Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (http://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Från harpalt till He-Man (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226289)

baktung 2017-01-07 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7701719)
Bulgariska böj lär ju ta bort det mesta (om inte allt) av balansmomentet, på gott och ont då. Dessutom ter det sig naturligt att man gör repsen på ett ben i taget, kanske blir mer pump?

Undrar hur det ser ut rent muskelmässigt, man höjer ju vanligtvis upp bakre benet, så det kanske går att jämföra rörelsen med att gå i ett djupare/längre utfall? Som om jag förstår det rätt skulle ta mer på baksida lår och sätet snarare än framsida lår? Den rörelsen kanske gör sig mer till rätta i smithmaskinen också.

Låter inte orimligt att det blir mer av en pumpövning än utfall. Kortare rörelse för snabbare repetitioner. Tror dock jag avstår från att prova. En princip jag försöker följa är att inte krångla till träningen. Bara så naturliga rörelser som möjligt!

Bob90 2017-01-07 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7702023)
Låter inte orimligt att det blir mer av en pumpövning än utfall. Kortare rörelse för snabbare repetitioner. Tror dock jag avstår från att prova. En princip jag försöker följa är att inte krångla till träningen. Bara så naturliga rörelser som möjligt!

Ja, jag tänker typ likadant. Är väldigt konservativ med vilka övningar jag kör, vill att det ska funka med mina leder och ett tydligt syfte.

Bob90 2017-01-08 16:43

Lite myspass idag.
Axlarna slitna från klättringen, låter som en bra idé att öka volymen från 3-4 singlar till 5or i en övning som ställer krav på axlarna över ett pass? *facepalm*

Ryckböj:
20 kg x5
40 kg x5
45 kg x5
50 kg 5x5 (aj i axlarna och handlederna)

Enarmspress med botten upp på kettlebells, tror jag gav mig upp till 12 kg, vänster handled är ganska instabil redan på 12, höger funkar upp till ungefär 18 problemfritt. Måste vara för att jag är högerhänt?

Lite räckhäv, rotatorkuffar, baksida axlar, benspark och stående vadpress.

Har inte haft såhär mycket smärta/obehag i axlarna på flera månader, hoppas att min dumhet inte straffar sig. Brukar generellt ha som regel att vänta med axelövningar åtminstone 1-2 dagar efter jag klättrat eftersom jag vet att dem irriteras upp av det.

Nåväl.

Bob90 2017-01-09 19:25

Sliten, borde nog inte ha gått och tränat men kände att det var alldeles för länge sen jag körde böj. Och det gick faktiskt helt okej så är glad att jag tränade ändå.

Böj:
20 kg x5
40 kg x5
50 kg x5
60 kg x5
70 kg x5
80 kg x5
90 kg x5
95 kg 3x5 (nån form av reps eller set pb på den vikten)
80 kg x5

Frontböj:
60 kg x5
70 kg x3
80 kg x2
85 kg x1
90 kg x1
60 kg x2

GHD i mängder, kanske 6-8 set till fail (GHD i mina loggar är förresten oftast såna där 45 graders "back extensions" men jag skriver alltid GHD ändå av ren lathet), lite kabelrodd och sen plankan med 20 kg viktkaka på ryggen.

Initialt så tänker jag vila imorgon, men ser också att det var ett tag sen jag körde press.. Får se om jag håller mig till onsdag och springer eller något imorgon istället.

Bob90 2017-01-10 20:11

Blev en vilodag idag även om jag var sugen på att springa, tog bara en liten promenad.

Imorgon så siktar jag på att försöka göra 1-2 5or på 52,5 (tidigare bara gjort 1 femma på 52,5), men det kommer bli ett morgonpass möjligtvis utan frukost så får se hur det går. Alternativt så försöker jag köra 2or eller 3or på 55 om det blir för tungt med 5or på 52,5.

Kommer troligtvis också köra utfall+mark för att få mer "mass to the ass", men möjligtvis lägre vikt på utfallen än förra gången eftersom det fortfarande är en ny övning och så avslutar jag med någon rehabövning för axlarna.

Bob90 2017-01-11 10:41

Ont om tid och glömde magnesium så skippade pressen, kör nog det imorgon istället, och körde bara utfall och mark istället. Usel dagsform, käkade knappt något alls på morgonen då jag inte hade någon aptit. Höll fokus på formen men gick för övrigt mest runt som en zombie och fundera på varför tillvaron är så deppig nu.

Utfallen blev på lite högre vikt än jag planerat då 40 kg kändes bara som uppvärmningsvikter.

Utfall 4 reps per ben:
20kg x1
30 kg x1
40 kg x1
50 kg x1
55 kg 4-6 set (var disträ och tappade räkningen hela tiden)

Mark:
60 kg x5
80 kg x5
110 kg 3x6 ? (lite osäker på repsantal och sets, disträ även här)

Axelrehab och GHD.

Bob90 2017-01-12 19:31

Press:
20 kg x5
40 kg x5
45 kg x5
50 kg x5 (kändes tungt, så väljer att inte köra 5or på 52,5 kg som planerat)
55 kg 3x3 +2 set pb!
45 kg x8

Shrugs:
80 kg x10
90 kg 3x8-10 (räknade inte så noga)

Lite räckhäv, hängande varierande med 2 och 1 arm, armbågsrehab i form av lite biceps/triceps i kabelhiss för att få lite blod i lederna, benspark, plankan med 20 kg platta på ryggen och sidoplankan.

Bob90 2017-01-13 11:11

Tänkte gå och simma idag för första gången på kanske ett halvår.
Känner jag inte att min crawl är totalt värdelös så tänkte jag skriva upp mig på en crawlkurs för att få till det ordentligt.

Dels för att jag tycker att det är en så grundläggande grej för människan, lite samma tanke som jag har om klättring. Fast klättring är något som alla behärskar någorlunda och jag tycker faktiskt att jag har lite fallenhet för det, något jag tyvärr inte kan säga om min simförmåga :d

Plus att det blir en till form av konditionsträning (istället för att det som nu närmast liknar ett försök att dricka upp hela bassängen) och ett till sätt att försätta kroppen i andra vinklar än vid styrketräning.

Bob90 2017-01-13 15:13

Jodå, jag silar fortfarande luft och vatten likt en blåval tar in plankton. Men det är ju ganska kul på något sätt trots allt, blir nog lite crawlkurs ändå.

baktung 2017-01-13 22:33

Klockren beskrivning över hur mina simtag oftast också artar sig. Jag kan inte simma under vattenytan utan att hålla för näsan så jag ligger och plaskar som en hund på ytan. Aldrig begripit hur folk bär sig åt, lite som samma fascination jag har för folk som kan vissla. Det forsar ju in i näsan även fast man inte aktivt andas. Blir rätt knepigt att crawla utan att få nackspärr med den tekniken vill jag lova. Klättring är piece of cake i jämförelse med simning.

Bob90 2017-01-14 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7705475)
Klockren beskrivning över hur mina simtag oftast också artar sig. Jag kan inte simma under vattenytan utan att hålla för näsan så jag ligger och plaskar som en hund på ytan. Aldrig begripit hur folk bär sig åt, lite som samma fascination jag har för folk som kan vissla. Det forsar ju in i näsan även fast man inte aktivt andas. Blir rätt knepigt att crawla utan att få nackspärr med den tekniken vill jag lova. Klättring är piece of cake i jämförelse med simning.

Haha, jag stormtrivs att simma under vattenytan dock, har aldrig haft problem med kallsupar eller att det rinner in vatten i näsan. Jag föredrar att vara konstant under utan istället för att gå upp och ner sådär :d
Mina öron tycker inte om det och i crawlen så rinner det in vatten i munnen så att jag bara får ett superytligt andetag om man ens kan kalla det. 25 m grejar jag, men 50 skulle nog inte funka särskilt bra.

Vissa ser ju löjligt naturliga och avslappnade ut, han i nedan klipp påverkar ju knappt vattenytan :d
https://www.youtube.com/watch?v=rJpFVvho0o4

baktung 2017-01-14 09:27

Det där var jävligt smooth. Haha, påverkar knappt vattenytan säger du. En annan ligger mest och försöker undvika att få kramp allt medan pulsen stiger som satan. Bra konditionsträning är det i alla fall, antagligen oavsett teknik. Jag har inte varit i en bassäng sen i gymnasiet, så 11 år sen.

Varför funkar det inte för öronen menar du? Simmar du så djupt att du får problem med tryckförändringen? :p

Bob90 2017-01-14 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7705582)
Det där var jävligt smooth. Haha, påverkar knappt vattenytan säger du. En annan ligger mest och försöker undvika att få kramp allt medan pulsen stiger som satan. Bra konditionsträning är det i alla fall, antagligen oavsett teknik. Jag har inte varit i en bassäng sen i gymnasiet, så 11 år sen.

Varför funkar det inte för öronen menar du? Simmar du så djupt att du får problem med tryckförändringen? :p

Ja det ser provocerande avslappnat ut :d Jag menade att han som simmar i klippet knappt påverkar vattenytan. Jag är lika smidig och avslappnad som en val med en späckhuggare fastbiten i varje fena :d

Ah, råkade skriva "utan" istället för "ytan". Det jag menade var att mina öron inte fungerar så bra med det här att ena sekunden vara under ytan, sen över, sen under, sen över osv. Jag fick och får fortfarande nästan alltid öroninflammation under semester (där det badas) men det kanske mestadels beror på flygplansresan.

Bob90 2017-01-14 16:48

Ville egentligen köra rycken från golvet, men mitt sår på smalbenet har precis börjat läka så blev från knäna istället.

Styrkeryck från knän:
20 kg x5
40 kg x3
50 kg x3
55 kg x2
60 kg x2
62,5 kg x2 Oj va lätt
65 kg x2 +2,5 kg pb och 2 reps pb
67,5 kg x1 Fortfarande lätt, +2,5 kg pb igen
67,5 kg x1

Frontböj:
20 kg x5
40 kg x5
50 kg x5
60 kg x5
70 kg x3
80 kg x3
85 kg 2x3
85 kg x4
85 kg x3

Enarmspress med kettlebell upp till 4or på 24 kg, kabelrodd, rotatorkuff, liggande lårcurl och sittande vadpress. Avslut med plankan med 20 kg på ryggen och sidoplankan.

Har troligtvis mer att ge i rycket, särskilt om jag kör från golvet istället. Kanske kan se fram emot ett ryck på kroppsvikt inom några veckor om jag går till gymmet där det är ok att dumpa. Vågar inte köra maxtungt när det är så mycket folk runt och man inte får dumpa..

För övrigt är kroppsvikten stabil vid 71-72 nu, har börjat käka pyttelite mindre mat.
Tror jag kanske vägde kring 63-65 kg i början av januari 2016, i år så tänkte jag försöka gå upp till kanske 75 men sänka "fetthalten" en gnutta. Inte för att jag tränar för att bli beachsnygg och jag ligger väl inte på kopiös mängd kroppsfett, men kan ändå vara kul att se hur jag ser ut på lite lägre.
Fast det får inte påverka styrkeutvecklingen negativt, det får plana ut kurvan lite men tänker inte bli svagare än jag redan är :d

baktung 2017-01-14 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Bob90 (Inlägg 7705602)
Ja det ser provocerande avslappnat ut :d Jag menade att han som simmar i klippet knappt påverkar vattenytan. Jag är lika smidig och avslappnad som en val med en späckhuggare fastbiten i varje fena :d

Ah, råkade skriva "utan" istället för "ytan". Det jag menade var att mina öron inte fungerar så bra med det här att ena sekunden vara under ytan, sen över, sen under, sen över osv. Jag fick och får fortfarande nästan alltid öroninflammation under semester (där det badas) men det kanske mestadels beror på flygplansresan.

Jag är med. Låter drygt med öronen. Kanske har något med saltvattnet att göra om du badar mycket i havet. Du kanske inte får samma problem i bassängen?

Du har för övrigt bra styrka i förhållande till din kroppsvikt. Militärpressar ju snart din egen vikt!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.