Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Matlagning & Recept (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Korngryn (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9925)

malina 2003-04-09 07:59

Korngryn
 
nu har jag varit och köpt korngryn...
Vad ska jag göra med dem?
Någon som har nåt bra och gott tips?

z_bumbi 2003-04-09 09:20

Koka efter recept på förpackningen, servera med stekt fläsk.
Efterrätten bör vara en kalvdans med körsbärsylt.

Det är så gott ! :hbang: :D

Använd det alltså ungefär som ris/pasta/potatis och prova dig fram till vilka kombinationer du gillar.

King Grub 2003-04-09 09:39

Jag tycker det passar till det mesta som ris passar till, och är lämpligt när man kanske är lite less på den femtusende portionen ris och tonfisk. ;) Att det sedan är långsammare kolhydrater än både pasta och ris skadar ju inte.

spinkoo 2003-04-09 09:54

Jag vet inte om jag frågat detta innan. Men vart finns korngryn?

Gärna små förpackningar så man kan prova innan man baxar till sig 25 kg ;)

King Grub 2003-04-09 09:57

500-grams förpackningar finns i varenda livsmedelsaffär. Kungsörnen, Axa, Odalmannen har jag för mig har alla korngryn. Billiga är de också. Där jag handlar står de vid havregrynen och rågflingorna, inte vid riset.

Action 2003-04-09 10:39

Kan någon som hgar en förpackning hemma kolla näringsinnehållet i korngryn. finns ju inte med varken här eller på Pauluns hemsida.

Jag har iaf för mig att det är mycket mindre kalorier per 100gram än i ris?? Eller är det bara det att korngryn blir mer mat/100gram??

King Grub 2003-04-09 11:03

Citat:

Originally posted by Action
Kan någon som hgar en förpackning hemma kolla näringsinnehållet i korngryn. finns ju inte med varken här eller på Pauluns hemsida.

Jag har iaf för mig att det är mycket mindre kalorier per 100gram än i ris?? Eller är det bara det att korngryn blir mer mat/100gram??

Okokt vara/100 gram:

Kcal: 330
Protein: 9.2
Fett: 3.1
Kolhydrater: 65.3

Action 2003-04-09 11:06

Ok.. då kanske de drar åt sig mycket vätska vid kokning....

Ska prova några mål och se om det är gott iaf.

Annars e potatis grymt i slutet på en diet. Tallriken blir ju full med mat fast man får i sig lite kolisar. Lite högt GI, men men...

King Grub 2003-04-09 11:13

Citat:

Originally posted by Action
Ok.. då kanske de drar åt sig mycket vätska vid kokning....

Ska prova några mål och se om det är gott iaf.

Annars e potatis grymt i slutet på en diet. Tallriken blir ju full med mat fast man får i sig lite kolisar. Lite högt GI, men men...

Japp, de drar åt sig rejält med vätska. Jag minns inte exakt just nu, men man har betydligt mer vatten är när man kokar ris, så det mättar bra och länge. Lätt att koka över bara, så det sprutar vatten över spisen.

King Grub 2003-04-09 11:15

Något annat helt suveränt gott och likvärdigt med ris är Matvete:

http://www.frebaco.se/images/matveteS.gif

Kokar på 15 minuter och smakar toppen! :thumbup:

z_bumbi 2003-04-09 11:58

Korngryn (Axa) ger ungefär 4 dl kokta gryn per dl okokta, skillnad i vikt är 185g respetikve 70 g.
1 dl okokt vara och 3,5 dl vatten vid tillagning.
Allt enligt paketet..

Janna 2003-04-09 12:17

Citat:

Originally posted by Action
Kan någon som hgar en förpackning hemma kolla näringsinnehållet i korngryn. finns ju inte med varken här eller på Pauluns hemsida.

Jag har iaf för mig att det är mycket mindre kalorier per 100gram än i ris?? Eller är det bara det att korngryn blir mer mat/100gram??

enligt livsmedelsverkets tabelll

Korngryn
Fett: 3.1 (varav 0.6 mättat, 0.3 enkelomättat och fleromättat 1.4)
Kolhydrat:76
Sockerhalt(monosackarid):0
Protein:9.2
KostFibrer:10.7
Kcal:375

Janna 2003-04-09 12:23

Citat:

Originally posted by Action
Ok.. då kanske de drar åt sig mycket vätska vid kokning....

Ska prova några mål och se om det är gott iaf.

Annars e potatis grymt i slutet på en diet. Tallriken blir ju full med mat fast man får i sig lite kolisar. Lite högt GI, men men...

Vilket himla tragg om GI kokt potatis har inte något högt GI kanske inte det allra långsmmaaste men i kombination med kött och fett så blir skillnaden på den totala måltidens GI extremt liten mot om du skulle byta ut mot exempelvis pasta

vet att alla har hört det 100 ggr förr och Paulun ÄR en grymt duktig dietist. Dock känns han mer och mer som en professor i vit rock som sätter griller i huvudet på folk genom att hypa vissa bitar inom kostvetenskapen samt vissa kosttillskott.

malina 2003-04-09 12:27

[QUOTE]Originally posted by Action
[B]Kan någon som hgar en förpackning hemma kolla näringsinnehållet i korngryn. finns ju inte med varken här eller på Pauluns hemsida.

på det paket jag köpte, axa, står det att
det innhåller 61g kolisar varav socker 1g

King Grub 2003-04-09 12:53

Ja, Livsmedelsverkets tabeller stämmer inte alls överens med vad som står på förpackningarna när det gäller korngryn.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)