Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2010-05-05 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4344873)
Fruktat överhypat dock (lolz att gå och oroa sig över 30kg pitbull utan naturlig agresivitet mot människor när man i regel inte kissar på sej när man ser stora schäfrar eller 60kgs rottweilers) och nej jag gillar verkligen inte idioter som väljer "mina" raser, det gör mej ärligt talat jävligt förbannad, dock tycker jag snacket om hundkörkort är rätt töntigt.

Om något ska man se till att stärka möjligheten att snabbare ge hundförbud till olämpliga ägare oavsett ras, det här landet behöver knappast mer byråkrati.

Jag minns inte om det var en pitbull - kunde likväl varit en rottweiler. Poängen är att man såg hur tydligt ej lämpad just denna lilla tjej var att hantera en sådan stor hund, och hur hon inte förstod enkel hundpsykologi. Vidare är faktum att kamphundar har blivit framavlade för vad - jo, kamp. Det är inte så märkligt att deras gener har varit selekterade för att maximera deras aggressivitet och kampvilja. Visst är det kanske upphypeat, och det inte sker olyckor så ofta statistiskt sett, men varför skulle man inte reglera något som potentiellt är farligt? Det är väl bättre än att helt sonika förbjuda rasen helt, som man t.ex. gjort på vissa ställen i tyskland?
Eller för att vara ONT, lära folk hund-mma? :D

krellik 2010-05-05 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4345254)
Jag minns inte om det var en pitbull - kunde likväl varit en rottweiler. Poängen är att man såg hur tydligt ej lämpad just denna lilla tjej var att hantera en sådan stor hund, och hur hon inte förstod enkel hundpsykologi. Vidare är faktum att kamphundar har blivit framavlade för vad - jo, kamp. Det är inte så märkligt att deras gener har varit selekterade för att maximera deras aggressivitet och kampvilja. Visst är det kanske upphypeat, och det inte sker olyckor så ofta statistiskt sett, men varför skulle man inte reglera något som potentiellt är farligt? Det är väl bättre än att helt sonika förbjuda rasen helt, som man t.ex. gjort på vissa ställen i tyskland?
Eller för att vara ONT, lära folk hund-mma? :D

Jo visst kan "kamphundar" ha aggresivitet, i 99% av fallen i en sund sådan så är det dock riktat mot hundar och andra djur, de är typiskt inte särskilt farliga mot människor, dåliga vakthundar som tusan av den anledningen.
Att då jämföra med betydligt större vakthundsraser som är avlade att ge sig på människor. Lite som farsans jakt taxar, arga som fan på rådjur och igelkottar och katter, inte särskillt mot människor.
Lite otippat att det ska vara sånt hype om dessa små 15-30kgs hundar som är extremt människovänliga, barnvänliga, etc. Nu menar jag inte att man ska ge sig på vakthundsraserna istället, det var inte min poäng här måste jag poängtera, utan snarare att "kamphunds" hetsen är en mediaprodukt i stil med burkkampshets, dessa hundar gick trots allt runt lösa som bondhundar under lång tid utan dåligt rykte, var den amerikanska nationalhunden och en jävligt populär familjehund, allt detta problemfritt under mycket lång tid.

Eftersom jag får ta-höra båda ofta så känns det som att mma debatterna och kamphundsdebatterna är mer eller mindre identiska, dåligt förankrade i verkligheten, hypade utan substans, allt handlar om något antytt farligt som försvinner så fort man petar i det med lite logik.

Edit: På samma sätt som jag blir arg när jag ser låtsas vatos locos komma gående med en amstaff så blir jag arg när strulputtar som håller på med mma/bjj går och rånar banker. Säger det egentligen något om sporten eller hunden, nej vill jag påstå.

Salus 2010-05-05 23:14

Jag ska nog sätta 100kr på Daley + 100kr på Shogun.

Båda ligger på nästan 3 i odds!

krellik 2010-05-05 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av Salus (Inlägg 4345281)
Jag ska nog sätta 100kr på Daley + 100kr på Shogun.

Båda ligger på nästan 3 i odds!

Så bra odds på shogun efter förra matchen??

Doctor Snuggles 2010-05-05 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4345287)
Så bra odds på shogun efter förra matchen??

Folk tror att Machida har tränat till sig ett bättre försvar mot shoguns lowkicks. Iof inte särskilt osannolikt.

krellik 2010-05-05 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4345294)
Folk tror att Machida har tränat till sig ett bättre försvar mot shoguns lowkicks. Iof inte särskilt osannolikt.

Förviso inte osanolikt, frågan är om han kommer att kunna checka lowkicks och ha det fotarbete som han bygger 80% av sin fighting på...

Fuck jag vet inte, så mycket som Machida har dominerat tror jag fortfarande att Shogun är den större talangen av dem...

Doctor Snuggles 2010-05-05 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4345297)
Förviso inte osanolikt, frågan är om han kommer att kunna checka lowkicks och ha det fotarbete som han bygger 80% av sin fighting på...

Fuck jag vet inte, så mycket som Machida har dominerat tror jag fortfarande att Shogun är den större talangen av dem...

Han får göra som Anderson gjorde mot Irvin helt enkelt. :D

dared 2010-05-05 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4345297)
Förviso inte osanolikt, frågan är om han kommer att kunna checka lowkicks och ha det fotarbete som han bygger 80% av sin fighting på...

+1

Det är nog inte helt lätt och bara lära sig checka lowkicks, däremot har han säkert några andra bra counters mot det.

Tror dock på Shogun faktiskt. Han brukar gå snabbt framåt när han är frisk och han har ju fler vapen han med. Shoguns "game" är ju överlag väldigt bra.

Tigerkotten 2010-05-05 23:45

Tror Shogun tar hem det denna gång, lite mera aggressiv så går det nog hem!
Kos kommer köra över Daley

Salus 2010-05-05 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4345287)
Så bra odds på shogun efter förra matchen??

njae, det ligger snarare på 2.6 - det var bara daley man kunde få till 3 nu....


I vilket fall, så tror jag att det kan betala sig bra att slänga in pengar på de två matcherna.

Egentligen tror jag lite mer på Machida än på Shogun, men utgången känns väldigt oviss..

Paul Daley däremot tror jag stenhårt på. Funderar nästan på att slänga in 300 kr på honom istället :)

Tigerkotten 2010-05-05 23:48

promo för Chuck vs Franklin från en av de bättre på göra MMA highlights

krellik 2010-05-05 23:56

Citat:

Ursprungligen postat av dared (Inlägg 4345314)
+1

Det är nog inte helt lätt och bara lära sig checka lowkicks, däremot har han säkert några andra bra counters mot det.

Tror dock på Shogun faktiskt. Han brukar gå snabbt framåt när han är frisk och han har ju fler vapen han med. Shoguns "game" är ju överlag väldigt bra.

Att lära sig tima lowkicks är ju en sak, det är inte så svårt och realistiskt lär Machida kunna detta, man måste ju dock lägga mer tyngd på bakbenet för att göra detta på nåt vettigt sätt och den stora gåtan är att kombinera detta med ett rörligt fotarbete.
För en fighter som Machida som vill ligga precis utanför boxningsrange och som vill gå in med snärtiga attacker som en fäktare nästan alternativt kontrings slå mot överagressiva svingar så kan hårda lowkicks möjligtvis vara lite av en kryptonit iochmed lång räckvidd och att shogun kan skicka dem relativt säkert. Dödar man dessutom hans snabbhet så dör hans game.

Men visst han är gameplanerare av guds mått, jävligt nyffiken på vad han har för svar, kanske något genialt. Jag tror dock hårt på Shogun.

Salus 2010-05-06 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4345335)
Att lära sig tima lowkicks är ju en sak, det är inte så svårt och realistiskt lär Machida kunna detta, man måste ju dock lägga mer tyngd på bakbenet för att göra detta på nåt vettigt sätt och den stora gåtan är att kombinera detta med ett rörligt fotarbete.
För en fighter som Machida som vill ligga precis utanför boxningsrange och som vill gå in med snärtiga attacker som en fäktare nästan alternativt kontrings slå mot överagressiva svingar så kan hårda lowkicks möjligtvis vara lite av en kryptonit iochmed lång räckvidd och att shogun kan skicka dem relativt säkert. Dödar man dessutom hans snabbhet så dör hans game.

Men visst han är gameplanerare av guds mått, jävligt nyffiken på vad han har för svar, kanske något genialt. Jag tror dock hårt på Shogun.

Intressant diskussion.

Jag tror att Shoguns svagaste länk är hans cardio, tror machida kommer göra sitt yttersta för att försöka trötta ut honom, vilket han inte alls lyckades med sist. Men man ska komma ihåg att Machida var ganska illa skadad så gott som hela förra matchen, tror han kommer vara mer rörlig och mer försiktig mot att ta emot sparkar.

Att mer upprepade gånger ta sig in på close-distance, där low kicks inte fungerar kan vara hans melodi, det gäller bara att han tar sig ut fortare än kvickt, innan clinchmonstret Shogun knäar honom tillbaka till sjuksängen :)

krellik 2010-05-06 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av Salus (Inlägg 4345353)
Intressant diskussion.

Jag tror att Shoguns svagaste länk är hans cardio, tror machida kommer göra sitt yttersta för att försöka trötta ut honom, vilket han inte alls lyckades med sist. Men man ska komma ihåg att Machida var ganska illa skadad så gott som hela förra matchen, tror han kommer vara mer rörlig och mer försiktig mot att ta emot sparkar.

Att mer upprepade gånger ta sig in på close-distance, där low kicks inte fungerar kan vara hans melodi, det gäller bara att han tar sig ut fortare än kvickt, innan clinchmonstret Shogun knäar honom tillbaka till sjuksängen :)

Tydligen ska bröderna shogun och ninja ha galna gener för uthållighet då båda deras föräldrar ska ha varit uthålighetsidrottare om jag inte minns fel, tyckte att en tränad skadefri Shogun i förra matchen såg ut som en terminator, hoppningsvis är han ännu bättre tränad nu.

Salus 2010-05-06 00:26

2½ ggr pengarna låter mer och mer som en jävligt bra deal :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)