Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2009-11-08 20:12

Haha ja där kommer dom igång bra!
Men det är i regel förbannat tyst, och jämför man med amerikanska galor är skillnaden helt otrolig.

Griip 2009-11-08 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av LoTiX (Inlägg 3976548)
Fujita fick honom virrig. Exempel på då han fått ta smällar kan ju vara senaste matchen nu mot Rogers. Ett antal stenhårda smällar mot ansiktet utan att Fedor rör en min utan försöker istället submitta honom.

Stenhårda? Det var nån stående smäll som såg ut att sitta rätt fint om jag minns rätt, blev faktiskt lite chockad över att han inte ens reagerade på den, men de på marken kan du väl knappast räkna som stenhårda? Det är inte ofta hakan blir beprövad via GNP och de få gånger den blir det resulterar det ofast i en snabb oväntad KO(För de ser inte slaget komma). Att bli knockad eller skakad av slag mot tex pannan är faktiskt en helt annan sak än att bli knockad av en smäll på hakan. Fujita fick honom snurrig ja, och rätt rejält också. Crocop fick honom också att wobbla till lite, inte heller med någon rackabajsare direkt.

Hur som, enligt mig så är en bra haka när man snackar om kampsporter = Man kan ta en ordentlig smäll utan att bli knockad/snurrig. Och med den definitionen så har han helt enkelt inte en bra hake, iaf inte vad man sett. Jämfört med svensson, visst. Men jämfört med en MMA fighter med bra haka? Nej, absolut inte. Om Fujita har en omänsligt bra haka har Rampage en järnkäke, Wanderlei silva en bra haka och Fedor en normal eller nånstans i närheten. Hur som helst så anser jag att han har en snabb återhämtning, en stil som gör det väldigt svårt för motståndaren att få in bra träffar och en offensiv från en annan värld. Men om hans motståndare nu skulle lyckas få in en träff tror jag inte det krävs någon dynamit för att få Fedor i gungning.

Kwon 2009-11-08 20:20

Många amerikanska galor har ju kopiösa mängder öl också! :)

Inte ofta japanska publiken buar!


Griip 2009-11-08 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 3976558)
Enda gången han fått ankfötter är mot Fujita. Panikclinch runt 02:26

http://www.dailymotion.com/video/x48...ki-fujit_sport

Jag vet, jag vet. Men du som också är lite mer insatt kan väl ändå inte hävda att Fedor har bevisat sig ha en bra haka?

krellik 2009-11-08 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av Griip (Inlägg 3976653)
Stenhårda? Det var nån stående smäll som såg ut att sitta rätt fint om jag minns rätt, blev faktiskt lite chockad över att han inte ens reagerade på den, men de på marken kan du väl knappast räkna som stenhårda? Det är inte ofta hakan blir beprövad via GNP och de få gånger den blir det resulterar det ofast i en snabb oväntad KO(För de ser inte slaget komma). Att bli knockad eller skakad av slag mot tex pannan är faktiskt en helt annan sak än att bli knockad av en smäll på hakan. Fujita fick honom snurrig ja, och rätt rejält också. Crocop fick honom också att wobbla till lite, inte heller med någon rackabajsare direkt.

Hur som, enligt mig så är en bra haka när man snackar om kampsporter = Man kan ta en ordentlig smäll utan att bli knockad/snurrig. Och med den definitionen så har han helt enkelt inte en bra hake, iaf inte vad man sett. Jämfört med svensson, visst. Men jämfört med en MMA fighter med bra haka? Nej, absolut inte. Om Fujita har en omänsligt bra haka har Rampage en järnkäke, Wanderlei silva en bra haka och Fedor en normal eller nånstans i närheten. Hur som helst så anser jag att han har en snabb återhämtning, en stil som gör det väldigt svårt för motståndaren att få in bra träffar och en offensiv från en annan värld. Men om hans motståndare nu skulle lyckas få in en träff tror jag inte det krävs någon dynamit för att få Fedor i gungning.

Fedor har dock aldrig blivit knockad vilket både Rampage, Wand och Fujita har blivit. Har han inte ens bra haka så innebär det ju att man har ändå mer att vara imponerad över egentligen...

krellik 2009-11-08 20:34

Att ha en bra haka är nog bra som fighter men att -bevisa- att man har bra haka måste ju vara det sista man vill som fighter.

Griip 2009-11-08 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 3976683)
Fedor har dock aldrig blivit knockad vilket både Rampage, Wand och Fujita har blivit. Har han inte ens bra haka så innebär det ju att man har ändå mer att vara imponerad över egentligen...

Absolut :thumbup:

Som jag ser det så har varken Crocop eller Fedor en bra haka. Crocop väljer att totaldissa närkamper medans Fedor väljer att bli kung över dem. Ofta när Fedor slår är det på väg in mot clinch, och inte alltför sällan svingar han med hela kroppen och utelämnar därför ingen öppning för kontring när/om han missar. För vad händer? Jo, de kramas(Det Fedor egentligen vill).

krellik 2009-11-08 20:43

Tror även att det är jävligt svårt att analysera "bra eller dålig haka" bara med hjälp av visuella bedömningar. Ett slag som man ser och hjärnan reagerar på innan knockas man oftast inte av oavsett styrka eller placering, ett mindre kraftigt slag som man inte ser kan knocka någon med bra haka. Och det är extremt svårt att veta vad en fighters hjärna registrerar i en fight.

Det enda man kan veta är om en fighter konstant står och tar smällar från beprövade knockout fighters så kan man ju veta ganska väll att den fightern har bra haka (tills han knockas, man blir lättare knockad för varje gång man blir utslagen) men det är också ett utslag av ointelligent fighting att fightas på det sättet och ta ett slag för att kunna ge ett slag. Speciellt med mma handskar...

eternallord 2009-11-08 20:47

Den mest legendariska hakan jag kan tänka på såhär på rak arm måste vara Nog. Har aldrig blivit knockad (endast förlorat pga strike mot Frank Mir då han var sjuk) och han har tagit några brutala slag genom åren, kolla fighten mot Fedor exempelvis, fullständigt misshandlad.

En nyare fighter med mäktig haka är Shane Carwin. Hans huvudrörelse är i stort sett noll, så han får ta emot tunga smällar i de flesta av sina fighter, men han delar i regel ut lika grymma slag själv och andra tar inte dom lika bra. Kolla senaste mot Gonzaga exempelvis.

Rahf 2009-11-08 21:02

Kliver man lite utanför MMA (även om vissa av dem har varit inblandade i sporten) så kan man kolla på Mark Hunt och Ray Sefo. Framförallt Mark Hunt har en helt omänsklig haka.

krellik 2009-11-08 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Rahf (Inlägg 3976756)
Kliver man lite utanför MMA (även om vissa av dem har varit inblandade i sporten) så kan man kolla på Mark Hunt och Ray Sefo. Framförallt Mark Hunt har en helt omänsklig haka.

Båda är också exempel på vad som händer med en fighter som litar för mycket på sin haka. Ray Sefo är för länge sedan en skugga av sig själv och när Hunt blev knockad av en smekning av en backande Manhoef så känns inte han heller som sig själv. Att jämföra med en Randy Coutore som fightats inteligent på ett helt annat sätt och som har hållit bättre.

Doctor Snuggles 2009-11-08 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av Griip (Inlägg 3976402)
Jo. Att han varit i "ett antal" tuffa fighter håller jag med om, men som sagt så går han inte med hakan före så han blir inte träffad så ofta. De gånger han blivit träffad har han dock vobblat till bra mycket mer än vad en man med en järnkäke hade gjort.



Visst har Fedor en bra haka, men ska man jämföra det med andra MMA fighters så nej, inte direkt. Han har heller inte särskilt bra haka jämfört med alla andra egenskaper han besitter(EFtersom dessa egenskaper ofta är flera gånger bättre än motståndarens, och hakan är det inte). Så vad menar du med att han har en bra haka? Jämfört med..?





It's the fedor way.

Definitionsfråga alltså. Med bra käke menar jag inte järnkäke a la den där hawaianska fightern (som jag inte tror går några matcher längre) som har som taktik att trötta ut folk med den. Med bra käke menar jag över medelmåttet av fighters, d.v.s. många fler än inte skulle slocknat/blivit virriga av Bretts ground and pound där.

krellik 2009-11-08 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 3976909)
Definitionsfråga alltså. Med bra käke menar jag inte järnkäke a la den där hawaianska fightern (som jag inte tror går några matcher längre) som har som taktik att trötta ut folk med den. Med bra käke menar jag över medelmåttet av fighters, d.v.s. många fler än inte skulle slocknat/blivit virriga av Bretts ground and pound där.

Cabbage? Knockad av Tank...

Sebbe_H 2009-11-08 22:51

Riktigt riktigt bra gala.. Grymma fighter helt klart!

Doctor Snuggles 2009-11-08 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 3976928)
Cabbage? Knockad av Tank...

Måste missat det. Men han var iaf ett praktexempel på ngn som slåss med hakan.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)