Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Organisation kräver att all skolmat ska bli vegetarisk (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=229497)

Bjorneman 2016-12-17 16:46

Organisation kräver att all skolmat ska bli vegetarisk
 
http://www.expressen.se/nyheter/krav...ra-vegetarisk/

Kort summerat kräver en organisation som heter Köttfri måndag att all skolmat i Stockholm och sedermera i hela Sverige ska bli vegetarisk.

Såg att detta var en väldig snackis på Facebook. Som vanligt, det finns uppenbarligen galet många salladsnissar i vårt avlånga land. :D

Vad anser ni om detta? Med tanke på att många av oss styrketränande, INTE alla, äter köttprodukter.

Själv bryr jag mig faktiskt inte eftersom jag inte går i grundskolan eller gymnasiet. Jag kommer aldrig sluta käka kött. Om det nu är så farligt för klimatet så kan det väl på ett sätt vara bra om ungarna får "sallad" en gång om dagen.

Vill också, innan någon börjar tjabba om det, påpeka att jag vet att all veggomat inte är sallad. Det finns köttsubstitut osv.

Sparven från Minsk 2016-12-17 16:48

Ska inte påtvinga någon en diet om de inte vill.
Så länge alternativet inte är uppenbart skadligt.

Bjorneman 2016-12-17 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Sparven från Minsk (Inlägg 7689650)
Ska inte påtvinga någon en diet om de inte vill.
Så länge alternativet inte är uppenbart skadligt.

Nej, det låter ju vettigt. Somliga är blir dock eld och lågar så fort detta kommer på tapeten och tycker att alla ska äta vegetariskt, eller veganskt, och annars är man en fullkomlig idiot. Detta har jag sett på kommentatorsfält på Facebook. Salladsnissarna är värre än LCHF-sekten.

WHITEFOLKS 2016-12-17 16:55

Vart hittar man lammfärs för 25kr/kg?

ApexProcyon 2016-12-17 16:56

Rent praktiskt så ser jag ingen betydelse i att äta åtminstone ett vegetariskt mål om dagen - det kan säkerligen ha positiva effekter på folkhälsan.

Däremot så gillar jag inte översittarfasoner som går emot folkviljan. Känns väldigt "storebror vet bäst" att tvinga på folk något sådant.

Vegetarisk mat finns redan att tillgå i våra skolor. Om föräldrarna vill att barnen ska äta mer vegetariskt så kan de redan prata med sina barn och be dem att välja vegetariskt alternativ när tillfälle bjuds.

Bjorneman 2016-12-17 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av WHITEFOLKS (Inlägg 7689656)
Vart hittar man lammfärs för 25kr/kg?

Det undrar jag också. Grossistpris på storförpackningar från Irland?

Yes 2016-12-17 17:13

Skönt att Jonas även kan berätta vad en hamburgare egentligen borde kosta. Det där med att lyxvaror blir billigare är annars något som kallas för utveckling. Är det månne så att han vill tillbaka till ett samhälle där svält var ett reellt problem? Det var inte så länge sedan.

Roligt också att han också drar en lans för den urbota korkade lögnen om klimatpåverkan.

Bjorneman 2016-12-17 17:33

Äter "Svensson" verkligen så förbannat mycket kött? Enligt mina fördomar är det väl mest färdiga köttbullar och fiskpinnar som förvisso inte är vegetariskt eller veganskt, men ändå.

Syftar mer på rena köttprodukter. Har den konsumtionen verkligen ökat så enormt de senaste 30-40 åren som salladslobbyn vill ge sken av? Jag vet faktiskt inte. Är mest nyfiken.

På 50-talet och dessförinnan hade väl folk i gemen inte råd med så mycket kött, men från 70-talet och framåt? Det låter jävligt överdrivet.

Bob90 2016-12-17 17:35

"Globala gymnasiet har serverat vegetarisk i snart tio år, och inte en enda elev har dött av det"

Starkt argument :thumbup:

King Grub 2016-12-17 18:01

Jag hade tagit mitt barn ur den skolan.

Rahf 2016-12-17 18:07

Att man kräver istället för uppmanar säger allt.

shut teh face 2016-12-17 18:14

Dumheter.

Säger jag fast mina barn går på dagis där det är vegetariskt

Bob90 2016-12-17 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av shut teh face (Inlägg 7689698)
Dumheter.

Säger jag fast mina barn går på dagis där det är vegetariskt

Är det faktiskt en grej? :confused:
Trodde det här bara var ett enskilt fall.
Känns ju lite som "genusneutrala dagis".

Och inget emot vegetarisk kost jag käkade själv strikt vegetariskt (eller blev "vegan" som det kallas, tycker inte om ordet) i två år. Men det funkade inte för mig rent fysiologiskt eller psykiskt.
Blev väldigt trött och lite yr (trotts enligt prover, bra blodvärden) efter ca 1½ år. Var extremt noga med att få i mig allt med berikade grejer, tillskott och gypsy juice.
Tror de flesta tycker att köttindustrin är lite shady och att det säkerligen finns en del hälsovinster och miljövinster att hämta med en vegetarisk kosthållning.

Men det får inte vara påtvingat och det kanske inte funkar för alla människor.

Alkro 2016-12-17 19:00

Skulle själv aldrig kunna bli vegetarian då jag är alldeles för van att äta kött till alla mål mat. Det mesta talar väl dock att det skulle finnas positiva effekter för både hälsan och miljön. Jag är ganska säker på att vegetarisk mat kommer vara standard i de flesta välutvecklade samhällen om 20-30 år.

z_bumbi 2016-12-17 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7689676)
Äter "Svensson" verkligen så förbannat mycket kött? Enligt mina fördomar är det väl mest färdiga köttbullar och fiskpinnar som förvisso inte är vegetariskt eller veganskt, men ändå.

Syftar mer på rena köttprodukter. Har den konsumtionen verkligen ökat så enormt de senaste 30-40 åren som salladslobbyn vill ge sken av? Jag vet faktiskt inte. Är mest nyfiken.

På 50-talet och dessförinnan hade väl folk i gemen inte råd med så mycket kött, men från 70-talet och framåt? Det låter jävligt överdrivet.

Jag har inte kollat upp siffrorna som anges (det är någon skum lobbyorganisation som har en artikel i expressen.. ) men ja det har ökat väldigt mycket sedan 70-talet.

Jag ser inget problem med att man serverar mer vegetariskt i skolan men problemet är att många barn inte äter de dagarna och då missar man målet. Det är kanske bättre att se till att servera mer grönsaker och andra typer av vegetariska rätter för att få upp konsumtionen den vägen.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)