hängde upp mig på en inte så väsentlig del bara :)

Pdaddy 2010-04-23 19:52

Hon e grymmt snabb!!

Fultjack 2010-04-23 22:09

WEC i helgen!!!

Aldo mot Faber

Henderson mot Cerrone

Det kommer bli AWESOME!!! :hbang:

Salus 2010-04-23 22:46

Go faber!!

Erik__ 2010-04-23 23:03

Eddy Bengtsson gick match mot fedors lillebror ikväll, finns på youtube, minst sagt underlig match

nmanradnävna 2010-04-23 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av Erik__ (Inlägg 4319568)
Eddy Bengtsson gick match mot fedors lillebror ikväll, finns på youtube, minst sagt underlig match

Hah..

eternallord 2010-04-23 23:31

Starkt jobbat Eddy. En jabb typ?

Jag undrar just om det var något seriöst som Hepatit som stoppade Alexanders USA-karriär. Han har ju en imponerande streak nu på 7 - 0 sen förlusten mot Werdum, Strikeforce hade nog gladeligen signat honom om det inte finns några medicinska faktorer ivägen.

Doctor Snuggles 2010-04-24 00:15

Haha, papperskäke ftw! Luftdraget från jabben knockade honom. Var det kanske en läggning som skulle se så fejkad ut att folk skulle säga att det inte kunde vara en läggning för att den såg så fejkad ut? ;)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)