Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Från harpalt till He-Man (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226289)

Bob90 2017-01-29 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7713645)
Mycket extravagant formulering där! :d

Sörjan du beskriver brukar vara det sista som sitter kvar i näsan och som varken går att snyta ut eller harkla fram. Det försvinner liksom med tiden bara man låter det vara. En vacker dag ligger det så pass nära näsborrarnas mynning att det tillslut äntligen går att fräsa fram med våld. Har man tur växer det ut en riktigt lång stjälk som dallrar ända ner till golvet.

Haha jag kände för att vara lite färgstark, det är ju min journal så jag bedömer att det är ok :d

Ja, det är inte mysigt. Tänker för övrigt prova "bulgariska splitböj" under min rehab/avlastningsperiod för ryggen, något du testat? Minns att vi snackade om det tidigare i alla fall.

baktung 2017-01-30 00:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7713679)
Haha jag kände för att vara lite färgstark, det är ju min journal så jag bedömer att det är ok :d

Ja, det är inte mysigt. Tänker för övrigt prova "bulgariska splitböj" under min rehab/avlastningsperiod för ryggen, något du testat? Minns att vi snackade om det tidigare i alla fall.

Den övningen har vi haft på tal tidigare ja. Jag har dessvärre inte velat testa ännu och tror inte jag lär göra det heller. Men om du bestämmer dig för att köra så får du gärna recensera övningen sen.

Tror det mesta kan funka att testa med låg vikt under en rehabperiod när prio ändå ligger på högreps. Kör lite Russian Hockey Deadlift också som är en av mina rehabfavoriter, så kanske återhämtningen går ännu fortare.

Bob90 2017-01-30 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7713717)
Den övningen har vi haft på tal tidigare ja. Jag har dessvärre inte velat testa ännu och tror inte jag lär göra det heller. Men om du bestämmer dig för att köra så får du gärna recensera övningen sen.

Tror det mesta kan funka att testa med låg vikt under en rehabperiod när prio ändå ligger på högreps. Kör lite Russian Hockey Deadlift också som är en av mina rehabfavoriter, så kanske återhämtningen går ännu fortare.

Ja, kanske kör den imorgon eller på torsdag kanske. Återkommer med recension :)

Ser ut som ett säkert sätt att "snedbelasta". Men jag väntar nog med nya rehabövningar tills jag stämt av med naprapaten nästa gång. Har tid denna vecka.

Bob90 2017-01-31 17:56

Sovit för lite, ätit alldeles för lite, mycket psykisk stress. Börjar bli en dålig vana..

Press:
20 kg x5
40 kg x5
45 kg x5
50 kg x5
52,5 kg x4 Bleh va klent, ville ju köra 5or idag. Skulle jag kört en 5a hade det blivit en grinder.
55 kg 2x3
55 kg x2

Push press:
55 kg x6

Push press + stöt:
55 kg x1
60 kg x1
65 kg x1
70 kg x1
72,5 kg x1

Stöt:
75 kg x1
77,5 kg x1 +2,5 kg pb

Press:
45 kg x6

Utfall, 4 reps per ben. Siffran före x anger antal set:
20 kg x1
40 kg x1
50 kg x1
60 kg 4x1

Bulgariska splitböj med skivstång, ca 3-4 per ben:
20 kg x1 Vingligt
30 kg x1 Jävlar va vingligt, nä skiter i det här

Lätta mark med fokus på teknik:
60 kg x8
90 kg x5
100 kg 4x5

Räckhäv, triceps pulldowns med rep i kabelhiss, rotatorkuffar, ghd, plankan med 5 kg på rygg och sidoplankan.

Pressen kändes så seg så gick över till lite lätta push pressar, sen kunde jag inte hålla mig för att prova lite lätta stötar som sen blev ett litet pb. Har nog inte kört stöt sen oktober. Behöver fortfarande (konstigt eftersom jag inte tränat på det :d) jobba på att få bak kroppen lite mer så att jag inte hamnar så långt fram med främre knäet över foten och behöver även jobba på att låsa ut axlarna/trapsen bättre. Får se hur axlarna reagerar på stötarna och push pressarna. Om det funkar så kanske jag äntligen kan börja fasa in dem i min träning lite försiktigt igen.

Provade också bulgariska splitböj. Fan vilken balansakt det var, helt jävla omöjligt, utfall är en barnlek i jämförelse. Troligtvis är min "setup" värdelös och jag är ovan i övningen, men utfall satt ju direkt.
Måste prova lite hemma utan vikt eller kanske köra med hantlar eller kettlebells om jag ska fortsätta prova splitböjen, för med skivstång är jag inte redo :d

Bob90 2017-02-01 23:13

Tränade på frisimmet.

baktung 2017-02-02 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7714671)
Provade också bulgariska splitböj. Fan vilken balansakt det var, helt jävla omöjligt, utfall är en barnlek i jämförelse. Troligtvis är min "setup" värdelös och jag är ovan i övningen, men utfall satt ju direkt.
Måste prova lite hemma utan vikt eller kanske köra med hantlar eller kettlebells om jag ska fortsätta prova splitböjen, för med skivstång är jag inte redo :d

Så tufft alltså? Nästan så man blir nyfiken att testa trots allt. Vad hade du för setup? Ena benet på en vanlig bänk?

Bob90 2017-02-02 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7715642)
Så tufft alltså? Nästan så man blir nyfiken att testa trots allt. Vad hade du för setup? Ena benet på en vanlig bänk?

Satte foten på en bänk, vart så bökigt att racka av stången, småskutta fram och tillbaka för att få rätt "längd".
Nu hade jag förvisso kört en rad övningar innan också, men tror den med fördel kan göras i smithen under en inkörningsperiod.

Riktigt förvånad dock att jag var så vinglig på bara 20-30 kg.

Bob90 2017-02-03 20:37

Fortsätter trenden med dålig sömn, för lite mat och för mycket stress. Svag.

Press:
20 kg x5
40 kg x5
45 kg x5 uff, tungt. Får bli 5or på 50 istället för 52,5.
50 kg 6x5

Styrkeryck paus vid knä + styrkeryck från knä + ryckböj:
20 kg x1
40 kg x1
45 kg x1
50 kg x1
55 kg x1
60 kg x1
62,5 kg x1
60 kg 3x1

Utfall, 4 reps per ben per set:
20 kg x1
40 kg x1
50 kg x1
55 kg x1
60 kg 4x1

Kabelrodd och ghd. Orkar inte finlira med för mycket assistans-/rehabövningar idag.

Bob90 2017-02-04 17:55

Frisim. Mest teknikdrillar för att få in vattenläget och övade lite på andningen.

Bob90 2017-02-05 19:21

Assistanspass men körde också lite mark av ren impuls, kör fortfarande strikt och långt från teknikfailure, därav låga reps, eftersom ryggen inte mår så bra fortfarande.

Mark med fokus på teknik + supersetat med "enarms kettlebell press med fel sida upp":
60 kg x5
90 kg x5 + 8kg x5 per arm
110 kg x5 + 10 kg x5 per arm
120 kg x5 + 12 kg x5 per arm
130 kg x2 + 14 kg x5 per arm
135 kg 2x1 + 16 kg x4 per arm
130 kg x1

Lite räckhäv, hängande i räcke alternerande 1 och 2 händer. Hängde totalt kanske 4-5 min och säkert minst 30-45 sek i en arm som längst. Får se vad axlarna tycker om det.
Rotatorkuff, axelrehab, benspark, armbågsrehab, baksida axlar, sittande vadpress, plankan med 10 kg på ryggen och ghd.

Bob90 2017-02-07 20:39

Äntligen börjat få lite mer sömn och mat i mig. Märks på energin och lite på styrkan som börjar komma tillbaka.

Press
20 kg x5
40 kg x5
45 kg x5
50 kg x3
55 kg x2
57,5 kg x1
58,5 kg x1
60 kg 5x1 kanske set pb? (hade nog kunnat köra singlar på 61 eller tom provat på ett pb på 62,5 kg. Men måste hindra mig från att falla tillbaka på gamla ovanan att testa istället för att träna.)

Push press
60 kg x5

Utfall 4 reps per ben
20 kg x1
40 kg x1
50 kg x1
60 kg x1
65 kg x1
70 kg 2x1 (dock 3-4 reps per ben, tappade räkningen)
60 kg x1

Kabelrodd, triceps i kabelhiss, lårcurl och stående vadpress.

Bob90 2017-02-08 23:35

Simning. Övade på vattenläge och andning igen.
Andningen är fasen riktigt svår att få till bra. Blir ju mer som en kontrollerad och självförvållad variant av panikångest efter ett tag :d

baktung 2017-02-08 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7719411)
Simning. Övade på vattenläge och andning igen.
Andningen är fasen riktigt svår att få till bra. Blir ju mer som en kontrollerad och självförvållad variant av panikångest efter ett tag :d

Haha! Kan tänka mig hur det känns att försöka lära sig crawla på riktigt. För dig kommer andningen inte naturligt ännu utan du måste fortfarande tänka på det. För en elitsimmare sitter det ju i ryggmärgen. Har själv provat men fick en kallsup efter tre andetag.

Men trägen vinner! Håll ut så sitter tekniken tillslut. :)

Bob90 2017-02-09 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7719422)
Haha! Kan tänka mig hur det känns att försöka lära sig crawla på riktigt. För dig kommer andningen inte naturligt ännu utan du måste fortfarande tänka på det. För en elitsimmare sitter det ju i ryggmärgen. Har själv provat men fick en kallsup efter tre andetag.

Men trägen vinner! Håll ut så sitter tekniken tillslut. :)

Ja det är hopplöst haha. Just nu är det inte ens kallsuparna som är värst. Fast man blåser ut hårt och andas in hela tiden så märks det inte. Känns som jag har både för mycket syre, för mycket koldioxid och syrebrist på samma gång *gah!*:d

Förhoppningsvis så lossnar det bara en dag och det känns inte längre som ett utdraget självmord *rolleyes*

Grattis till PB:t förresten :thumbup:

baktung 2017-02-09 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7719427)
Ja det är hopplöst haha. Just nu är det inte ens kallsuparna som är värst. Fast man blåser ut hårt och andas in hela tiden så märks det inte. Känns som jag har både för mycket syre, för mycket koldioxid och syrebrist på samma gång *gah!*:d

Förhoppningsvis så lossnar det bara en dag och det känns inte längre som ett utdraget självmord *rolleyes*

Grattis till PB:t förresten :thumbup:

Hahaha, de kanske borde förvarna folk som vill börja på crawlkursen: "OBS! Första 200 timmarna kommer att kännas som en skendränkning."

Tack! Satt fint. :)
Vad var ditt PB i marklyft nu igen?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)