Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Rött kött (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=242191)

skyffelmördarn 2021-01-09 16:37

Rött kött
 
Väldigt trendigt bland byggare/lyftare i USA och såklart även i Sverige med rött kött, äter ni mycket rött kött eller håller ni er borta? Jag följer mycket personer i USA på sociala medier som förespråkar rött kött och säger att hela cancer kopplingen är totalt nonsens, här i Sverige tycker jag inte att man hör om den debatten lika mycket.

Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt om det är otydligt.

http://www.livsmedelsverket.se/matva...ott-och-chark?

Livsmedelsverkets rekommendationer är ju lite luddiga eftersom rött kött och chark verkar sitta ihop i deras värld, vad som gäller för magert rött kött och processad smörgåsskinka kan väl inte vara riktigt samma sak men tydligen enligt Livsmedelsverket. Känns att livsmedelsverket vill pusha lite för miljöaspekten också med att skippa kött.

iCYAto 2021-01-09 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8189841)

Livsmedelsverkets rekommendationer är ju lite luddiga eftersom rött kött och chark verkar sitta ihop i deras värld, vad som gäller för magert rött kött och processad smörgåsskinka kan väl inte vara riktigt samma sak men tydligen enligt Livsmedelsverket. Känns att livsmedelsverket vill pusha lite för miljöaspekten också med att skippa kött.

Så är det ofta, samma med studier angående det mättade fettet bl.a - det framkommer inte vilken kost i övrigt dom ätit.

King Grub 2021-01-09 17:05

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=Cancer

skyffelmördarn 2021-01-09 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8189845)

Inte hänt något nytt sen 2007?

King Grub 2021-01-09 17:46

Det finns en rad uppdateringar i tråden. Men nej, World Cancer Research Funds slutsats har inte ändrats.

skyffelmördarn 2021-01-09 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8189851)
Det finns en rad uppdateringar i tråden. Men nej, World Cancer Research Funds slutsats har inte ändrats.

Men alltså även WCRF buntar ju ihop chark och rött kött, e250 som är boven i charken det finns väl inte i det röda köttet?

iCYAto 2021-01-09 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8189859)
Men alltså även WCRF buntar ju ihop chark och rött kött, e250 som är boven i charken det finns väl inte i det röda köttet?

Ja och hur var kosten deras i övrigt? Framkommer det? Nej inte det.

King Grub 2021-01-09 19:06

Naturligt rött kött klassas som möjligt cancerframkallande. Chark som cancerframkallande.

nukz 2021-01-10 09:09

Gröna gårdar har inte nitrit i någon av sina produkter

Citat:

Att laga mat från grunden är en trend som vuxit sig stark de senaste åren. Men har du någon gång sträckt dig efter nitrit eller E620 när det står korvstoppning på schemat? Nä, inte vi heller. Tillsammans med Korvhantverk Stockholm har vi sen en tid tillbaka haft möjligheten att erbjuda charkprodukter som inte innehåller något annat än kött och kryddor – precis som det ska vara. Som garant för att våra varor håller det vi lovar har vi låtit Äkta Vara syna vår chark i sömmarna. Nu kan vi stolt meddela att produkterna har blivit Ä-märkta!

Klein 2021-01-10 11:00

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8189851)
Det finns en rad uppdateringar i tråden. Men nej, World Cancer Research Funds slutsats har inte ändrats.

Varför har dem ditt förtroende?

Flem 2021-01-12 23:22

Tack vare snabbmatskedjorna går rött kött ofta hand i hand med tillsatser och näringsfattiga processade produkter såsom friterad potatis, bröd och socker. Annars har studierna inte kommit fram till nåt särskilt i rött kött som kan framkalla cancer.
Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8189841)
äter ni mycket rött kött eller håller ni er borta?

Jag äter runt 500g rött kött om dagen och det fungerar bra.

TheDoctor 2021-01-13 07:17

Ätit i snitt 500g om dagen i flera år, nu äter jag mer då jag testar keto/carnivore. Jag mår bra, mitt kolesterol är bra och har alltid varit bra.

Jag kommer inte sluta äta kött.

Flem 2021-01-13 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av TheDoctor (Inlägg 8190429)
jag testar keto/carnivore

En strikt djurbaserad diet må vara överlägsen de flesta sätt att äta som t.ex. växtbaserade dieter och Livsmedelsverkets tallriksmodeller men fallerar kraftigt när det kommer till tarmhälsan. Av att studera naturfolken så förstår man att människan också dragit nytta av hälsosamma växter även om dessa utgjort en liten del kalorimässigt.

Sverker 2021-01-13 19:18

Något är det i kött om orsakar cancer i tjocktarmen ?
Att fibrer i kosten förbättrar tarmrörelserna och motverkar fickbildning kan säkert motverka problemen. Det förkortar i alla fall exponeringen av giftiga ämnen mot tarmväggen.

Men vad som orsakar cancer har jag frågat efter här på Kolozzeum tidigare. Kan det vara myoglobinet, dvs porfyrin-ringarna som själva eller efter någon attack av tarmarnas bakterier är cancerogena ?

Pongu 2021-01-13 19:43

Det vetenskapliga stödet för att rött kött skulle vara skadligt är svagt (de flesta studier är av typen observationsstudier/epidemiologiska studier som inte kan bevisa orsakssamband), och om det skulle stämma att risken för cancer och/eller hjärt-kärlsjukdom ökar, är riskökningen ganska blygsam.

https://examine.com/nutrition/red-me...d-for-you-now/

https://annals.org/aim/fullarticle/2...endations-from

smerk 2021-01-14 10:02

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8190571)
En strikt djurbaserad diet må vara överlägsen de flesta sätt att äta som t.ex. växtbaserade dieter och Livsmedelsverkets tallriksmodeller men fallerar kraftigt när det kommer till tarmhälsan. Av att studera naturfolken så förstår man att människan också dragit nytta av hälsosamma växter även om dessa utgjort en liten del kalorimässigt.

Motstrider inte din poäng, men jag har alltid tyckt att fetmarkerade är ett märkligt sätt att motivera något. Naturfolk har ju inte så mycket val i vad de äter, de äter vad som finns tillgängligt.

nukz 2021-01-14 11:00

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8190571)
En strikt djurbaserad diet må vara överlägsen de flesta sätt att äta som t.ex. växtbaserade dieter och Livsmedelsverkets tallriksmodeller men fallerar kraftigt när det kommer till tarmhälsan. Av att studera naturfolken så förstår man att människan också dragit nytta av hälsosamma växter även om dessa utgjort en liten del kalorimässigt.

Inte bara växter i sig, utan också maginnehållet hos växtätande djur dvs delvis nedbrutna växter. Vilket många 100% grottman/karnivor-människor verkar förbise

TheDoctor 2021-01-14 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8190571)
En strikt djurbaserad diet må vara överlägsen de flesta sätt att äta som t.ex. växtbaserade dieter och Livsmedelsverkets tallriksmodeller men fallerar kraftigt när det kommer till tarmhälsan. Av att studera naturfolken så förstår man att människan också dragit nytta av hälsosamma växter även om dessa utgjort en liten del kalorimässigt.

Kör inte strikt. Håller mig under 20g kolhydrater per dag. Dem får jag från brysselkål eller broccoli. Så ca 400g av någon av dem. Därför jag valde en kombo av keto/carnivore och inte strikt carnivore.

Flem 2021-01-14 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av smerk (Inlägg 8190697)
Motstrider inte din poäng, men jag har alltid tyckt att fetmarkerade är ett märkligt sätt att motivera något. Naturfolk har ju inte så mycket val i vad de äter, de äter vad som finns tillgängligt.

När naturfolken övergick till en västerländsk kost så utvecklades inte tänderna eller ansiktet normalt längre. Det har observerats. Men man har också vetat om detta länge inom antropologin som även talar om för oss att människan blev kortare och fick lägre skallvolym tack vare jordbruket.
Citat:

Ursprungligen postat av TheDoctor (Inlägg 8190811)
Kör inte strikt. Håller mig under 20g kolhydrater per dag. Dem får jag från brysselkål eller broccoli. Så ca 400g av någon av dem. Därför jag valde en kombo av keto/carnivore och inte strikt carnivore.

Det kan vara värt att kolla upp problematiken med goitrogener. Många faktorer spelar in men det kan vara vettigt att vara uppmärksam på detta när man äter så pass mycket av sådana växter.

smerk 2021-01-15 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8190844)
När naturfolken övergick till en västerländsk kost så utvecklades inte tänderna eller ansiktet normalt längre. Det har observerats. Men man har också vetat om detta länge inom antropologin som även talar om för oss att människan blev kortare och fick lägre skallvolym tack vare jordbruket.

Det kan vara värt att kolla upp problematiken med goitrogener. Många faktorer spelar in men det kan vara vettigt att vara uppmärksam på detta när man äter så pass mycket av sådana växter.

Det beror på vad man värdesätter. Vi är ju med vår moderna kost längre/ungefär lika långa som vad naturfolken var så jag ser inte kopplingen där. En "jordbrukskost" måste syfta till kosten på typ 1700-1800-talet?

Intressant med goitrogener. Morsan hade struma. Jag äter dock aldrig de listade växterna som innehåller sådant, och har alltid hatat att äta de flest asådana livsmedel så jag hoppas att jag är säker :)
Har dock börjat äta ca 200g spenat per dag nyligen!

Bailah 2021-01-15 16:20

Fortfarande carnivore här. här ej dött eller fått skjörbjugg. Dock på senare tid har jag även lagt till en avokado i veckan typ. Samt dricker fortfarande mitt kokosfett/smör kaffe. Mår prima.

Kev88 2021-01-15 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 8191054)
Fortfarande carnivore här. här ej dött eller fått skjörbjugg. Dock på senare tid har jag även lagt till en avokado i veckan typ. Samt dricker fortfarande mitt kokosfett/smör kaffe. Mår prima.

Får jag fråga hur stor del av ditt dagsintag som går till protein?

Flem 2021-01-15 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av smerk (Inlägg 8190949)
Det beror på vad man värdesätter. Vi är ju med vår moderna kost längre/ungefär lika långa som vad naturfolken var så jag ser inte kopplingen där. En "jordbrukskost" måste syfta till kosten på typ 1700-1800-talet?

När det kommer till hjärnan så är det konstaterat att den var större före jordbruket. Anledningen till att människan blivit väldigt mycket längre i framförallt västvärlden under de gångna 150 åren anses bero på att vi får i oss mer näring. Vi äter oss feta och svälter inget helt enkelt.

Går vi tillbaka till vikingatiden så var vikingarna en hel del längre än vad vi var på 1800-talet. Kanske ända upp till samma medellängd som idag enligt vissa källor. Förmodligen svalt man mindre på vikingatiden eftersom jag funnit att kosten på 1800-talet var mer näringsrik än vad den är idag. Mindre individer bör dessutom logiskt sett ha en högre överlevnadsförmåga än större vid svält. Min gissning är att vi hade varit ännu längre idag om vi ätit oss mätta på vår tidigare kost och framförallt om vi gjort det på en kost som härmar naturfolkens sätt att äta. Alltså en i huvudsak djurbaserad kost kompletterad med nyttiga växter. Rent matematiskt ger en sådan kost betydligt mer nettonäring och gynnsamma hälsoämnen än alla andra sätt att äta.

Citat:

Ursprungligen postat av smerk (Inlägg 8190949)
Intressant med goitrogener. Morsan hade struma. Jag äter dock aldrig de listade växterna som innehåller sådant, och har alltid hatat att äta de flest asådana livsmedel så jag hoppas att jag är säker :)
Har dock börjat äta ca 200g spenat per dag nyligen!

Spenat ska också innehålla goitrogener. Men vad jag vill minnas inte alls lika mycket. Ångkokning ska vara till särskild hjälp för att skära ner på dessa samtidigt som man bevarar mycket av näringen. Spenat innehåller däremot en hel del oxalater som kan orsaka en rad problem i kroppen. Är man helt frisk så är det kanske bara näringen man behöver tänka på eftersom oxalater binder mineraler. För att göra sig av med en del oxalater hjälper kokning bättre än ångkokning. Nackdelen är att kokning är sämre på att bevara näringen. Jag skulle i alla fall inte oroa mig förutom om du äter 200g rå spenat dagligen. Eller om du får njursten eller någon oförklarlig värk i kroppen.

skyffelmördarn 2021-01-15 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 8191054)
Fortfarande carnivore här. här ej dött eller fått skjörbjugg. Dock på senare tid har jag även lagt till en avokado i veckan typ. Samt dricker fortfarande mitt kokosfett/smör kaffe. Mår prima.

Tror du att det aldrig kommer hända dig något eller tror du att det kan dyka upp något fast mycket senare? Eller har du inställningen att du bara inte bryr dig?

Sverker 2021-01-16 07:39

Hmm....för att bli av med glycin, t e x från bindväv i kosten, utsöndras det som oxalsyra....
Är inte det ett problem i en kost rik på kött ?

KaffeMedDropp 2021-01-19 02:40

Kan inte leva utan mina nötfärsbiffar så jag tar risken.

ozzian 2021-01-19 08:16

Citat:

Ursprungligen postat av nukz (Inlägg 8189938)
Gröna gårdar har inte nitrit i någon av sina produkter

Nej men om det ej ändras så har eko gårdar bara krav på att man kör ekologiskt 2 år sen är dom eko,,, alltså det som är kvar i marken är fortfarande i maten efter 2 år.

King Grub 2021-01-19 08:21

Nitrit kommer inte från marken.

skyffelmördarn 2021-01-21 21:15

Danmark ändrar sina rekommendationer om kött

https://altomkost.dk/raad-og-anbefal...ugter-og-fisk/

broman 2021-01-22 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8192485)
Danmark ändrar sina rekommendationer om kött

https://altomkost.dk/raad-og-anbefal...ugter-og-fisk/

Trodde danmark var baserat, men icke.

Sverker 2021-01-22 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8192485)
Danmark ändrar sina rekommendationer om kött

https://altomkost.dk/raad-og-anbefal...ugter-og-fisk/

Låter svenskt och bra. Även kostrekommendationerna tar hänsyn till miljön.
Vill man äta kött finns kyckling ( fjerkræ )som ett smart alternativ.

Flem 2021-01-23 03:41

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8192485)
Danmark ändrar sina rekommendationer om kött

https://altomkost.dk/raad-og-anbefal...ugter-og-fisk/

Rekommendationerna däri räcker inte långt för en som är intresserad i muskler. 350g kött och 350g fisk per vecka, dvs. i snitt 100g kött eller fisk per dag. Det gör en även fysiskt och psykiskt tröttare då det inte heller räcker långt för att bl.a. fylla kreatinnivåerna. Istället rekommenderas mindre näringsrik mat som bönor, nötter och frön. Ett par ägg i veckan föreslås förstås... Ovetenskapligt trams som inte har människors bästa i åtanke.

Sverker 2021-01-23 07:04

Det är vetenskap och tänker på människans bästa. Förändras miljön fortare än vad vi hinner med är det kört för oss.

Melker2 2021-01-23 08:16

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8192784)
Det är vetenskap och tänker på människans bästa. Förändras miljön fortare än vad vi hinner med är det kört för oss.

Handlade inte tråden om vad som var bra för oss styrketränande att äta?

Sverker 2021-01-23 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av Melker2 (Inlägg 8192788)
Handlade inte tråden om vad som var bra för oss styrketränande att äta?

Ja. Vi är alla människor. Vi har samma ansvar när vi kommer hem och ska laga mat. Vi som tränar konsumerar mer kalorier och vi får per automatik större påverka på vår miljö. Eftersom vi förbrukar så mycket energi kan vi också välja andra livsmedel och leva på en blandad kost.

Flem 2021-01-23 21:54

Människan har hunnit med miljöförändringar även i mycket primitiva tider. Detta är enbart politiskt motiverade kostval som inte är förankrade i verkligheten. Kika på extrema väderlekar från 1900-talets första mitt. Vi ligger inte sämre nu förutom att befolkningen är mycket större och samlas i metropoler.

nukz 2021-01-24 12:47

Om det är någon som har en agenda här är det väl herr Flem

Melker2 2021-01-24 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8192855)
Ja. Vi är alla människor. Vi har samma ansvar när vi kommer hem och ska laga mat. Vi som tränar konsumerar mer kalorier och vi får per automatik större påverka på vår miljö. Eftersom vi förbrukar så mycket energi kan vi också välja andra livsmedel och leva på en blandad kost.

Jag äter i stort sett bara egenhändigt skjutet vilt (älg, rådjur, hjort och vildsvin) och känner mig trygg på att det är både nyttigare, naturligare och miljövänligare än sojabönor långt bortifrån.

Sverker 2021-01-24 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8193008)
Människan har hunnit med miljöförändringar även i mycket primitiva tider. Detta är enbart politiskt motiverade kostval som inte är förankrade i verkligheten. Kika på extrema väderlekar från 1900-talets första mitt. Vi ligger inte sämre nu förutom att befolkningen är mycket större och samlas i metropoler.


Vad är det som är ovetenskapligt i din förra post ? Vilken politik motiverar vad ?


Jag ser inte någon större skillnad mellan de danska och svenska rekommendationerna om konsumtion av kött:
https://www.livsmedelsverket.se/matv...kott-och-chark

Ät ca 500 gram kött i veckan här och lite mindre i Danmark.

Flem 2021-01-24 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8193202)
Ät ca 500 gram kött i veckan här och lite mindre i Danmark.

Detta är problemet. Vänd dig till evolutionsteorin, antropologin eller de studier som gjordes på naturfolken under 1920-talet och 1930-talet. Vi är gjorda för att äta djur. Lite kött och fisk som tillsammans inte ens når upp till ett kilo på en vecka utgör bara ett par procent av en vuxen mans kaloribehov. Böjer man sig för Födevarestyrelsens och Livsmedelsverkets kostråd så går man miste om nyttiga ämnen som enbart går att få i sig i tillräcklig mängd genom att äta djur.

Burksoppa 2021-01-25 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8193232)
Detta är problemet. Vänd dig till evolutionsteorin, antropologin eller de studier som gjordes på naturfolken under 1920-talet och 1930-talet. Vi är gjorda för att äta djur. Lite kött och fisk som tillsammans inte ens når upp till ett kilo på en vecka utgör bara ett par procent av en vuxen mans kaloribehov. Böjer man sig för Födevarestyrelsens och Livsmedelsverkets kostråd så går man miste om nyttiga ämnen som enbart går att få i sig i tillräcklig mängd genom att äta djur.

Ahh.. 1920 och 1930-talet! Vetenskapens glansdagar! Aldrig har det utförts så mycket bra forskning som då! Därefter har det bara gått utför. Ingen vettig forskning har egentligen producerats sedan 1940-talet.

Kan inte annat än att hålla med dig om att antropologi är den enda sanna vetenskapen. Vem fan behöver kost och näringslära när några rasbiologer redan killgissat sig till sanningen för 100 år sedan. Det som är "naturligt" är naturligtvis det som är bäst!

broman 2021-01-25 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8192855)
Ja. Vi är alla människor. Vi har samma ansvar när vi kommer hem och ska laga mat. Vi som tränar konsumerar mer kalorier och vi får per automatik större påverka på vår miljö. Eftersom vi förbrukar så mycket energi kan vi också välja andra livsmedel och leva på en blandad kost.

Trodde människor med muskler inte gick på propaganda så här lätt.

Flem 2021-01-26 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av Burksoppa (Inlägg 8193388)
Vem fan behöver kost och näringslära när några rasbiologer redan killgissat sig till sanningen för 100 år sedan. Det som är "naturligt" är naturligtvis det som är bäst!

Förändringarna som naturfolken genomgick av västs inflytande i kosten observerades. Den nya lättuggade och näringsfattiga födan ledde till fysiskt förfall i form av framförallt missbildade och ruttnande tänder. Leder "mat" till att ens tänder ruttnar är det inte så svårgissat att dra slutsatsen att det inte är så bra för en även om man lyckas tackla Karius och Baktus med tandborstning.

Burksoppa 2021-01-26 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8193557)
Förändringarna som naturfolken genomgick av västs inflytande i kosten observerades. Den nya lättuggade och näringsfattiga födan ledde till fysiskt förfall i form av framförallt missbildade och ruttnande tänder. Leder "mat" till att ens tänder ruttnar är det inte så svårgissat att dra slutsatsen att det inte är så bra för en även om man lyckas tackla Karius och Baktus med tandborstning.

Du är verkligen inspirerad av "forskningen" från 1900-talets början. Då älskade man precis som du att hitta två saker som korrelerade med varandra och därefter hitta på (läs: dra fram ur röven) en förklaringsmodell som förklarade sambandet. Vem fan bryr sig om det är kausalt eller inte så länge det stämmer med ens tro.

Vad för belägg finns det (utöver dina 30-tals studier) att det är lättuggad och näringsfattig mat ger ruttnande tänder? Det visades redan på 40-50-talet i interventionsstudier (dock oetiska sådana) att det är raffinerad stärkelse som ger karies och ruttnande tänder. Men det är väl lite för modern forskning för din smak? Och vad skulle sen lättuggad mat göra med resten av kroppen tänker du?

Ditt problem är att du baserar din kunskap på observationsstudier från innan den moderna vetenskapens födelse, som du sen gör egna okvalificerade extrapoleringar och killgissningar utifrån. Det blir sällan bra. Sluta bete dig som en hippie.

Sverker 2021-01-26 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8193232)
Detta är problemet. Vänd dig till evolutionsteorin, antropologin eller de studier som gjordes på naturfolken under 1920-talet och 1930-talet. Vi är gjorda för att äta djur. Lite kött och fisk som tillsammans inte ens når upp till ett kilo på en vecka utgör bara ett par procent av en vuxen mans kaloribehov. Böjer man sig för Födevarestyrelsens och Livsmedelsverkets kostråd så går man miste om nyttiga ämnen som enbart går att få i sig i tillräcklig mängd genom att äta djur.

Vilka näringsämnen tänker du på ?

Att B12 saknas hos växter är väl känt. Tur att mjölk och osten ger oss B12 i bra mängder.
Järn kan vara lite svårt för unga kvinnor att få i sig. Speciellt ifall de äter en energifattig kost. Där har rött kött fördelen att djuren koncentrerat upp järn och många andra näringsämnen åt oss.

Men annars då ? Vad händer ifall de lågaktiva personerna tränar mer och äter bättre. Får de då inte i sig alla näringsämnena. Eller vad tror du Flem ?

Jontalinen 2021-01-27 00:25

Blir fan mörkrädd av den här tråden. Trodde Jordan Petersons idiotier hade självdött tillsammans med honom.

Edd 2021-01-27 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av Jontalinen (Inlägg 8193757)
Blir fan mörkrädd av den här tråden. Trodde Jordan Petersons idiotier hade självdött tillsammans med honom.

+1

Det verkar finnas ett spann på 2-5 år med carnivore dieten tills de blir uttorkade och får någon njursjukdom/Histaminintolerans.

CarboHYDRATE.

Flem 2021-01-31 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av Burksoppa (Inlägg 8193568)
Vad för belägg finns det (utöver dina 30-tals studier) att det är lättuggad och näringsfattig mat ger ruttnande tänder?

Enzymer (amylas) i saliv bryter ner stärkelse (amylopektin) till socker (maltos). Det äts ganska mycket amylopektin i världen:
"There are more than 50,000 edible plants in the world, but just 15 of them provide 90 percent of the world’s food energy intake. Rice, corn (maize), and wheat make up two-thirds of this. Other food staples include millet and sorghum; tubers such as potatoes, cassava, yams, and taro; and animal products such as meat, fish, and dairy." (https://www.nationalgeographic.org/e...a/food-staple/)
Citat:

Ursprungligen postat av Burksoppa (Inlägg 8193568)
Och vad skulle sen lättuggad mat göra med resten av kroppen tänker du?

Framförallt får man inte i sig optimalt med näring av växter. Sädesslag agerar också fördärvande på hälsan genom bl.a. den skyhöga kolhydrathalten och uppluckringen av tarmens vägg.

Citat:

Ursprungligen postat av Burksoppa (Inlägg 8193568)
Ditt problem är att du baserar din kunskap på observationsstudier från innan den moderna vetenskapens födelse

Jag ser inte varför just den tidsperioden skulle vara ett problem. Den moderna vetenskapen hade funnits ett bra tag och som exempel så formades relativitetsteorin under 1900-talets första årtionden men anses fortfarande vara en grundpelare inom fysiken.
Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8193719)
Vilka näringsämnen tänker du på ?

Svårt att veta exakt i detta fallet men definitivt vitamin D, kollagen, koenzym Q10, taurin, karnosin, karnitin och kreatin. Troligtvis nås dessutom inte optimala nivåer av vitamin A då karotenoidintaget oftast inte är högt och då omvandlingen hos en del är ganska låg. Sedan påverkar även antinutrienter såsom fytater nettonäringen.

Sverker 2021-01-31 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8194588)
Svårt att veta exakt i detta fallet men definitivt vitamin D, kollagen, koenzym Q10, taurin, karnosin, karnitin och kreatin. Troligtvis nås dessutom inte optimala nivåer av vitamin A då karotenoidintaget oftast inte är högt och då omvandlingen hos en del är ganska låg. Sedan påverkar även antinutrienter såsom fytater nettonäringen.


Är kött och djurfett en speciellt bra källa till D-vitamin ? Ut i solen och ät fet fisk.
Vad ska vi med kollagen till ? Kollagen-peptider är fortfarande nytt och spännande men skulle vi kunna få brist ?
Co-Q10 borde vara så universell att för mig är brist osannolik. Vore självmord av mitokondrierna att själva inte lyckas tillverka det. Samma sak med karnitin. Så grundläggande att en normal kost med 1 - 2 gram / kg kroppsvikt borde fylla behovet av råvara.
Hur är det med kreatin ? Kan vi höja nivåerna i våra muskler genom att äta kött. Jag tror att det mesta hos mörat kött är kreatinin.
Är taurin något problem i en kost med tillräckligt av svavelaminosyrorna ? Vilket är en kost med 1 - 2 gram rotein /kg kroppsvikt. Trodde det bara var kattungar som kunde få brist.
A-vitamin tror jag inte en sekund på. Vi är duktiga på att bilda retinol från beta-karoten i kosten. De som får brist på retinol är oftast personer som inte äter en fullvärdig kost m a p grönsaker, fisk, ägg och inälvor. Egentligen folk som svälter eller får sitt energibehov bara från majs, ris eller vete.

Fast jag spekulerar rätt vilt jag också:em:.

Flem 2021-02-01 03:35

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8194604)
Är kött och djurfett en speciellt bra källa till D-vitamin ? Ut i solen och ät fet fisk.

Fett från frigående djur innehåller en del vitamin D. Solen ger vitamin D på sommarhalvåret i Sverige runt klockslagen 10 till 16. Födevarelsestyrelsen rekommenderar 350g fisk i veckan. 350g sill ger t.ex. ca. 5,8mcg och 350g lax ger ca. 7,4mcg. Dagligt rekommenderat intag är 20mcg.
Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8194604)
Vad ska vi med kollagen till ? Kollagen-peptider är fortfarande nytt och spännande men skulle vi kunna få brist ?

Det finns flera studier som påvisar positiva effekter av kollagentillskott. Får man i sig mycket protein från annat än djur kanske kroppen kan omvandla detta till en optimal mängd kollagen. Det är vad jag vet oklart.
Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8194604)
Co-Q10 borde vara så universell att för mig är brist osannolik. Vore självmord av mitokondrierna att själva inte lyckas tillverka det.

"Coenzyme Q is also considered as vitamin Q, because the body cannot synthesize it in sufficient amount for the best of health, and extra amounts of CoQ should be obtained from food. Therefore, CoQ is called as vitamin: a natural, organic substance in food that is required for health and survival." (CoQ10 a super-vitamin: review on application and biosynthesis)
Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8194604)
Samma sak med karnitin. Så grundläggande att en normal kost med 1 - 2 gram / kg kroppsvikt borde fylla behovet av råvara.

Hur räknar du? I varje fall tycks intag av karnitin främst gynna äldre då ens nivåer minskar med åldern. T.ex:
"Our study indicates that oral administration of levocarnitine produces a reduction of total fat mass, increases total muscular mass, and facilitates an increased capacity for physical and cognitive activity by reducing fatigue and improving cognitive functions." (L-Carnitine treatment reduces severity of physical and mental fatigue and increases cognitive functions in centenarians: a randomized and controlled clinical trial)
Men det finns även en del studier som indikerar att karnitin kan gynna ens träning.
Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8194604)
Hur är det med kreatin ? Kan vi höja nivåerna i våra muskler genom att äta kött.

Effekterna av extra tillskott av kreatin är ganska väldokumenterade. Styrkelabbet skrev en omfattande artikel förra året där de anger att det krävs runt 3-5g i tillskott av kreatin för att mätta nivåerna om man utgår ifrån att man har en egenproduktion på 1-2g samt får i sig cirka 1g från kött. Men de medger att man också kan uppnå optimala nivåer av kreatin utan kosttillskott, dvs. genom att äta ännu mer muskler.
Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8194604)
Är taurin något problem i en kost med tillräckligt av svavelaminosyrorna ? Vilket är en kost med 1 - 2 gram rotein /kg kroppsvikt. Trodde det bara var kattungar som kunde få brist.

Skillnaden där är att människan har en större egenproduktion av taurin medan den hos katter är väldigt låg. Men även människan gynnas av att få i sig mer taurin via kosten då det kan förbättra ens energinivåer, ögon, hjärta och hjärna.
Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8194604)
A-vitamin tror jag inte en sekund på. Vi är duktiga på att bilda retinol från beta-karoten i kosten. De som får brist på retinol är oftast personer som inte äter en fullvärdig kost m a p grönsaker, fisk, ägg och inälvor. Egentligen folk som svälter eller får sitt energibehov bara från majs, ris eller vete.

"The vitamin A equivalency ratio for β-carotene to vitamin A is currently estimated as 12:1, by weight (12 μg β-carotene is equal to 1 μg retinol), for plant sources of β-carotene in a mixed diet. The ratio is based on ∼17% absorption of β-carotene from a mixed diet (6 μg plant β-carotene = 1 μg pure β-carotene) and a conversion ratio to vitamin A of 2:1 (2 μg β-carotene = 1 μg retinol) (5). However, vitamin A equivalency ratios are highly variable for both pure β-carotene in oil and β-carotene from plant sources and can be affected by food- and diet-related factors and health, nutritional, and genetic characteristics of human populations." (The challenge to reach nutritional adequacy for vitamin A: β-carotene bioavailability and conversion—evidence in humans)
Kokar man t.ex. morötter och äter de tillsammans med fett så ökar det upptaget av betakaroten. Gener verkar vara en någorlunda vanlig faktor som minskar omvandlingen av betakaroten till retinol.

Vitamin K2 är ett annat intressant ämne som kroppen kan producera själv men som vi tycks få bra hälsoeffekter av att även inta via kosten, kanske framförallt för optimal hjärt- och benhälsa.
"Kött, lever, äggula och mejeriprodukter innehåller högre halter av vitamin K2 (menakinoner). Vitamin K2 bildas av bakterier i mag-tarmkanalen hos djur, men kan även finnas i högre halter i fermenterade livsmedel och alger." (K-vitamin)

Flem 2021-02-01 06:11

Citat:

Ursprungligen postat av Flem (Inlägg 8194789)
Vitamin K2 är ett annat intressant ämne som kroppen kan producera själv

Egentligen omvandla K1 till K2...

Andrew_1982 2021-02-03 09:00

Citat:

Ursprungligen postat av Jontalinen (Inlägg 8193757)
Blir fan mörkrädd av den här tråden. Trodde Jordan Petersons idiotier hade självdött tillsammans med honom.


Influensers gör en dum i huvudet om jag får säga min åsikt. Varifrån människor får sina kunskaper undrar jag ofta...

Swiftey 2021-07-23 18:27

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8189845)


Är inte det där mestadels grundat i observationsstudier där rebeller äter kött, alkohol, röker och diverse. Medan t ex vegetariska människor aktivt väljer en sundare livsstil. Sedan drar de ganska grova slutsater?

Swiftey 2021-07-23 18:36

dubbelpost


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)