Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Kwon 2011-12-05 18:46

Bedford tjänar på att vara så mkt större


http://i51.tinypic.com/sz8i1y.gif

cero 2011-12-05 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5453942)
Nej, du drar paralleller som inte går att underbygga med annat än obevisbara hypoteser. Du vet inte vad den absoluta genomsnittsnivån på utövare i MMA är, även om det är rimligt att anse att den kommer öka. Den enda jämförelse man kan [.....]

Klart man kan jämföra utövare från olika tider. Tittar man på tekniska färdigheter får man en bra bild. Speciellt när det är så drastiska förändringar. Sen kan man väl inte BEVISA att så är fallet. Vi kan kalla det en "hypotes" om det låter bättre.

Med det resonemanget kan man aldrig se någon utveckling i sporten (?)

Samma sak gäller i andra sporter. Messi jämförs med Maradona, Pele osv.

Allt eftersom att sporten växer kommer fler talanger tävla, och då kommer det garanterat (gissning) inte funka att svinga med hakan rakt upp i luften längre.

Doctor Snuggles 2011-12-05 20:22

Visst kan man se utveckling i en sport (även om det är svårt att påvisa exakt om man inte har några mätbara kriterier), men att jämföra med en annan sport är problematiskt av de anledningar jag gett.

Som sagt, jag vänder mig mot åsikten att den genomsnittliga nivån är låg, mot vad den potentiellt kommer bli. Så tycker jag inte är fallet, jag skulle säga över medel.

Folk som har en järnhaka och krut i nävarna kommer alltid kunna stå rakt upp och ner och växla slag och vinna mer än de förlorar, trots medioker standup ur teknisk synvinkel. Skälet torde vara rätt uppenbart.
Karriären kanske inte blir så lång, dock.
Däremot så funkar det inte att ha dåligt nedtagningsförsvar och vara dålig på marken, och där har vi nog sett den absolut största utvecklingen.

En sak som fortfarande är lite underrepresenterat är brottarn som är ett äss på subbar, som torde vara en effektiv stil. Mr Wonderful verkar luta åt det hållet, och kanske Bones också - fast han är mer välrundad.

Doctor Snuggles 2011-12-05 20:39

Förresten, såg ni att Diego tjänade 10 ggr så mycket på bonusar som han gjorde för att dyka upp.
2 st best-of-night = 80 lax, men på matchen tjänade han 8 (+ 8 win bonus).
En glad, lite mindre fattig, brasse nu. ;)

cero 2011-12-05 20:45

Låt oss säga att alla i MMA blir lika bra som GSP/Anderson/Jose. Skulle man jämföra det med hur det är i dagsläget, kan man väl dra slutsatsen att nivån generellt sett är "låg" idag? Jag tror inte att ovannämda är någon slags one-of-a-kind som vi aldrig kommer se igen. Speciellt med tanke på att MMA är en relativt liten sport som har vuxit en hel del den senaste tiden.

Förstår inte vad du menar med "vinna mer än de förlorar"? Åker man på däng så förlorar man en framgångsrik karriär och hälsa (Leben mot Anderson)? Det här med att "go for broke" är väl extra påtagligt i MMA pga tunna handskar, i jämförelse med boxning tex. Men någon med riktiga ambitioner förstår att man inte kommer någon vart med bristande teknik.

Doctor Snuggles 2011-12-05 21:09

Skulle alla bli Anderson/Aldo så skulle deras matcher se väldigt annorlunda ut, och vi skulle sannolikt inte tycka att de var så fantastiska som de är. Skillnaden i nivå gör mycket.
Skulle två Andersons mötas så skulle det dessutom antagligen inte bli mycket till fight, utan 5 ronders spexande och jabbande från avstånd. ;)
Dessutom så tror jag inte så många kan komma upp till Andersons eller Bones nivå, oavsett hur mycket tid det går. Det finns en anledning till att t.ex. Ali anses vara boxningens oefterhärmat största. Vi ser inte så många Ali:s i boxningen idag, trots att det gått ett redigt antal år sedan dess.
Lägstanivån kommer säkert att höjas, så att den genomsnittliga nivån stiger, och det kommer säkert dyka upp ett par GOAT-contenders till, men jag tror inte att det kommer ske ens i närheten så mycket som du tror.
Kanske om sporten plötsligt blev världens största, och hade till sitt förfogande 90% av världens alla atleter. Kanske.

Haka är ett attribut, på samma sätt som långa armar, hög relativ styrka, teknisk brillians osv är. Du kan vara hur tekniskt brilliant som helst, men försöker du slåss mot någon med järnkäke och klipp i näven, som har tillräckligt bra teknik för att rusa på dig och träffa dig på hakan några gånger, så är det en hygglig chans att du kommer att åka i backen oavsett hur mycket du träffar honom på vägen.
Leben-Silva är ett ovanligt motexempel (och berodde på viss del att Leben grovt underskattade Silva, det var ju Silva:s första match i UFC). Visst kommer det bli färre Leben-Silva liknande matcher i framtiden, men du får det att framstå som det sker hela tiden just nu.

Vad jag tror du egentligen försöker säga, är samma sak som jag - att lägstanivån kommer höjas. Du uttrycker dig bara lite klumpigt. :D

cero 2011-12-05 22:02

Skillnaden mellan Ali och Bones är att Ali var toppen i en mycket äldre och större sport. Tycker inte den jämförelsen duger alls. Självklart att utvecklingen planar ut efter så pass lång tid.

Två Aldos skulle blivit en löjligt bra match. Notera att jag tittar efter teknik.

Nyckelordet i den sista paragraften är "tillräckligt bra teknik" - något som Leben inte hade mot Anderson. Och ja, han underskattade honom grovt och gick in med värdelös taktik. Men vem har byggt upp en bra karriär på att ha en bra haka egentligen?

Vi är överens om att lägstanivån kommer höjas, men har nog lite olika uppfattningar om hur den generella nivån är idag (relativt till hur hög den kan bli).

cero 2011-12-07 08:49

Någon som har en teori om varför slag bakom örat är så förödande? Har det något med huvudet att göra, eller kan det kanske vara att det är svårare att registrera träffen när man inte ser den träffa?

Nitrometan 2011-12-07 08:56

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5457078)
Någon som har en teori om varför slag bakom örat är så förödande? Har det något med huvudet att göra, eller kan det kanske vara att det är svårare att registrera träffen när man inte ser den träffa?

Balanssinnet sitter i örat. Du kanske inte hinner se slaget komma. Alla slag som "skakar om" huvudet/hjärnan har möjligheten att knocka.

cero 2011-12-07 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5457091)
Balanssinnet sitter i örat. Du kanske inte hinner se slaget komma. Alla slag som "skakar om" huvudet/hjärnan har möjligheten att knocka.

Jo, det förstår jag. Men en klockren träff bakom örat brukar vara mycket svårare att återhämta sig från, än en träff på hakan. Kan väl vara en kombination av att balanssinnet rubbas och att slaget är svårare att registrera kanske.

kaer 2011-12-07 09:56

Faber vs Cruz i TuF 15, kan bli riktigt bra tror jag. Jag gillar verkligen båda två och ska bli riktigt kul att få se hur de jobbar i gymmet.

Dessutom tycker jag att de lättare viktklasserna stått sig betydligt bättre i TuF.

spoon 2011-12-07 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av kaer (Inlägg 5457186)
Faber vs Cruz i TuF 15, kan bli riktigt bra tror jag. Jag gillar verkligen båda två och ska bli riktigt kul att få se hur de jobbar i gymmet.

Dessutom tycker jag att de lättare viktklasserna stått sig betydligt bättre i TuF.

Ja det blir spännande att följa i gymet.

Dom lättare viktklasserna är roligare generellt tycker jag.

Kabuto 2011-12-07 10:30

Det lär ju inte bli lätta viktklasser en säsong till?

spoon 2011-12-07 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av Kabuto (Inlägg 5457240)
Det lär ju inte bli lätta viktklasser en säsong till?

Snabbis på google säger såhär
http://mmajunkie.com/news/25918/the-...-5-tryouts.mma

Erskan 2011-12-07 12:50

Om Machida knockar Jones i mitten på första ronden kommer mitt leende riskera att göra mig till en kanadensare från southpark... Tyvärr tror jag att Bones är lite för bra. Vilket gör att jag ogillar herrn ännu mer *gah!*


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)