Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (http://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Från harpalt till He-Man (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226289)

Bob90 2017-01-14 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7705902)
Jag är med. Låter drygt med öronen. Kanske har något med saltvattnet att göra om du badar mycket i havet. Du kanske inte får samma problem i bassängen?

Du har för övrigt bra styrka i förhållande till din kroppsvikt. Militärpressar ju snart din egen vikt!

Ja, kanske det. Men jag tror det främst beror på alla tryckförändringar i flygplanet. Får bara temporära problem i bassängen nu på hemmaplan, så det är skönt.

Tackar! Pressen har varit min absolut sämsta övning sedan start, dels för att jag verkar vara pressvag och dels att jag haft så mycket tjall med axlar och armbågar. Men nu börjar den nog gå över till att bli mitt bästa lyft. Det är faktiskt i huvudsak mitt prestationsmässiga träningsmål för 2017, att ta kroppsvikten i en strikt press :) Känns också relativt realistiskt, behöver "bara" bättra på med 10 kg med nuvarande kroppsvikt.

Kommer vara en riktigt stor milstolpe för mig att nå.

baktung 2017-01-15 09:52

Att öka 10 kg i strikt press känns ibland som det svåraste som finns på gymmet. Men det vore onekligen ballt om du fixade det och pressade din kroppsvikt. Chanserna ökar väl också för dig som inte lägger något krut på bänkpress. Så visst fan är 10 kg på ett år fullt rimligt!

Bob90 2017-01-15 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7706181)
Att öka 10 kg i strikt press känns ibland som det svåraste som finns på gymmet. Men det vore onekligen ballt om du fixade det och pressade din kroppsvikt. Chanserna ökar väl också för dig som inte lägger något krut på bänkpress. Så visst fan är 10 kg på ett år fullt rimligt!

Ja, pressen kan ju vara riktigt lömsk att öka i.

Men under 2016 så gick jag från 45-61, det är ju 16 kg. Så om jag kan fortsätta den ökningen med lite fall så bör det gå vägen, så jag är försiktigt optimistisk :d

Tyvärr beror det ju också lite på hur kroppsvikten varierar *rolleyes*

baktung 2017-01-15 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7706222)
Ja, pressen kan ju vara riktigt lömsk att öka i.

Men under 2016 så gick jag från 45-61, det är ju 16 kg. Så om jag kan fortsätta den ökningen med lite fall så bör det gå vägen, så jag är försiktigt optimistisk :d

Tyvärr beror det ju också lite på hur kroppsvikten varierar *rolleyes*

Mjo, men 70 på 70 skulle du nog kunna greja om du jobbade för det. Kanske bulka sakta, +1 kg i månaden, till 75 kg och sen deffa tillbaka till 70 på 2 mån och försöka behålla styrkan. Sen repetera igen om du inte har nått 70 i militär. Eller hur ser planen ut?

Bob90 2017-01-15 17:51

Utfall 4 reps per ben i 1 set:
20 kg x1
30 kg x1
40 kg x1
50 kg x1
55 kg x1
60 kg x1
65 kg x1
70 kg x1 Hoppla.
60 kg 3x1

Mark:
60 kg x5
90 kg x5
100 kg x5
110 kg x5
120 kg 3x5
110 kg x5
100 kg x8

Lite räckhäv, ghd, något set biceps/triceps i kabelhiss, benspark och axelrehab.

Förstår inte varför jag kan ta så höga procent av min böj i utfall utan större problem. Men man kanske ska kunna göra det, vem vet.
Nu börjar dock tårna säga ifrån, av alla grejer :d

Bob90 2017-01-15 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7706436)
Mjo, men 70 på 70 skulle du nog kunna greja om du jobbade för det. Kanske bulka sakta, +1 kg i månaden, till 75 kg och sen deffa tillbaka till 70 på 2 mån och försöka behålla styrkan. Sen repetera igen om du inte har nått 70 i militär. Eller hur ser planen ut?

Mja, jag är hopplös på det här med bulk och deff, har aldrig provat det. Jag bara käkar som en kossa (och kanske dricker lite kalorier i form av blåbärssoppa, nyponsoppa etc) när jag vill gå upp och äter lite mindre när jag inte vill öka mer, typ som nu :d
Håller inte på att räkna protein, kalorier och har aldrig provat proteinpulver eller dylikt.

Planen är väl att försöka öka till 3x5 på 55 kg, 5x5 på 52,5 kg och sen försöka ta 62,5 eller mer. Sen försöker jag nog jobba upp mig till 5or på 55 kg, 3or på typ 58,5 kg och sikta på 65 kg som nytt max.

Det är i alla fall det upplägget som fungerat bäst för mig förra året.
Känner jag att jag stagnerar så får jag käka mer mat helt enkelt :d
Kommer troligtvis komma igång lite med löpning och simning också, då kanske jag kan minska fettökning i en eventuell viktuppgång lite.

baktung 2017-01-15 19:40

Alltså dina utfall imponerar. Du måste ha starka framsidor och knän i förhållande till rumpan. Jag klarar säkert 70 i utfall men vid 60 börjar det kännas oskönt för knäna och jag börjar tryckas för långt ner. Vid knäböj kan jag ta mycket mer hjälp av min stora rumpa och är inte så beroende av framsida lår.

Jag förstår. Huvudsaken att du har en plan! Bara köra på och hoppas man blir starkare. Som sagt tror du har goda förutsättningar att lyckas då du inte kör bänkpress. Men "to gain strength you need to gain weight" är ju ett klassiskt citat. Så du kommer noga behöva gå upp i vikt en del för att nå målet.

Hur tung kändes marken förresten? Vad är ditt pers där?

Bob90 2017-01-15 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7706524)
Alltså dina utfall imponerar. Du måste ha starka framsidor och knän i förhållande till rumpan. Jag klarar säkert 70 i utfall men vid 60 börjar det kännas oskönt för knäna och jag börjar tryckas för långt ner. Vid knäböj kan jag ta mycket mer hjälp av min stora rumpa och är inte så beroende av framsida lår.

Jag förstår. Huvudsaken att du har en plan! Bara köra på och hoppas man blir starkare. Som sagt tror du har goda förutsättningar att lyckas då du inte kör bänkpress. Men "to gain strength you need to gain weight" är ju ett klassiskt citat. Så du kommer noga behöva gå upp i vikt en del för att nå målet.

Hur tung kändes marken förresten? Vad är ditt pers där?

Ja, jag får aldrig till rumpan i böj eller mark så det är mycket möjligt.
Lite ironiskt så kör jag ju också utfallen i huvudsak för att just öka upp rumpstyrkan :d

Jo, tror inte jag har mycket mer att hämta rent teknikmässigt och spontant så tror jag att jag kommer gå upp till ca 75 kg, så då måste jag ju också öka pressen med 14 kg. Kan funka men kan också vara svårt då jag redan ökat ganska mycket procentuellt sett förra året. Men tiden får utvisa :)

Tog 150 kg i mark när jag vägde ca 60 och en 3a på 147,5 kring samma kroppsvikt. Mitt bästa lyft var 152,5 men på en kroppsvikt strax under 70 kg. Har egentligen totalstagnerat i både böjen och marken pga bristande intresse lite knä-, fot- och ryggskador/problem. Hade tom en period när axelsmärta och armbågssmärta hindrade mig från att marka *rolleyes*

Kan inte köra många set eller ens reps marklyft utan dragremmar, för då får jag ont i armbågarna av nån jäkla anledning. Men att klättra eller hänga i en arm i en minut känns inte..

Så nu kör jag mest dem för massa och som assistansövningar.

Marklyften idag kändes ganska lätta, det var i syfte för att pumpa ut mig efter utfallen egentligen.
Ett realistiskt max i dagsläget ligger nog kring 140-150.

baktung 2017-01-15 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7706552)
Ja, jag får aldrig till rumpan i böj eller mark så det är mycket möjligt.
Lite ironiskt så kör jag ju också utfallen i huvudsak för att just öka upp rumpstyrkan :d

Jo, tror inte jag har mycket mer att hämta rent teknikmässigt och spontant så tror jag att jag kommer gå upp till ca 75 kg, så då måste jag ju också öka pressen med 14 kg. Kan funka men kan också vara svårt då jag redan ökat ganska mycket procentuellt sett förra året. Men tiden får utvisa :)

Tog 150 kg i mark när jag vägde ca 60 och en 3a på 147,5 kring samma kroppsvikt. Mitt bästa lyft var 152,5 men på en kroppsvikt strax under 70 kg. Har egentligen totalstagnerat i både böjen och marken pga bristande intresse lite knä-, fot- och ryggskador/problem. Hade tom en period när axelsmärta och armbågssmärta hindrade mig från att marka *rolleyes*

Kan inte köra många set eller ens reps marklyft utan dragremmar, för då får jag ont i armbågarna av nån jäkla anledning. Men att klättra eller hänga i en arm i en minut känns inte..

Så nu kör jag mest dem för massa och som assistansövningar.

Marklyften idag kändes ganska lätta, det var i syfte för att pumpa ut mig efter utfallen egentligen.
Ett realistiskt max i dagsläget ligger nog kring 140-150.

Ja utfallen är ju en bra rövbyggare, har vi konstaterat ett par vändor. Problemet för mig är dock inte en för klen rumpa för att orka genomföra utfallet, utan för klena framsidor så att det känns som att knäna bara vill dö när det blir tungt.

Ok. 150 kg är samma som mig, 152,5 är 2,5 kg mer än mig. :D
Fast då har jag vägt 90+ när jag dragit detta. Har fan gått ner 9 kg nu men tycker fortfarande jag får tag i lika mycket fett när jag klämmer ihop magfettet. Säkert 5 cm.

Märkligt det där med skador, att du kan få mer axelproblem av mark än av klättring. Å andra sidan är belastningen mycket större i mark. Jag förstår själv inte hur folk kan få mer knäproblem av knäböj än av marklyft. I mark så belastas ju knät mer på det sättet att skelettdelarna trycks mot varandra, det att man drar tyngre vikt med rakare ben. All denna vikt passerar ju typ rätt igenom skelettet. I knäböj blir det inte alls samma belastning på skelettet eftersom man böjer på knäleden. Jag får i alla fall lättare känningar i knän och höft av mark än av böj.

Bob90 2017-01-15 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7706564)
Ja utfallen är ju en bra rövbyggare, har vi konstaterat ett par vändor. Problemet för mig är dock inte en för klen rumpa för att orka genomföra utfallet, utan för klena framsidor så att det känns som att knäna bara vill dö när det blir tungt.

Ok. 150 kg är samma som mig, 152,5 är 2,5 kg mer än mig. :D
Fast då har jag vägt 90+ när jag dragit detta. Har fan gått ner 9 kg nu men tycker fortfarande jag får tag i lika mycket fett när jag klämmer ihop magfettet. Säkert 5 cm.

Märkligt det där med skador, att du kan få mer axelproblem av mark än av klättring. Å andra sidan är belastningen mycket större i mark. Jag förstår själv inte hur folk kan få mer knäproblem av knäböj än av marklyft. I mark så belastas ju knät mer på det sättet att skelettdelarna trycks mot varandra, det att man drar tyngre vikt med rakare ben. All denna vikt passerar ju typ rätt igenom skelettet. I knäböj blir det inte alls samma belastning på skelettet eftersom man böjer på knäleden. Jag får i alla fall lättare känningar i knän och höft av mark än av böj.

Ja, jag får vara tålmodig där. 2017 är rumpans, ryckets och pressens år :d

Kan vara så att det är sista stället det försvinner från, keep at it :thumbup:

Nu tror jag inte marklyft egentligen var orsaken till skadan, men det provocerade fram mer smärta än vad klättringen gjorde.
För mig så är det frontböj som provocerar knäna mest, haft nåt tjall med höger knä ibland på marklyft, men det beror nog på redan existerande problem.

Bob90 2017-01-16 18:04

Löpning idag.

Märker att jag får lite känningar i knäna och höftböjarna (?) av löpningen. Höftböjarna känns även i böj och utfall, särskilt i uppvärmningsseten. Får hålla lite koll på det.

Bob90 2017-01-17 20:00

Press:
20 kg x8
40 kg x5
45 kg x5
52,5 kg x5
52,5 kg x4-5 (blev osäker på sista repen hur många jag gjort)
52,5 kg x5
52,5 kg x4-5 (osäker här igen)
52,5 kg x4
52,5 kg x3

Benspark, rotatorkuffar och sittande vadpress.

Bob90 2017-01-18 19:37

Ska ta det lugnt med böj ett tag, dels för att knäna bråkar lite och dels för att jag vid senaste besöket fick beskedet att mitt "ländryggsproblem" kanske är en irriterad disk, diskbuktning och inflammerad vänster si-led.

Kanske satsar på utfallen ett tag istället.

Nu tror jag inte det är böjen som är boven, men böj kring 90-95 kg eller mer provocerar upp det.

Styrkeryck hängandes från knän (såret på skenbenet läker fortf):
20 kg x3
40 kg x3
50 kg x3
55 kg x3
60 kg x3
62,5 kg x2
65 kg 4x1
62,5 kg x2
60 kg x3
55 kg x3
50 kg x3

Frontböj:
20 kg x5
40 kg x5
50 kg x5
60 kg x5
70 kg x5
80 kg 2x3

Kabelrodd, GHD, stående vadpress och plankan med 10 kg vikt samt sidoplankan.

Bob90 2017-01-20 20:53

Ganska ont i halsen, tog det lugnt.

Utfall 4 reps per ben i ett set:
20 kg x1
30 kg x1
40 kg x1
50 kg x1
60 kg 2x1
65 kg x1
60 kg 4x1

Mark:
60 kg x5
80 kg x5
90 kg x5
100 kg x5
110 kg 5x5

Shrugs:
80 kg x8
90 kg 3x8

Hängande i räcke med alternerat 1 och 2 händer, enarmspress med kettlebell upp till 5a på 24 kg, ghd, axelrehab och sittande vadpress.

Bob90 2017-01-21 17:25

Var och simmade i säkert 4 timmar idag, helvete va länge det blev.
Crawlen börjar kännas bättre, både i hastighet och avslappning med andningen.

Lekte lite med dyk, framåtvolter och simma under ytan också *rolleyes*

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.