Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Medlemsbilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Lägg upp era träningsfilmer (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82188)

tuben 2007-03-09 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av NisseEriksson (Inlägg 2148633)
Tekniken blir bristfällig på sådana vikter, jag har heller inget bälte som kan stabilisera ryggen på gymmet.
Smalmark kör jag väldigt sällan så tekniken är långtifrån fulländad.

Kör inte dom vikterna då om du ska se ut som en ostbåge, sumon såg inte märkvärt bättre ut än smalmarken imo.
Vill inte låta elak jag säger bara så för att du bör vara försiktig med ryggen din.

Ryska_raketen 2007-03-09 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av NisseEriksson (Inlägg 2148633)
Tekniken blir bristfällig på sådana vikter, jag har heller inget bälte som kan stabilisera ryggen på gymmet.
Smalmark kör jag väldigt sällan så tekniken är långtifrån fulländad.

Gå ner i arbetsvikt och jobba dig upp teknikmässigt då?

Sheogorath 2007-03-09 23:29

Citat:

Ursprungligen postat av tuben (Inlägg 2148642)
Kör inte dom vikterna då om du ska se ut som en ostbåge, sumon såg inte märkvärt bättre ut än smalmarken imo.
Vill inte låta elak jag säger bara så för att du bör vara försiktig med ryggen din.

Men sluta håll på. Killen är en tävlande styrkelyftare. Han tränar i klubb, och det finns kunnigt folk på plats. Kommer vikten upp med godkänt utförande, så kommer den upp med godkänt utförande.

Sen är det kanske inte helt lätt för en 14-åring att göra en sådan här bedömning själv, men så är inte fallet. Det finns folk runt omkring honom.

tp_88 2007-03-09 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 2148653)
Men sluta håll på. Killen är en tävlande styrkelyftare. Han tränar i klubb, och det finns kunnigt folk på plats. Kommer vikten upp med godkänt utförande, så kommer den upp med godkänt utförande.

Sen är det kanske inte helt lätt för en 14-åring att göra en sådan här bedömning själv, men så är inte fallet. Det finns folk runt omkring honom.

Jag tycker dock kritiken är befogad. Som du säger, killen är 14år. Varför ska han upp på maxvikter, med fullutrustning (tänker minst lika mkt på böjen) dessutom, innan han lärt sig en bra grundteknik?

Om JAG skulle få bestämma skulle en bra grundteknik tränas in innan man gör detta. Väntar man förlänge kommer omställningen bara bli större, om han inte hinner skada sig innan... (Been there - done that, och det suger)

tuben 2007-03-09 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 2148653)
Men sluta håll på. Killen är en tävlande styrkelyftare. Han tränar i klubb, och det finns kunnigt folk på plats. Kommer vikten upp med godkänt utförande, så kommer den upp med godkänt utförande.

Sen är det kanske inte helt lätt för en 14-åring att göra en sådan här bedömning själv, men så är inte fallet. Det finns folk runt omkring honom.

Godkänt utförande betyder inte ett bra utförande.

Dnepr 2007-03-09 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 2148653)
Men sluta håll på. Killen är en tävlande styrkelyftare
Sen är det kanske inte helt lätt för en 14-åring att göra en sådan här bedömning själv

Kanske därför grabbarna på brädan ger sina synpunkter. Bättre det än massa fegkomplimanger eller det vanliga obefogade fjäsket som saknar värde.

Du är ett löfte Nisse - men be Stålis om hans synpunkter så blir det nog detta bra/bättre så småningom.

Sheogorath 2007-03-09 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 2148657)
Jag tycker dock kritiken är befogad. Som du säger, killen är 14år. Varför ska han upp på maxvikter, med fullutrustning (tänker minst lika mkt på böjen) dessutom, innan han lärt sig en bra grundteknik?

Om JAG skulle få bestämma skulle en bra grundteknik tränas in innan man gör detta. Väntar man förlänge kommer omställningen bara bli större, om han inte hinner skada sig innan... (Been there - done that, och det suger)

Jepp. Men det är varken du eller jag som bestämmer. Det är hans tränare.

Sheogorath 2007-03-09 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av tuben (Inlägg 2148660)
Godkänt utförande betyder inte ett bra utförande.

Det handlar om i vilket syfte du lyfter. Om syftet är "Nu ska Nisse dra upp en tyngre vikt än han gjort tidigare, med ett utförande som blivit godkänt på tävling", så är godkänt utförande det samma som bra utförande. Om syftet är att ha en teknik som är så skonsam för ryggen som möjligt, så är det inte samma sak.

Att tycka att ens eget syfte är det enda rätta, luktar lite illa. Inte sant?

tp_88 2007-03-09 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 2148689)
Det handlar om i vilket syfte du lyfter. Om syftet är "Nu ska Nisse dra upp en tyngre vikt än han gjort tidigare, med ett utförande som blivit godkänt på tävling", så är godkänt utförande det samma som bra utförande. Om syftet är att ha en teknik som är så skonsam för ryggen som möjligt, så är det inte samma sak.

Att tycka att ens eget syfte är det enda rätta, luktar lite illa. Inte sant?

Fast, det utförandet kommer ju inte vara optimalt för att lyfta så tungt som möjligt heller, speciellt inte när vikterna har kommit en bit.

Men men, som du säger; inte jag som bestämmer så är väl ganska onödigt att jiddra misstänker jag...

Dnepr 2007-03-09 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 2148678)
Jepp. Men det är varken du eller jag som bestämmer. Det är hans tränare.

Nej det är inte hans tränare som bestämmer - det är Nisse själv. Hans tränare kommer bara med råd och tips längs vägen. Men det är Nisse själv som bestämmer när, var och hur ska träna och tävla. Om han vill ha lindor, bälte och dräkt. Eller köra raw, fast i långkallingar.

Sheogorath 2007-03-09 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Dnepr (Inlägg 2148707)
Nej det är inte hans tränare som bestämmer - det är Nisse själv. Hans tränare kommer bara med råd och tips längs vägen. Men det är Nisse själv som bestämmer när, var och hur ska träna och tävla. Om han vill ha lindor, bälte och dräkt. Eller köra raw, fast i långkallingar.

Jag anser inte att en 14-åring är mogen att bestämma sådant här själv. Jag kan bara hoppas att han är mogen nog att inse det, och överlåta dessa beslut till vuxna med flerårig erfarenhet som är där när han tränar, och lyssna på vad dom säger.

Dnepr 2007-03-09 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 2148725)
Jag anser inte att en 14-åring är mogen att bestämma sådant här själv. Jag kan bara hoppas att han är mogen nog att inse det, och överlåta dessa beslut till vuxna med flerårig erfarenhet som är där när han tränar, och lyssna på vad dom säger.

Din åsikt är fin i sammanhanget - men oavsett vad vi alla tycker så tröttnar nån som inte får bestämma själv. En tränare rekommenderar saker till sina adepter - han bestämmer inte vad som ska ske. Om Nisse vill köra bänk varje gång så får han göra det.

Vem fan vill ha bälte om det känns som man ska spy och det skaver? Eller dräkt om det känns som att man fuskar?

Nisse har visat sig vara en ovanligt mogen kille på 14 år som givetvis vet var han ska vända sig till för att få bästa möjliga vägledning genom karriären.

shadowfire 2007-03-10 00:15

förstår inte riktigt när det blir rätt att skippa teknik och rätt utförande bara för att man vill lasta på för tunga vikter och "maxa"? dessutom inte ens på tävling, utan på sin fritid på ett gym? börjar komma fler o fler filmer nu med fullständigt galna utföranden, fortsätter detta så kan vi ju utöka skador- & rehabavdelningen på kolo till nästa år.

Dnepr 2007-03-10 00:21

Citat:

Ursprungligen postat av shadowfire (Inlägg 2148800)
förstår inte riktigt när det blir rätt att skippa teknik och rätt utförande bara för att man vill lasta på för tunga vikter och "maxa"? dessutom inte ens på tävling, utan på sin fritid på ett gym? börjar komma fler o fler filmer nu med fullständigt galna utföranden, fortsätter detta så kan vi ju utöka skador- & rehabavdelningen på kolo till nästa år.

Om vi bortser från Nisse - kan du kan inte ens förstå att man kan tumma på tekniken om det gör att man får upp en tyngre vikt? Vad är målet - att bli teknisk mästare eller att lyfta så tungt som möjligt? Tolka nu inte detta som att man alltid ska lyfta fel osv. Ibland kanske det vara gynnsamt viktmässigt sett och det kanske inte heller belastar kroppen så illa som det ser ut.

Sheogorath 2007-03-10 06:56

Citat:

Ursprungligen postat av shadowfire (Inlägg 2148800)
förstår inte riktigt när det blir rätt att skippa teknik och rätt utförande bara för att man vill lasta på för tunga vikter och "maxa"? dessutom inte ens på tävling, utan på sin fritid på ett gym? börjar komma fler o fler filmer nu med fullständigt galna utföranden, fortsätter detta så kan vi ju utöka skador- & rehabavdelningen på kolo till nästa år.

Därför att det finns regler för hur ett maxlyft får ser ut. De reglerna korrellerar inte med en "optimal teknik", varse sig för att på sikt lyfta tyngre vikter som TP var inne på, eller för att i största mån hålla sig så skadefri som möjligt. I knäböj och marklyft är det så. Du får ha böjd rygg osv. Det är inte det som bedöms.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)