Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Medlemsbilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Lägg upp era träningsfilmer (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82188)

Lexidos 2007-03-09 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av Karl_alfred (Inlägg 2147155)
Är det axlar du tänkt träna där? Föreslår att du inte lutar bänken alls eller rent utav tar bort ryggstödet och förlänger rörelsen betydligt.

När jag kör axelpress så har jag bänken lutande på första hålet. Knappt alls med andra ord, funkar bra för mig. För mycket lutning så blir det nån slags snehantelpress av det hela.

Muskelbyggaren 2007-03-09 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av Karl_alfred (Inlägg 2147155)
Är det axlar du tänkt träna där? Föreslår att du inte lutar bänken alls eller rent utav tar bort ryggstödet och förlänger rörelsen betydligt.

+1

Det var först efter en lång period med endast ryggstödsaxelpressar jag provade utan stöd igen som jag insåg att det var bröstträning jag ägnat mig åt. Alternativt tänker på att inte skjuta fram bröstkorgen, vilket för mig är nästan omöjligt då jag instinktivt gör allt för att fuska när det blir tungt och således inte kan ta i ordentligt med ryggstöd.

Thorwaldsson 2007-03-09 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av Karl_alfred (Inlägg 2147155)
Är det axlar du tänkt träna där? Föreslår att du inte lutar bänken alls eller rent utav tar bort ryggstödet och förlänger rörelsen betydligt.

Blir riktigt obekvämt om jag kör med rak bänk, så det är inget alternativ. Har kört en del utan ryggstöd, men jag känner bra mycket bättre tryck i axlarna när jag kör med stöd och tyngre vikter. Lutningen jag har nu är dessutom inte så farlig som ni verkar uppfatta det. Det rör sig om mindre än 10 graders lutning.

Men det är aldrig fel med tips :thumbup:

Jay-Z 2007-03-09 13:48

Problemet är ju också att du får plocka bort tio kilo när du kör utan stöd. Och just därför är många är emot att köra utan stöd. Det ser iaf ut som du svankar på ganska bra när du sitter där, men det kan ju vara vinkeln.

Ryska_raketen 2007-03-09 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av Karl_alfred (Inlägg 2147155)
Är det axlar du tänkt träna där? Föreslår att du inte lutar bänken alls eller rent utav tar bort ryggstödet och förlänger rörelsen betydligt.

Varför skulle det INTE vara axelträning?

Thorwaldsson 2007-03-09 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av Jay-Z (Inlägg 2147450)
Problemet är ju också att du får plocka bort tio kilo när du kör utan stöd. Och just därför är många är emot att köra utan stöd. Det ser iaf ut som du svankar på ganska bra när du sitter där, men det kan ju vara vinkeln.

Tro mig, det är inte på grund av någon viktkåthet som jag kör med stöd. Det stadiet är jag förbi :D

Vet att jag svankar en del, men gör det så fruktansvärt mycket?

Ryska_raketen 2007-03-09 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av Thorwaldsson (Inlägg 2147425)
Blir riktigt obekvämt om jag kör med rak bänk, så det är inget alternativ. Har kört en del utan ryggstöd, men jag känner bra mycket bättre tryck i axlarna när jag kör med stöd och tyngre vikter. Lutningen jag har nu är dessutom inte så farlig som ni verkar uppfatta det. Det rör sig om mindre än 10 graders lutning.

Håller med dig här. Rak lutning på bänken blir som en lutning framåt för min del på något jävla sätt. Själv kör ja ungefär vartannat, med eller utan ryggstöd.

Jay-Z 2007-03-09 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av Thorwaldsson (Inlägg 2147461)
Vet att jag svankar en del, men gör det så fruktansvärt mycket?


Antagligen kopplar du in övre bröst mer samt ökar skaderisken, men om det känns bra så kör på, det är ju din träning trots allt. :)

Thorwaldsson 2007-03-09 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Jay-Z (Inlägg 2147472)
Antagligen kopplar du in övre bröst mer samt ökar skaderisken, men om det känns bra så kör på, det är ju din träning trots allt. :)

Att det kopplar i mer av övre bröstet är jag medveten om och det tycker jag är helt okey. Desutom körs bröstet innan axlar, så jag kan ändå inte få någon extrem hjälp därifrån.

På vilket sätt ökar skaderisken? Missgynnsamma lägen för lederna?

Jay-Z 2007-03-09 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av Thorwaldsson (Inlägg 2147485)
På vilket sätt ökar skaderisken? Missgynnsamma lägen för lederna?


Det var lite slarvigt uttryckt av mig. Det är väl ingen enorm skaderisk i sig, men det är synd att inte stärka bål i den positionen tycker jag.

Dnepr 2007-03-09 14:19

Thorwaldsson - Kör på du bara - se till att spänna hela kroppen när du kör och pumpa på. Pump up the jam, pumping iron och fortsätt pumpa du också. Det är så många experter här men det är få av dom som tränat länge.

Liten Men Fet 2007-03-09 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av Thorwaldsson (Inlägg 2147485)
Att det kopplar i mer av övre bröstet är jag medveten om och det tycker jag är helt okey. Desutom körs bröstet innan axlar, så jag kan ändå inte få någon extrem hjälp därifrån.

På vilket sätt ökar skaderisken? Missgynnsamma lägen för lederna?

Det är väl inte ergonomiskt felaktigt men risken är att man har tyngre vikter än vad axlarna klarar av i längden och svankar och pressar upp det med bröst. De tunga vikterna sliter på axlarna och sen blir det som för mig att det smäller till sen kunde jag inte lyfta vänsterarmen åt sidan/uppåt med belastning på 2 månader.
Men det var i samband med att jag körde bänk, hantelpress, och sittande axelpress med hantlar och ryggstöd väldigt tungt i en längre period.
Så jag skippar numer ryggstödet, kör med lättare vikter och ser till att pressa med axlarna istället för att svanka och hjälpa till med bröstet, jag tror jag tjänar på det i längden.

Karl_alfred 2007-03-09 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Ryska_raketen (Inlägg 2147458)
Varför skulle det INTE vara axelträning?

Han kanske vill träna axlarna ordentligt tänkte jag. Sitta o svanka rejält med lutning dessutom lägger ju över belastningen rätt mkt på andra muskler än det behövs.

NisseEriksson 2007-03-09 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 2140510)
Grymma vikter för din kroppsvikt och ålder!

Tack Krampus och Sniggel.

NisseEriksson 2007-03-09 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av chidde (Inlägg 2146838)
hrm, blev lite nostalgisk av att se alla marklyftsfilmer
klippen är från en serietävling för ca 1 år sen (-52 kg)

170 kg, bom!
kändes liiiiite väl tungt, publiken blev helt stumma :(



3e och sista försöket gick det bättre :cool:


Bra lyft för den lilla kroppsvikten :thumbup:


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)