Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Vassleprotein+EAA 6 gånger så anabolt som enbart vassleprotein (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240042)

King Grub 2020-02-10 22:59

Vassleprotein+EAA 6 gånger så anabolt som enbart vassleprotein
 
Citat:

Background

We have determined the acute response of protein kinetics to one or two servings (6.3 g and 12.6 g) of a proprietary composition containing free-form essential amino acids (EAA) (3.2 g EAA per serving) and whey protein (2.4 g per serving), as well as the response to consumption of a popular whey-based protein supplement (Gatorade Recover) (17 g; 12.6 g protein).

Methods

Whole-body rates of protein synthesis, breakdown and net balance (taken to be the anabolic response) were determined using primed-constant infusions of 2H5-phenylalnine and 2H2-tyrosine. Muscle protein fractional synthetic rate (FSR) was also determined with the 2H5-phenylalanine tracer.

Results

Plasma EAA levels increased following consumption of all beverages, with the greatest response in the high-dose EAA/protein composition. Similarly, the increase in net balance between whole-body protein synthesis and breakdown was greatest following consumption of the high-dose EAA/protein composition, while the low-dose EAA/protein composition and Gatorade Recover induced similar increases in net balance. When the net balance response was normalized for the total amount of product given, the high- and low-dose EAA/protein beverages were approximately 6- and 3-fold more anabolic than the Gatorade Recover, respectively. The greater anabolic response to the EAA/protein composition was due to greater increases in whole-body protein synthesis with both doses, and a markedly greater suppression of whole-body protein breakdown in the high-dose group. Muscle protein FSR after beverage consumption reflected changes in whole-body protein synthesis, with the larger EAA/protein dose significantly increasing FSR.
Journal of the International Society of Sports Nutrition volume 17, Article number: 9 (2020). Anabolic response to essential amino acid plus whey protein composition is greater than whey protein alone in young healthy adults.

https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-020-0340-5

PureWhey 2020-02-11 08:22

Föga förvånande med dem doserna, eller?

Och, missar jag något eller hur blir 3.2+2.4=6.3 ?

Bandid0 2020-02-11 11:27

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 8101743)
Föga förvånande med dem doserna, eller?

Och, missar jag något eller hur blir 3.2+2.4=6.3 ?

Trodde också det bara var en fråga om dos först, men även den lägre whey + eaa-dosen var ju bättre än en högre dos whey, om jag inte läser fel.

Dreas 2020-02-11 16:12

Fast en högre dos vassle skulle de haft, 25g pulver så man når nära 20g protein.

MaxTheMarketer 2020-02-12 22:49

Intressant. Jag börjar bli gammal (31) och använder ej den förbjudna saften så detta skulle potentiellt kunna snabba på muskelvolym? Tolkar jag "6 gånger så anabolt" att teoretiskt talat kunna innebära "6 gånger snabbare muskeluppbyggnad"? (regelbunden träning & sömn är vedertaget)

Seriös Fråga: vilken EAA-dos översätts detta till (om man vanligen tar 40 g proteinpulver per gång 3 ggr om dagen) och vad för EAA-produkt rekommenderas att köpas för ändamålet?

r3mpuh 2020-02-12 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8102435)
Intressant. Jag börjar bli gammal (31) och använder ej den förbjudna saften så detta skulle potentiellt kunna snabba på muskelvolym? Tolkar jag "6 gånger så anabolt" att teoretiskt talat kunna innebära "6 gånger snabbare muskeluppbyggnad"? (regelbunden träning & sömn är vedertaget)

Seriös Fråga: vilken EAA-dos översätts detta till (om man vanligen tar 40 g proteinpulver per gång 3 ggr om dagen) och vad för EAA-produkt rekommenderas att köpas för ändamålet?

Utgår från att EAA-produkten i testat var en riktig EAA-produkt & alltså inte såld utav en svensk återförsäljare. Svenska EAA-produkter är något mellanting utav riktig EAA & BCAA. Saknar Tryptofan(skall göra enligt lag iaf).

Bandid0 2020-02-13 07:59

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8102435)
Intressant. Jag börjar bli gammal (31) och använder ej den förbjudna saften så detta skulle potentiellt kunna snabba på muskelvolym? Tolkar jag "6 gånger så anabolt" att teoretiskt talat kunna innebära "6 gånger snabbare muskeluppbyggnad"? (regelbunden träning & sömn är vedertaget)

Seriös Fråga: vilken EAA-dos översätts detta till (om man vanligen tar 40 g proteinpulver per gång 3 ggr om dagen) och vad för EAA-produkt rekommenderas att köpas för ändamålet?

Man vet ju inte hur detta står sig mot högre mängd vanligt protein.

Ingen äter väl så lite som 12,5 g per måltid?

King Grub 2020-02-13 09:11

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8102435)
Intressant. Jag börjar bli gammal (31) och använder ej den förbjudna saften så detta skulle potentiellt kunna snabba på muskelvolym? Tolkar jag "6 gånger så anabolt" att teoretiskt talat kunna innebära "6 gånger snabbare muskeluppbyggnad"? (regelbunden träning & sömn är vedertaget)

Nej, så enkelt är det inte. Det är inte ens säkert att den tillfälliga stimulans av proteinsyntesen som träningen skapar är vad som åstadkommer muskeltillväxt på sikt. Nyare teorier säger att styrketräningen uppreglerar den ständigt pågående muskeluppbyggnaden över normala nivåer och förändrar genuttryck som styr muskulär hypertrofi och att det är det som främst påverkar den faktiska muskeltillväxten, inte några timmar av förhöjd proteinsyntes här och där.

PureWhey 2020-02-13 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8102495)
Nej, så enkelt är det inte. Det är inte ens säkert att den tillfälliga stimulans av proteinsyntesen som träningen skapar är vad som åstadkommer muskeltillväxt på sikt. Nyare teorier säger att styrketräningen uppreglerar den ständigt pågående muskeluppbyggnaden över normala nivåer och förändrar genuttryck som styr muskulär hypertrofi och att det är det som främst påverkar den faktiska muskeltillväxten, inte några timmar av förhöjd proteinsyntes här och där.

Intressant. Har någon/du skrivit om det? Alltså inte en studie utan en artikel. Har för mig att Meadows pratade om det i någon video men jag tycker han är så otroligt tråkig att lyssna på oftast så jag minns inte.

King Grub 2020-02-13 10:11

Inte jag, än, och jag läser inte andras artiklar, så på den punkten vet jag inte.

PureWhey 2020-02-13 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8102510)
Inte jag, än, och jag läser inte andras artiklar, så på den punkten vet jag inte.

Det kommer alltså? *popcorn* Good enough.

King Grub 2020-02-13 10:40

Inga planer på det.

Helgehorse 2020-02-14 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av r3mpuh (Inlägg 8102445)
Utgår från att EAA-produkten i testat var en riktig EAA-produkt & alltså inte såld utav en svensk återförsäljare. Svenska EAA-produkter är något mellanting utav riktig EAA & BCAA. Saknar Tryptofan(skall göra enligt lag iaf).

Tryptofan är läkemedelsklassat va? Och därav saknas det i EAA man köper i diverse butiker?

Hur påverkar det produkten? Är de "lika bra" endå?

King Grub 2020-02-14 08:55

Tryptofan stimulerar främst proteinsyntesen i levern, inte i muskulaturen.

ATJL 2020-02-14 08:56

Grub: Om du skulle koka ner detta till ev praktisk nytta för vanliga dödliga, är det värt att testa och hur?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)