Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Medlemsbilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Lägg upp era träningsfilmer (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82188)

Klo 2007-02-04 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Yankeee (Inlägg 2072914)
Visserligen rätt kasst utförande här också, men ok djup.

Tycker du har väldigt dålig anspänning genom rörelsen men meningen kanske inte är att aktivera låren maximalt utan att bara bryta upp vikten?

Jacksatan 2007-02-04 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av Yankeee (Inlägg 2072944)
Vad är det med träningsfolk och det argumentet? Antingen är utförandet bra eller så är det inte bra, oavsett vem som utför övningen.

Skillnaden är att en nybörjare inte har så stor koll på sin träning, och kan behöva upplysas om teknik och djup i övningar.
Både Klo och Sverker vet hur en riktig böj ser ut, samt hur man bygger muskler. Ni behöver inte påpeka detta för herrarna.

Jacksatan 2007-02-04 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av sissa (Inlägg 2072953)
Varför skulle man som tränande inte vara intresserad av övningars utförande? Låter rätt naturligt enligt mig.... Särskilt när det (orkas) postas filmer på just utföranden.

Varför ska jag vara intresserad av nån annans utförande i en övning? Klo och Sverker tävlar inte i SL. De tränar för att bygga så mkt muskler som möjligt. Deras utförande är inte skadligt på nåt sätt, så jag ser ingen anledning i att ha en 3sidor lång diskussion om hur en benböj minsann ska se ut för jag tror att både Klo och Sverker besitter den kunskapen. varför de väljer att inte göra ATG-böjar bryr jag mig föga om.

Yankeee 2007-02-04 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av Klo (Inlägg 2072959)
Tycker du har väldigt dålig anspänning genom rörelsen men meningen kanske inte är att aktivera låren maximalt utan att bara bryta upp vikten?

Jepp, det stämmer. Det är inte speciellt stabilt. Meningen var väl bara att få upp vikten så snabbt som möjligt antar jag.

Sverker 2007-02-04 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Yankeee (Inlägg 2072944)
Vad är det med träningsfolk och det argumentet? Antingen är utförandet bra eller så är det inte bra, oavsett vem som utför övningen.

Klart jag vill ha synpunkter. Frågan är vad som går att göra bättre. Stången är högt upp, jag passerar förbi den starkaste punkten i rörelsen och når 90 grader i knäleden. Höfterna är hyffsat under stången i vändningen och rör sig framåt under uppvägen. Belastningen i ligger alltså över låren.

petersson 2007-02-04 17:35

Klo: Yankee kanske vill bli starkare och mer explosiv.

sissa 2007-02-04 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 2072967)
Varför ska jag vara intresserad av nån annans utförande i en övning?

Nej, det kanske inte intresserar dig, men om jag la upp en träningsfilm så önskar jag att nån vore intresserad av just utförandet, eftersom det vore mkt därför jag la upp filmen. ;)

Sen behöver man inte hålla med i kritiken förstås, det finns väl få objektiva rätt eller fel.

Yankeee 2007-02-04 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 2072970)
Klart jag vill ha synpunkter. Frågan är vad som går att göra bättre. Stången är högt upp, jag passerar förbi den starkaste punkten i rörelsen och når 90 grader i knäleden. Höfterna är hyffsat under stången i vändningen och rör sig framåt under uppvägen. Belastningen i ligger alltså över låren.

Applicerar du samma tankesätt i alla övningar? Bänkpress, stångcurl, marklyft?

Klo 2007-02-04 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av Yankeee (Inlägg 2072968)
Jepp, det stämmer. Det är inte speciellt stabilt. Meningen var väl bara att få upp vikten så snabbt som möjligt antar jag.

Däri har du nog lite av svaret du söker på varför vi kör som vi gör. I mitt fall offrar jag lite av "snyggheten" på böjen för att kunna hålla anspänning i låren genom rörelsen. Optimalt vore naturligtvis att hålla ryggen rakare också.

Yankeee 2007-02-04 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 2072960)
Skillnaden är att en nybörjare inte har så stor koll på sin träning, och kan behöva upplysas om teknik och djup i övningar.
Både Klo och Sverker vet hur en riktig böj ser ut, samt hur man bygger muskler. Ni behöver inte påpeka detta för herrarna.

Tjao, vill du ha "har man tränat länge och har byggt muskler är man fullärd och gör allting på bästa sätt"-inställningen ska jag inte hindra dig.

Klo 2007-02-04 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av petersson (Inlägg 2072972)
Klo: Yankee kanske vill bli starkare och mer explosiv.

Det var ju därför jag använde ett s k frågetecken i min fråga. Jag tror Yankeee själv fattade detta.

Jacksatan 2007-02-04 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av sissa (Inlägg 2072974)
Nej, det kanske inte intresserar dig, men om jag la upp en träningsfilm så önskar jag att nån vore intresserad av just utförandet, eftersom det vore mkt därför jag la upp filmen. ;)

Sen behöver man inte hålla med i kritiken förstås, det finns väl få objektiva rätt eller fel.

Du har tränat 1år, det är inte riktigt samma sak. Skulle Klo och Sverker behöva hjälp med utförandet skulle jag klassa dem som debila om de inte kollat upp hur man gör en djup knäböj förrän nu...

petersson 2007-02-04 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Klo (Inlägg 2072987)
Det var ju därför jag använde ett s k frågetecken i min fråga. Jag tror Yankeee själv fattade detta.

Jo jag såg att det var en fråga. Kom bara med ett svarsalternativ, men självklart kan jag inte svara åt Yankee. Inget illa ment :)

Sverker 2007-02-04 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Yankeee (Inlägg 2072976)
Applicerar du samma tankesätt i alla övningar? Bänkpress, stångcurl, marklyft?

Bänkpress kör jag till halsen eftersom det blir bättre sträck. Stångcurl är med svag rörelse framåt i armbågen för att sträcka / belasta biceps. Marklyft kör jag aldrig.
Vad är koppling till just knäböj:confused:

Yankeee 2007-02-04 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 2072996)
Bänkpress kör jag till halsen eftersom det blir bättre sträck. Stångcurl är med svag rörelse framåt i armbågen för att sträcka / belasta biceps. Marklyft kör jag aldrig.
Vad är koppling till just knäböj:confused:

Du gör mindre än halva böjrörelsen pga det du skrev ovan, jag undrar om du gör halva rörelsen i andra övningar av samma anledning. Om inte, varför?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)