Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Skippa proteinpulver helt? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237456)

jedi 2018-12-30 10:31

Skippa proteinpulver helt?
 
En kompis till mig rekommenderade att skippa proteinpulvret helt och istället käka mer kött/nötter/ägg eller annat. Tydligen ska proteinpulver vara skadligt för njurarna och inte alls ge lika bra resultat som många tror och hävdar. Vad säger ni?

King Grub 2018-12-30 10:38

X gram protein från proteinpulver är sak samma som samma mängd protein från "mat". Inget av dom ger resultat bortom själva proteinintaget.

Det där om njurpåverkan av pulver specifikt är nonsens.

Bärsärk 2018-12-30 14:41

Jag har gjort precis tvärt om, äter mindre kött och mer pulver.

Pulver är mycket billigare och enklare, 100 kr för typ 7-800 g protein är ju ganska svårslaget.

Shqypnia 2018-12-30 17:33

Proteinpulver är billigt, lättillgängligt och har den bästa aminosyreprofilen.

Bärsärk 2018-12-30 19:03

Det man kanske ska se upp för lite med proteinpulver är väl sötningsmedel, jag skulle rekommendera att köra på naturell smak om man ska sätta i sig mycket.

Inte för att jag tror att sötningsmedel är döden, men för mycket av allt är aldrig bra.

Jorgen 2018-12-30 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8004323)
Det man kanske ska se upp för lite med proteinpulver är väl sötningsmedel, jag skulle rekommendera att köra på naturell smak om man ska sätta i sig mycket.

Inte för att jag tror att sötningsmedel är döden, men för mycket av allt är aldrig bra.

Och var går gränsen anser du?

Bärsärk 2018-12-31 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Jorgen (Inlägg 8004369)
Och var går gränsen anser du?

Lagom är bäst.

Jorgen 2018-12-31 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8004637)
Lagom är bäst.

Och hur mycket är lagom?

Diomedea exulans 2018-12-31 17:38

Jag tror det Jorgen menar är: Kan man inte hälla i sig väääldigt mycket smaksatt proteinpulver innan det blir farligt?

Bärsärk 2018-12-31 17:46

För mycket av allt oavsett om det är helt ofarligt eller inte är aldrig bra exempelvis prova drick 10 liter vatten så kan vi se vad som händer även om vatten är helt ofarligt.

Jag förstår vad Jorgen är ute efter men jag har inget bra svar på det.

Jorgen 2018-12-31 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8004639)
Jag tror det Jorgen menar är: Kan man inte hälla i sig väääldigt mycket smaksatt proteinpulver innan det blir farligt?

Exakt.

Förmodligen kommer man få helt andra problem av annat än innan sötningsmedlet blir farligt.

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8004640)
För mycket av allt oavsett om det är helt ofarligt eller inte är aldrig bra exempelvis prova drick 10 liter vatten så kan vi se vad som händer även om vatten är helt ofarligt.

Jag förstår vad Jorgen är ute efter men jag har inget bra svar på det.

Då finns det ingen mening att varna för något.

Bärsärk 2018-12-31 19:06

Varnade inte, sa att man eventuellt skulle se upp lite med det.

Så som jag anser att man borde se upp med mycket annat.

Jorgen 2018-12-31 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8004687)
Varnade inte, sa att man eventuellt skulle se upp lite med det.

Så som jag anser att man borde se upp med mycket annat.

Ok. Det finns ingen anledning att se upp med sötningsmedel när det kommer till intag av proteinpulver.

MaxTheMarketer 2019-01-02 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8004323)
Det man kanske ska se upp för lite med proteinpulver är väl sötningsmedel, jag skulle rekommendera att köra på naturell smak om man ska sätta i sig mycket.

Inte för att jag tror att sötningsmedel är döden, men för mycket av allt är aldrig bra.

Jag är faktiskt förvånad över hur lätt naturellt proteinpulver (whey-80) går ned. Bara blanda 2 dl vassle med 1 msk kakao (häll i kakao efter pulvret), skaka om med kallt vatten så blir det som tråkig kall oboy men helt ok och vassle är ju mjölkprodukt.

Naturellt proteinpulver is the way to go. Jag har varit rädd för det och tidigare kört smaksatt för jag provade naturellt kasein vilket blev så tjockt att det fick samma konsistens och nästan samma smak som äcklig välling. Sedan dess blev jag rädd för naturell smak men det är ju förfanimig bara blaskig mjölk, imho!

GO NATURAL PROTEIN POWDER! CHEAP & SAFE! <3

MaxTheMarketer 2019-01-02 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av jedi (Inlägg 8004181)
En kompis till mig rekommenderade att skippa proteinpulvret helt och istället käka mer kött/nötter/ägg eller annat. Tydligen ska proteinpulver vara skadligt för njurarna och inte alls ge lika bra resultat som många tror och hävdar. Vad säger ni?

Jag säger att du ska byta "kompis".


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)