Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Ett Orm 2021-03-21 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av C.E.J. (Inlägg 8191535)
Vad är mma? Jag har aldrig kollat på det men kan inte undvika att höra om det eftersom jag följer rogan, jocko, tim kennedy etc som snackar om det. Tycker det är intressant hur rogan framställer "begynnelsen" med att ingen visste vilken kampsport var bäst, sen kom ufc och gracie krossade alla med bjj.

Så, här är en match från ufc. Gracie tar ner den andra snubben på marken rätt fort, andra snubben ligger på rygg med gracie ovanpå. That's it. Jag har kollat 2min in i takedown och det händer INGET, så jag tänker inte kolla längre. Vad är målet? Vill gracie hålla snubben nere tills klockan ringer, eller vadå? Andra snubben ser ut att va fakd så gracie kan nog hålla honom där np. Är det verkligen kul att kolla på?

Frågan är alltså, vad går matcherna ut på?



Edit: länkknas? https://youtu.be/cXDT44zT8JY

Edit2: trodde den här låg i allmänt. Aja...

Du lyckades verkligen ta den sämsta matchen som någonsin gjorts som exempel...

Personligen tycker jag stående figthing är roligare att kolla på, och då håller jag själv på med BJJ lite.

K1 var kul när det begav sig men nu tycker jag nog muy thai är bäst.

Spiffy 2021-03-21 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8205148)
Idag kan man nog säga att bjj med i alla fall blått bälte och bättre är en förutsättning för att kunna hävda sig inom mma på högre nivå.

Undrar om Justin Gaethje har det.

delta_mats 2021-03-21 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8205150)
Undrar om Justin Gaethje har det.

Oklart om han faktiskt har ett blått bälte i bjj, han kan ju dock ha kunskaper motsvarande blått bälte i bjj ändå. Sen är han ju en riktigt duktig brottare så han kommer undan med att ha sämre bjj. Dock tenderar brottarna vara riktigt dåliga när de väl hamnar på rygg.

Spiffy 2021-03-21 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8205165)
Oklart om han faktiskt har ett blått bälte i bjj, han kan ju dock ha kunskaper motsvarande blått bälte i bjj ändå. Sen är han ju en riktigt duktig brottare så han kommer undan med att ha sämre bjj. Dock tenderar brottarna vara riktigt dåliga när de väl hamnar på rygg.

Tänkte på hans match mot Khabib, där det såg ut som han inte hade någon kunskap överhuvudtaget i bjj.
Men det var inte så allvarligt menat 😉
Bara att vissa verkar komma undan med det om man har bra TD.

Hemi 2021-03-21 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8205118)
Tycker du Khabib hade en dryg attityd? Det är ofta mer personligt för vissa fighters. McGregor å andra sidan är ju mer av en affärsman, han gjorde/gör ju allt för att hypea en fight för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Ja, jag tycker att han hade en dryg attityd när han bitchade omkring med Conors vän i korridorerna och dramatiserar efter matchen och alla polarna hoppar omkring och slåss. Samma för McGregor. Orka bena ut allt det där. Men det var ju roligt att titta på spektaklet om man gillar kalabalik och så vidare.
Som fighter håller gillar jag honom dock som den bäste av alla.

delta_mats 2021-03-21 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8205166)
Tänkte på hans match mot Khabib, där det såg ut som han inte hade någon kunskap överhuvudtaget i bjj.
Men det var inte så allvarligt menat 😉
Bara att vissa verkar komma undan med det om man har bra TD.

Ja det såg sjukt ut. Men Khabib å andra sidan kanske har den bästa grapplingen av samtliga. Men visst såg Gaethje ut som en sköldpadda på rygg. Tyvärr så visade väl Khabib tydligt hans svaghet där, som normalt inte syns då han sällan eller aldrig blir nedtagen.

delta_mats 2021-03-21 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av Hemi (Inlägg 8205168)
Ja, jag tycker att han hade en dryg attityd när han bitchade omkring med Conors vän i korridorerna och dramatiserar efter matchen och alla polarna hoppar omkring och slåss. Samma för McGregor. Orka bena ut allt det där. Men det var ju roligt att titta på spektaklet om man gillar kalabalik och så vidare.
Som fighter håller gillar jag honom dock som den bäste av alla.

Ja det kan man ju tycka vad man vill om. Vissa fighters verkar dock behöva ta det personligt, andra vill det inte men tvingas in i det ändå, som Khabib. Conor får väl ändå räknas som en av de mest framgångsrika trashtalken av alla. Conor gör det dock mest för att sälja matchen.

TotteShaped4Life 2021-03-23 16:53

Kan vara en av de bästa dokumentärer jag sett. Troligtvis inte. Men kan man annat än att älska den här mannen. Om du inte lyssnat på hans podd...do it.

https://i.imgur.com/Ar6Qpii.png

Gosti123 2021-03-25 16:59

Stipe Miocic - Francis Ngannou Nr 2 på lördag natt, brukar inte vara uppe så tidigt men denna matchen kan man bara inte missa..

spoon 2021-03-25 18:12

Ja den matchen är jag också sugen på. Kanske ser den på söndags kväll.

Var den första matchen sevärd?

Kanske skulle se den först?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Bailah 2021-03-25 19:20

Se första ja.

Tricklew 2021-03-29 05:57

Vad fan höll Stipe på med? Han vann sin första match på ständiga jabs, feints och fotarbete, hur många jabs slängde han denna gången? 0? Ngannu står framför han med öppen mun och försöker vila och Stipe gör absolut inget för att sätta stopp för detta.


Det är ju helt utan tvivel att de båda är duktiga fighters men Stipe måste ju ha den lägsta fight-IQ någonsin kombinerat med hans läger som på något sätt verkade missa inför alla DC matcher att det är en bra idé att slå han i magen, något som visst glömdes av mellan fight 2 och 3 dessutom.

Är ju helt omöjligt att säga hur mycket Ngannu faktiskt har förändrats när Stipe försökte sig på 1 nedtagning och resten av matchen tittade han på Ngannu och slängde en handfull låga-lågsparkar.

delta_mats 2021-03-29 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 8206368)
Vad fan höll Stipe på med? Han vann sin första match på ständiga jabs, feints och fotarbete, hur många jabs slängde han denna gången? 0? Ngannu står framför han med öppen mun och försöker vila och Stipe gör absolut inget för att sätta stopp för detta.


Det är ju helt utan tvivel att de båda är duktiga fighters men Stipe måste ju ha den lägsta fight-IQ någonsin kombinerat med hans läger som på något sätt verkade missa inför alla DC matcher att det är en bra idé att slå han i magen, något som visst glömdes av mellan fight 2 och 3 dessutom.

Är ju helt omöjligt att säga hur mycket Ngannu faktiskt har förändrats när Stipe försökte sig på 1 nedtagning och resten av matchen tittade han på Ngannu och slängde en handfull låga-lågsparkar.


Håller med, till viss del. Men Ngannou såg tightare ut i sin guard och mer redo att kontra. Han kom liksom inte in och svingade. Sen är Stipes single leg take down lite utsatt från uppercuts vilket han fått erfara från Ngannou sedan tidigare.
Men ja, jag hade velat se lite mer stick and move från Stipes sida, bättre försök att dra musten ur Ngannou som nu fick matchen precis dit han ville.

delta_mats 2021-03-29 09:46

Tror ni det blir en match mellan Jones och Ngannou inom ett år?

Tricklew 2021-03-29 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8206414)
Håller med, till viss del. Men Ngannou såg tightare ut i sin guard och mer redo att kontra. Han kom liksom inte in och svingade. Sen är Stipes single leg take down lite utsatt från uppercuts vilket han fått erfara från Ngannou sedan tidigare.
Men ja, jag hade velat se lite mer stick and move från Stipes sida, bättre försök att dra musten ur Ngannou som nu fick matchen precis dit han ville.

Jo, men det är en sak Ngannu alltid varit bra på, det är ju därför han mixar sin Jab med Feints, varierar tempot osv, något han gjorde exceptionellt i första matchen, Stipe har ju den bästa jabben i tungvikten.

Förstår inte vad planen var öht.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)