Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Brygga i bänkpress (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163338)

stridis 2011-03-26 12:35

Brygga i bänkpress
 
Nu är inte jag en styrkelyftare eller så, men lite nyfiken är jag; hur tränar man upp en hög brygga som vissa lyftare kör med? Lite tips och kanske länkar till kvalitativt material skulle uppskattas.

Vunnis 2011-03-26 12:46

Rörlighet i ryggraden och inte för korta höftböjare >.<
Du försöker alltså sträva efter en högre och högre brygga hela tiden.

stridis 2011-03-26 12:48

rörlighet i ryggraden - helt ok men kan bli bättre
höftböjare - eeeh, ok där har vi något.

sweetkarolina 2011-03-26 12:52

lägg dig på bänken och brygga upp


eller sök

Lillgrabben 2011-03-27 14:14

Som ngn skrev tidigare, rörlighet i ryggen & mjuka höftböjare.

Det viktigaste är att du lär dig brygga upp övre ryggen ( bröstryggen) rejält, om du ska tjäna mycket höjd i pressbanan.:)

KniveN 2011-03-27 18:54

Jag skulle även säga att rörlighet i magen samt i bäckenet är viktigt. Och att lära sig dra bak/ner axlarna så att man nästan ligger på dom. Men att rörliga höftböjare skulle vara viktigt kan jag inte förstå, är ju snarare så att stela höftböjare bidrar till mer svank/brygga.

sweetkarolina 2011-03-27 20:43

Med rörliga höftböjare kan man flytta bak fötterna under sig och komma upp högre. Rörliga fotleder är också bra.

Arf Pingvin 2011-03-27 20:52

Rörliga axlar/skuldor och inte framåtroterade dito. Så se till att träna lika mycket drag och baksida som du pressar. Att orka hålla tillbaka axlarna blir faktiskt ganska tungt när man börjar komma upp i vikt och gör mycket för pressvägen.

"Kompletterande övningar

Drag uppifrån, chins, sittande rodd, stående rodd, facepulls med rep, framåtlutande hantellyft och horisontella räckhävningar. Samtliga dessa övningar tränar de rörelseantagonister som bidrar till stabiliteten för en lyckad bänkpress."
från http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-...kpresstraning/

Alone_in_the_dark 2011-03-27 20:53

Jag fick tips om att göra brottarbrygga att på så sätt öva upp rörligheten i ryggen, feg som jag är och smidig som ett kylskåp tänker jag då inte prova men kanske värt för dem som vill testa :)

Arf Pingvin 2011-03-27 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av sweetkarolina (Inlägg 4953856)
Med rörliga höftböjare kan man flytta bak fötterna under sig och komma upp högre. Rörliga fotleder är också bra.

Det där kan vara viktigt. Placera fötterna ganska smalt under bänken och vinkla ut dem som chaplin.

Arf Pingvin 2011-03-27 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av Alone_in_the_dark (Inlägg 4953884)
Jag fick tips om att göra brottarbrygga att på så sätt öva upp rörligheten i ryggen, feg som jag är och smidig som ett kylskåp tänker jag då inte prova men kanske värt för dem som vill testa :)

Rulla ihop ett styrkelyftsbälte till en rulle och brygga över det. Träna allså bänkpress med nånting under bryggan. Ett hårt pvc-rör (avloppsrör etc) funkar också men det sviktar inget så vågar inte säga att det är helt ofarligt.

Nitrometan 2011-03-27 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av KniveN (Inlägg 4953591)
Men att rörliga höftböjare skulle vara viktigt kan jag inte förstå, är ju snarare så att stela höftböjare bidrar till mer svank/brygga.

Du vill ju ha bryggan "så högt upp i ryggen" som möjligt. Då blir bänkbanan kortast. Men om höftböjarna är korta tvingar de bäckenet att vrida sig så att bryggan hamnar "mer i korsryggen".

KniveN 2011-03-27 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av sweetkarolina (Inlägg 4953856)
Med rörliga höftböjare kan man flytta bak fötterna under sig och komma upp högre. Rörliga fotleder är också bra.

Måste man flytta bak fötterna väldigt mycket för att få spänning så blir det ju en omöjlighet att få i hälarna, och det är väl just spänningen som får en att komma upp högre?

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 4953903)
Du vill ju ha bryggan "så högt upp i ryggen" som möjligt. Då blir bänkbanan kortast. Men om höftböjarna är korta tvingar de bäckenet att vrida sig så att bryggan hamnar "mer i korsryggen".

Varför skulle det ena utesluta det andra? Är det någon med bra brygga som inte vrider bäckenet maximalt?

Nitrometan 2011-03-28 06:54

Citat:

Ursprungligen postat av KniveN (Inlägg 4954129)
Varför skulle det ena utesluta det andra? Är det någon med bra brygga som inte vrider bäckenet maximalt?

Det ena utesluter inte det andra. Det blir bara lättare att få till en bra brygga med höftböjare som inte är korta och stela.

sweetkarolina 2011-03-28 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av KniveN (Inlägg 4954129)
Måste man flytta bak fötterna väldigt mycket för att få spänning så blir det ju en omöjlighet att få i hälarna, och det är väl just spänningen som får en att komma upp högre?

Jag upplever att jag får högre brygga om jag flyttar bak fötterna iaf. Dock kräver det även rörlighet i fotlederna, som jag skrev innan.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)