Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tompee:s väg mot CrossFit SM 2012 (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177057)

ThisIsTheOne 2012-09-03 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av stockinger (Inlägg 5961253)
Låter som riktiga utmaningar iallafall :)

Sannerligen. Jämför man fjolårets första pass med årets dito känns svårighetsgraden upptrappad big time.

Jonithan 2012-09-03 13:04

Det är riktigt tuffa wods i år som kräver bra TUGG av de som tävlar! :)

Nano-Sekund 2012-09-03 13:10

Kommer att bli magiskt detta !! Fanns ju tom. Vissa Woods som jag kunnat va med på trots 110kg kroppsvikt ;)

Jag kommer att göra ALLT som bara finns för att hjälpa dig till en hög placering T4a !!!

tompee 2012-09-03 16:15

Tack allihop!

Ni verkar ha hittat länken för eventen på SM http://rcffcnordic.com/the-workouts/

Riktigt sjuka WODs! Men jag gillar det! Kommer skriva lite senare ikväll en kort sammanfattning om vad jag tror och tycker om de olika eventen!

Dagens träning 3/9

Power clean

5 x 5 80kg

Kort Metcon

5 C&J 60kg
5 upplopp
10 chins

x2

Tid: 2 min

Vila: 3 min

5 C&J 60kg
5 upplopp
10 chins

x2

Tid: 2:15

Bra pass & utan att veta det ett bra upplägg inför första eventet på SM. Sjukt laddad nu! Detta kommer bli grymt skoj! Återkommer ikväll

tompee 2012-09-03 20:58

Då var det dags, 5 dagar kvar!

Tänkte skriva lite vad jag tycker om årets uppllägg på Crossfit SM (RCFFC)! Första anblicken av passen så blev jag ganska skrämd, men desto mer jag kikade igenom passen så insåg jag att det hela passar mig OK, inte som handen i handsken, men OK!

WOD 1

Detta event är nog det som passar mig bäst av alla! Det är relativt tunga C&J men inte för tungt så att jag ska känna mig obekväm med vikten. Jag behärskar 80kg ganska väl. Dock kommer detta vara en pulshöjare utan dess like! Här satsar jag på att hinna färdigt inom Time capen som är satt på 8 min. Det borde jag fixa om jag verkligen krigar på!

WOD 2

Denna passar mig mindre bra! Jag behärskar Squat snatch på 50kg. Men känner mig långt ifrån trygg med detta. Samma gäller chest to bar pullups då jag i princip aldrig kört detta. Målet är att hinna färdigt andra rundan, därefter är allt annat bonus!

WOD 3

Dags att sätta PB här. Tog 175kg för 1 månad sen, men ska ha 180 i kroppen. Vore helt magiskt om jag kunde dra 190kg här! Jag tror det är en stor gräns här mellan dem som fixar 165kg men inte 180kg i marklyft! Så det gäller verkligen att sätta detta.

WOD 4
Kul ! Handstående blir tufft, men jag har som mål att få till över 50s iaf! Det ska gå. Även T2B blir bra, borde fixa över 30st där med vilja! Dock blir rycket en utmaning! Min svagaste del! Dags för PB här också. 70kg+ ska upp!

WOD 5

Tar jag mig hit så har jag överpresterat BIG, men man ska alltid försöka! Detta event passar mig annars riktigt bra!

Så, som det ser ut ska jag kunna fixa TOP 50 av 177st. Givetvis vill jag vara bättre. Men detta resultat skulle jag vara nöjd över! Denna vecka blir att nöta teknik på handståene, Squat snatch och C2B pullups! Jag kommer inte skala ner något utan kommer utmana mig själv!

Testa lite handstående hos mor. Svårare än man tror

ThisIsTheOne 2012-09-04 06:49

Kul med tankar och åsikter om passen. Som sagt ordentligt utmanande redan från det första. Tittar man på upplagda atletprofiler finns det många som har ett C&J-max under 100 kg, vilket borde betyda att 10x60, 10x70 och 10x80 samt en massa hoppande under max åtta minuter skördar en del offer.

tompee 2012-09-04 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av ThisIsTheOne (Inlägg 5962562)
Kul med tankar och åsikter om passen. Som sagt ordentligt utmanande redan från det första. Tittar man på upplagda atletprofiler finns det många som har ett C&J-max under 100 kg, vilket borde betyda att 10x60, 10x70 och 10x80 samt en massa hoppande under max åtta minuter skördar en del offer.

Jo, den kommer skörda en hel del. Även pass nr 2 också tror jag. C2B pullups är svårare än man tror, om man inte testat förr.

tompee 2012-09-04 11:06

4/9

Löpning 35 minuter

Lugnt tempo, till och från gymmet.

Handstående 5 försök max tid

31s.

Gick riktigt dåligt. Misslyckades totalt på två av dem. Men det var värdefullt att testa på. runt 50s ska jag fixa.

Toes to bar

30st PB Bör ha mer i mig. men helt OK. siktar på 35st på tävlingen.

Enarmsryck med 16kg Kettlebell & C2B-pullups

Usch så tungt och svårt C2B är. Är hälften så stark, om inte ännu svagare här kontra vanliga. Inget bra alls. Jag tar slut direkt & får ingen återhämtning av detta, som pullups brukar vara.

Väldigt värt pass att köra. Träna på lite teknik. Imorgon ska jag kötta på ett lite tyngre pass, för att sedan dra ner på träningen innan tävlingarna!

espeto 2012-09-04 11:29

Känner du dig väl förberedd för tävlingen nu?
Pass 2 kommer gå helt åt he*vete för mig skulle jag tro!

tompee 2012-09-05 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av espeto (Inlägg 5962969)
Känner du dig väl förberedd för tävlingen nu?
Pass 2 kommer gå helt åt he*vete för mig skulle jag tro!

Jag känner mig helt OK förberedd. Men känner samma som dig att pass 2 kommer bli tuffast. Men det gillar vi va?

Dagens träning
5/9

squat snatch

5 x 30kg
5 x 40kg
5 x 50kg
1 x 60kg (LÄTT)
1 x 65kg (LÄTT)
1 x 67,5kg FAIL
1 x 67,5kg FAIL
1 x 67,5kg FAIL

Skulle aldrig ha testat högre upp en 65kg. Jag är god för säkert 80kg, men ajg är för feg och tappar balansen här.

WOD

10 Squat snatch 30kg
30 Lateralhopp
10 Squat snatch 40kg
30 Lateralhopp
10 Squat snatch 50kg
30 Lateralhopp

Tid: 8:40

Detta pass var en kombination av pass #1 och pass #2 på RCFFC. För att känna på hur själva stegen känns, samt för att få känna på 50kg i squat snatch. Gick riktigt bra fram till 50kg. Var färdig på Ca: 3:30 till sista omgången. Då 50kg inte alls känns bekvämt. Failade 6 ggr. Men när det väl sitter så känns det riktigt lätt. Aja, bra pass att köra innan iaf. Var inte alls särskilt trött efteråt, utan ändå ganska lugnt och behärskat.

Handstand 5 attempt for max time

Tid: 48s

Nära mitt mål på 50s nu. Vissa omgångar känns riktigt bra, medans vissa så tappar jag balansen direkt. Lägger upp en riktigt dåligt filmad film.



Nu kommer jag enbart köra spinning imorgon och på fredag kommer jag vila. Därefter så hoppas jag vara redo. Första eventet ska jag försöka kötta på så gott det går. Där ser jag min största chans!

ThisIsTheOne 2012-09-05 16:46

Vad är det för skillnad på snatch och squat snatch?

tompee 2012-09-05 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av ThisIsTheOne (Inlägg 5965179)
Vad är det för skillnad på snatch och squat snatch?

Squat snatch så måste du ju ner direkt ner i böjen, i snatch så får du ju både göra en power snatch alltså direkt upp, eller med squat.

Mycket balans!

ThisIsTheOne 2012-09-05 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av tompee (Inlägg 5965218)
Squat snatch så måste du ju ner direkt ner i böjen, i snatch så får du ju både göra en power snatch alltså direkt upp, eller med squat.

Mycket balans!

Å fan. Jag blev lärd (och körde så i förrgår) att snatch = direkt ner i böjen. Vid power snatch bara ett litet sitt.

Ja, kände mycket väl igen det du skrev om balans och att man blir rädd när vikterna ökar.

tompee 2012-09-05 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av ThisIsTheOne (Inlägg 5965282)
Å fan. Jag blev lärd (och körde så i förrgår) att snatch = direkt ner i böjen. Vid power snatch bara ett litet sitt.

Ja, kände mycket väl igen det du skrev om balans och att man blir rädd när vikterna ökar.

Ja precis! riktigt tufft är det. Synd att det är så oerhört mycket tunga och olympiska lyft. Hade velat ha lite muscle ups, double unders & vanliga chins i årets SM. Aja, bara kötta ändå.

Pitepalt 2012-09-05 18:20

Tittar in här med jämna mellanrum men mina kunskaper om CrossFit är i princip obefintliga därför har jag inte mycket att kommentera tyvärr, tänkte bara berömma dig för en grym jävla form och önska lycka till på SM! :thumbup:


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)