Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Från harpalt till He-Man (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226289)

Bob90 2018-02-27 10:01

Morgonvikt 68,9. Det var jäkligt länge sen det stod 68 kg på vågen, kommer bli smalfet om det här fortsätter :d

Bob90 2018-02-28 00:05

Fortf ont i ljumsken och ländryggen. Wopdido.

500m rodd, axelflax.

Pga ryggen skippar jag skivstång något pass, så försökte typ emulera med enarmspress istället. Körde även rätt mycket hopprep mellan varje övning for shits and giggles.

Enarmspress med kettlebell
12 kg x6
16 kg x6
20 kg x6
24 kg 5x5

Sidoplankan, häng i ringar med både 2 och 1 hand på, stående vadhäv (lättare vikt pga ländryggen), triceps med rep och pinne i kabelhiss, bicepcurls i kabelhiss och rotatorkuffarna.

Har märkt att det som gör mest ont är att sitta, gå och böja mig fram eller flexion i höften.

Att gå i trappor eller springa känns inte särskilt ont alls faktiskt. Men att gå är inte så skönt. Riktigt förvånad över att det kan gå från typ knivhuggskänsla när jag går till helt symtomfri när jag går/springer upp för en rulltrapa eller nåt. Spännande, hade förväntat mig att det skulle vara typ tvärtom :d

Bob90 2018-03-02 17:54

Lite armhävningar idag bara.

Bob90 2018-03-04 20:39

Fortf för ont i ryggen för att jag ska "våga" köra med skifvstång så jag tog det också ganska lugnt överlag.

500m rodd och lite axelflax.

Enarmspress med hantel
16 kg x5
20 kg x5
22 kg x5
24 kg x5
26 kg x3 (bara 2 på vänster, wtf. Trodde jag var starkare i vänster eftersom höger alltid hamnar efter i press med stång.)
20 kg x5

Hopprep med lite allt möjligt mellan jag "vilade", typ armhävningar, farmers walk (med 40 kg kettlebells, var lite osäker på hur det skulle kännas i ryggen men visade sig vara störst problem med svettiga händer och inget magnesium för greppet istället) och sidoplankan.

Sen lite stående tåhäv i maskin och rodd i kabelhiss, sen fick jag jäkligt bråttom så hann inte göra något mer.

Bob90 2018-03-06 19:03

Jo, jag fick nog sota för antingen farmers walk eller stående vadpressen (kände att det högg till lite i länden vid varannan rep typ). Ryggen är inte mysigare idag så att säga.

Nåja.

500m rodd och lite flaxande.

Enarmspress med kettlebell typ 4x7-8 på 20 kg, häng i ringar med 1-2 händer på, ganska mycket hopprep, lite plankan, benspark, sittande vadhäv, handledscurl, rotatorkuffar, baksida axlar, lite biceps för armbågarna och enarmsrodd i maskin.

Så ingen skivstång den här gången heller, känner mig lite smutsig.

Bob90 2018-03-12 01:41

Ville träna igår, men har tenta idag, tis och ons ._.
Kanske tränar imorgon, men borde nog fokusera på plugget. Får ev bli på onsdag efter sista tentan istället...

Det kliar i händerna och brinner i själen när jag tänker på att jag tvingats ta paus från sista skivstångsövningen jag kunde utföra och den som dessutom ligger mig närmast om hjärtat. Precis när jag också vänt den dalande styrkekurvan så att den blivit plan eller tom börjat riktas upp tillbaka mot "forntida glansdagar".

Bob90 2018-03-15 01:05

500m rodd och lite uppvärmning för axlarna.

Enarmspress med hantel, upp till 3a på 26 kg.
Rätt mycket hopprep, lite sidoplankan, enarmspressmedkettleupponerosv, triceps, biceps, baksida axlar, rotatorkuffar, kabelrodd och så var det bra så.

Bob90 2018-03-16 21:44

Var tvungen att springa lite drygt 2 km för att hinna till en grej, blev inte ens andfådd trots ganska högt "ojvadjagärsen"-tempo. Kan det vara hopprepet förtjänst att jag fått lite kondis eller hade jag bara en bra kondisdag? Jag blir ju inte särskilt trött när jag hoppar längre om jag inte kör lite "tricks". Har inte tänkt på att hopprep kan bygga kondition *jorgen*

baktung 2018-03-16 22:53

Intressant visningsbild du har förresten. Väldigt lärorika formler liksom. Måste vara nån jätteviktig jeppe som lärde oss att man kunde stapla symboler sådär fint. Man kan ju nästan tro att det har nån relevans för det fortplantningsakuta livet vi lever.

Hur gick tentorna? :)

Bob90 2018-03-16 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7910286)
Intressant visningsbild du har förresten. Väldigt lärorika formler liksom. Måste vara nån jätteviktig jeppe som lärde oss att man kunde stapla symboler sådär fint. Man kan ju nästan tro att det har nån relevans för det fortplantningsakuta livet vi lever.

Hur gick tentorna? :)

Maxwells ekvationer *cupid*
I grova tag så beskriver dem den klassiska elektrodynamiken (en del av elektromagnetismen), men det ser lite snitsigt ut i en minimalistisk form sådär.
Det roliga är att nu när man läst analys i flera variabler så vet man vad tecknen (∇, x och ·, nablaoperator, kryssprodukt respektive skalärprodukt) innebär och betyder. Dock så är ju själva ekvationerna fortfarande ett jävla mysterium om man ska gå in på en djupare nivå än typ ytspänning :d
Men det kommer jag förhoppningsvis få reda på i hösten/våren 18/19 :p

Tentorna gick åt helvete, hade sovit för lite i vanlig ordning och pluggat lite för lite, hade otur med talen som kom på tentan och fick hjärnsläpp under ena tentan och glömde bort en viktig definition på andra. Men jag klarar mig förhoppningsvis iafl och det är ju det viktigaste. Man kommer ändå behöva repetera en del under sommaren inför hösten liksom.

Som tur är för klena/underpresterande studenter som mig så är det i sverige ganska generöst med omtentor :d

Bob90 2018-03-18 17:31

500m rodd och lite axelvärmning.

Skriver ut enarmspressen som en "riktig" övning for the luls.

Enarmspress med hantel
1x6 13 kg
1x6 17 kg
5x6 kg

Jävla massa hopprep varvat med chins, armhävningar, sidoplankan och häng i ringar. Sen lite benspark, sittande tåhäv, handledscurls, tricep pushdowns och plankan.

Bob90 2018-03-18 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7911085)
500m rodd och lite axelvärmning.

Skriver ut enarmspressen som en "riktig" övning for the luls.

Enarmspress med hantel
1x6 13 kg
1x6 17 kg
5x6 kg

Jävla massa hopprep varvat med chins, armhävningar, sidoplankan och häng i ringar. Sen lite benspark, sittande tåhäv, handledscurls, tricep pushdowns och plankan.

Så bra gick det. 5x6 20 kg ska det stå.

Bob90 2018-03-20 22:30

500m rodd och axeluppvärmning.

Enarmspress med hantel
1x5 15 kg
1x5 20 kg
1x5 22 kg
1x5 24 kg
1x3 26 kg (på vänstern klarade jag bara en??? Så jag sänkte till 24 igen)
2x3 24 kg

Lite cirkel med hopprep, armhävningar, plankan och utfallsgång utan vikter. Får se om den sistnämnda provocerar benen, eller knäna. Annars så ska jag börja köra det ett tag, är ju fan så mycket "roligare"/bättre benträning än att enbart hålla sig benspark.

Och biceps/triceps i kabelhiss, rodd i kabelmaskin (med rak stång och underhandsgrepp) och rotatorkuffarna.

baktung 2018-03-21 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7910299)
Maxwells ekvationer *cupid*
I grova tag så beskriver dem den klassiska elektrodynamiken (en del av elektromagnetismen), men det ser lite snitsigt ut i en minimalistisk form sådär.
Det roliga är att nu när man läst analys i flera variabler så vet man vad tecknen (∇, x och ·, nablaoperator, kryssprodukt respektive skalärprodukt) innebär och betyder. Dock så är ju själva ekvationerna fortfarande ett jävla mysterium om man ska gå in på en djupare nivå än typ ytspänning :d
Men det kommer jag förhoppningsvis få reda på i hösten/våren 18/19 :p

Tentorna gick åt helvete, hade sovit för lite i vanlig ordning och pluggat lite för lite, hade otur med talen som kom på tentan och fick hjärnsläpp under ena tentan och glömde bort en viktig definition på andra. Men jag klarar mig förhoppningsvis iafl och det är ju det viktigaste. Man kommer ändå behöva repetera en del under sommaren inför hösten liksom.

Som tur är för klena/underpresterande studenter som mig så är det i sverige ganska generöst med omtentor :d

Det där var just grekiska och det har jag för närvarande inga ambitioner att försöka lära mig. Men det känns tryggt att det finns både nablaoperatorer och nobla typer som genomför operationer, kan man väl konstatera. *flex*

Det låter i alla fall som att du börjar smygförälska dig i ämnet du valt att snöa in dig på och det är bestämt något positivt, även det. Säg gärna till när du har löst mysteriet med symbolsnurret så kanske du kan förklara vitsen med eländet.

Surt om tentan sket sig. Det är inte ovanligt att man hamnar strax över eller under gränsen. Av någon anledning brukar gränserna vara ganska utstuderat satta. Jag missade på läkarprogrammet min allra första tenta som gällde 19 högskolepoäng cellbiologi med ynka 2 poäng (60 för godkänt) men sen dess har jag alltid klarat mig antingen precis eller med hyfsat betryggande marginal.

Bob90 2018-03-21 22:36

Fan va otränad man är i benen, fick rätt duktigt med träningsvärk (jag vet, det är inte kvitto på någonting, men skitsamma!) av vanlig utfallsgång (typ 3-4 x50m) *facepalm* Men så går det om man inte tränat annat än lite benspark då och då..

Benen blev värre samma kväll, men jag tänker spela dum och prova nästa gång igen bara för att bekräfta att det faktiskt är en dålig idé. För benträningen känns sjukt nödvändig :D

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7912958)
Det där var just grekiska och det har jag för närvarande inga ambitioner att försöka lära mig. Men det känns tryggt att det finns både nablaoperatorer och nobla typer som genomför operationer, kan man väl konstatera. *flex*

Det låter i alla fall som att du börjar smygförälska dig i ämnet du valt att snöa in dig på och det är bestämt något positivt, även det. Säg gärna till när du har löst mysteriet med symbolsnurret så kanske du kan förklara vitsen med eländet.

Surt om tentan sket sig. Det är inte ovanligt att man hamnar strax över eller under gränsen. Av någon anledning brukar gränserna vara ganska utstuderat satta. Jag missade på läkarprogrammet min allra första tenta som gällde 19 högskolepoäng cellbiologi med ynka 2 poäng (60 för godkänt) men sen dess har jag alltid klarat mig antingen precis eller med hyfsat betryggande marginal.

Aa ena tentan sket sig faktiskt. Hoppas att den andra gick bättre :D

Haha det är rena rama grekiskan mao :p

Usch, 19 hp kurs låter drygt. Mesta vi har kommer ha (utöver kandidat och master exjobb) är typ 11 hp.
Det jobbiga är ju att vi alltid läser minst 3 kurser samtidigt *rolleyes*, så det är svårt att prioritera tiden och ligga i någorlunda fas.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)