Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Matlagning & Recept (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Vi som lagar mat sous-vide, eller funderar på att börja göra det (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209987)

Sir Anselm 2016-10-03 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av Fredron (Inlägg 7637994)
Jag funderar på att införskaffa en nu i dagarna.
Ni som haft en ett tag är ni fortfarande lika lyriska och använder den ofta eller har den glömts bort som många andra köksredskap?
Vore roligt med nytt liv här med nya recept och bilder :)

Jag kör sous vide ofta, har faktiskt 2 cirkulatorer för att kunna köra olika grejer samtidigt...

Många fokuserar på kött, men man ska inte glömma grönsaker! Rödbetor sous vide är fantastiskt!

FabianH 2016-11-12 19:43

Använder den oftast till fisk, blir grymt bra. Lätt att fisk blir torr om man steker eller kör den i ugnen. Färsk lax är det absolut bästa jag lagat Sous vide.

Just nu har jag 700g färsk kyckling på gång, ligger och gottar sig i marinad under natten sen tänker jag ev. köra en riktig långbänk så att det blir pulled chicken :)

FabianH 2016-11-13 19:53

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av FabianH (Inlägg 7672843)
Använder den oftast till fisk, blir grymt bra. Lätt att fisk blir torr om man steker eller kör den i ugnen. Färsk lax är det absolut bästa jag lagat Sous vide.

Just nu har jag 700g färsk kyckling på gång, ligger och gottar sig i marinad under natten sen tänker jag ev. köra en riktig långbänk så att det blir pulled chicken :)


Här är resultatet, körde på 62 grader i 8 timmar. Kommer att hälla över skyn för att få det extra smarrigt, NÖJD :)

tomccc 2016-11-15 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Fredron (Inlägg 7637994)
Jag funderar på att införskaffa en nu i dagarna.
Ni som haft en ett tag är ni fortfarande lika lyriska och använder den ofta eller har den glömts bort som många andra köksredskap?
Vore roligt med nytt liv här med nya recept och bilder :)

De få gånger jag använt den har det varit fantastiskt men som du säger så hamnar den i skåpet bland alla andra maskiner man inte använder.. Du kan få köpa min för 800 sekiner om du vill testa. =)

baystone 2017-01-21 13:14

Har köpt en bit hästbiff. Är det någon som testat häst sous vide och har lite koll på tillagning?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

FabianH 2017-01-21 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av baystone (Inlägg 7709190)
Har köpt en bit hästbiff. Är det någon som testat häst sous vide och har lite koll på tillagning?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Aldrig testat men en googling säger 55-60 grader :)

pepplez 2017-01-21 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av Ajasoro (Inlägg 7508297)
Jag är inte så jättebra på kött, men är nyfiken: vad är en fransyska? En fransk ko? Valfritt franskt kött? Utgår från att ni inte äter franska kvinnor.

Fransyskan är en styckdetalj från nöt precis som rostbiff, oxfilé, högrev, entrecote osv. Fransyskan är lite som högrev, gör sig bäst i långkoksgrytor, funkar ok att helsteka i ugn och inte alls bra att skivsteka i panna.

https://www.google.se/search?q=styck...oAPugU2VMPM%3A

tomten1 2017-01-22 20:07

Måste man ha en vakuumförpackare också eller räcker det med en "cirkulator" för att tillaga maten sous vide?

FabianH 2017-01-22 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av tomten1 (Inlägg 7709733)
Måste man ha en vakuumförpackare också eller räcker det med en "cirkulator" för att tillaga maten sous vide?

Antingen en vakuumförpackare annars går det att använda Zip-påsar där låter trycket från vattnet pressa ur luften ur påsen innan man sen försluter den helt, har inte testat det själv men jag anar att det inte blir helt vakuum.

Jag använder obh nordicas food sealer prestige och är väldigt nöjd :)

Mental 2017-01-23 09:22

Citat:

Ursprungligen postat av tomten1 (Inlägg 7709733)
Måste man ha en vakuumförpackare också eller räcker det med en "cirkulator" för att tillaga maten sous vide?

Citat:

Ursprungligen postat av FabianH (Inlägg 7709780)
Antingen en vakuumförpackare annars går det att använda Zip-påsar där låter trycket från vattnet pressa ur luften ur påsen innan man sen försluter den helt, har inte testat det själv men jag anar att det inte blir helt vakuum.

Jag använder obh nordicas food sealer prestige och är väldigt nöjd :)

Immersionmetoden kallas det, och det fungerar utmärkt, anledningen till att man vill få ut luften är ju bara för att påsen inte ska flyta, så vakuum är ju inte nödvändigt. Vissa livsmedel som innehåller mycket luft eller utvecklar gas måste man ändå tynga ned trots vakuumförpackare

FabianH 2017-01-23 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av Mental (Inlägg 7709887)
Immersionmetoden kallas det, och det fungerar utmärkt, anledningen till att man vill få ut luften är ju bara för att påsen inte ska flyta, så vakuum är ju inte nödvändigt. Vissa livsmedel som innehåller mycket luft eller utvecklar gas måste man ändå tynga ned trots vakuumförpackare

Det har du rätt i, men för att marinera antar jag att vakuum är att föredra, särskilt om man har ont om tid.

Sir Anselm 2017-01-26 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av tomten1 (Inlägg 7709733)
Måste man ha en vakuumförpackare också eller räcker det med en "cirkulator" för att tillaga maten sous vide?

För min del väljer jag oftast ziplock-påsar. Främst för att kött och fisk får så tråkig form om man vakuumpackar den, men också för att det inte är lika känsligt med fukt/vätska.

Bulta 2017-02-28 19:49

Som Mental säger så fungerar immersionsmetoden ypperligt, och mer ekonomiskt med zippåsar än vakuumpåsar.

Ni som äger dessa mindre maskiner, t ex Anova, Sansaire, Steba. Har de hållit för er?

Dagens måltid blev fläskfile, 61c. Vitlök, sharlottenlök, peppar o salt. Fräste sen på för färg och gjorde en sås med egen kycklingbuljong, lite worshestershiresås, dijonsenap och smör.

agazza 2017-02-28 19:56

Gör allt i fryspåsar som jag slänger

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Tomten 2017-03-01 01:35

Ni som kör sous vide, har ni något tips på en bra maskin för att vacumförpacka som inte kostar skjortan?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)