Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

baggard 2012-12-09 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av wo0ord (Inlägg 6141656)
Tack för ett bra svar :)



Inte för att vara den, men hur svårt kan det vara och skriva något seriöst själv? Du kunde likaväl skriva google. Tack ändå

Öh nej han skrev ju precis hur du skulle göra.

wo0ord 2012-12-09 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av baggard (Inlägg 6141678)
Öh nej han skrev ju precis hur du skulle göra.

Svaret efteråt ja? *screwy*

cero 2012-12-09 16:35

Det viktigaste först: Benson, för guds skull, gör något åt ditt jävla hår. Helt otroligt irriterande. Kan han inte baka in håret med flätor som Guida eller något? Hänger ned över ansiktet efter varje slagväxling. Imponerande att han körde över Nate som han gjorde dock, bara lite synd att den sistnämda fortfarande efter alla dessa år inte har insett att man måste träna på sparkar. Som någon sa blev det här nog lite en preview av hur Nick/GSP kommer se ut. GSP kommer dominera ståendes, och på marken.

Sen var jag tyvärr inte imponerad av Alexander alls. Hans fotarbete, defensiv, teknik i slagen osv såg allt ganska mediokert ut. Studsar runt alldeles för mycket istället för att hitta ett ordentligt avstånd, och backar med händerna utsträckta och hakan i luften istället för att cirkla och använda överkroppsrörelse. Såg bättre ut mot Thiago tycker jag. Svårt att ge honom en chans mot Jones i nuläget, men Alexander är bara 25 år gammal som tur är. Fast är det någon gång man ska slå Jones så är det iofs nu.

Det syntes att Rory har ett bra grepp om grunderna inom striking (lite det jag saknade från Alexander igår), även om han är slarvig ibland och måste förbättra defensiven. Blev spec imponerad över hur vass hans jabb var, trots att han blev kontrad lite för ofta.

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av wo0ord (Inlägg 6141656)
Inte för att vara den, men hur svårt kan det vara och skriva något seriöst själv? Du kunde likaväl skriva google. Tack ändå

Jag trodde det var rätt uppenbart hur man letar efter torrents. Dessutom så förtydligade jag med något ännu mer uppenbart.

cero 2012-12-09 17:09

Seså pojkar, inget bråkande nu. :)

wo0ord 2012-12-09 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6141746)
Jag trodde det var rätt uppenbart hur man letar efter torrents.

Härligt att du ändrade ditt inlägg. Tre gånger dessutom. Du inser nog hur dryg du framställer dig själv, as usuall. Varför ens ödsla tid och skriva "piratebay" När man kan skriva något vettigt istället.

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6141692)
Det viktigaste först: Benson, för guds skull, gör något åt ditt jävla hår. Helt otroligt irriterande. Kan han inte baka in håret med flätor som Guida eller något? Hänger ned över ansiktet efter varje slagväxling. Imponerande att han körde över Nate som han gjorde dock, bara lite synd att den sistnämda fortfarande efter alla dessa år inte har insett att man måste träna på sparkar. Som någon sa blev det här nog lite en preview av hur Nick/GSP kommer se ut. GSP kommer dominera ståendes, och på marken.

Sen var jag tyvärr inte imponerad av Alexander alls. Hans fotarbete, defensiv, teknik i slagen osv såg allt ganska mediokert ut. Studsar runt alldeles för mycket istället för att hitta ett ordentligt avstånd, och backar med händerna utsträckta och hakan i luften istället för att cirkla och använda överkroppsrörelse. Såg bättre ut mot Thiago tycker jag. Svårt att ge honom en chans mot Jones i nuläget, men Alexander är bara 25 år gammal som tur är. Fast är det någon gång man ska slå Jones så är det iofs nu.

Det syntes att Rory har ett bra grepp om grunderna inom striking (lite det jag saknade från Alexander igår), även om han är slarvig ibland och måste förbättra defensiven. Blev spec imponerad över hur vass hans jabb var, trots att han blev kontrad lite för ofta.

Händerna utsträckta är ett utmärkt sätt att skydda sig mot överhänder. Bara att han inte fick till tajmingen riktigt. Fick intrycket av att han var nervös, vilket han också bekräftade i intervjuer efteråt. Han använde jabben mer däremot, vilket var bra. Studsa fram och tillbaka är en bra taktik, om man har orken, pga att det förvirrar motståndaren och gör det svårare för honom att hitta sin range.

spoon 2012-12-09 17:13

Både handsvett och hjärtklappning under Alex match. Var jäkligt spännande i första ronden men sen tycker jag att Alex hade ganska bra kontroll. Synd att han inte pressade mer mot slutet då Shogun såg sliten ut. Men han satsade väl på att vinna matchen istället.

BJ är nog slut. They never come back. osv

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av wo0ord (Inlägg 6141770)
Härligt att du ändrade ditt inlägg. Du inser nog hur dryg du framställer dig själv, as usuall. Varför ens ödsla tid och skriva "piratebay" När man kan skriva något vettigt istället.

Jag ändrade, då jag märkte att jag hade läst fel. Varför ens ödsla tid på att fråga saker när man tänka till i en sekund? Sluta tjafsa och bete dig som en barnrumpa.

eternallord 2012-12-09 17:13

Betta med hjärnan och inte hjärtat grabbar!

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6139806)
Hjärtat säger:

Nate Diaz - Sub
Gustafsson - TKO
Penn - Sub

Hjärnan säger:

Henderson - Dec
Gustafsson Dec
Rory - Dec



Det här eventet levererade verkligen inte med tanke på vad jag hade hoppats på. Framförallt main eventet var riktigt tråkigt, undrar om något var fel på Nate.

spoon 2012-12-09 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6141772)
Händerna utsträckta är ett utmärkt sätt att skydda sig mot överhänder. Bara att han inte fick till tajmingen riktigt. Fick intrycket av att han var nervös, vilket han också bekräftade i intervjuer efteråt. Han använde jabben mer däremot, vilket var bra. Studsa fram och tillbaka är en bra taktik, om man har orken, pga att det förvirrar motståndaren och gör det svårare för honom att hitta sin range.

Känns som att man fort kan hamna upp mot buren om man bara backar. När han gör det med hakan uppe så är det ju också en fara för att bli träffad. Men än så länge så funkar det.

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 6141784)
Känns som att man fort kan hamna upp mot buren om man bara backar. När han gör det med hakan uppe så är det ju också en fara för att bli träffad. Men än så länge så funkar det.

Han är iof rätt bra på att trycka ner hakan, från vad jag sett. Men som sagt, han tog lite mycket onödiga slag. Hans stil beror ju mycket på rytm, och det märktes att han fick justera för att anpassa sig till Shoguns stil. Undrar hur en match mot Machida skulle se ut.

spoon 2012-12-09 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6141788)
Han är iof rätt bra på att trycka ner hakan, från vad jag sett. Men som sagt, han tog lite mycket onödiga slag. Hans stil beror ju mycket på rytm, och det märktes att han fick justera för att anpassa sig till Shoguns stil. Undrar hur en match mot Machida skulle se ut.

Det hade varit väldigt spännande att se. Hellre det än Jones.

Jag tycker att Alex såg mer stabil ut igår. Hade ett par bra takedowns. Så han blir bättre och bättre. Inte dags för titleshot ännu.

cero 2012-12-09 17:26

Du menar att man sträcker ut armarna för att gömma hakan? Kan ju vara effektivt, men då är man fortfarande öppen för slag mot toppen av huvudet vilket kan vara tillräckligt med tunna MMA-handskar. Och om man inte varierar sig blir det väldigt snabbt förutsägbart.

Han använde det mycket mot Thiago Silva, och trots att den senare är betydligt kortare blev han träffad en hel del när han försökte cirkla bort. Jack Slack har skrivit lite om det, och ansåg att den taktiken kommer vara ganska ineffektiv mot någon längre.

Studsa på utsidan kan ju vara bra för att hitta sin range, men allt för ofta sprang han nästan in i fickan med kombinationer, istället för att mäta distans och anväda sig av små rörelser fram och tillbaka.

Citat:

Det här eventet levererade verkligen inte med tanke på vad jag hade hoppats på. Framförallt main eventet var riktigt tråkigt, undrar om något var fel på Nate.
Ensidig, men underhållande var det ju i alla fall? Henderson förstörde Nate, och jag är inte så förvånad. Nate är en medioker striker (dvs med sparkar inkl) och brottare. Allt han hade i denna matchen var att försöka få en submission från ryggen, och detta mot Henderson som har helt otroligt submissionförsvar. Lätt att överskatta Diaz-bröderna när man ser dem peppra folk som inte använder sig av sparkar, brottning och fotarbete. Om jag minns rätt vann t om Rory slagväxlingarna mot Nate i deras match.

Doctor Snuggles 2012-12-09 17:30

http://i46.tinypic.com/72sxu8.gif

Som man ser här så är det en bra teknik, även om den ser lite klumpig ut, och Alex är oftast bra på att trycka ner hakan samtidigt.
Läs denna tråden, finns en hel del bra inlägg från ett par stycken om hans boxning.
http://www.sherdog.net/forums/f2/gus...oxing-2322641/

T.ex:
"He knows how to pivot the hip, snap his punches and use sound footwork when striking. This alone puts him above ~95% of all the guys in MMA (including Machida) who mostly swing with their arms with no understanding of base and how it translates to power at the end of your fists. He also has power in a variety of strikes and special angles and knows how to set them up with body feints and fake punches. What's not so great is that he doesn't extend his uppercut enough and tends to use a straight from a special angle where a short hook is better suited and the faster punch (looping ranged hooks are good though). The counters and timing are excellent. Combinations are head and shoulders above everyone else in LHW as he's the only guy who actually knows how to connect his feet with his fists when moving forward instead of windmilling aimlessly/running.

His defense is quite good for MMA. It's obviously not the one he'd use for straight up boxing (hate it when expert Sherdoggers says he should keep his hands up) but he'll jam punches with parries, roll em off his shoulders, uses very detailed slips (about 3-4 inches), has excellent composure, always takes an angle (no angle, no power), keeps the distance better each outing (currently transitioning from a swarmer to a hybrid) and blocks and fades with the punches as a last resort. It may look random but there's quite a few layers to pass before you push his button with a clean punch. I particularly like that he's efficient with his slips instead of doing huge exaggerated movements like the incredibly overrated Machida which in effect allows him to move and fire back with little loss of power or speed.

His biggest downfall so far has proven to be a tendency to be overzealous and reverting to his swarming style when it appears as if he's got his opponents number. This lack of concentration (not to say "arrogance") saw him get tagged against Hamill, Thiago and Diabate. Jones has a similar flaw though so I guess it comes with the territory of being a tall guy with the luxury to pick your shots at will. It's easy to set the cruise control and hitting a wall when your gliding down a straight road with the sun shining above your head."


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)