Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2014-02-15 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Griip (Inlägg 6872484)
Och vadå før tung? :D Det jag tror ær deras størsta styrka ær att gå rætt på sak och putta in motståndaren i burvæggen eller kasta ner mostståndaren på marken och dærefter gøra en sittande ground and pound

Tungviktsgränsen är 265 pounds, typ 150 mindre än vad dom grabbarn ligger på.

Fast även med en 400 pounds sumobrottare med 1-2 års MMA-skolning mot Cain Velasquez så hade jag satt pengarna på Velasquez.

Doctor Snuggles 2014-02-15 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Griip (Inlägg 6872441)


Vad hade denna kille haft att hæmta i MMA? Sjælv tror jag att de bæsta sumobrottarna hade gått rætt igenom de flesta i toppen utav MMA. Och också klarat sig bæst i MMA utav ALLA icke all-round kampsportsutøvare.

Å kom før fan inte å sæg att vi sett bra sumobrottare i MMA/K1. De har varit dem tyngsta och minst atletiska av dem alla.


EDIT: Vad tror ni om sumobrottares chanser i MMA MED 1-2 års omskolning till att lægga till lite stående ground and pound och grundlæggande slagteknik.

Nu gillar jag sumo, och det är säkert en hyffsad grund, men knappast bättre än brottning. Särskilt med tanke på att en stor del av sumo baseras på att greppa motståndarens blöja. Sedan så ligger de efter vad gäller kondis, då sumo matcher sällan går över 30 sekunder. Kondis är nr 1 i mma.

Griip 2014-02-15 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6872504)
Nu gillar jag sumo, och det är säkert en hyffsad grund, men knappast bättre än brottning. Särskilt med tanke på att en stor del av sumo baseras på att greppa motståndarens blöja. Sedan så ligger de efter vad gäller kondis, då sumo matcher sällan går över 30 sekunder. Kondis är nr 1 i mma.

Fast det ær ju nr 1 i MMA før att fighters øverlag inte ær dominanta och starka nog før att med ren kraft dominera motståndaren. Hade man hur enkelt som helst puttat/kastat omkull motståndaren(Som sumos hade gjort) så hade deras størsta problem varit att avsluta fighten så snabbt som møjligt med GNP(Något som å andra sidan ær extremt svårt). Iofs hade de kunnat GNPa lite i lugnt tempo, stællt sig upp, andats lite och børjat om. Att det hade tagit 2h att trøtta ut Velasquez på detta sætt ær en annan sak.. han ær extrem.

Griip 2014-02-15 16:01

ca 10 sekunder ær genomsnittet før en sumomatch førresten. (Knappast något som talar før, jag vet :D)

Rikard Jansson 2014-02-15 16:02

Vi såg ju hur det gick för pudz.

Griip 2014-02-15 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6872503)
Tungviktsgränsen är 265 pounds, typ 150 mindre än vad dom grabbarn ligger på.

Fast även med en 400 pounds sumobrottare med 1-2 års MMA-skolning mot Cain Velasquez så hade jag satt pengarna på Velasquez.

Då hade nog Asashoryu klarat sig ændå, kanske med en liten viktnedgång. Tror han ligger på 125.. men vet ej.

Han var før øvrigt den længst regerande sumon genom tiderna


Griip 2014-02-15 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Rikard Jansson (Inlägg 6872521)
Vi såg ju hur det gick för pudz.

pudz aint got no skills bro.



Jag vill før øvrigt ændra mig :D Jag tror deras bæsta chans vore att vara kvar stående och genom utmattning/slam/knockout vinna.

Doctor Snuggles 2014-02-15 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Griip (Inlägg 6872517)
Fast det ær ju nr 1 i MMA før att fighters øverlag inte ær dominanta och starka nog før att med ren kraft dominera motståndaren. Hade man hur enkelt som helst puttat/kastat omkull motståndaren(Som sumos hade gjort) så hade deras størsta problem varit att avsluta fighten så snabbt som møjligt med GNP(Något som å andra sidan ær extremt svårt). Iofs hade de kunnat GNPa lite i lugnt tempo, stællt sig upp, andats lite och børjat om. Att det hade tagit 2h att trøtta ut Velasquez på detta sætt ær en annan sak.. han ær extrem.

Nej. Det är nr 1 för att det är en urusel strategi att chansa på att lyckas vinna inom 1 minut genom att vara fysiskt dominant. Pudde har faktiskt visat lite brottningstalang trots att han inte har det som grund. Hjälper inte.
Det fanns en tid då brottande muskelberg a la Kerr och Coleman var dominanta, men sporten har utvecklats.
Overeems senaste förluster har varit till stor del just för att hans cardio har varit för dålig.

Doctor Snuggles 2014-02-15 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av Griip (Inlägg 6872528)
Då hade nog Asashoryu klarat sig ændå, kanske med en liten viktnedgång. Tror han ligger på 125.. men vet ej.

Han var før øvrigt den længst regerande sumon genom tiderna


Jag skulle nog tippat att vargen var mer lovande.


Griip 2014-02-15 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6872551)
Nej. Det är nr 1 för att det är en urusel strategi att chansa på att lyckas vinna inom 1 minut genom att vara fysiskt dominant. Pudde har faktiskt visat lite brottningstalang trots att han inte har det som grund. Hjälper inte.
Det fanns en tid då brottande muskelberg a la Kerr och Coleman var dominanta, men sporten har utvecklats.
Overeems senaste förluster har varit till stor del just för att hans cardio har varit för dålig.

Visst fan ær det en ointelligent strategi att førsøka vinna på under 1 minut men det ær också dærfør få eller ingen utvecklat den stilen. Kerr och Coleman ja, men dem levde ju på GNP och var aldrig kvar ståendes. Man ska inte underskatta det psykologiska, blir du nedkastad i backen 3 gånger irad hur enkelt som helst så førsøker inte ens benen dina stå emot den fjærde gången.

Doctor Snuggles 2014-02-15 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av Griip (Inlägg 6872571)
Visst fan ær det en ointelligent strategi att førsøka vinna på under 1 minut men det ær också dærfør få eller ingen utvecklat den stilen. Kerr och Coleman ja, men dem levde ju på GNP och var aldrig kvar ståendes. Man ska inte underskatta det psykologiska, blir du nedkastad i backen 3 gånger irad hur enkelt som helst så førsøker inte ens benen dina stå emot den fjærde gången.

Jo? Särskilt som personen som kastar blir märktbart tröttare rätt snabbt.
Om ngn däremot är outröttlig som Cain och grindar ner dig, så blir det förstås svårare och svårare att stå emot.
Det finns en hel del fighters som har haft muskeltalang och vars strategi var att explodera, som också ofta förlorade några växlar mot slutet av fighten. Alla av dem har mediokra resultat.

Griip 2014-02-15 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6872575)
Jo? Särskilt som personen som kastar blir märktbart tröttare rätt snabbt.
Om ngn däremot är outröttlig som Cain och grindar ner dig, så blir det förstås svårare och svårare att stå emot.
Det finns en hel del fighters som har haft muskeltalang och vars strategi var att explodera, som också ofta förlorade några växlar mot slutet av fighten. Alla av dem har mediokra resultat.

Nej. Førsøker du stå emot en brytning(Nær någon tar underhooks tex och bryter/kastar ner dig på sidan) och misslyckas så blir det efter var gång svårare att stå emot den som ær starkare, både fysiskt och psykiskt. Den som førlorar brytningen blir ju trøttare æn den som vinner(precis som en fail rep trøttar ut dig mer æn en lyckad).

De som haft muskeltalang och exploderat utan att vinna i førsta ronden førlorar oftast fighten ja, sjælvklart. Men som sumobrottare kan man nog hålla relativt lugnt tempo då motståndaren kommer vara hur enkel som helst att få omkull. Størsta faran borde vara en striker med kraftiga slag/sparkar ala Crocop. En som slår/sparkar utan KO kraft(Vilket ær vældigt vældigt vældigt många, de flesta vinner på TKO och inte KO). Før øvrigt har många pga sin hållning en haka av stål(se Takanoyama, extremt uppbrøstad och dærfør blir hakan i naturligt læge redan begravd och i sitt starkaste læge).

Doctor Snuggles 2014-02-15 16:48

Det tar en massa kraft att brotta ner någon och att kontrollera dem på marken, särskilt om din strategi är att muskla ner dem. Är de förstås helt värdelösa på marken så krävs betydligt mindre energi, men vi talar väl om hyffsat jämnt motstånd. Det intressanta är att de som har dålig tdd ofta är cardio-freak typen med mindre explosiv fysik. De blir inte trötta särskilt lätt.
Det finns dessutom explosiva fighters som är bra på att spara sig, som t.ex. GSP. Men de har rätt jävla bra kondis utöver det.

Jobbigt att läsa massa norska/danska tecken förresten. Kan du inte ställa in ditt tangentbord för svenska tecken? Eller skriv a och o istället.

Griip 2014-02-15 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6872605)
Det tar en massa kraft att brotta ner någon och att kontrollera dem på marken, särskilt om din strategi är att muskla ner dem. Är de förstås helt värdelösa på marken så krävs betydligt mindre energi, men vi talar väl om hyffsat jämnt motstånd.

Jobbigt att läsa massa norska/danska tecken förresten. Kan du inte ställa in ditt tangentbord för svenska tecken? Eller skriv a och o istället.

Umm.. skall kolla om det går(kanske :D). Den rættar sig av sig sjælv också, sjukt jobbigt.. omkull blir automatiskt om kull.. sjuka jævlar, norrmænnen.


Visst tar det en massa kraft att bryta ner någon men ska du førsøka hålla emot tar det ju lika mycket kraft(Eller mer, som jag skrev sist). Umm.. jag tror sumon må hålla sig ståendes. Liggandes har han liten nytta av sin råstyrka och blir nog vældigt fort offer før sin dåliga kondition. Størsta problemet blir ju dock avslut, att kasta/putta ner motståndaren resulterar ju sællan i KO :P Men armbågar och slams kanske. Nær man grindar någon mot gærdet, vad kallas det? Det borde vara enkelt før sumon. Kontrollera kroppen på motståndaren och sedan knyta næven och køra sumo punches. Det ær de flesta faktiskt otroligt pricksækra och snabba på, se hur Takanoyama stændigt får motståndaren att tappa blicken med sina bitch-slaps.

Doctor Snuggles 2014-02-15 17:07

Tro mig, om det funkade i längden så hade det redan funnits inom mma. Du faller i den klassiska stor/muskler/stark-fällan som många noobs gör när de utvärderar vem som skulle vinna. Det finns inget inom Sumo (relevant för mma) som inte finns inom andra grapplingsporter, och atleterna som lyckas där är först och främst explosiva och starka och inte hybrider. Det betyder inte att några av de mindre inte skulle kunna lyckas inom mma efter ett antal års träning, som sagt, det är säkert en hyffsad grund.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)