Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Matlagning & Recept (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Din senast NY-UPPTÄCKTA bra ingrediens eller matvara? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74657)

shut teh face 2008-08-19 15:36

Kefir - rysk filmjölk. Väldigt god faktiskt.
Samba Olek - starkt och bra. Man skulle tydligen ha en halv tesked för typ 5-6 pers gryta, jag drog två tsk på endast min portion, jag gillar starkt. :cool:

Cohen 2008-08-20 01:43

Citat:

Ursprungligen postat av Krisz (Inlägg 3151755)
Misosoppa med smulat noriark i *drool*

Bönpastan som man gör soppan av finns att köpa i portionspåsar i 5-pack i asiathyllan för ca 30 kr, superlätt att fixa: ta ca 1,5 dl varmt vatten, blanda i en påse, färdigt.

Egentligen är det väl nån speciell alg som man brukar ha i soppan, men jag tycker det funkar toppen med vanliga noriark (det där gröna runt sushirullar, för de oinvigda) som man bryter i småbitar och har i soppan.

Misosoppa är som sagt både gott och enkelt att laga själv. Inte fel i dessa tider då fler och fler sushihak har börjat ta extra betalt för soppan.

Lagar du den själv rekomenderar jag dock att inte använda portionspåsarna. Köp en burk och dosera själv istället. Betydligt bättre smak och kvalitet på den än på portionspåsarna. Ett annat tips är att ha i dashibuljong i soppan, det förhöjer smaken en hel del. Lite tunnt skivad vårläk är heller aldrig fel.

Krisz 2008-08-20 07:43

Citat:

Ursprungligen postat av Cohen (Inlägg 3153011)
Misosoppa är som sagt både gott och enkelt att laga själv. Inte fel i dessa tider då fler och fler sushihak har börjat ta extra betalt för soppan.

Lagar du den själv rekomenderar jag dock att inte använda portionspåsarna. Köp en burk och dosera själv istället. Betydligt bättre smak och kvalitet på den än på portionspåsarna. Ett annat tips är att ha i dashibuljong i soppan, det förhöjer smaken en hel del. Lite tunnt skivad vårläk är heller aldrig fel.

Ska spana in det nästa gång jag handlar, tack för tipsen! :)

frambogir 2008-08-20 10:18

Dinkelkorn! Jäklar vad jag blev överraskad av det, smakar dundergott! Kostar väl runt 25 riksdaler för ett kilo.

Psychological 2008-08-24 00:03

Pesto. Har alltid tyckt det sett äckligt ut o inte velat smaka , men ack så fel jag hade !!!

Super_Johan 2008-08-25 15:15

Pesto. Har alltid tyckt det varit smarrit. Men nu, i helgen har jag kört ganska mycket macaronies and pesto. Det har inte alls varit gott :( tvi för Pesto.
Men uhm.. finns väl olika sorters pesto kanske?

Cilia 2008-08-25 19:45

Citat:

Ursprungligen postat av Psychological (Inlägg 3160398)
Pesto. Har alltid tyckt det sett äckligt ut o inte velat smaka , men ack så fel jag hade !!!

Jag hoppas du gör den själv för köpt variant kan aldrig göra denna produkt rättvisa.

bear.flowertwig 2008-08-25 20:14

Ajvar Relish! Stark!

MyungChul 2008-08-25 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Cilia (Inlägg 3163548)
Jag hoppas du gör den själv för köpt variant kan aldrig göra denna produkt rättvisa.

Jag tycker barillas sortiment av pesto är rätt trevligt. Men visst, gör man en egen pesto på högklassig parmesan och fräscha råvaror så blir det ju hundra gånger bättre.

Men så är det med de flesta halvfabrikat. Allt handlar väl egentligen om budget.

tsp 2008-08-25 23:47

Fan vad gott allting låter och vad hungrig jag blir på att svänga ihop nån rätt med några exotiska, nyttiga, proteinrika och GODA ingredienser! Sitter här med en godispåse och 2 burkar läsk, fy fan vad gärna jag skulle byta dessa mot en god kycklingwok med lite random grönsaker, bulgur och nån sorts yoghurtsås/ev. chutney!

Syndicate 2008-08-27 18:45

Milko Kokosyoghurt
 
1 bifogad(e) fil(er)
Yoghurt som smakar kokos *drool*

skaparn 2008-08-27 19:20

Bregott.

Alltså inte på mackan utan en klick på pastan eller riset. Höjer en helt vanlig pastamåltid till skyarna.

Eddie Vedder 2008-08-27 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av skaparn (Inlägg 3167856)
Höjer en helt vanlig pastamåltid till skyarna.

För att inte tala om en rejäl sked nedsmält i gröten.*drool*

Samir Troudi 2008-08-27 20:17

Dofilus A fil
1 liter
350kcal
45g protein
40g kolisar

FTW

20 spänn =)

creperiet 2008-08-27 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av Syndicate (Inlägg 3167789)
Yoghurt som smakar kokos *drool*

Å fy fan vilka flashbacks. Fanns någon säsongssmak för typ tio år sedan som hette "Kung Kokos", tror det var från Arla. Slank ner både en och två liter om dagen:) Den där blir nästa inköp!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)