Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   fiber för att göra proteindrink mer mättande? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111477)

ulf123 2008-04-01 21:46

fiber för att göra proteindrink mer mättande?
 
Finns det något man kan blanda i proteindrinkar för att göra dem mer mättande utan att lägga till särskilt mycket energi?

Pepz 2008-04-01 21:54

havregryn..
psylliumfrön

Annars vetekli/kruskakli. men det borde bli lite mycket fibrer kanske, dessutom måste de nog svälla ett tag för att vara aptitliga

ulf123 2008-04-01 22:24

Jag har nu läst på lite om psylliumfrö och det verkar vara precis vad jag behöver.

Tack.

d3rrty 2008-04-02 07:11

jag brukar blanda i fiberberikade havregryn för att få det lite mer mättande.

Kräket 2008-04-02 09:52

Fråga;

Kan man blanda havregryn och vassleprotein i en shaker och endast fylla på med vatten och dricka det? Då med syfte att på ett enkelt sätt få i sig lite energi (alltså inte i samband med träning).

Är denna blandning "drickbar"? Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?

King Grub 2008-04-02 10:01

Kan man blanda havregryn och vassleprotein i en shaker och endast fylla på med vatten och dricka det? Då med syfte att på ett enkelt sätt få i sig lite energi (alltså inte i samband med träning).

Ja.

Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?

Ja. Det är inte säkert att det är en nackdel.

Runda Grodan 2008-04-02 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 2908965)
Fråga;

Kan man blanda havregryn och vassleprotein i en shaker och endast fylla på med vatten och dricka det? Då med syfte att på ett enkelt sätt få i sig lite energi (alltså inte i samband med träning).

Är denna blandning "drickbar"? Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?

Det går bra att dricka om man mixar havregrynen. Omixade havregryn blir nog lite svårt att skölja ned.

Kräket 2008-04-02 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 2908988)
...

Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?

Ja. Det är inte säkert att det är en nackdel.

Passar på att fördjupa mig lite med avseende på ovanstående. Vassleprotein är ju i första hand ett protein som stimulerar syntes (anabolt). Beror denna verkan endast på dess snabba upptag, eller har det också att göra med själva proteinmolekylerna?

Tanken att blanda havregryn och vassle är i första hand att blandningen skall verka anti-katabolt (Har inte kasein och därav vassle).

Citat:

Ursprungligen postat av Runda Grodan (Inlägg 2908996)
Det går bra att dricka om man mixar havregrynen. Omixade havregryn blir nog lite svårt att skölja ned.

Hmm har varken mixer eller tillgång till mikrovågsugn, så då kanske blandningen inte är särskilt lämplig?

Stenmark 2008-04-02 10:53

Havren kommer väl suga upp vissa prottemokelyler, men den suger ju inte upp allt, så de bli ju både snabba och lite långsammare protte.

Köp Fiberberikad havre, den är sällan så stor att man inte kan svälja det, blir ju lite grötlikt ;)

Kräket 2008-04-02 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av Stenmark (Inlägg 2909068)
Havren kommer väl suga upp vissa prottemokelyler, men den suger ju inte upp allt, så de bli ju både snabba och lite långsammare protte.

Köp Fiberberikad havre, den är sällan så stor att man inte kan svälja det, blir ju lite grötlikt ;)

Alltså, jag har ätit vanlig fiberberikade havregryn till gröt i typ 6 år nu. Min fråga handlar mer om att på ett enkelt sätt kunna ta med sig en shaker med lite vassleprotein och havregryn till jobbet, och snabbt kunna fylla på med vatten och dricka det.

Har varken tillgång till mixer eller mikrovågsugn, så därav min fråga.

Ola Wallengren 2008-04-02 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 2909038)
Passar på att fördjupa mig lite med avseende på ovanstående. Vassleprotein är ju i första hand ett protein som stimulerar syntes (anabolt). Beror denna verkan endast på dess snabba upptag, eller har det också att göra med själva proteinmolekylerna?

Det är sannolikt snabbheten samt aminosyra sammansättningen som gör att vassle är relativt bra på att stimulera proteinsyntesen, men det är ändå en väldigt liten stimulans i förhållande till EAA. Om vassle ingår i en mer komplett måltid med både fett och kolhydrater så uppför det sig mycket mer som en långsammare proteinkälla.

Kräket 2008-04-02 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av Ola Wallengren (Inlägg 2909172)
Det är sannolikt snabbheten samt aminosyra sammansättningen som gör att vassle är relativt bra på att stimulera proteinsyntesen, men det är ändå en väldigt liten stimulans i förhållande till EAA. Om vassle ingår i en mer komplett måltid med både fett och kolhydrater så uppför det sig mycket mer som en långsammare proteinkälla.

Tack för klargörandet! :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:09.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)