Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Kwon 2012-06-12 23:16

Wanderlei tränar lite med Master Lyoto

cero 2012-06-12 23:32

Ian Mccall var med i huvudmatchen och fick $8000. Riktigt pinsamt. Nu lär ju atleter på världsklass strömma in från alla hörn och kanter..

krellik 2012-06-12 23:40

Världsklass atleter vet att de skulle dra in mer pengar än uncle creepy, ungefär mostvarande vilket draw de är.

Det är inte världsklass killarna som blir tryckta därbak utan grovjobbarna.

Doctor Snuggles 2012-06-12 23:51

Fattar inte riktigt hur de ska lyckas försörja sig på dem pengarna. Vi snackar ändå contenders som jag antar måste träna heltid.

eternallord 2012-06-12 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5823212)
Fattar inte riktigt hur de ska lyckas försörja sig på dem pengarna. Vi snackar ändå contenders som jag antar måste träna heltid.

Rapporterad payout+locker room bonus+sponsorpengar

Men det råder inget tvivel om att många är underbetalda.

Doctor Snuggles 2012-06-13 00:04

Hur mycket tycker du Khalidov vore värd som ingångssumma?
Erbjudandet var ju 20/20 för 3-4 fights, som han tyckte var lite lågt, med tanke på att han får 30 från KSW (som sedan enligt rykten bumpade till 50).

cero 2012-06-13 00:07

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 5823203)
Världsklass atleter vet att de skulle dra in mer pengar än uncle creepy, ungefär mostvarande vilket draw de är.

Det är inte världsklass killarna som blir tryckta därbak utan grovjobbarna.

Det jag menar är: hur ska bra atleter (även de som inte har karriär ännu) uppmuntras att hårdsatsa MMA om någon som Ian tjänar $8000 i en huvudmatch? Tävlar han 3 gånger per år tjänar han inte mer än en sopgubbe. Försöker förstå hur UFC tänker. På kort sikt blir det naturligtvis mycket över i egna fickor, men hur blir det med utvecklingen?

Citat:

Rapporterad payout+locker room bonus+sponsorpengar
Tror det här med "locker room bonuses" och dylikt är lite överskattat om man inte är en publiksfavorit som drar in mycket pengar. Sen får man ju en del sponsorpengar, men jag tror inte det är särskilt mycket.

Grazzafukkinrazzi 2012-06-13 00:07

Hehe, skönt att tjäna 8,000$ på ett main event när KOTN, SOTN och FOTN ligger på 65,000$

cero 2012-06-13 00:13

Tycker att en sådan lön hade varit acceptabel om det varit en schacktunering, men att arbeta för ett multimiljonärsföretag och knappt skrapa ihop en svenssonlön i en fullkontaktssport känns ju så jävla patetiskt.

Doctor Snuggles 2012-06-13 00:18

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5823223)
Det jag menar är: hur ska bra atleter (även de som inte har karriär ännu) uppmuntras att hårdsatsa MMA om någon som Ian tjänar $8000 i en huvudmatch? Tävlar han 3 gånger per år tjänar han inte mer än en sopgubbe. Försöker förstå hur UFC tänker. På kort sikt blir det naturligtvis mycket över i egna fickor, men hur blir det med utvecklingen?



Tror det här med "locker room bonuses" och dylikt är lite överskattat om man inte är en publiksfavorit som drar in mycket pengar. Sen får man ju en del sponsorpengar, men jag tror inte det är särskilt mycket.

Spons brukar sägas vara i samma storleksordning som ens lön. Beror förstås på hur väl man lyckas sälja sig själv. "Uncle Creepy" är ju en karaktär så han kanske får 10-20 papp i spons? Ingen aning.

Modellen ger ju pengar till folk som säljer ppv:s, och så länge som det är på det sättet så kommer det nog inte förändras särskilt mycket, tyvärr. Jag tror överlag att UFC borde jobba mer på att "skapa" karaktärer, det är ju först när människor blir emotionellt involverade i fighters som UFC börjar sälja ordentligt. På så sätt kan alla få bättre betalt?

Detta är dock intressant:


Poängen är att "prospects" ska kunna påbörja sin karriär och få ett par fighter under bältet utan att samtidigt behöva ha jobb vid sidan av.
Bra initiativ.

cero 2012-06-13 12:03

Citat:

Modellen ger ju pengar till folk som säljer ppv:s, och så länge som det är på det sättet så kommer det nog inte förändras särskilt mycket, tyvärr. Jag tror överlag att UFC borde jobba mer på att "skapa" karaktärer, det är ju först när människor blir emotionellt involverade i fighters som UFC börjar sälja ordentligt. På så sätt kan alla få bättre betalt?
Jo, det stämmer. Men UFC måste väl ha råd med en högre minimumlön? Och det här med karaktärer är väldigt viktigt. Med ett vasst munläder och en stark karaktär kan man ta sig långt inom MMA utan att för den delen behöva leverera några extremt bra matcher. Ett bra exempel är hur mma-publiken som generellt sett inte har lika mycket förståelse för taktiska och reserverade groundfighters hellre köper en biljett för att se GSP än Anderson/Aldo som mördar folk ståendes.

Ang mma-draft: vart står det något om ekonomiskt stöd?

Doctor Snuggles 2012-06-13 16:00

Vet jag inte. Jag hörde honom säga det i Rogan podcasten.

Konvex 2012-06-13 17:04

UFC har nog väldigt mkt råd att betala bättre, men dom kommer nog inte göra det om dom inte behöver, är väl en anledning att Fertitaz-bröderna är så emot unions.
Kommer ihåg att Tom Lawlor hade skrivit om hur han behövde ta lån för att ens ha råd med fightcampsen (kostar mycket att hyra in sparringpartners osv) mellan fighterna och gick minus på underground forumet och han är ju ändå en med speciell karaktär osv.
Hursom hade han gått minus en del sina sista fighter nu innan han fick K.o of the night, och vi kommer väl ihåg hur Pat Barry pratade om att han levde på endast ris eller vad han sa lol inför nån match också. Ganska illa för atleteter i värdlsklass som sagt.

Doctor Snuggles 2012-06-13 17:11

Fertitas filosofi är ju väldigt amerikansk, prestation = pengar. Problemet är bara att systemet inte fungerar särskilt väl (enligt studier), förutom för väldigt simpla jobb där man inte behöver använda kreativitet.
Fighting är ju ett väldigt speciellt jobb, så vet inte hur mycket det är applicerbart, men nog tror jag att vi skulle få se fler intressanta fighter/fighters om folk kände lite mer jobbtrygghet och kunde träna på heltid från en tidigare ålder.

Doctor Snuggles 2012-06-13 17:25

Problemet med UFC:s låga ingångslöner, är också att andra organisationer kan snappa upp den bästa talangen. Dreams bantamviktsmästare har fått ett bättre erbjudande av One FC,
Khalidov väger erbjudanden från flera organisationer osv. Det fjantiga är ju att UFC har råd att matcha alla andras erbjudandet med lätthet, utan att det skulle äta upp deras förtjänster särskilt mycket.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)