Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Öka testosteronet UTAN roids eller TRT? - vilka naturliga sätt finns? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237597)

MaxTheMarketer 2019-01-12 14:48

Öka testosteronet UTAN roids eller TRT? - vilka naturliga sätt finns?
 
Disclaimer:
1. Jag är fullt medveten om att "högt testo" inte är ett mirakelpiller som löser alla ens problem. Jag är dock trött på mig själv att jag känns som en sojamjölksdrickande ung karl på 29 bast.

2. Jag är oxå medveten om att högt testo är associerat med högre risk för prostatacancer och håravfall. Risk vs benefits som alltid i medicin - även TRT har sina genetiska individuella risker?

Här är några naturliga sätt som jag spekulerar skall öka ens testo:
- Styrketräning (bör man fokusera på få tunga sets regelbundet eller många lätta sets regelbundet? Eller spelar det ingen roll så länge man styrketränar regelbundet?)

- Sömn (på morgonen har man alltid högre testo eller är det egentlige när man vaknar? Har man lägre testo om man vaknar kl.10:00 jämfört med kl.06:00 trots att man sov lika många timmar?).

- Solljus och/eller vitamin-D (denna vet jag inte om det är en myt eller sanning).

- Nofap (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning då det finns bara två kända studier som dock bara varade en vecka och kom från Kina).

- Sex (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

- Högt fettintag (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

Sedan ska det finnas tonvis av "naturliga kosttillskott" men de vill jag helst slippa ta med tanke på potentiella icke-dokumenterade bieffekter.

Vilka "naturliga sätt" känner Du till som kan öka ens testo på det naturliga sättet för att minimera risken för potentiella bieffekter? Visst, solljus kan ge cancer som det mesta här i världen kan.

Diomedea exulans 2019-01-12 14:54

Jag tror det viktigaste och hälsosammaste är att må jävligt bra. Alla har vi haft tillfällen i livet där man känner sig som en kung, alla män vill vara ens vän och alla kvinnor vill ha en. Det bara flödar positiv energi från en, folk blir upplyfta av att bara vara i ens närhet. Man orkar vad som helst, skrattar åt alla motgångar och har en rolig comeback till vad än folk säger till en.

Skulle man kunna manipulera fram den känslan på daglig basis tror jag att ens testo skulle skjuta i höjden.

herodes 2019-01-12 15:00

Något som sänker ens testosteron är att vara sambo och pappa så se till att vara singel.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...steronnivaer-1

smerk 2019-01-12 15:14

Vilket kroppsfett är bäst för testot? 10-15 % brukar slängas runt men är det hälsosammare att vara närmare 10% än 15?

Hemi 2019-01-12 15:15

Jag har nästan alla parametrar emot mig och "TRT" fås av 10 år yngre män, pga inte vet jag, ålder?. Jag könde mig lite vissen för några år sedan och modifierade livsstilen lite lätt så att det skulle gå att följas över längre tid. Kost, sömn, kroppsvikt, träning, job, aktiviteter, droger, mood, 100% egen bro science, och nu 3 år eller så senare, trots allvarliga fysiska skador som invalidiserar mig en aning mår jag mycket bättre. Jag har inga anledningar att gå till doktorn och "kolla testot", allt "sånt" funkar. Utan att veta vad mina egentliga nivåer är.

vicarious 2019-01-12 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8008731)
Jag tror det viktigaste och hälsosammaste är att må jävligt bra.

+1. Ät tillräckligt, sov tillräckligt, låg stress, regelbunden sexuell aktivitet, social stimulans osv.

Anders The Peak 2019-01-12 17:44

Endocrine effects of masturbation in men.
 
Abstract
The levels of pregnenolone, dehydroepiandrosterone (DHA), androstenedione, testosterone, dihydrotestosterone (DHT), oestrone, oestradiol, cortisol and luteinizing hormone (LH) were measured in the peripheral plasma of a group of young, apparently healthy males before and after masturbation. The same steroids were also determined in a control study, in which the psychological antipation of masturbation was encouraged, but the physical act was not carried out. The plasma levels of all steroids were significantly increased after masturbation, whereas steroid levels remained unchanged in the control study. The most marked changes after masturbation were observed in pregnenolone and DHA levels. No alterations were observed in the plasma levels of LH. Both before and after masturbation plasma levels of testosterone were significantly correlated to those of DHT and oestradiol, but not to those of the other steroids studied. On the other hand, cortisol levels were significantly correlated to those of pregnenolone, DHA, androstenedione and oestrone. In the same subjects, the levels of pregnenolone, DHA, androstenedione, testosterone and DHT, androstenedione and oestrone. In the same subjects, the levels of pregnenolone, DHA, androstenedione, testosterone and DHT in seminal plasma were also estimated; they were all significantly correlated to the levels of the corresponding steroid in the systemic blood withdrawn both before and after masturbation. As a practical consequence, the results indicate that whenever both blood and semen are analysed, blood sampling must precede semen collection.

Bob90 2019-01-12 17:46

Tror det är bättre med en "ekonomisk" approach, att istället för att tjäna mer pengar, så minimerar man utgifterna. Dvs, istället för att leta efter sätt att höja, försök minimera faktorer som är kända att sänka. Skapa bra förutsättningar.

Whizzlarn 2019-01-12 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av smerk (Inlägg 8008743)
Vilket kroppsfett är bäst för testot? 10-15 % brukar slängas runt men är det hälsosammare att vara närmare 10% än 15?

Hur mindre desto bättre typ. Ner till en viss nivå som är vital, runt 5% kanske.

bigtraps 2019-01-12 18:08

Lågt testo verkar vara en folksjukdom numera

Hemi 2019-01-12 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 8008789)
Tror det är bättre med en "ekonomisk" approach, att istället för att tjäna mer pengar, så minimerar man utgifterna. Dvs, istället för att leta efter sätt att höja, försök minimera faktorer som är kända att sänka. Skapa bra förutsättningar.

Jag har varvat jobb över mitt liv, stundom orörliga inohusjobb, ibland fysiska utomhusjobb som iofs kan vara slitsamma över tid.

Ett par alegorier,
Min gamla lagbas i skog och park i Sverige var 62, hade slutat skolan utan vidareutbildning som alla andra knegarbarn gjorde och hade fysik som en ren fitnesskille kanske, hade inga problem med potensen som han sade, tror honom. Uppe och ute med tuppen som man bör i mörka Sverige med reflekterande snö, lade sig tidigt. Han hade kul sjöng varje dag på jobbet, dansade som gamla svenskar gör på helgerna. Var alltid glad och positiv så länge alla andra gjorde samma sak och han fick folk med sig. Han var som en positiv hockeytränare, fick alla att använda spade, såg hacka etc.

Idag är min lagbas 67, påminner om min gamla svenska bas. Han får alla att gå med machete i veckor, hacka, yxa, röjsåg etc. Har flickvänner men bara en åt gången som han säger, (ungeför som yngre gör helt ok, det är slut och träffar en ny) och jag har träffat dem, han gör de nog glada.

Vet många andra som är ungefär lika.

Vet många andra äldre kvinnor som nog går för samma men som man pratar jag ju inte med dem eller umgås på samma sätt. De behöver inga Hollywoodhormoner i alla fall som är riskfyllt över tid.

Visst kan hårt arbete vara negativt men enligt min erfarenhet går det att modifiera, så länge man inte är helt fångad av situationen, det kan vara så, eller bor i nåt Uland men även i vissa Semi Uländer är folk djävligt sunda och pigga, äter bra etc. Och det handlar inte bara om gener, man kan se hur syskon utvecklas helt olika beroende på uppenbar livsstil.

RassK 2019-01-12 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av bigtraps (Inlägg 8008795)
Lågt testo verkar vara en folksjukdom numera

En epidemi driven av kronisk stress. Testa mindfulness, meditation, yoga eller sov mer.

xan 2019-01-12 18:38

Citat:

Jag är dock trött på mig själv att jag känns som en sojamjölksdrickande ung karl på 29 bast.
Har du problem med självbilden?

Vissa män är mer feminina, det är inget konstigt med det.

Sedan är det värt att nämna att det inte finns några testosteronnivåer i världen som kan kompensera för ett bristfälligt liv.

MaxTheMarketer 2019-01-12 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8008807)
Har du problem med självbilden?

Vissa män är mer feminina, det är inget konstigt med det.

Sedan är det värt att nämna att det inte finns några testosteronnivåer i världen som kan kompensera för ett bristfälligt liv.

Jao, kanske är den mytomspunna "30-årskrisen" eller faktumet att jag bara har legat med 3 tjejer. Män ska ha legat med runt 100 tjejer innan de blivit 30. Dessutom ska de vara 1,8 m långa (jag är 1,73 m) och vara muskulösa, annars är du inte en riktig man utan en fjollig, tofflande & pudlande mes till "man".

Det är kanske inget konstigt med det, men långt ifrån optimalt (kolla på majoriteten av alla unga mesiga killar idag som fortfarande är singlar, varav många oxå fortfarande oskulder - I wonder why). Precis som ett bränsle inte hjälper en bil om den ändå inte har någonstans att åka så kmr inte testosteron att hjälpa om man inte har något att göra i livet - helt sant.

Utmaningen är att jag känner folk som tjatar om att börja med roidz men jag vägrar det om jag inte kan garantera hur det kmr påverka den naturliga testoproduktionen och/eller risken för sterilitet. Så därför söker jag "naturliga sätt" istället om jag inte kan hitta någon privatläkare som kan godkänna lågdoserad TRT.

Testosteron är alltså mannens kraftfullaste bränsle att få skit gjort och leva livet fullt ut och ja, sen behöver han oxå något att få gjort och ett liv att leva fullt ut.

Crillos 2019-01-12 22:19

Röka cigaretter i stora mängder ökar testot kraftigt. Finns studier på det. Jag röker själv och har fått påtaglig effekt av det. Jag kan träna på som satan med en kopp kaffe och några cigg innan passet, även om jag sovit och ätit dåligt innan. Det har också gjort min röst djupare och manligare. Härdat mitt ansikte och minskat min aptit(kroppsfett).

Bob90 2019-01-12 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 8008862)
Röka cigaretter i stora mängder ökar testot kraftigt. Finns studier på det. Jag röker själv och har fått påtaglig effekt av det. Jag kan träna på som satan med en kopp kaffe och några cigg innan passet, även om jag sovit och ätit dåligt innan. Det har också gjort min röst djupare och manligare. Härdat mitt ansikte och minskat min aptit(kroppsfett).

Känns som en bedömt dålig idé oavsett effekt på testosteronproduktion.

Crillos 2019-01-12 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 8008863)
Känns som en bedömt dålig idé oavsett effekt på testosteronproduktion.

Må så vara. Men jag gav svar på tal.

MaxTheMarketer 2019-01-12 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 8008862)
Röka cigaretter i stora mängder ökar testot kraftigt. Finns studier på det. Jag röker själv och har fått påtaglig effekt av det. Jag kan träna på som satan med en kopp kaffe och några cigg innan passet, även om jag sovit och ätit dåligt innan. Det har också gjort min röst djupare och manligare. Härdat mitt ansikte och minskat min aptit(kroppsfett).

Alright! Tack för svar. Jag bedömer dock risks vs benefits här ej värt det för min del. Jag har alltid varit emot "droger" (förutom alkohol) samtidigt som alla har rätt att göra vad de vill med sina kroppar.

Aryt 2019-01-12 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8008860)
Jao, kanske är den mytomspunna "30-årskrisen" eller faktumet att jag bara har legat med 3 tjejer. Män ska ha legat med runt 100 tjejer innan de blivit 30.

Du kan ju börja med att kolla på hur många sexpartners folk har i snitt.
Runt 6 som medel och att övre kvartilen hamnar kring 15 är vanliga siffror...

Crillos 2019-01-12 22:48

Om jag får spåna lite i ämnet..alla situationer som försätter i kroppen i s.k kamp-läge (kämpa,fly,ge upp) ger ju ett enormt adrenalin påslag och rimligen högre testonivåer på sikt tänker jag(eller också omedelbart??) för att kunna slåss.

Så att börja med kampsport skulle ju kunna vara ett bra sätt. De som lyckas bra med det har ju troligen höga testo nivåer till att börja med. Men det kanske vore något för någon med lägre nivåer också att testa, för att på sikt höja sitt eget. Vad sägs om den teorin??

Hemi 2019-01-12 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8008860)
Jao, kanske är den mytomspunna "30-årskrisen" eller faktumet att jag bara har legat med 3 tjejer. Män ska ha legat med runt 100 tjejer innan de blivit 30. Dessutom ska de vara 1,8 m långa (jag är 1,73 m) och vara muskulösa, annars är du inte en riktig man utan en fjollig, tofflande & pudlande mes till "man".

Det är kanske inget konstigt med det, men långt ifrån optimalt (kolla på majoriteten av alla unga mesiga killar idag som fortfarande är singlar, varav många oxå fortfarande oskulder - I wonder why). Precis som ett bränsle inte hjälper en bil om den ändå inte har någonstans att åka så kmr inte testosteron att hjälpa om man inte har något att göra i livet - helt sant.

Utmaningen är att jag känner folk som tjatar om att börja med roidz men jag vägrar det om jag inte kan garantera hur det kmr påverka den naturliga testoproduktionen och/eller risken för sterilitet. Så därför söker jag "naturliga sätt" istället om jag inte kan hitta någon privatläkare som kan godkänna lågdoserad TRT.

Testosteron är alltså mannens kraftfullaste bränsle att få skit gjort och leva livet fullt ut och ja, sen behöver han oxå något att få gjort och ett liv att leva fullt ut.

Sånadär myter, 100 tjejer osv är som att man måste hoppa från bron annars är man inte med i gänget. Låter snarare som sexmissbruk. Om TRT så kommer man att bli beroende av olika medeciner i alla fall så måningom och ju färre desto bättre. Som Hasse Alfredsson som uttalade sig om att vara beroende av flera medeciner när han var gammal.

Somliga måste ta sprutor hela livet och själv är jag glad att jag slipper. Har haft otrolog tur att jag inte är sämre än vad jag är efter allt jag gått igenom. Nej, att självmant bli medicinberoende för resten av livet är inget jag skulle göra, jag vill känna mig så fri och självgående så länge som möjligt. Jag är också så envis att om det finns bara en gnutta chans att slippa mediciner om man skärper sig, må vara stenhårt, så tar jag den och slåss för mitt liv för det. Men vi funkar ju olika och vissa måste ha TRT, det förstår jag och stödjer det.

Langster 2019-01-12 23:17

Jag gissar, att ha en dominant position, vara chef t.ex. jackar upp testot mer än något på listan i första inlägget.

Måste finnas studier på det?

Hemi 2019-01-12 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8008883)
Jag gissar, att ha en dominant position, vara chef t.ex. jackar upp testot mer än något på listan i första inlägget.

Måste finnas studier på det?

Ja det tror jag nog. Fast än mer att säga vad man tycker, alltid, no bullshit. Inte bara hänga med strömmen, utan att sätta ned foten och stå för vad man säger och lyfta vad man tänker. Kanske man får och förtjänar den där chefspositionen, istället för miffot som var där innan. Om du förstår vad jag menar.

HenrikJ 2019-01-13 00:14

Jag har inte riktigt fattat varför du vill ha högt testo? Anledningen mer muskler förstår jag, men det verkar inte så? För att kunna skryta med det? Eller tror du att du ska bli 190 och spänna på 70 brudar närmsta halvåret om du bara ökar ett par millimol?

Hobbes 2019-01-13 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8008883)
Jag gissar, att ha en dominant position, vara chef t.ex. jackar upp testot mer än något på listan i första inlägget.

Måste finnas studier på det?

Japp. En TED Talk som faktiskt ger bra exempel oxå.



Vad sägs om en power pose i två minuter innan man går in på gymmet. Nej, jag skojar inte!

Crillos 2019-01-13 04:44

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8008883)
Jag gissar, att ha en dominant position, vara chef t.ex. jackar upp testot mer än något på listan i första inlägget.

Måste finnas studier på det?

Mer än 15%(som cigaretter gör)?

..och man blir väl dominant just p.g.a att testo nivån är hög från början:confused:

Det är som att man skulle bli lång om man skulle börja spela basket.

Jag förstår inte hur du menar här.

LASEGAR 2019-01-13 05:24

Stundtals på Iron Radio (podcast) så klipper de in en röst som säger att
om man går med i deras maillista (ev något annat, minns ej riktigt), får ett "program"
av Lonnie Lowry som handlar just om hur man naturligt ökar sitt testosteron.

chadd 2019-01-13 07:10

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8008860)
Jao, kanske är den mytomspunna "30-årskrisen" eller faktumet att jag bara har legat med 3 tjejer. Män ska ha legat med runt 100 tjejer innan de blivit 30. Dessutom ska de vara 1,8 m långa (jag är 1,73 m) och vara muskulösa, annars är du inte en riktig man utan en fjollig, tofflande & pudlande mes till "man".

Det är kanske inget konstigt med det, men långt ifrån optimalt (kolla på majoriteten av alla unga mesiga killar idag som fortfarande är singlar, varav många oxå fortfarande oskulder - I wonder why). Precis som ett bränsle inte hjälper en bil om den ändå inte har någonstans att åka så kmr inte testosteron att hjälpa om man inte har något att göra i livet - helt sant.

Utmaningen är att jag känner folk som tjatar om att börja med roidz men jag vägrar det om jag inte kan garantera hur det kmr påverka den naturliga testoproduktionen och/eller risken för sterilitet. Så därför söker jag "naturliga sätt" istället om jag inte kan hitta någon privatläkare som kan godkänna lågdoserad TRT.

Testosteron är alltså mannens kraftfullaste bränsle att få skit gjort och leva livet fullt ut och ja, sen behöver han oxå något att få gjort och ett liv att leva fullt ut.

Läser detta och tänker du är 16 år gammal. Du borde ha skyhög testo.

Hobbes 2019-01-13 07:27

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 8008906)
Mer än 15%(som cigaretter gör)?

..och man blir väl dominant just p.g.a att testo nivån är hög från början:confused:

Det är som att man skulle bli lång om man skulle börja spela basket.

Jag förstår inte hur du menar här.

Kolla TED Talk videon som jag postade. Du kan höja ditt testosteron genom att "presentera dig" eller posa såsom kraftfull.

Givetvis ligger det säkert i någons natur att blir mer dominant genom att ha höjda nivåer - forskning pekar ju på att det kan uppehållas genom att vara dominant.

Skaffa barn och ta hand om barn har ju visat sig sänka testosteron nivåerna å andra sidan.

Citat:

Working with a group of about 600 men participating in the survey, the team measured morning and evening salivary testosterone levels in 2005, when the men were about age 21, then again in 2009.

The researchers found that men with the highest levels of testosterone were more likely to become committed partners and fathers—at which point they showed steeper drops in testosterone than did their single, childless counterparts. New fathers showed a 26% drop in morning levels and a 34% decrease in evening levels, compared with single nonfathers, whose morning and evening testosterone went down by 12% and 14%, respectively (a decline attributable to the passing years). The study also revealed that testosterone levels were lowest in men who reported spending the greatest amount of time spent caring for their children. Low levels of the hormone also correlated with the age of the children, with the sharpest declines seen in men whose youngest child was less than a month old, the team reports online today in the Proceedings of the National Academy of Sciences.
Fatherhood Decreases Testosterone

Shqypnia 2019-01-13 09:56

Sov bra, må bra, ät bra och träna bra.

David_wigren 2019-01-13 10:02

Jag tvivlar på att det är möjligt att öka ens testosteron till en sådan grad att den påverkar en överhuvudtaget. Om man upplever någon skillnad så är det nog mest för placebo. ”Nu har jag 4 nmol högre testo och är därför manligare - grrr!”

Så länge som man inte har sjukligt låga nivåer pga dåliga vanor så finns det nog inget att vinna överhuvudtaget. Att röka för att eventuellt få ett marginellt högre testo är nog bland det dummaste jag någonsin läst på forumet. Jag skulle avråda alla från den korkade idén.

Anders The Peak 2019-01-13 10:03

Dominant
Frågan är vad är hönan och ägget i det här.

För min del tror jag en naturligt hög testosteronnivå och en längre kropp och penis en aning kraftigare än genomsnittet ger oftast den här normalt dominanta approachen som accepteras.

Ta de här kraftigt dominanta personerna pga. höga doser av exogent intaget testosteron förstärker oftast även deras naturligt svaga sidor och skavanker.

Jag tror visst att man/kvinna kan träna in en dominant personlighet men inte med den äkthet som en naturbegåvning har i sin dominans med acceptans av omvärlden.

xan 2019-01-13 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8008860)
Jao, kanske är den mytomspunna "30-årskrisen" eller faktumet att jag bara har legat med 3 tjejer. Män ska ha legat med runt 100 tjejer innan de blivit 30. Dessutom ska de vara 1,8 m långa (jag är 1,73 m) och vara muskulösa, annars är du inte en riktig man utan en fjollig, tofflande & pudlande mes till "man".

Det är kanske inget konstigt med det, men långt ifrån optimalt (kolla på majoriteten av alla unga mesiga killar idag som fortfarande är singlar, varav många oxå fortfarande oskulder - I wonder why). Precis som ett bränsle inte hjälper en bil om den ändå inte har någonstans att åka så kmr inte testosteron att hjälpa om man inte har något att göra i livet - helt sant.

Utmaningen är att jag känner folk som tjatar om att börja med roidz men jag vägrar det om jag inte kan garantera hur det kmr påverka den naturliga testoproduktionen och/eller risken för sterilitet. Så därför söker jag "naturliga sätt" istället om jag inte kan hitta någon privatläkare som kan godkänna lågdoserad TRT.

Testosteron är alltså mannens kraftfullaste bränsle att få skit gjort och leva livet fullt ut och ja, sen behöver han oxå något att få gjort och ett liv att leva fullt ut.

Du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.

Anders The Peak 2019-01-13 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8008938)
Du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.

Så sant det är långsiktigare lösning för personen att bli lyckligare i sitt liv.

Langster 2019-01-13 10:15

Kolla på övriga primater, det är först när en individ etablerats som ledare som tecknen på extrem testonivå framträder.

bigtraps 2019-01-13 10:39

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8008938)
du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.


+1

Läskeblask 2019-01-13 12:24

Kolla ens vad du har för nivåer. Om de skulle vara låga så sök medicinsk hjälp. Om vi säger att man är inom ramarna så har jag svårt att tro att man nlir alfa genom att posa eller äta zink

lemonlime 2019-01-13 17:02

Inte ''naturligt'' men klomifen ökar testot. Tror inte det finns något registrerat läkemedel i Sverige men du kan ju få EU recept om du har tur.

Laksen 2019-01-13 18:38

Fattar inte varför folk är rädda för trt, finns typ inga negativa sidor om det utförs rätt (med hjälp av läkare förstås). Prostatacancer har ingenting att göra med trt, risken är större om man har lågt testosteron. Tappa håret? Det är manligt att vara skallig. Det enda negativa kan vara att det kan vara svårt att få barn, om man inte vill ha barn är detta ju inte heller negativt.

Några naturliga sätt att öka testosteron finns inte, åtminstone inte sådana som gör någon skillnad. Välmående har en del att göra med testosteron men det är bara en liten del i pusslet.

xan 2019-01-13 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Laksen (Inlägg 8009116)
Fattar inte varför folk är rädda för trt, finns typ inga negativa sidor om det utförs rätt (med hjälp av läkare förstås). Prostatacancer har ingenting att göra med trt, risken är större om man har lågt testosteron. Tappa håret? Det är manligt att vara skallig. Det enda negativa kan vara att det kan vara svårt att få barn, om man inte vill ha barn är detta ju inte heller negativt.

Några naturliga sätt att öka testosteron finns inte, åtminstone inte sådana som gör någon skillnad. Välmående har en del att göra med testosteron men det är bara en liten del i pusslet.

Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?

Langster 2019-01-13 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8009120)
Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?

Finns de som kommer tillbaka bra efter åratal av missbruk. Finns de vars produktion lägger ned för alltid efter en kur. TRT får man väl om man behöver det, så det är väl inte så mycket att fundera över om det är aktuellt?

David_wigren 2019-01-13 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8009120)
Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?

Ja, jag skulle bara gå på TRT om det verkligen var uppenbart att jag led av kroniskt låga testhalter över en lång tid som inte går att återställa på något annat vis. Samt att det var fastställt att det låga värdet var anledningen till eventuella symptom och inte från någon orelaterad depression eller dylikt. Om så var fallet så hade jag nog gått på TRT. Men om jag bara var en random Patrik med ölmage, som har svårt att få upp den och är missnöjd med gainsen på gymmet. Då hade jag hållt mig borta från TRT.

Ett mardrömsscenario som skulle kunna uppstå är ju om det exempelvis plötsligt blev olagligt med TRT i framtiden. Då skulle man ju vara ganska körd. Eller att man av någon random anledning blir tvungen att sluta.

MaxTheMarketer 2019-01-13 19:31

EDIT: För ca 2 år sen så gick jag till vården och bad om testosteronprov, gjorde då blodprov på morgonen för att mäta dess maximala nivå. Resultatet fick jag dock inte se utan bara höra någon läkare bakom sitt arbetsbord berätta om att jag hade inom normalt spann. Jag minns inte exakta värdet, men det var antingen lite lägre eller lite högre än i mitten inom normalspannet. Så om normalspannet sträckte sig mellan 10-20 så låg jag alltså på 14, 15 eller 16 (påhittade siffror, minns ej vad spannet ligger på).

Det är just det Langster skriver om som är det irriterande med hela testosteronbiten: "hur kommer ens kropp att påverkas av TRT?". Det verkar man inte veta förrän man provat om man inte kan göra ett gentest för att se om man har några dokumenterade gener som kan fingerpeka på hur kroppen kmr svara på kuren.

Vad jag hört från tredjeparter som pysslar med roidz så verkar "alla inom roidkretsen" ha klarat sig fast å andra sidan lär man ju knappast höra något från de som det går utför och som sedan avlider eller begår självmord på grund av katastrofala roidresultat? Vad är sanningen där egentligen? Vad sanningen är innebär INTE någon uppmaning till bruk.

Dessutom undrar jag också vad doseringsnivån ligger på inom TRT respektive "roids" och vad som definierar något som "TRT" och "roids" - någonstans måste doseringsnivån påstå att "nu rör det sig om mängder därav roids" eller handlar det enbart om hur man får tag på testot? Dvs., via läkare eller via den förbjudna vägen?

Citat:

Ursprungligen postat av David_wigren (Inlägg 8008933)
Jag tvivlar på att det är möjligt att öka ens testosteron till en sådan grad att den påverkar en överhuvudtaget. Om man upplever någon skillnad så är det nog mest för placebo. ”Nu har jag 4 nmol högre testo och är därför manligare - grrr!”

Så länge som man inte har sjukligt låga nivåer pga dåliga vanor så finns det nog inget att vinna överhuvudtaget. Att röka för att eventuellt få ett marginellt högre testo är nog bland det dummaste jag någonsin läst på forumet. Jag skulle avråda alla från den korkade idén.

Jag kommer aldrig att börja röka. Har aldrig gjort, har alltid tackat nej till att testa, och jag låter andra få göra vad de vill med sina kroppar så länge det inte påverkar mig negativt (därför avskyr jag att vara nära de som röker).

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8008938)
Du har köpt testosteronhysterin rakt av. Att dra slutsatsen att man har testosteronbrist för att man inte får skit gjort är extremt långsökt, det finns en miljon andra faktorer som påverkar dina energinivåer och din produktivitet.

Det ploppar upp liknande trådar hela tiden och jag är rätt säker på att det i 99% av fallen handlar om unga osäkra män med liv de är missnöjda över. I dessa fall ska man träffa en terapeut snarare än att gräva ned sig i artiklar om hormoner.

Jag är medveten om Facebookgrupper som "Testosterone Society" eller vad de nu heter där allt hela tiden kommer tillbaka till, "det är tack vare på högt testosteron" och "det är tyvärr på grund av lågt testosteron" oavsett vad folk än skriver om. Självfallet är det många samverkande hormoner, signalsubstanser och övriga kemikalier i kroppen.

Samtidigt verkar exempelvis dopamin, serotonin, testosteron och östrogen vara mycket starka "moderating variables" i kroppen. Med andra ord: påverkan på dessa verkar ha starka påverkningar på övriga kemikalier och processer i kroppen enligt mina spekulationer (med reserverad rättighet att jag har helt fel i allt jag sa nu).

Laksen 2019-01-13 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8009120)
Vad händer med ditt endokrina system om du inte fortsätter med TRT i resten av ditt liv?

Finns väl ingen orsak att inte fortsätta resten av livet om du lider av hypogonadism? Inte slutar en diabetiker ta insulin heller...

chadd 2019-01-13 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8009139)
EDIT: För ca 2 år sen så gick jag till vården och bad om testosteronprov, gjorde då blodprov på morgonen för att mäta dess maximala nivå. Resultatet fick jag dock inte se utan bara höra någon läkare bakom sitt arbetsbord berätta om att jag hade inom normalt spann. Jag minns inte exakta värdet, men det var antingen lite lägre eller lite högre än i mitten inom normalspannet. Så om normalspannet sträckte sig mellan 10-20 så låg jag alltså på 14, 15 eller 16 (påhittade siffror, minns ej vad spannet ligger på).
.

Det lär vara sparat i din journal så är ju bara att kolla upp om du vill veta.

Crillos 2019-01-13 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8008943)
Kolla på övriga primater, det är först när en individ etablerats som ledare som tecknen på extrem testonivå framträder.

Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?

David_wigren 2019-01-13 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 8009189)
Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?

Fast på ett sätt så är han väl dominant? Det är hans arbetsplats och då känns det som att hans förmåga att styra och ställa i gymmet är viktigare än hans fysiska attribut. Det finns många olika hierarkier i världen och bara en bråkdel av dem handlar om fysisk dominans. Om jag satt i ett möte med en grupp framstående fysiker så skulle jag ha ganska ”låg rang” även om jag sannolikt skulle vara dem överlägsna rent fysiskt.

Hemi 2019-01-14 02:03

Citat:

Ursprungligen postat av Laksen (Inlägg 8009116)
Fattar inte varför folk är rädda för trt, finns typ inga negativa sidor om det utförs rätt (med hjälp av läkare förstås). Prostatacancer har ingenting att göra med trt, risken är större om man har lågt testosteron. Tappa håret? Det är manligt att vara skallig. Det enda negativa kan vara att det kan vara svårt att få barn, om man inte vill ha barn är detta ju inte heller negativt.

Några naturliga sätt att öka testosteron finns inte, åtminstone inte sådana som gör någon skillnad. Välmående har en del att göra med testosteron men det är bara en liten del i pusslet.

Nu skulle jag ju kunna säga "Amen äre nån som har sagt derå" eller någonting men jag kan ge dig att jag ÄR rädd för TRT. Jag är rädd för alla mediciner jag kan tänkas måste ta pga att jag inte lever i välfärden. Jag har däremot överlevt en bra massa saker andra inte gjorde. Den dagen det tryter på apotekshyllorna, eller för all del i livsmedelsaffärenra, viket jag har erfarenheter av båda, kanske inte TRT står högst att skaffa in och ge. Insulin etc kommer nog före skulle jag tro. Men det klart, du lever i en 4ever & ever orubbar värlfärd, då förstår jag dig.

Hemi 2019-01-14 02:27

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8009129)
Finns de som kommer tillbaka bra efter åratal av missbruk. Finns de vars produktion lägger ned för alltid efter en kur. TRT får man väl om man behöver det, så det är väl inte så mycket att fundera över om det är aktuellt?

Förresten, är det inte du som kör med det där periodisk fasta? Ärligt talat har jag alltid tyckt att fasta och dieter varit B-shit, men om det finns bra referenser så,
i vilket fall, det var en av de saker jag gjorde. Då jag ändå aldrig har mat hela dagen och mål uteblir så hade jag redan för det mesta ett naturligt 6h ätfönster. Ibland mindre än det, typ 1h. Så varför inte köra på det. Jag skippade frukost, vilket jag trodde skulle vara svårt men efter ett tag funkade det. Sen om det har betytt mer eller mindre testo vet jag ju inte men det är bra mycket lättare nu, jag mår bättre och jag vet att jag inte behlver äta ett visst klockslag bara för att klockan är just så mycket. Träna går lika bra. Arbeta likaså, vilket jag trodde skulla vara svårast.

xan 2019-01-14 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8009129)
Finns de som kommer tillbaka bra efter åratal av missbruk. Finns de vars produktion lägger ned för alltid efter en kur. TRT får man väl om man behöver det, så det är väl inte så mycket att fundera över om det är aktuellt?

Det är ju trendigt i USA nu att var och varannan man över 40 hoppar på TRT för att kickstarta deras åldrande kroppar. *rolleyes*

HenrikJ 2019-01-14 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av David_wigren (Inlägg 8009203)
Fast på ett sätt så är han väl dominant? Det är hans arbetsplats och då känns det som att hans förmåga att styra och ställa i gymmet är viktigare än hans fysiska attribut. Det finns många olika hierarkier i världen och bara en bråkdel av dem handlar om fysisk dominans. Om jag satt i ett möte med en grupp framstående fysiker så skulle jag ha ganska ”låg rang” även om jag sannolikt skulle vara dem överlägsna rent fysiskt.

Människans framgång jämfört med alla andra arter är historien om hur intelligens trumfat styrka. Jag vill nog hävda att detta gäller även mellanmänskligt i väldigt hög grad.

dietmovement 2019-01-14 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 8009189)
Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?

På vilket sätt har han försökt "hävda sig" mot dig?

Inmate 2019-01-14 15:05

Eftersom ingen nämnt det: Hård benträning. Benen är den största muskelgruppen och tränar du dem hårt kommer testonivåerna öka markant. Kanske att sparka in redan öppna dörrar, men tar upp det ändå.

dietmovement 2019-01-14 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8008729)
Disclaimer:
1. Jag är fullt medveten om att "högt testo" inte är ett mirakelpiller som löser alla ens problem. Jag är dock trött på mig själv att jag känns som en sojamjölksdrickande ung karl på 29 bast.

2. Jag är oxå medveten om att högt testo är associerat med högre risk för prostatacancer och håravfall. Risk vs benefits som alltid i medicin - även TRT har sina genetiska individuella risker?

Här är några naturliga sätt som jag spekulerar skall öka ens testo:
- Styrketräning (bör man fokusera på få tunga sets regelbundet eller många lätta sets regelbundet? Eller spelar det ingen roll så länge man styrketränar regelbundet?)

- Sömn (på morgonen har man alltid högre testo eller är det egentlige när man vaknar? Har man lägre testo om man vaknar kl.10:00 jämfört med kl.06:00 trots att man sov lika många timmar?).

- Solljus och/eller vitamin-D (denna vet jag inte om det är en myt eller sanning).

- Nofap (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning då det finns bara två kända studier som dock bara varade en vecka och kom från Kina).

- Sex (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

- Högt fettintag (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

Sedan ska det finnas tonvis av "naturliga kosttillskott" men de vill jag helst slippa ta med tanke på potentiella icke-dokumenterade bieffekter.

Vilka "naturliga sätt" känner Du till som kan öka ens testo på det naturliga sättet för att minimera risken för potentiella bieffekter? Visst, solljus kan ge cancer som det mesta här i världen kan.

Tillräcklig sömn och en "normal" dygnsrytm är faktorer som man inte bör underskatta. Jag läser på många ställen att "tung" styrketräning ökar testot men egentligen vet jag inte vilka repsomfång men menar med "tung", har någon annan koll på det?

Armed Dingo 2019-01-14 17:40

Titta dina nivåer igen. Är du inom normalspannet kan du gå vidare till det som verkligen är problemet. Är du under normala, kan du ha funnit problemet. Sluta slösa tid på att spekulera om saker du inte kan veta.

Laksen 2019-01-14 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Hemi (Inlägg 8009220)
Nu skulle jag ju kunna säga "Amen äre nån som har sagt derå" eller någonting men jag kan ge dig att jag ÄR rädd för TRT. Jag är rädd för alla mediciner jag kan tänkas måste ta pga att jag inte lever i välfärden. Jag har däremot överlevt en bra massa saker andra inte gjorde. Den dagen det tryter på apotekshyllorna, eller för all del i livsmedelsaffärenra, viket jag har erfarenheter av båda, kanske inte TRT står högst att skaffa in och ge. Insulin etc kommer nog före skulle jag tro. Men det klart, du lever i en 4ever & ever orubbar värlfärd, då förstår jag dig.

Förstår inte hur någonting av vad du skrev har någonting att göra med vad jag skrev men jag är säkert bara dum. Du vet absolut ingenting om mig, vem jag är, vem jag varit vem jag kommer att vara i framtiden eller hur jag lever.

I min orubbade välfärdsvärld har jag bl.a. varit väldigt deprimerad och lidit av panik- och ångestattacker. TRT löste inte problemet men det gav mig krafter att stiga upp på morgonen, klämma in ens ett pass på gymmet/vecka och att småningom ta i tu med de riktiga orsakerna till mina problem. TRT gav tillbaka lite av livslusten och självsäkerheten jag hade då jag var yngre och mådde bättre.

Jag tycker absolut inte att alla män borde hoppa på TRT men jag är definitivt av den åsikten att det är värt ett försök om man verkligen har för lågt testo. Jag påstår inte heller att det hjälper mot t.ex. depression men jag tycker att läkare alldeles för snabbt skriver ut antidepressiva, SSRI och SNRI mediciner åt män istället för att utföra tillräckliga prover. I vissa fall kan det faktiskt ha att göra med för lågt testosteron.

Klart man klarar sig med lågt testosteron men det är inte hälsosamt och man mår bättre med lite högre. Fattar inte varför folk mår illa hellre än ens testar TRT.

Till slut vill jag säga att min TRT inte har någonting att göra med min träning, var faktiskt starkare för 10 år sedan utan TRT. Men jag mår bättre i vardagen, det är nånting det.

HenrikJ 2019-01-14 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 8009189)
Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?

För att driva ett gym behöver man vara en duktig, investerare, säljare och strateg samt ha hög arbetsmoral. Huruvida man är "manlig" och tränar själv eller ej är fullständigt irrelevant.

Hemi 2019-01-14 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av Laksen (Inlägg 8009469)
Förstår inte hur någonting av vad du skrev har någonting att göra med vad jag skrev men jag är säkert bara dum. Du vet absolut ingenting om mig, vem jag är, vem jag varit vem jag kommer att vara i framtiden eller hur jag lever.

I min orubbade välfärdsvärld har jag bl.a. varit väldigt deprimerad och lidit av panik- och ångestattacker. TRT löste inte problemet men det gav mig krafter att stiga upp på morgonen, klämma in ens ett pass på gymmet/vecka och att småningom ta i tu med de riktiga orsakerna till mina problem. TRT gav tillbaka lite av livslusten och självsäkerheten jag hade då jag var yngre och mådde bättre.

Jag tycker absolut inte att alla män borde hoppa på TRT men jag är definitivt av den åsikten att det är värt ett försök om man verkligen har för lågt testo. Jag påstår inte heller att det hjälper mot t.ex. depression men jag tycker att läkare alldeles för snabbt skriver ut antidepressiva, SSRI och SNRI mediciner åt män istället för att utföra tillräckliga prover. I vissa fall kan det faktiskt ha att göra med för lågt testosteron.

Klart man klarar sig med lågt testosteron men det är inte hälsosamt och man mår bättre med lite högre. Fattar inte varför folk mår illa hellre än ens testar TRT.

Till slut vill jag säga att min TRT inte har någonting att göra med min träning, var faktiskt starkare för 10 år sedan utan TRT. Men jag mår bättre i vardagen, det är nånting det.

Som sagt, jag stödjer de/er som måste ha det. Men frågade du inte varför vi var rädda för det? Vem/vilka syftade du på. Förlåt om jag todde att det var mig.
Uppmanar ändå alla som funderar på det att försöka andra vägar om ni tror att de kan finnas mljöighet till det. En stor del av de som tar TRT är dock långt ifrån vad vanliga svenskar är, snarare ett hav av sega amerikanska gubbar och expats som ligger under ettparasoll med tubsockorna uppdragna till knäna, shorts och palmskjortor och ändå inte kommer leva så värst mycket längre. Nidbilder och stereotyper, men jag tycker det är synd att det läcker ut bland träningsfolk och unga svenskar som kanske inte behöver kvalificera sig till det, om det finns andra vägar, vilket livet kanske tar ändå någon gång. De som förstår mig vet vilka ni är

MaxTheMarketer 2019-01-14 18:55

Nu har jag bett om att få kopia av journal där testosteronresultat möjligen dokumenterades. Jag minns att läkaren jag hade då bara babblade om normalt värde inom spann men inte gav mig något papper eller så.

Det enda duktiga han gjorde var att plocka fram en tjock bok när han skulle kolla upp om en alternativ receptbelagd medicin vilket visade sig inte fungera min del så jag fick gå tillbaka till gamla medicinen.

Bör tilläggas att det är inte så att jag vaknar upp varje dag nu och snyftonanerar till bajsporr medan jag skär mig i andra armen gråtandes till någon stor affisch på något tidigare ex.

Jag vill bara se om jag kan hitta tillbaka samma sjuka drivande energinivå som jag hade fram tills 23 års ålder (nu är jag snart 30 om mindre än 30 dagar). En sak som jag kan berätta, som ingen tror mig på, är att jag hann tappa oskulden innan jag började onanera. Jag tappa oskulden när jag var 15 år och började onanera när jag var först 16 år.

Nofap spekuleras hejvilt om att ge en liten boost (eller snarare minska det man tappar på att onanera flera gånger varje dag). Eller så ligger detta mer i hur dopaminnivåerna förstörs av att onanera 2+ gånger per dag till sexuell superstimuli (aka porr).

Citat:

Ursprungligen postat av Inmate (Inlägg 8009406)
Eftersom ingen nämnt det: Hård benträning. Benen är den största muskelgruppen och tränar du dem hårt kommer testonivåerna öka markant. Kanske att sparka in redan öppna dörrar, men tar upp det ändå.

Intressant! Jag har benpass imorgon, ska köra 80 kg i knäböj i Smith-maskin för bättre säkerhetsskydd ifall man ramlar ihop. Kmr snabbt komma upp i 100 kg dock som tur var.

Nu kmr jag låta en som idiot: men testosteronnivåerna i blodet runt benen är vad som ökas eller de "reser" runt hela kroppen för att påverka en allmänt talat?

Hemi 2019-01-14 19:07

Helt och hållet broscience från min sida men det känns som om jag får ett påslag av någonting, hur sexlusten t ex ökar senare, om jag tränar benen bra en dag över huvudtaget. Vikt, reps etc spelar inte så stor roll, det kan vara oviktad utfallsgång men hårt. Kanske reagerar jag lätt på benträning men jag har hör många bros säga samma sak.

MaxTheMarketer 2019-01-14 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av Hemi (Inlägg 8009488)
Helt och hållet broscience från min sida men det känns som om jag får ett påslag av någonting, hur sexlusten t ex ökar senare, om jag tränar benen bra en dag över huvudtaget. Vikt, reps etc spelar inte så stor roll, det kan vara oviktad utfallsgång men hårt. Kanske reagerar jag lätt på benträning men jag har hör många bros säga samma sak.

Ptja, för att spä på "bro science" med full förståelse att det är rena spekulationer baserade på anekdoter så var vi MÄN skapta för att springa, löpa och arbeta i grupp för att jaga byten. Inte så att vi kunde slå ned djuren. Visst, använde vi mkt intelligens också. Men sättet att färdas på, fly på, jaga på, osv var ju med benen och inte cykel, bil, båt, flygplan eller annat fordon. Ligger säkerligen något i det hela även om boosten troligen är tillfällig och garanterat INTE höjer ens baseline vilket roidz gör(?)

Hemi 2019-01-14 19:27

Nej jag tränar väl ben 2-3 ggr vecka fokus på fram-baksida med överlappning, olika kroppsviktsböjar, bryggor och nämnda utfallsgång. Fast jag slår på en massa "tension", trycker t ex fråmre benet bak och bakre benet fram, då blir det jobbigt. Förlänger och förkortar stegen beroende på, och går både uppför och nedför. Går också mjukt med fötterna så jag får med vaderna, gör detta i många olika rörelser förresten.

Ett tillägg som kanske har lite med ämnet att göra, ev. förlorad ungdom, jag gör vader varje dag, skaffar pump i demdå och då så blodet inte poolar nere i benen. Har anlag för detta verkar det som men fakltiskt kan jag ha bromsat det, kan jag se över de 10 år jag hållit på så. Bor på varmt ställe så stödstrumpor vore plågeri.

Pokkes 2019-01-14 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av Inmate (Inlägg 8009406)
Eftersom ingen nämnt det: Hård benträning. Benen är den största muskelgruppen och tränar du dem hårt kommer testonivåerna öka markant. Kanske att sparka in redan öppna dörrar, men tar upp det ändå.

Hmm intressant, har hört detta flera gånger över åren men aldrig hittat något vetenskapligt belägg bakom det så har avfärdat det som broscience, men du kanske har någon källa kanske?

Förövrigt har jag svårt att förstå hur testosteronnivåer, TRT och dylikt har något att göra med när TS förlorade oskulden och började onanera :laugh:

MaxTheMarketer 2019-01-15 11:10

2012-11-02 var tydligen dagen då mitt testosteronvärde kom fram, så drygt 6 år sedan. Holy shit. Tiden går fort och minnet är efterblivet. Imorgon får jag då troligen kopia av resultatet i brevlådan. Lägger upp det då, med censur givetvis.

Kanske jag går och gör ett nytt prov också bara för att se om nivån ligger på samma stadiga normalspann, om det har börjat gått vid nedre änden av spannet eller om det är på nedgång redan vid 30! *gah!*

Citat:

Ursprungligen postat av Pokkes (Inlägg 8009543)
Hmm intressant, har hört detta flera gånger över åren men aldrig hittat något vetenskapligt belägg bakom det så har avfärdat det som broscience, men du kanske har någon källa kanske?

Förövrigt har jag svårt att förstå hur testosteronnivåer, TRT och dylikt har något att göra med när TS förlorade oskulden och började onanera :laugh:

Haha ja, det är iaf en rolig story och även en ironisk diss mot Testosterone Society och Nofap community. :laugh:

exevision 2019-01-15 12:58

Äta lök?

CalleP 2019-01-15 16:56

Jag brukar alltid bli kåt efter det har gått 1-2 timmar efter ett gympass!

Armed Dingo 2019-01-15 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8009484)

Nofap spekuleras hejvilt om att ge en liten boost (eller snarare minska det man tappar på att onanera flera gånger varje dag). Eller så ligger detta mer i hur dopaminnivåerna förstörs av att onanera 2+ gånger per dag till sexuell superstimuli (aka porr)

Haha åh herregud, jag ligger så pyrt till om det där stämmer. Har nog i genomsnitt onanerat 3-4 gånger per dag sedan jag var 14, så halva mitt liv. De perioder jag har haft partner kan det gå ner mot 0-1 gång per dag men då kan det vara sex 2-3 gånger per dag istället. Och nu har jag lagt -1 på alla siffror jag först trodde för att ge felmarginal.

Är mina dopaminnivåer shot to shit nu? Har du mer info om detta? Så lägger jag in en prilla och tar en handtralla till medans jag väntar på svar.

Inmate 2019-01-15 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8009484)

Intressant! Jag har benpass imorgon, ska köra 80 kg i knäböj i Smith-maskin för bättre säkerhetsskydd ifall man ramlar ihop. Kmr snabbt komma upp i 100 kg dock som tur var.

Nu kmr jag låta en som idiot: men testosteronnivåerna i blodet runt benen är vad som ökas eller de "reser" runt hela kroppen för att påverka en allmänt talat?

Hela kroppen påverkas.

King Grub 2019-01-15 22:39

https://link.springer.com/article/10...Fs004210050661

Anton Fräs 2019-01-15 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Armed Dingo (Inlägg 8009876)
Haha åh herregud, jag ligger så pyrt till om det där stämmer. Har nog i genomsnitt onanerat 3-4 gånger per dag sedan jag var 14, så halva mitt liv. De perioder jag har haft partner kan det gå ner mot 0-1 gång per dag men då kan det vara sex 2-3 gånger per dag istället. Och nu har jag lagt -1 på alla siffror jag först trodde för att ge felmarginal.

Är mina dopaminnivåer shot to shit nu? Har du mer info om detta? Så lägger jag in en prilla och tar en handtralla till medans jag väntar på svar.

Förevigat :D

HenrikJ 2019-01-16 10:47

Haha. Den här skitnödiga antirunkrörelsen är det roligaste som hänt på år och dagar.

Beemel 2019-01-16 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av HenrikJ (Inlägg 8009962)
Haha. Den här skitnödiga antirunkrörelsen är det roligaste som hänt på år och dagar.

Både skitnödig och antirunk låter ju skitjobbigt.

RassK 2019-01-16 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av Armed Dingo (Inlägg 8009876)
Haha åh herregud, jag ligger så pyrt till om det där stämmer. Har nog i genomsnitt onanerat 3-4 gånger per dag sedan jag var 14, så halva mitt liv. De perioder jag har haft partner kan det gå ner mot 0-1 gång per dag men då kan det vara sex 2-3 gånger per dag istället. Och nu har jag lagt -1 på alla siffror jag först trodde för att ge felmarginal.

Är mina dopaminnivåer shot to shit nu? Har du mer info om detta? Så lägger jag in en prilla och tar en handtralla till medans jag väntar på svar.

Dopaminjunkie så det stänker om det. Men du är ju inte ensam om det! Man blir inte beroende av substanser, man blir beroende av beteenden. Dopamindrivna beteenenden i synnerhet.

Citat:

Ursprungligen postat av Beemel (Inlägg 8009964)
Både skitnödig och antirunk låter ju skitjobbigt.

Då går man ju miste om det bästa i livet: Brunka!

Diomedea exulans 2019-01-16 11:40

Dopaminberoende är intressant, tycker jag. Jag tror jag lider av det, jag "måste" pausa tre gånger när jag tittar på film för att kolla internetuppdateringar.

Jag har försökt tona ner det (typ, tvinga mig att titta på en hel film emellanåt, slutat ta med mobilen till gymmet, slutat ha musik i öronen när jag joggar). Men det är lite som att sluta med matberoende: Svårt, eftersom det är omöjligt att sluta helt (försök gå igenom en hel dag utan att göra NÅGOT som ger en dopaminkick).

Dock har jag aldrig tänkt på att det skulle vara kopplat till runkberoende? Runksugenhet känns inte som titta-på-mobilen-sugenhet, tycker jag.

Sen undrar jag lite hur beroende fungerar: Hjälper det att börja göra grejen mer sällan, eller är det lika illa för beroendet? Minskar jag dopaminberoendet om jag lär mig pausa en film en gång istället för tre? Eller är en lika illa som tre?

Hemi 2019-01-16 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Crillos (Inlägg 8008862)
Röka cigaretter i stora mängder ökar testot kraftigt. Finns studier på det. Jag röker själv och har fått påtaglig effekt av det. Jag kan träna på som satan med en kopp kaffe och några cigg innan passet, även om jag sovit och ätit dåligt innan. Det har också gjort min röst djupare och manligare. Härdat mitt ansikte och minskat min aptit(kroppsfett).

Jag fick en djupare, lite hårdare röst av rökning, men den försvann efter jag slutade. Flera ggr var det så. Man kan höra hur tidiga Pal Newman, Brad Pitt och Johnny Depp m fl också har den där typiska rösten, de var/är alla storrökare. Jag tror att det är tjära och slem som smörjer in luftvägarna och stämbanden som får den där effekten på rössten, inte att det ökade testot av rökningen påverkar rösten på en man.

MaxTheMarketer 2019-01-16 15:12

Testosteronresultat från 2012-11-09
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...e2&oe=5CBD6E85

Testosteron (sent år 2012) var alltså 12,4 inom normalspannet 8,64-29 vilket är alltså lägre än hälften. Enligt vissa jag snackat med så ansågs detta vara lågt på 80-talet.

S/P-SHBG vet jag ej vad det är eller vad dess värde (20,6) säger om mig.

S-PSA vet jag ej vad det är eller vad dess värde (0,67) säger om mig.

S/P-LH vet jag ej vad det är eller vad dess värde (5,7) säger om mig.

Jag ska nog be om ett nytt test och sedan säga till läkaren (allt handlar om tur, vem man får, precis som med kundsupport) att, "om folk får börja röka och även skada andra via kedjerökning så borde jag kunna få ta min risk oxå med TRT - allt inom medicin är risks vs benefits. Det vet även du!".

Observera att detta var sent 2012 och nu är det tidigt 2019 och vad jag vet så går testot bara ned med åldern och därmed alla dess "fördelar" som man hade med det när man var ung och viril.

Erfarna och folk som känner roid-snubbar (som ni inte vågar erkänna online vilket är förståeligt) får gärna komma fram och säga sanningen att, "japp, lågt testo - du är sojamjölksinducerad lille man!". *gah!*

MaxTheMarketer 2019-01-16 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8009890)

Hur definierades high-intensity där? Kortare setvila? Tyngre vikter/färre reps? Fler sets per muskelgrupp? Kombination av flera av dessa faktorer?

HenrikJ 2019-01-16 16:24

Har sojamjölk belagd testosänkande effekt eller varför tjatar du om det hela tiden?

xan 2019-01-16 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av HenrikJ (Inlägg 8010049)
Har sojamjölk belagd testosänkande effekt eller varför tjatar du om det hela tiden?

Det är ett fjantigt uttryck för män som inte är "riktiga män". Soy boy etc. Var väl något rykte om att soja skulle öka östrogen men det stämmer nog inte.

Diomedea exulans 2019-01-16 18:27

Vad jag har läst så har sojaprodukter ett ämne i sig som är femininiserande, men att man genom att förtära sojaprodukter inte kan få i sig tillräckliga doser för att det ska ge en effekt. Man måste isåfall äta det där ämnet i kosttillskottform. Tror det hette fytoöstrogener?

MaxTheMarketer 2019-01-16 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8010088)
Det är ett fjantigt uttryck för män som inte är "riktiga män". Soy boy etc. Var väl något rykte om att soja skulle öka östrogen men det stämmer nog inte.

Du tar väl inte illa upp? :d Det går fortare att skriva än "inte riktig man ännu enligt definition av viss mängd av testosteron i blodet och dess fysiska karaktärsdrag som manifestaras som resultat av det".

Det är inte undra på att jag har så dålig skäggväxt fast jag snart är 30 år. Ska posta detta på ExcelMale så får jag se vad folk säger. Givetvis tar jag alltid med en nypa salt (inte sojamjölk - kunde inte hålla mig :laugh: ).

Testosteron verkar vara en starkt moderating variable, dvs., dess värde påverkar hur starkt andra variabler i sin tur påverkar andra variabler. Fråga King Grub eller Wintersnowdrift om du inte vet vad "moderating variable" är för något.

Pokkes 2019-01-16 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av RassK (Inlägg 8009971)
Dopaminjunkie så det stänker om det. Men du är ju inte ensam om det! Man blir inte beroende av substanser, man blir beroende av beteenden. Dopamindrivna beteenenden i synnerhet

Alkohol och mat frisätter ju dopamin och de är ju substanser, eller ja "livsmedel"?

Sen blir man självklart beroende av substanser som låt os säga heroin, morfin och benso

Godfella 2019-01-16 22:33

Välta tunga däck, explosiva sprinter och att pressa tunga kettlebells upplever jag vara magiskt för testosteronnivåerna!

Hemi 2019-01-16 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Godfella (Inlägg 8010176)
Välta tunga däck, explosiva sprinter och att pressa tunga kettlebells upplever jag vara magiskt för testosteronnivåerna!

Ja det fetmarkerade känns som det. Gör det så gott jag kan, har förlorat mycket balans och fokus pga skador och olycka så det är svårt men gör det ändå, springer i zig zag, lol. De 'ldre jag känner som gör detta är i förbannat god form överhuvudtaget, tävlade i detta en gång så har koll på många av dem.

Hemi 2019-01-16 22:54

Välta traktordäck står på schemat. Någon dag skall jag hitta ett och dra hem det.

Överhuvudtaget sådana helkroppsövningar är sköna. Man kan också dra med armarna samtidigt genom att använda höftbälte och grabba tag med något för händerna. Edit: samtidigt som man knäböjer. Finns också trappmaskiner som fungerar ungefär lika, aldrig provat dem men de är populära verkar det som.

HenrikJ 2019-01-16 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av xan (Inlägg 8010088)
Det är ett fjantigt uttryck för män som inte är "riktiga män". Soy boy etc. Var väl något rykte om att soja skulle öka östrogen men det stämmer nog inte.

Haha på allvar? Om det inte stämmer att det ökar östrogenet i kännbar mängd så måste "rädd för soja" vara rekord i osäkerhet på sin manlighet :D

David_wigren 2019-01-17 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8010093)
Vad jag har läst så har sojaprodukter ett ämne i sig som är femininiserande, men att man genom att förtära sojaprodukter inte kan få i sig tillräckliga doser för att det ska ge en effekt. Man måste isåfall äta det där ämnet i kosttillskottform. Tror det hette fytoöstrogener?

Finns i öl också. Så alla som nojar över soja kan först se över sin ölkonsumption.:laugh:

Grahn 2019-01-17 08:28

Allt som får dig att känna dig som en framgångsrik dominant alfahanne påverkar väl testo, så inte möjligt att massor av placebo kan fungera.

Frågan är ju om du är bra på att lura dig själv så du verkligen tror på det.

Laksen 2019-01-17 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8010027)
Testosteronresultat från 2012-11-09
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...e2&oe=5CBD6E85

Testosteron (sent år 2012) var alltså 12,4 inom normalspannet 8,64-29 vilket är alltså lägre än hälften. Enligt vissa jag snackat med så ansågs detta vara lågt på 80-talet.

S/P-SHBG vet jag ej vad det är eller vad dess värde (20,6) säger om mig.

S-PSA vet jag ej vad det är eller vad dess värde (0,67) säger om mig.

S/P-LH vet jag ej vad det är eller vad dess värde (5,7) säger om mig.

Jag ska nog be om ett nytt test och sedan säga till läkaren (allt handlar om tur, vem man får, precis som med kundsupport) att, "om folk får börja röka och även skada andra via kedjerökning så borde jag kunna få ta min risk oxå med TRT - allt inom medicin är risks vs benefits. Det vet även du!".

Observera att detta var sent 2012 och nu är det tidigt 2019 och vad jag vet så går testot bara ned med åldern och därmed alla dess "fördelar" som man hade med det när man var ung och viril.

Erfarna och folk som känner roid-snubbar (som ni inte vågar erkänna online vilket är förståeligt) får gärna komma fram och säga sanningen att, "japp, lågt testo - du är sojamjölksinducerad lille man!". *gah!*

SHBG är sexhormone binding globulin och det reglerar hur mycket fritt testosteron du har, något du inte mätt men som har mera betydelse än totalt testosteron. Ju lägre shbg desto bättre i princip. Det är inget fel på dina värden.

Varför tror du det att du har lågt testo? Vilka symptom har du?

Armed Dingo 2019-01-17 10:41

Citat:

Ursprungligen postat av Laksen (Inlägg 8010237)
SHBG är sexhormone binding globulin och det reglerar hur mycket fritt testosteron du har, något du inte mätt men som har mera betydelse än totalt testosteron. Ju lägre shbg desto bättre i princip. Det är inget fel på dina värden.

Varför tror du det att du har lågt testo? Vilka symptom har du?

Du borde ta ett nytt test, Max Marketer. Testet du visade är gammalt och du kommer inte kunna släppa tanken på om du kanske har lägre nivåer idag. Ta ett nytt test så du kan gå vidare, antingen genom TRT om du nu har låga nivåer, eller ta itu med vad det nu är som gör att du känner som du gör. Den tusenlappen för att ge dig den vetskapen är värt det.

exevision 2019-01-17 13:12

Ät lök och träna knäböj istället för benpress.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24302558
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24276305

Laksen 2019-01-17 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av Armed Dingo (Inlägg 8010245)
Du borde ta ett nytt test, Max Marketer. Testet du visade är gammalt och du kommer inte kunna släppa tanken på om du kanske har lägre nivåer idag. Ta ett nytt test så du kan gå vidare, antingen genom TRT om du nu har låga nivåer, eller ta itu med vad det nu är som gör att du känner som du gör. Den tusenlappen för att ge dig den vetskapen är värt det.

Nu verkar ju Max inte vara intresserad av TRT, det ända som verkligen höjer testosteron, så han gör ju ingenting med informationen ett nytt test skulle ge. Möjligen kunde han märka att det inte är något fel på hans testosteronnivåer utan på något annat, vilket är fallet för de flesta.

Om du Max ids lista dina sympton, saker du funderar på kan vi kanske hjälpa bättre.

Ett Orm 2019-01-17 13:52

Äta tjurtestiklar kanske?

Diomedea exulans 2019-01-17 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ett Orm (Inlägg 8010287)
Äta tjurtestiklar kanske?

De gamla grekerna gjorde det. :eating:

baggard 2019-01-17 15:06

Dricka piss kanske?

MMA legendaren och forne UFC titelhållaren Lyota Machida är känd för att dricka sitt urin. Vissa påstår att urin ska innehålla stora mängder av något
hormon relaterat till testosteron hehe.


http://farm4.static.flickr.com/3015/...e30a91af_o.jpg

Beemel 2019-01-17 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av Laksen (Inlägg 8010285)
Om du Max ids lista dina sympton, saker du funderar på kan vi kanske hjälpa bättre.

Hur skulle symptomen i sig förbättra svaren på frågan "hur man naturligt ökar sitt testo"?

Ett Orm 2019-01-17 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8010291)
De gamla grekerna gjorde det. :eating:

Gör man än i många länder, fanns i charken när jag var i turkiet senast.
Det var väl får dessa sötmandlar man extraherade testo först.
Kan nog tänka mig att 500g råa pungbullar till frulle skulle få upp nivån några steg.
Som ett ägg med aromat eller kaviar kanske är mums fillibabba?

HenrikJ 2019-01-17 16:06

Skitsamma att man blir skrattad åt som "kissdrickaren" eller "pungkulekäkaren", det viktiga är ju att vara manlig :D.

Laksen 2019-01-17 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av Beemel (Inlägg 8010309)
Hur skulle symptomen i sig förbättra svaren på frågan "hur man naturligt ökar sitt testo"?

Den frågan svarade vi redan på: Det går inte.

Nu försöker vi istället hjälpa Max.

MaxTheMarketer 2019-01-17 17:36

Det blir till att ta följande test: https://werlabs.se/blodprov/man/testosteronbrist/ (XL-varianten)

Som sagt innan så tycker jag att jag borde ha "rätt till" samma energinivå som jag hade när jag var 20 som nu när jag är snart 30.

Samtidigt får jag upprepa för lata läsare att jag inte på något vis är "deprimerad". Jag får skit gjort på dagarna, jag njuter av aktiviteter, osv.

Jag ska även ta ett Hälsokontroll XL senare för att se om det är något i kosten som fattas som gör att jag inte känner samma höga energinivå. Givetvis är "åldrande" en garanterad faktor! ;)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)