Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Petoria 2012-09-23 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999749)
Nej, jag bemötte bara ditt ifrågasättande av en del av argumentet. Jag var redan snäll och editerade min förra post med ett citat.

Svarade på din edit i mitt förra inlägg.

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:38

Citat:

Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi (Inlägg 5999743)
Det är ju det här påståendet som Petoria och Cero har motbevisat gång på gång nu.

Anledningen till att det anses vara fult är ju så klart när man väger Nytto/Skaderation som tekniken har. Och att hålla någon ifrån sig vs. att skicka någon på ett halvårs knärehab är ganska enkel matematik.

Eh, va? 2 tveksamma exempel, delat på hur många gånger sparken utförts (ens i mma), är inte bevis på en hög risk.
Sparken har varit en stor anledning till att Jones och Condit har vunnit flera av sina matcher.

Din "matematik" kan användas för slag också. Jabba någon för att hålla någon ifrån sig/vinna punkter vs att förstöra någons öga.

Tediiieee 2012-09-23 21:41

pokers gonna poke
http://2.bp.blogspot.com/-wFr-Orjw-a...0/fingers2.gif
http://2.bp.blogspot.com/-NLkt9YJW2D...0/fingers4.gif

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999741)
Såg din edit nu. Det håller jag med dig om, men personligen anser jag inte att effektiviteten i sparkar mot knäna väger upp mot risken. Jag tror att anledningen till att folk inte skadas mer på grund av den är dels för att få fighters använder sig utav det, men också för att man är rädd för att bli skadad och därför blir man mer avaktande.

Så räkna ihop alla gånger sparken använts och dela det med alla gånger som någon har blivit skadad av den såpass att det förstört deras knä (varken Rampage eller techno-viking är sådana exempel, som jag redan visade så sade Rampage att han skadade knät i träning t.ex), och gör motsvarande för alla andra tekniker. Jag tycker t.ex. att heel-hooks har en mycket högre risk att paja någons knä, jämfört effektivitet. Det är ju bl a därför som den inte tillåts i många juju-turneringar/lägre bälten o dyl.
Att folk är dåliga att försvara tekniker är väl knappast en bra anledning att inte tillåta dem?

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av Tediiieee (Inlägg 5999768)

Inte en enda poke där. Detta har dissekerats i detalj på sherdog, med detaljerade close-ups, redan - så du kan ju leta där om du har lust.
Intressant dock att domarn mot Vitor sade att Jon skulle hålla handen stängd när han sträckte ut armen. Inte för att jag inte håller med, men det finns väl ingen sådan regel?

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:45

Aja, nu har jag spenderat en massa tid på detta, vilket jag inte ville göra. Så gonatt.

cero 2012-09-23 21:45

Att förstöra någons öga med ett slag är högst osannolikt, detsamma kan inte sägas om en välplacerad spark mot knäskålen på en motståndare som är i full fart framåt. Dessutom finns det flera alternativ med samma funktion - vanliga frontkicks mot huvud eller kropp t ex, så jag tycker inte man förlorar mycket dynamik i sporten. Jabben kan inte ersättas.

Citat:

Jag tycker t.ex. att heel-hooks har en mycket högre risk att paja någons knä, jämfört effektivitet.
Heel-hooks är nog värre, men där har man chans att klappa ur. Kan dock gå riktigt snabbt innan knäet är söndertrasat (Palhares). Brukar också ta några sekunder från det att klappningen kommer till det att domaren avbryter (om motståndaren inväntar domaren). Helt klart något som kan diskuteras.

Ang pokes:

Finns lite bilder där han petar Lyoto i ansiktet flera gånger. Har nog inte blivit någon poke ännu, men jag tycker det är bra av domaren att säga åt honom. Vi såg ju vad som kan hända när man försöker försvara sig genom att sträcka ut armarna med en öppen hand i Philmatchen. Jon är nog inte ute efter ögonpetningar, men det är väldigt lätt hänt och kan ha hemska konsekvenser om man har otur.

Petoria 2012-09-23 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999772)
Så räkna ihop alla gånger sparken använts och dela det med alla gånger som någon har blivit skadad av den såpass att det förstört deras knä (varken Rampage eller techno-viking är sådana exempel, som jag redan visade så sade Rampage att han skadade knät i träning t.ex), och gör motsvarande för alla andra tekniker. Jag tycker t.ex. att heel-hooks har en mycket högre risk att paja någons knä, jämfört effektivitet. Det är ju bl a därför som den inte tillåts i många juju-turneringar/lägre bälten o dyl.
Att folk är dåliga att försvara tekniker är väl knappast en bra anledning att inte tillåta dem?

Visst, vi har olika åsikter om hur skadlig den är. Och jag förstår inte varför Rampages knäskada inte ska räknas, han sa att hans knä skadades i matchen mot Jones. Som sagt, tekniken används heller inte så ofta, vilket (imo) är den troliga anledningen till varför det inte finns fler skador på grund av den. Och nej jag tänker inte räkna alla knäsparkar och skador heller :)

Men det är ju just det som är grejen, det finns inget direkt försvar mot den. Vad jag vet så är det mest att inte ha benet för rakt och inte lägga allt för mycket tyngd på.

Tricklew 2012-09-23 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999761)
Sparken har varit en stor anledning till att Jones och Condit har vunnit flera av sina matcher.

Det är nog ingen som argumenterar mot att spark på knäna, samt fingrar i ansiktet är en stor faktor i Jones vinster.

Petoria 2012-09-23 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 5999793)
Det är nog ingen som argumenterar mot att spark på knäna, samt fingrar i ansiktet är en stor faktor i Jones vinster.

Var det bara jag som hörde Winkeljohn säga att Jones skulle attackera ögonen nu i senaste matchen mot Vitor?

Tricklew 2012-09-23 21:53

Inte för att vara en hater, Jones är onekligen en ruskigt duktig fighter, men visst är han en av de smutsigaste fighters vi har just nu, inte på ett Wes Sims sätt, utan snarare som en utstuderad plan.

Grazzafukkinrazzi 2012-09-23 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999761)
Din "matematik" kan användas för slag också. Jabba någon för att hålla någon ifrån sig/vinna punkter vs att förstöra någons öga.

Ah, för det är det enda sättet du kan använda en jabb på.

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 5999793)
Det är nog ingen som argumenterar mot att spark på knäna, samt fingrar i ansiktet är en stor faktor i Jones vinster.

Hahahaha!

cero 2012-09-23 22:03

Petoria: Med fingrar?

Tricklew: Det vet jag inte riktigt. Vad syftar du på? Anderson hade mycket värre knäskålssparkar mot Thales Leites, om du nu klassar det som "smutsigt". Fingrarna i ansiktet tror jag inte är avsiktligt. Är nog mer än kombination av att han inte har det bästa fotarbetet, och försöker använda sin räckvidd fullt ut. Att följa efter Rampage med spindelfingrarna var dock väldigt onödigt.

http://i27.tinypic.com/vouzc8.jpg

Petoria 2012-09-23 22:03

Har för mig det, ska försöka hitta om jag hittar exakt vad han sa senare.

Doctor Snuggles 2012-09-23 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999790)

Men det är ju just det som är grejen, det finns inget direkt försvar mot den. Vad jag vet så är det mest att inte ha benet för rakt och inte lägga allt för mycket tyngd på.

Ok, sista:
Det du beskriver är ett försvar, eller iaf en strategi, mot den. Sedan kan man lyfta benet, precis som mot vanliga sparkar, vilket man gör i MT t.ex. Varför sparken t.o.m. är mer effektiv i mma, är just för att många fighters tenderar att ha vikten på främre benet i brottningssyfte. Så eftersom sparken är ett bra försvar mot brottare, så om fler fighters skulle använda sparken skulle folk behöva tänka om sin stance, och det kanske bli mindre brottning. Vilket är ironiskt, eftersom många som gnäller på den säkert också gnäller på lnp. ;)
Varför använder ingen sparken mot Jones förresten? Han lägger stor vikt på sitt framben.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)