Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Vad vet forumet om GABA (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=243955)

agazza 2021-11-10 06:15

Vad vet forumet om GABA
 
Kort historia så misstänker jag att jag har adhd eller något liknande.

Provade melatonin igår för sömnen och kände ett lugn jag inte känt på ett tag och tyckte det var lite wierd.

Efter lite googlande landade jag även på ett tillskott som kallas GABA, men har lite svårt att hitta studier kring det.

Hjälp?

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk

Langster 2021-11-10 06:41

Citat:

Ursprungligen postat av agazza (Inlägg 8243726)
Kort historia så misstänker jag att jag har adhd eller något liknande.

Provade melatonin igår för sömnen och kände ett lugn jag inte känt på ett tag och tyckte det var lite wierd.

Efter lite googlande landade jag även på ett tillskott som kallas GABA, men har lite svårt att hitta studier kring det.

Hjälp?

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk

Jag tycker inte GABA gjorde något för sömnen, eller för något annat heller.
Vissa verkar ju gilla det - har man en obalans i signalsubstanserna på nåt sätt kanske det funkar, vilt spekulerande. Anekdotisk har jag hört att en liten dos är bättre än en stor. Stor dos kan ha omvänd effekt.

agazza 2021-11-10 07:52

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8243738)
Jag tycker inte GABA gjorde något för sömnen, eller för något annat heller.
Vissa verkar ju gilla det - har man en obalans i signalsubstanserna på nåt sätt kanske det funkar, vilt spekulerande. Anekdotisk har jag hört att en liten dos är bättre än en stor. Stor dos kan ha omvänd effekt.

tackar, bra att veta

oren 2021-11-10 14:36

Om du tror att du har adhd och lider av det, antingen genom att du får svårt med livet inom något eller några områden eller dras med ångest, tycker jag att du kan försöka få det undersökt inom vården. Beroende på var du bor gör du det via vårdcentral eller söker själv till privat eller offentlig vårdgivare inom neuropsykiatri.

agazza 2021-11-10 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av oren (Inlägg 8243804)
Om du tror att du har adhd och lider av det, antingen genom att du får svårt med livet inom något eller några områden eller dras med ångest, tycker jag att du kan försöka få det undersökt inom vården. Beroende på var du bor gör du det via vårdcentral eller söker själv till privat eller offentlig vårdgivare inom neuropsykiatri.

Det är pågång, jag inväntar återkoppling. Men jag misstänker att det är en lång tidsaxel innan man hittar rätt i hur min specifika vård ska utformas så jag kan lika gärna se hur olika saker påverkar mig tills dess

Armed Dingo 2021-11-11 08:42

Deep Sleep från MM innehåller GABA och fungerar. Det sänker dig inte som en klubbad säl men du blir göttigt trött och sömnig.

agazza 2021-11-11 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av Armed Dingo (Inlägg 8243932)
Deep Sleep från MM innehåller GABA och fungerar. Det sänker dig inte som en klubbad säl men du blir göttigt trött och sömnig.

Köpte 3 burkar gaba från mm för att prova

Kischen 2021-11-11 10:43

Provade gaba för flera år sedan, tyckte det gjorde det svårare att somna istället. Om något.

Langster 2021-11-11 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av Kischen (Inlägg 8243954)
Provade gaba för flera år sedan, tyckte det gjorde det svårare att somna istället. Om något.

Typ min erfarenhet också. Om något - svårare att somna.
Men det var innan jag läste om att större doser kan ha omvänd effekt.
Och eftersom man ville sänka sig som en klubbad säl tog man förstås i ordentligt när man doserade. :d

Zrob 2021-11-11 13:38

Testa annars ashwagandha, det är stress sänkande och även kanske lite "muskelbyggande"

agazza 2021-11-11 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av Zrob (Inlägg 8244002)
Testa annars ashwagandha, det är stress sänkande och även kanske lite "muskelbyggande"

Jag har ätit det också och det har hjälpt med fokusen, men jag kände att melatonitet fungerade bättre, och då hamnade jag på gaba

kvarnis 2021-11-11 14:16

Enligt examine.com passerar inte GABA-tillskott blodhjärn-barriären, däremot kan det göra det med intag av arginine, nitrat.

agazza 2021-11-22 06:32

Jag får restless legs syndrom i armar och ben, kanske hela kroppen, är det någon mer som noterat det?

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk

HenrikJ 2021-11-24 01:34

Jag förstår inte riktigt vad det är man jagar? Samma effekt som av benso? Lyckas nån med det kommer det narkotikaklassas snabbt som ögat.

Beemel 2021-11-24 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av HenrikJ (Inlägg 8246131)
Jag förstår inte riktigt vad det är man jagar? Samma effekt som av benso? Lyckas nån med det kommer det narkotikaklassas snabbt som ögat.

Är det inte ganska självklart vad som "jagas"?
Bättre sömn och lättare att somna.

Gärna utan de beroendeframkallande aspekterna som bl.a. Bensodiazepiner dras med.

Tror de flesta som bara vill sova bättre inte är ute efter knark.
Bara något som förbättrar sömnkvaliteten.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)