Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Simon. 2009-10-25 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 3949080)
Det är standard att mästarn får vinsten om det är en tråkig match. :D

Nej, inte när vinsten är så här tydlig. Dana White har själv sagt att han tyckte att domslutet var felaktigt, och det kommer att bli en rematch.

ManuelIT 2009-10-25 15:14

Tappade fan hakan när Lyoto fick vinsten. Helt jävla paff. Sjukaste jag sett. Shogun dominerade ju honom hela fajten igenom.

Kabuto 2009-10-25 15:38

Jag var och såg Dream 12 för några timmar sedan, helt okej var det och introt till Dream är fan bra tryck i! Tråkig match med Overeem :(
Någon som vet vad som hände med Parky? Hörnan kastade in handduken efter första ronden, tyckte det såg ut att vara något med ögat men vet inte..

Tankade UFC 104 när jag kom hem från dream och det var en trevlig gala. Men helt ofattbart att Shogun förlorade, jävligt tråkigt.

jesse 2009-10-25 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av ManuelIT (Inlägg 3949225)
Tappade fan hakan när Lyoto fick vinsten. Helt jävla paff. Sjukaste jag sett. Shogun dominerade ju honom hela fajten igenom.

Nej, jag har sett fighten några gånger nu, att lyoto får 2, 3 är inte så konstigt, Han borde definitivt inte vunnit matchen men att Shogun skulle vunnit med 5-0 är överdrivet. Och dominera fighten gjorde han efter drygt halva när Lyoto var oskadliggjord pga av benen.

Spiffy 2009-10-25 16:14

Inte direkt första gången domsluten är helt åt helvete.
Skicka domarna på kurs :furious:
Och skicka det där jäkla 10 must dömningssystemet åt helvete.

Jorpa 2009-10-25 18:38

Jag ser inget problem med att machida vann. Han är mäktig, han har aldrig blivit besegrad, han är the true champion. If you wanna be the best you've got to beat the best. Men han blev inte besegrad. Han kanske förlorade slaget men the kingdom still stands! Länge leve Machida.

dared 2009-10-25 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av Jorpa (Inlägg 3949606)
Jag ser inget problem med att machida vann. Han är mäktig, han har aldrig blivit besegrad, han är the true champion. If you wanna be the best you've got to beat the best. Men han blev inte besegrad. Han kanske förlorade slaget men the kingdom still stands! Länge leve Machida.

Han har aldrig blivit besegrad i ögonen på 3 domare. I ögonen på en otroligt stor del av fightfans och experter där ute har han absolut blivit slagen.

Visst jag kan till viss del hålla med om att man ska försöka ta bältet framför att knappt vinna, eller lämna det till domarna. Dock i detta fall vann Rua hyffsat klart. Dessutom kan man inte vara Champ och samtidigt backa/undvika slag bara så att den andra inte kan "besegra" mästaren. Löjligt.

Machida kände att han fick stryk och mot slutet såg han väldigt uppgiven ut.

Om vi ser va de dömer ifrån så vann Rua enligt alla kategorier enligt mig, aggression (klart), Octagon Control (pressade Machida och hade han mot buren några gånger och leverera knän), Grappling (bör inte spela in i denna fight) Effective striking (Klart Shogun, både enligt statestik och hur Machida såg ut i förhållande till Shogun.

Tycker något luktar ruttet när alla stora mmasiter jag sett har givigt fighten till Shogun (endel 5-0!!) Både Am och Sv kommentarorna + Dana White tyckte Shogun. Statistiken säger Shogun. En solklar majoritet på Brasiliens största mma-site säger Shogun. osvosv

Hur kommer det sig då att alla tre domare hade 48-47?? Någon som inte stämmer.

Jorpa 2009-10-25 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av dared (Inlägg 3949645)
Han har aldrig blivit besegrad i ögonen på 3 domare. I ögonen på en otroligt stor del av fightfans och experter där ute har han absolut blivit slagen.

Visst jag kan till viss del hålla med om att man ska försöka ta bältet framför att knappt vinna, eller lämna det till domarna. Dock i detta fall vann Rua hyffsat klart. Dessutom kan man inte vara Champ och samtidigt backa/undvika slag bara så att den andra inte kan "besegra" mästaren. Löjligt.

Machida kände att han fick stryk och mot slutet såg han väldigt uppgiven ut.

Om vi ser va de dömer ifrån så vann Rua enligt alla kategorier enligt mig, aggression (klart), Octagon Control (pressade Machida och hade han mot buren några gånger och leverera knän), Grappling (bör inte spela in i denna fight) Effective striking (Klart Shogun, både enligt statestik och hur Machida såg ut i förhållande till Shogun.

Tycker något luktar ruttet när alla stora mmasiter jag sett har givigt fighten till Shogun (endel 5-0!!) Både Am och Sv kommentarorna + Dana White tyckte Shogun. Statistiken säger Shogun. En solklar majoritet på Brasiliens största mma-site säger Shogun. osvosv

Hur kommer det sig då att alla tre domare hade 48-47?? Någon som inte stämmer.

Machida hade inte förlorat en enda runda innan denna match. Han är sjukt bra och tycker han förtjänar en stor mängd respekt. En sån stor champion, han kan inte förlora sin titel på de sättet. Tycker det är bra som det är just nu, han förtjänar en "extra" chans om det nu var så att han förlorade enligt vissa eller bara vann marginellt.

Och som Joe Rogan sa i en jämn match / hyffsat jämn match döms titelhållaren till seger. Ska man bli den bästa måste man slå den bästa inte bara visa att man ligger på samma nivå.

Och som sagt, det var inte 5-0 inte en chans. Helhetsmässigt vann kanske shogun, men bara marginellt vilket gav Machida vinsten.

_slipknot1_ 2009-10-25 20:10

Rätt b-match tände bara till i några sekunder. Dock solklart att shogun var den som kändes hetast.

jesse 2009-10-25 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Jorpa (Inlägg 3949744)
Machida hade inte förlorat en enda runda innan denna match. Han är sjukt bra och tycker han förtjänar en stor mängd respekt. En sån stor champion, han kan inte förlora sin titel på de sättet. Tycker det är bra som det är just nu, han förtjänar en "extra" chans om det nu var så att han förlorade enligt vissa eller bara vann marginellt.

Och som Joe Rogan sa i en jämn match / hyffsat jämn match döms titelhållaren till seger. Ska man bli den bästa måste man slå den bästa inte bara visa att man ligger på samma nivå.

Och som sagt, det var inte 5-0 inte en chans. Helhetsmässigt vann kanske shogun, men bara marginellt vilket gav Machida vinsten.

Jag håller inte med där, visst kan mästaren ha en fördel om matchen är väldigt jämn men så var inte fallet, det var inte svårt att se vem som vann och då ska det inte vara något snack. Man ska inte behöva knocka Machida för att ta hans bälte.

tano 2009-10-25 23:50

Som sagt trodde själv helt klart Shogun vunnit. Men om det nu är så speciellt med titelmatcher så har min syn ändrats något.

Har läst runt lite på mma forum och håller med en del kommentarer. Det var relativt jämt med sparkar, fast Shogun var bättre och definitvt förstörde Machidas ben. Däremot hade Machida fler farliga slag och knän.
Det absolut viktigaste kanske var att Shogun inte försökte sig på några kombinationer. Han sparkade effektivt på Machidas ben och kropp, men han följde inte upp dessa slag med något mer. Hans nedtagningsförsök kom som kontringar på Machidas attacker.

Så sammantaget hade det varit en noname match hade Shogun säkert varit vinnaren i en jämn match. Men som det är nu så. Han får väl helt enkelt försöka följa upp med lite kombinationer i rematchen. Om det är så att han inte klarar av det då är han kanske inte värdig som vinnare helt enkelt.

dared 2009-10-26 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av tano (Inlägg 3950246)
Det var relativt jämt med sparkar, fast Shogun var bättre och definitvt förstörde Machidas ben. Däremot hade Machida fler farliga slag och knän.
Det absolut viktigaste kanske var att Shogun inte försökte sig på några kombinationer. Han sparkade effektivt på Machidas ben och kropp, men han följde inte upp dessa slag med något mer. Hans nedtagningsförsök kom som kontringar på Machidas attacker.

Så sammantaget hade det varit en noname match hade Shogun säkert varit vinnaren i en jämn match. Men som det är nu så. Han får väl helt enkelt försöka följa upp med lite kombinationer i rematchen. Om det är så att han inte klarar av det då är han kanske inte värdig som vinnare helt enkelt.


Relativt jämt med sparkar? Machida landa 25 och Shogun 64 + fler strikes i ansiktet enligt statistiken (totalt 82 mot 42 med spark/slag och jabbar+power).

Dessutom var det tydligt att Machida fick mer skada på sig än Shogun. (revben+lår) Dessutom var Machida den enda med spräckt läpp. Shogun var ju hyffsat fräsch efter fighten, knappast att man kan säga detsamma om Machida.

Genom det har jag väldigt svårt att se hur Machida vann effective striking eller aggression. Vad vann han på? Octagon control? Genom att springa baklänges? Dessutom tryckte Shogun upp han mot buren några gånger och drog några knän. Grapplingen kan väl knappast ha haft så stor impact i denna fight.

Visst var det kanske inte den mest klara segern någonsin, men mästare eller ej så ska man inte vinna i det läget imo. Machida hade, enligt mig, inte någon edge i denna fight i något av bedömningskriterierna.

Länk till statistiken, som man visseligen kan ha endel invändningar mot.

http://fightmetric.com/fights/Machida-Shogun.html

Kwon 2009-10-26 00:17

http://lyotomachida.net/wp-content/u.../ufc-1041.jpeg

krellik 2009-10-26 00:18

Tror man har blivit van att gnälla på Dana varje gång någonting är lurt med UFC men man ska inte glömma att han har snackat länge om risken för korrupta boxningsdomare som är okunniga om mma som blir tillsatta att döma mma matcher.

Man kan ju hoppas att en skandal som denna gör att dömningen av mma matcher börjar diskuteras, förmodligen lär inget hända dock.

Inte lusläst tråden eller haft stenkoll på nyhetsflödet efter matchen, vad var det för domare som dömde matchen, vad har de för bakgrund?

krellik 2009-10-26 00:25

Dubbelkollade vilka domarna var och det var väll knappast orutin gällande mma som var frågan här så då är frågan hur fan alla 3 såg Machida som tydlig vinnare??


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)