Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Medlemsbilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Lägg upp era träningsfilmer (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82188)

spoon 2015-06-17 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 7370289)
Med tanke på mina ryggskador så har jag hållt tillbaka väldigt mycket i marken. Nu har jag börjat igen försiktigt och vill därför se över min teknik.

Detta är 170kg (inte jättetungt) men är ute efter tekniken.

Any pointers?


Jobba med att hitta en bra startposition. Röven och stången ska starta samtidigt. Nu lyfter du röven först vilket gör dig framåtlutad och då krummar du nedre delen av ryggen. Det är dåligt. Jobba med att ha tålamod i botten av lyftet och som sagt jobba med att hitta en bra startposition. Jag gissar att 10 cm högre med röven hade fungerat för dig.

Bailah 2015-06-17 16:27

Tack för alla tips. Skall träna framför spegeln!

spoon 2015-06-17 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 7372149)
Tack för alla tips. Skall träna framför spegeln!

Ändå bättre är att filma dig själv. Så lär du dig hur du ska göra utan spegel. Bara att ställa telefonen med stöd mot vattenflaskan.

Matsa 2015-06-17 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7371818)
Lite extra ger det väl, varför skulle man annars göra det? Känns som att man bara borde göra reglerna så enkla som möjligt och skriva "stången ska vara still", om man nu får vara så petig.

Det är ju just enkla som reglerna är i nuläget, om man lägger till saker som att stången ska vara stilla så blir det inte enklare utan snarare motsatsen. Om man ska förbjuda rullning av stången, borde man inte förbjuda att "dykbomba" och andra liknande saker som tjänar ungefär samma syfte också? Då blir det plötsligt rätt mycket man behöver peta i.

Röda Björnen 2015-06-17 22:52

Får tacka Matte för passen och för att få mig att våga ge mig på tunga grejer!
Får be om ursäkt till Matte för att jag är en liten bitch och bangade på 190!

90%

GaindalfTheWhey 2015-06-17 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7371799)
Hur kommer det sig att det är tillåtet att rulla stången mot benen för att få mer momentum i marklyftet? Inte för att det kommer göra någon stor skillnad men det är lite onödigt kan man tycka.

Förvisso att rullning av stången ger den en viss rörelsemängd, men betänk att rörelsemängd är en vektorstorlek, inte en skalär. Är golvet plant ger det alltså ingen extra skjuts uppåt i lyftet, varför det ur den aspekten är egalt vad gäller rullning eller ej.

Däremot uppstår, om viktskivorna fortsätter att rotera efter att stången lämnat marken, ett rörelsemängdsmoment som kommer att göra stången motståndskraftig mot rotation utmed lyftarens kroppslängdsaxel. Eventuellt kanske man kan anse det vara en fördel. För mig är det det inte, åtminstone när jag kör med mixat grepp.

Fettecke 2015-06-18 08:00

Citat:

Ursprungligen postat av Huungg (Inlägg 7371831)
Skulle de här godkännas på tävling?

Möjligtvis sista ser det ut som att du har rätt djup.
I övrigt är det småsaker som att du inte trycker ut benen helt utan du har litelite böjda ben innan du böjer och när du är klar med varje rep. vissa domare bryr sig mer, vissa inte (detta är säkert pga att du reppar, jag gör samma sak - men frågar du om tävling så =))

Sen med tanke på vilka kläder du böjer i så är det viktigt att inte shortsen överlappar knävärmaren (Ironi med en gnutta sanning om knävärmaren)

PureWhey 2015-06-18 13:09

Ser tveksamt ut. Svårt med vinkeln iofs.

GaindalfTheWhey 2015-06-18 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Fettecke (Inlägg 7372470)
Sen med tanke på vilka kläder du böjer i så är det viktigt att inte shortsen överlappar knävärmaren (Ironi med en gnutta sanning om knävärmaren)

Sen är ju inte shorts tillåtet på tävling heller.

billmaier 2015-06-18 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av tosson85 (Inlägg 7370295)
Starkt!

Tackar!

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7371568)
Är inte atlasstenar rena döden för ryggen? *cry*

Man skulle lätt tro det, men tycker faktiskt att det är en av de strongmanövningarna som känns minst i ryggen. Tror att det beror på att vikten ändå är relativt lätt jämfört med 1RM i marklyft.

Huungg 2015-06-18 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Fettecke (Inlägg 7372470)
Möjligtvis sista ser det ut som att du har rätt djup.
I övrigt är det småsaker som att du inte trycker ut benen helt utan du har litelite böjda ben innan du böjer och när du är klar med varje rep. vissa domare bryr sig mer, vissa inte (detta är säkert pga att du reppar, jag gör samma sak - men frågar du om tävling så =))

Sen med tanke på vilka kläder du böjer i så är det viktigt att inte shortsen överlappar knävärmaren (Ironi med en gnutta sanning om knävärmaren)

Tack för feedback!

DudX 2015-06-19 21:58



Så kallad formcheck, inte fettprocent-mässigt, men böjelsemässigt ;)
79.5kg. 2 olika vinklar, två olika set. Samma vikt.
Tomt på gymmet, och varmt. Fettig form, som sådan som man gör kaka i :D



maattee10 2015-06-20 19:51

Första gången jag körde ett strongman pass. sjukt roligt! Tyvärr vet jag inte vikterna på alla grenarna. men stocken var på 90kg och hanteln på 40kg samt farmers på 150kg :)


Ozziking 2015-06-20 20:36

Första frivändningarna, typ. Endast lekt med 20kg innan. Teknikmässigt är det väl kasst, men jag är nöjd att jag fick upp 52,5 kg.



https://vimeo.com/131308213

Tobbey 2015-06-20 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Ozziking (Inlägg 7373954)
Första frivändningarna, typ. Endast lekt med 20kg innan. Teknikmässigt är det väl kasst, men jag är nöjd att jag fick upp 52,5 kg.



https://vimeo.com/131308213

Ser inte så illa ut, tänk på att ha stången nära kroppen och dra färdigt innan du slänger dig under. När du gör kontakt med kroppen gör du det sista i draget, "shruggen", tänk armbågar upp. Använd latsen efter att du passerat knäna för att hålla stången nära kroppen tills du når "kontakt".

Du hoppar framåt nu vilket är resultat av uteblivet drag efter kontakt.

*Stången nära kroppen
*Dra stången så långt du kan innan du går under

Ser som sagt bra ut, bara lite pointers. Öva öva öva är vad som gäller.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)