Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2014-04-21 11:26

Jag funderar på att börja med BJJ nästa år och jag kommer definitivt köra öronskydd när det börjar bli dags att sparras ordentligt. Helt ointresserad av blomkålsöron.

cero 2014-04-21 12:09

Barbozas haka och defensiv är verkligen ett stort problem. Känns som att han blir golvad var och varannan match nu, och ofta av fighters som inte är kända för deras stand-up. Och nu av en jabb..

cero 2014-04-21 12:23

Citat:

Jag funderar på att börja med BJJ nästa år och jag kommer definitivt köra öronskydd när det börjar bli dags att sparras ordentligt. Helt ointresserad av blomkålsöron.
:bpump:

Varför inte MMA dock? Jag kommer utan tvekan använda öronskydd när jag börjar jag också. Palla gå runt med deformerade öron hela livet bara för att man inte vill se lite smårolig ut när man sparrar. Är man orolig över vad de andra ska tycka (även om det troligtvis inte bryr sig eller också har skydd) så är det bara att örfila sig själv och göra det ändå.

eternallord 2014-04-21 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963940)
:bpump:

Varför inte MMA dock? Jag kommer utan tvekan använda öronskydd när jag börjar jag också.

1) Jag vill fokusera intensivt på markkampen.
2) Jag vill kunna sparras 100% (något jag inte vill göra i MMA).
3) Tanken på att eventuellt ta ytterliggare ett svartbälte i framtiden låter roligt.


Allt handlar ju på något plan om MMA, men det största problemet för mig är att jag inte vill hålla på med boxningssparring och att "motionsträna" MMA är inte lockande för mig.

cero 2014-04-21 12:36

Vill också undvika boxningssparring. Känns inte så värt att riskera hjärnan långsiktigt bara för att man utövar en hobby. Men jag ska gå en termin där man antagligen inte kommer sparra, och sedan får jag se hur det blir.

Är inte SW roligare? Lite mer brottning, men också submissions och alla andra godbitar man hittar i JJ. Dessutom slipper man GI som bara är irriterande. Men graderingar är iofs kul.

eternallord 2014-04-21 12:58

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963953)
Vill också undvika boxningssparring. Känns inte så värt att riskera hjärnan långsiktigt bara för att man utövar en hobby. Men jag ska gå en termin där man antagligen inte kommer sparra, och sedan får jag se hur det blir.

Är inte SW roligare? Lite mer brottning, men också submissions och alla andra godbitar man hittar i JJ. Dessutom slipper man GI som bara är irriterande. Men graderingar är iofs kul.

Jag gick en termin på Kaisho i Helsingborg och det var bara väldigt, väldigt lätt boxningssparring, men där finns fortfarande puckon som inte har någon kontroll. Inte för att det var på en nivå där jag var orolig för något, men ändå.

Ja kanske, men jag vet ändå inte. Jag vill nog inte ha mer brottning, det är ganska vidrig träning :D SW är definitivt att föredra för MMA-träning, men iom att jag inte räknar med att någonsin gå en MMA-match så känns det inte så viktigt. BJJ är ju på sätt och vis att föredra i "självförsvars-syfte", hur ofta slåss man mot någon och har en gentlemanna-överkommelse att man inte ska dra i varandras kläder? :D

Lund har dessutom en väldigt bra BJJ-klubb i "Neves BJJ", och dom erbjuder träning både med och utan gi :)

Akufve 2014-04-21 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963953)
Är inte SW roligare? Lite mer brottning, men också submissions och alla andra godbitar man hittar i JJ. Dessutom slipper man GI som bara är irriterande. Men graderingar är iofs kul.

Själv tycker jag SW är roligare än när man kör med gi, då det lättare blir ett mer snabbt flow på det hela, om man kan uttrycka det så. Samtidigt så tycker jag att sparring i gi också hjälper att utveckla ens game. Visst, den kommer att vara i vägen och sakta ner allting, men jag tyckte att för min del så gjorde den sänkningen i tempo en hel del för att nöta in tekniker, attacker och försvar, som man sedan till viss del kan tillämpa i SWn. Och så tycker jag att det är för jävla kul med gi/collar chokes när man lyckas smyga in dem :d

Ajemän 2014-04-21 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6963953)
Vill också undvika boxningssparring. Känns inte så värt att riskera hjärnan långsiktigt bara för att man utövar en hobby. Men jag ska gå en termin där man antagligen inte kommer sparra, och sedan får jag se hur det blir.

Är inte SW roligare? Lite mer brottning, men också submissions och alla andra godbitar man hittar i JJ. Dessutom slipper man GI som bara är irriterande. Men graderingar är iofs kul.

Äsh då, du nojar för mycket. Ha huvudskydd och säg till motståndaren om denne slår för hårt!
Jag stör mig dock på att 14oz-handskar är standard

SW brukar vara lite hårdare. Mer grinding och mer muskelstyrka, medan bjj är lite mer tekniskt

Doctor Snuggles 2014-04-21 15:35

Är inte sw svettigare också? Mer man on man action? I bjj känns det som man har en svett och hud buffer iaf. ;)

Brunfel 2014-04-21 16:56

Har kört sw i snart två år och kan varmt rekommendera det iaf.
Som någon sa, man får räkna med högre takt i no-gi brottningen och SVÅRARE att köra lugnt och tekniskt.
Jag kör själv en ganska reserverad stil och jobbar gärna från rygg och kan intyga att det fungerar också.

Ajemän 2014-04-21 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6964157)
Är inte sw svettigare också? Mer man on man action? I bjj känns det som man har en svett och hud buffer iaf. ;)

Ja, man får torka mattorna ofta, hehe

Eternal, Mmm neves är bra. Jason är en jäkla spindel :-D

cero 2014-04-21 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av Ajemän (Inlägg 6964127)
Äsh då, du nojar för mycket. Ha huvudskydd och säg till motståndaren om denne slår för hårt!
Jag stör mig dock på att 14oz-handskar är standard

SW brukar vara lite hårdare. Mer grinding och mer muskelstyrka, medan bjj är lite mer tekniskt

Huvudskydd hjälper mest mot cuts, hjärnan blir omskakad i alla fall. Även lätt sparring (som kanske blir lite för hård då och då) under 10-15 år kan säkert göra sitt. Och vi vet inte hur mycket en hjärna tål, så jag vill inte chansa. Om jag sparrar så är det superlätt med bara markeringar mot huvudet.

Citat:

Är inte sw svettigare också? Mer man on man action?
Är du beta eller?

:D

cero 2014-04-21 18:08

Lol, något företag som inte gillar Rondas senaste kommentarer:

http://msn.foxsports.com/content/dam....medium.16.jpg

"Americana will give $5k to the first fighter that knocks out Ronda Rousey."

Spiffy 2014-04-21 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6963889)
Jag funderar på att börja med BJJ nästa år och jag kommer definitivt köra öronskydd när det börjar bli dags att sparras ordentligt. Helt ointresserad av blomkålsöron.

Kan vara vettigt att ha de även vid drillar i min mening.
Dels för att vänja sig vid skydden, och dels för att vid drillande kan det bli väldigt upprepande nötning mot örat ibland.

eternallord 2014-04-21 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 6964441)
Kan vara vettigt att ha de även vid drillar i min mening.
Dels för att vänja sig vid skydden, och dels för att vid drillande kan det bli väldigt upprepande nötning mot örat ibland.

Definitivt. Jag syftade egentligen på när det behövs, hehe :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)