Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2010-04-22 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av davve (Inlägg 4317515)
Jag tycker det hade varit en intressant förändring och framförallt hade det känts mer "rättvist" - i just de sammanhangen.

Förutsatt att det inte är allt för stora skaderisker, vilket jag inte tror.

Skaderisken lär inte vara större än knän mot huvudet stående så.

Det är för enkelt att vara brottare i MMA idag. Man ska inte kunna slarva som dom gör ibland, tar man så dumdristiga risker ska man straffas också.

Doctor Snuggles 2010-04-22 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4317497)
Jag har aldrig hört Rogan vilja förbjuda armbågar, har du någon länk? Tvärtom verkar han vilja att det ska vara tillåtet att göra 6-12an också.

Jag tror tvärtom att knän mot huvudet hade varit positivt för standupfighters som har bra sprawl, just nu kan många slarviga brottare dyka efter en dubbel-leg och när defendern sprawlar kan han inte göra annat än att bara resa sig. Hade han istället kunnat knäa mot huvudet i det läget hade det varit guld värt.

Även clinch-arbetet vid buren hade blivit mer dynamiskt, då brottare oftare hade blivit straffade när de gör level-changes.

Hmm, det kanske var Bas Rutten som sa det. I vilket fall, Rogan har sagt att OM armbågar ska vara tillåtna är det löjligt att 6-12 inte är det (det ena uttalandet motsäger alltså inte det andra).
Ja, det stämmer, så mao skulle det vara farligare att göra halvdana takedowns (vilket är en fördel, exempel Silva-Maia kanske hade blivit intressantare om Silva kunde ge Maia betalt för sitt famlande).
Däremot flygande knä mot liggande motståndare, likt stomps, bör inte tillåtas. Skulle någon HW landa klockrent med hela sin vikt på någons huvud med knät skulle vi nog få se det första dödsfallet i MMA.

eternallord 2010-04-22 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4317537)
Hmm, det kanske var Bas Rutten som sa det. I vilket fall, Rogan har sagt att OM armbågar ska vara tillåtna är det löjligt att 6-12 inte är det (det ena uttalandet motsäger alltså inte det andra).
Ja, det stämmer, så mao skulle det vara farligare att göra halvdana takedowns (vilket är en fördel, exempel Silva-Maia kanske hade blivit intressantare om Silva kunde ge Maia betalt för sitt famlande).
Däremot flygande knä mot liggande motståndare, likt stomps, bör inte tillåtas. Skulle någon HW landa klockrent med hela vikten på någons huvud med knät skulle vi nog få se den första dödsfallet i MMA.

Precis, kolla även tex Silva mot Leitas där Leitas gång på gång dyker efter TD som Silva bara kan sprawla mot, slå något slag och resa sig.

Hur menar du med flygande knä mot marken? Typ så som Tony Jaa avslutar sin sista motståndare i Ong Bak-filmen? Hoppar upp och drar upp fötterna i rumpan så knäna pekar ner mot marken? Haha ja, visst det hade ju varit brutalt, men jag köper att det inte är tillåtet.

Jag ser inte egentligen när det hade kunnat användas ens, enda tillfället men har "fri tillgång" att attackera en motståndare så är om han har magen mot golvet, och där får man varken attackera bakhuvudet eller ryggraden, vilket hade gjort att attacken ändå inte hade kunnat användas. På rygg hade attacken endast kunnat utföras mot en avsvimmad motståndare och det ser jag som tämligen otroligt. Skulle väl vara Henderson då, han gillar ju att permanent skada motståndare med flygande attacker efter knock, haha.

http://i32.tinypic.com/2ntikc7.gif

http://i49.tinypic.com/nlom6c.gif

Doctor Snuggles 2010-04-22 21:55

Man kan ju, som klippet visar, göra hopp över motståndarens ben när han ligger på rygg. På samma sätt skulle man kunna ta sats, fast landa med knäna före.

nmanradnävna 2010-04-22 22:16

Alltså när jag läste det där med knän mot liggande fighter då tänkte jag direkt på Pride. Där såg man folk som låg och dundrande in knän i ovansidan av huvudet. Ska se om jag hittar klipp.


02:52 in

D angelo 2010-04-22 22:24

Fedor>

eternallord 2010-04-22 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av nmanradnävna (Inlägg 4317669)
Alltså när jag läste det där med knän mot liggande fighter då tänkte jag direkt på Pride. Där såg man folk som låg och dundrande in knän i ovansidan av huvudet.

Ja? jag ser inte riktigt problemet. Först och främst försätter man sig inte i såna situationer och för det andra tappar man när det är kört. Fighters måste kunna ta ansvar, annars har de inget att göra där inne. Det är inte synkroniserad simning dom sysslar med, det är världens tuffaste kampsport.

Doctor Snuggles 2010-04-23 02:04

I Pride var de också inte särskilt snabba på att stoppa en fight, i UFC skulle det se helt annorlunda ut.

Hah, visste inte att Chuck hade slagits mot Overeem, måste kika på den matchen. Finns mycket godbitar i pride överhuvudtaget.

Doctor Snuggles 2010-04-23 04:30

Någon som känner till Megumi Fujii? Det borde ni.
Kanske pfp världens bästa kvinnliga mma-fighter/grappler. Obesegrad, 19-0, varav 16 är submissions och 13 av dem i första ronden.


Kabuto 2010-04-23 04:33

Doctor Snuggles du måste verkligen titta ingeom Pride! :) Många sjukt bra matcher.. Dana White drog dit med sin golden boy för att han trodde dom skulle vinna hela grand prixn ;) Gick inte riktigt sååå bra..

Doctor Snuggles 2010-04-23 04:37

Jo, håller på att dra ner lite nu. :)

Sagzy 2010-04-23 06:53

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4317899)
Någon som känner till Megumi Fujii? Det borde ni.
Kanske pfp världens bästa kvinnliga mma-fighter/grappler. Obesegrad, 19-0, varav 16 är submissions och 13 av dem i första ronden.


Otroligt vad hon var tekniskt skicklig. Riktigt roligt att kolla på

Sparven från Minsk 2010-04-23 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4317899)
Någon som känner till Megumi Fujii? Det borde ni.
Kanske pfp världens bästa kvinnliga mma-fighter/grappler. Obesegrad, 19-0, varav 16 är submissions och 13 av dem i första ronden.


Sjukt grym tjej! Vore kul att se mer av henne. Hon kunde verkligen sätta armbars :thumbup:

Nitrometan 2010-04-23 08:22

Citat:

Ursprungligen postat av Sparven från Minsk (Inlägg 4318058)
Sjukt grym tjej! Vore kul att se mer av henne. Hon kunde verkligen sätta armbars :thumbup:

Ja, jävlar. Snabb, teknisk. Bra take-downs och riktigt säker på armbars.

nmanradnävna 2010-04-23 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4317711)
Ja? jag ser inte riktigt problemet. Först och främst försätter man sig inte i såna situationer och för det andra tappar man när det är kört. Fighters måste kunna ta ansvar, annars har de inget att göra där inne. Det är inte synkroniserad simning dom sysslar med, det är världens tuffaste kampsport.

Nu hade jag i och för sig aldrig någon åsikt om det där. Men som dumenar att man inte ska försätta sig i den situationen, okej.. men om det händer? Tror du dom kommer tappa innan första knät? Om dom ens har någon koll på när första knät landar i huvudet.

Sedan handlar det nog för mycket om pengar för att någon ska tappa bara sådär


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)