Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Varannandagsfasta (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240884)

Illustrerade mannen 2020-06-26 09:43

Kreatin?

King Grub 2020-06-26 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8139371)
Detta ska provas (efter semestern).

En fundering, det står i artikeln:
"Konditionstränar du kan du förvänta dig betydligt större viktnedgång. I en 12 veckor lång studie gick deltagarna som kombinerade varannandagsfasta med cykling varannan dag ned dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som fastade varannan dag utan träning. Jämfört med en tredje grupp som tränade lika mycket men utan fastedagarna, gick de som både fastade och cyklade ned hela sex gånger så mycket i vikt."

(Slutsatsen från artikeln: "This study examined whether the combination of alternate day fasting (ADF) plus exercise produces superior changes in body composition and plasma lipid levels when compared to each intervention alone.")

Tidigare skrev du såhär i en annan tråd:

"Motion är värdelöst för att förbränna fett och gå ned i vikt. Effektivt för att motverka viktuppgång och hålla sig i form, men inte för att förlora kroppsfett."

"Träning är förhållandevis värdelöst för viktnedgång för den överväldigande majoriteten."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240480

Innebär det att man får bättre fettförbrännande effekt i fastetillstånd av träning? Jag är något förvirrad, eftersom jag vet att du har ju örnkoll på detta.

Fyller du på med 0 kcal efter passet blir det not svårt att kompensera för den större fettoxidationen under ansträngningen.

Edd 2020-06-26 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av langster (Inlägg 8138934)
intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.

+1

söderkisen 2020-06-27 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8139149)
Koffein och svart kaffe snabbar på tiden det tar att hamna i ordentlig autofagi. Tvärtom mot att bryta den alltså.

Intressant. Vet du om effekterna av nikotin är undersökta? Är inte insatt i biokemi på så sätt men drar ändå någon form av parallell mellan de båda substanserna likt andra centralstimulantia.

r3mpuh 2020-06-28 18:04

Bryter Elvanse fastan? Det aktive ännet är bundet till aminosyran lysin.

Ytterligare fråga: Ökar dexamfetamin fasta-effekt/autofagi likt koffein/kaffe eller är det tvärtom; Förhindrar det faste-effekter/att autofagi "uppstår"? Amfetamin förhöjer blodsockernivån enligt snabbt googlande? Idk. 😐

Tjenatja 2020-06-28 19:46

https://youtu.be/WZp4opzWHoA

Här kan man se lite ang fettförbränning, koffein ökar fett- oxidation. Träning på tom mage också

Bandid0 2020-07-01 11:09

Jag har en fråga som anknyter till artikeln men som snarare handlar mer allmänt om var kroppen tar energi från vid energibrist och var den lagrar in det vid överskott.

Min fråga: är det inte teoretiskt möjligt vid olika typer av fasta, både kortare och längre, att kroppen under energibristsfasen bryter ned mer muskler än vad den prioriterar att bygga upp igen under överskottsfasen? Dvs att när man fastar så tappar man för mycket muskler och när man äter så lagrar den in för mycket fett.

King Grub 2020-07-01 11:45

Kroppens reserver för energibrist är kroppsfettet. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att kataboliseras bara för att det är ont om mat, så länge vi har reserver i form av kroppsfett att ta av. Hade vi varit så värdelöst konstruerade hade vi inte överlevt stenåldern.

tomten1 2020-07-02 20:16

Tack för dina poster Kung Grub! Hade varit så jävla vilsen annars.


FearIsTheWeaknes 2020-07-03 22:51

Väldigt bra skrivet, blir nog att prova redan nu till veckan:)

Klein 2020-07-04 12:03

Så de motionerade alltså på fastedagen?

King Grub 2020-07-04 12:17

Vilka är "de"?

Wain 2020-07-05 12:20

Försämrad träningsprestation och kraftigt försämrad återhämtning är min erfarenhet av att försöka träna på dagar med 500 kcal.

Sprang tex i fredags ett entimmes medellätt löppass, kände mig svag, nästan yr, och hade i princip ingen ork under passet. I lördags kändes det som jag varit ute och sprungit i 3-4h istället, i dag något bättre, men skulle inte ge mig ut och springa igen.

Bob90 2020-07-05 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8141378)
Försämrad träningsprestation och kraftigt försämrad återhämtning är min erfarenhet av att försöka träna på dagar med 500 kcal.

Sprang tex i fredags ett entimmes medellätt löppass, kände mig svag, nästan yr, och hade i princip ingen ork under passet. I lördags kändes det som jag varit ute och sprungit i 3-4h istället, i dag något bättre, men skulle inte ge mig ut och springa igen.

Dock är väl inte hälsa nödvändigtvis synonymt med prestation och tvärtom? :p

skyffelmördarn 2020-07-05 15:38

Hur gör ni med att fasta varannan dag och att det är 7 dagar i veckan? Blir det tisdag, torsdag, lördag, måndag , onsdag, fredag?

Funderar på om man skulle göra en 48 timmar över helgen och bara äta måndagar, onsdagar och fredagar.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)