Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Medlemsbilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Lägg upp era träningsfilmer (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82188)

ceejay 2010-04-22 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av JuzupWilkosz (Inlägg 4316895)
Oj oj det där tål att kommenteras. Vad gör du med ryggen människa?
Gå ner 30-40 kilo i vikt vilket kommer göra att du inte kommer fälla fram ryggen. Det där utförandet såg farligt ut. Fortsätter du på det viset kommer kotorna ryka.

No offence men du verkar inte kunna din sak. Varför är ryggfället farligt?
Citat:

Ursprungligen postat av creperiet (Inlägg 4316897)
Lite svårt att se ryggvinkeln pga linnet, men preliminärt så:

... roterar du bäckenet i botten.

... roterar du bäckenet när du ska börja trycka på med gluteus och skjuter in höften. Du har hittat rätt tryck med höften - bra - men musklerna som ska motverka gluteus' bäckenrotation hänger inte med.

Håll ryggen korrekt under hela rörelsen.

Ok, jo jag tror jag roterar in lite i botten. Hipdriven tycker jag är bra men ryggen fastnar i samma position och är sedan efter hela vägen upp. Ska jag kanske jobba med att trycka fram höften lite mer under uppåtvägen kanske?

Control_61 2010-04-22 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av ceejay (Inlägg 4316859)
ovackra böjar





Det där såg inte särskilt hälsosamt ut. 140kg är riktigt starkt, men du skulle tjäna på att ta bort några av kilona.
Du klarar inte riktigt av vändningen med den vikten.

Jag tycker att mycket av belastningen på ryggen försvinner när man "leder med bröstet" upp ur hålet.
Dvs. försöker få bröstet och höften att lyfta sig nästintill samtidigt. Om man försöker hålla armbågarna under stången brukar det komma av sig självt.
Jag brukar tänka på att "visa loggan på t-shirten" under hela lyftet.
Försök leda med bröstet och trycka fram höften!

Ang. varför ryggfällning är farligt, så är det väl inte det till en viss grad. Men jag tycker det borde vara logiskt att ryggraden får utstå högre belastning när man går vågrätt i den koncentriska fasen.

Jense 2010-04-22 18:27

Citat:

Ursprungligen postat av AthoN (Inlägg 4310533)
Slänger upp en video på hur jag har tränat inför NM :D Som vanligt uppskattas kritik!

Riktigt härlig intensitet! Bra lyft

ceejay 2010-04-22 18:29

Citat:

Ursprungligen postat av Control_61 (Inlägg 4316910)
Det där såg inte särskilt hälsosamt ut. 140kg är riktigt starkt, men du skulle tjäna på att ta bort några av kilona.
Du klarar inte riktigt av vändningen med den vikten.

Jag tycker att mycket av belastningen på ryggen försvinner när man "leder med bröstet" upp ur hålet.
Dvs. försöker få bröstet och höften att lyfta sig nästintill samtidigt. Om man försöker hålla armbågarna under stången brukar det komma av sig självt.
Jag brukar tänka på att "visa loggan på t-shirten" under hela lyftet.

jag ser det lite som en goodmorningböj ;) Första såg imo helt godkänd ut iaf.

Precis, att trycka fram höften och få med ryggen uppåt



Fast vågrätt är jag ju inte ens nära;) 45 grader ungefär som mest ser det ut

Control_61 2010-04-22 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av ceejay (Inlägg 4316924)
jag ser det lite som en goodmorningböj ;) Första såg imo helt godkänd ut iaf.

Precis, att trycka fram höften och få med ryggen uppåt



Fast vågrätt är jag ju inte ens nära;) 45 grader ungefär som mest ser det ut



Första såg absolut godkänd ut! ;)

Jag har haft samma problem, ryggen faller framåt och armbågarna håller sig inte under stången.
Men 3 steg hjälpte mig:
* Led med bröstet
* Fram med höften
* Armbågarna UNDER stången.

Hade du dratt upp 140kg ifrån vågrätt hade jag varit imponerad! Men den var inte lodrätt iaf, det kan vi ju vara överens om ;)

ceejay 2010-04-22 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av Control_61 (Inlägg 4316931)
Första såg absolut godkänd ut! ;)

Jag har haft samma problem, ryggen faller framåt och armbågarna håller sig inte under stången.
Men 3 steg hjälpte mig:
* Led med bröstet
* Fram med höften
* Armbågarna UNDER stången.

Hade du dratt upp 140kg ifrån vågrätt hade jag varit imponerad! Men den var inte lodrätt iaf, det kan vi ju vara överens om ;)

Ok, jag ska filma nästa gång på 140 så ska vi se om jag lyckas förbättre le technique! tack!

Mycket tror jag beror på kroppsbyggnaden iaf, 2m lång med långa ben och rygg:) baah, NO EXCUSES!

creperiet 2010-04-22 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av ceejay (Inlägg 4316936)
Ok, jag ska filma nästa gång på 140 så ska vi se om jag lyckas förbättre le technique! tack!

Mycket tror jag beror på kroppsbyggnaden iaf, 2m lång med långa ben och rygg:) baah, NO EXCUSES!

Desto viktigare att vara noga med tekniken. Rotationen i botten är ingen styrkefråga, utan är rörlighets- och teknikrelaterad. Den finns där redan från första repet.

Ryggflexionen under uppgången kommer mer och mer efterhand, vilket antagligen beror på att musklerna som ska motverka detta är din svaga länk i kedjan. Kanske en 4a på 20kg lättare skulle ge en korrekt form. Eller en 1a eller 2a på samma vikt.

Problemet med svaga länkar är att de riskerar att förstärkas om man ligger och nöter på vikter där de inte hänger med.

AthoN 2010-04-22 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jense (Inlägg 4316920)
Riktigt härlig intensitet! Bra lyft

Tack så mycket! :D

Anton Fräs 2010-04-22 22:13

Hade problem med tekniken i senaste marklyftet passet. Förstår inte riktigt varför men så var det.. Här är film ivarjefall.



Börjar närma mig slutet på Sheiko #29 :)

Gabriel Forslund 2010-04-22 23:24

Citat:

Ursprungligen postat av Anton Fräs (Inlägg 4317662)
Hade problem med tekniken i senaste marklyftet passet. Förstår inte riktigt varför men så var det.. Här är film ivarjefall.



Börjar närma mig slutet på Sheiko #29 :)

Spelar dom smurfhits på ditt gym? Här har du en som är avundsjuk om så är fallet!

Starkt!:hbang:

Anton Fräs 2010-04-23 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Forslund (Inlägg 4317798)
Spelar dom smurfhits på ditt gym? Här har du en som är avundsjuk om så är fallet!

Starkt!:hbang:

Tack. Jag skulle gladeligen ge dig musiken :laugh:

DAGENS SHEIKO! Hur ser böjarna ut? Utöver rövdip. Alla förslag/tankar/idéer/idiiothets är välkommet :thumbup:


130kg finsk sisu 2010-04-23 18:29

9x200kg rawbänk från i måndags på en bänk där man fick dansa runt hela tiden.


181kg i axelpress/grovt lutandebänk i smithmaskin. Detta skall dock förbättras ytterligare.

ceejay 2010-04-23 18:38

grym bänk freddi med tanke på viktnedgången :D Minst 1-2 reps till såg det ut som

130kg finsk sisu 2010-04-23 18:41

På en vettig bänk skulle jag nog gjort 1-3 till. Blev mest förbannad av det där.

chrille87 2010-04-23 19:02



Lite chins idag då, 10 reps + 20kg. Ett bra pb:)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)