Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2012-08-06 19:48

Machida träffar ofta kroppssparkar med framsidan av foten, hur effektivt är det? Ser ut att göra ont i foten i alla fall.

Krampus 2012-08-06 22:59

Det där ser ärligt talat inte ut som någon vidare träff. Men jag har inte sett matchen och vad som hände sen...

Krampus 2012-08-06 23:01

Kom förresten ett steg närmare ren MMA-träning idag då jag gav mig själv en ordentlig vänsterkrog rakt mellan ögonen på ett missat nacksving på judon. Har en blå fin näsa nu. :)

spoon 2012-08-07 05:58

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 5913200)
Kom förresten ett steg närmare ren MMA-träning idag då jag gav mig själv en ordentlig vänsterkrog rakt mellan ögonen på ett missat nacksving på judon. Har en blå fin näsa nu. :)

Bad to the bone med blånäsa :cool:

Är du igång med Judon igen, nacken är bättre?

Kwon 2012-08-07 07:19

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 5913196)
Det där ser ärligt talat inte ut som någon vidare träff. Men jag har inte sett matchen och vad som hände sen...

http://rashadface.com/var/resizes/GI...f?m=1344150134
http://rashadface.com/var/resizes/GI...f?m=1344151545

Kwon 2012-08-07 15:09

Machida berättar, hyfsad engelska nu!................ .....Jämfört med Shoguns engelska :D *vroom* *vroom*


eternallord 2012-08-07 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5912697)
Machida träffar ofta kroppssparkar med framsidan av foten, hur effektivt är det? Ser ut att göra ont i foten i alla fall.

Den där sparken landade på tårna vilket inte är effektivt, men både karaten och taekwondo lär ut att sparkar ska landa med vristen, till skillnad från thaiboxningen där man landar med smalbenet. En karatespark är inte lika stark, men den är mycket snabbare, och definitivt stark nog för att knocka någon. Titta på Stephen Thompson och Dennis Siver för exempel på fighters som sparkar likadant.

cero 2012-08-07 16:42

eternallord: Där ser man.

Vad tjänar UFC egentligen på att ha Strikeforce som en separat organisation?

spoon 2012-08-07 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5914425)

Vad tjänar UFC egentligen på att ha Strikeforce som en separat organisation?

Större underlag att få fram fighters och därmed hålla en högre klass på UFC galorna?

En farmarliga kanske.

cero 2012-08-07 16:51

Man skulle ju kunna låta de sämre atleterna plockas upp av Bellator eller liknande, men visst, det tjänar ju inte UFC några pengar på.

Börjar bli lite tomt i vissa divisioner tycker jag. Skulle inte skada att skicka över en del personer till 185 och uppåt. T ex Jacare, Rockhold, Mousasi, Barnett, Cormier, osv.

dluddeckens 2012-08-07 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 5914340)
Den där sparken landade på tårna vilket inte är effektivt, men både karaten och taekwondo lär ut att sparkar ska landa med vristen, till skillnad från thaiboxningen där man landar med smalbenet. En karatespark är inte lika stark, men den är mycket snabbare, och definitivt stark nog för att knocka någon. Titta på Stephen Thompson och Dennis Siver för exempel på fighters som sparkar likadant.


Yeah, dock är oftast karatetekniker betydligt hårdare än TKD varianterna.

Fördelen är att man får bättre reach, därför man ser lite andra roligare varianter än de eviga low kicks man har i thai :)

Petoria 2012-08-07 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5914425)
eternallord: Där ser man.

Vad tjänar UFC egentligen på att ha Strikeforce som en separat organisation?

Strikeforce har fortfarande en deal med Showtime, Zuffa kan inte bara lägga ner det hursomhelst.

kohai 2012-08-07 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 5914340)
Den där sparken landade på tårna vilket inte är effektivt, men både karaten och taekwondo lär ut att sparkar ska landa med vristen, till skillnad från thaiboxningen där man landar med smalbenet. En karatespark är inte lika stark, men den är mycket snabbare, och definitivt stark nog för att knocka någon. Titta på Stephen Thompson och Dennis Siver för exempel på fighters som sparkar likadant.

'Karate' är ett ganska vitt begrepp. Vi inom Ashihara sparkar med skenben precis som Kyokushinkai och andra fullkontakt/knockdown stilar gör.

Shotokan och Shito Ryu bland annat sparkar med vrist/fotblad. Troligtvis för att dom inte tränar mot fullkontakt/knockdown. Jag vet inte exakt...

eternallord 2012-08-08 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av kohai (Inlägg 5915300)
'Karate' är ett ganska vitt begrepp. Vi inom Ashihara sparkar med skenben precis som Kyokushinkai och andra fullkontakt/knockdown stilar gör.

Shotokan och Shito Ryu bland annat sparkar med vrist/fotblad. Troligtvis för att dom inte tränar mot fullkontakt/knockdown. Jag vet inte exakt...

Det har du rätt i, Karate är väldigt brett. Machidas stil som avsågs i posten är dock vristträffar rakt igenom. Antagligen diskuterar vi centimetrar här, men vi kan nog vara överens om att en karatespark, Kyokushin exempelvis inräknat, inte liknar en thaiboxningsspark. Jag tog en i högen av Kyokushin-KO-highlightvideos och jag personligen anser att det är absolut övervägande vrist-träffar vad rundsparkarna beträffar, men jag kanske har fel :)



Den stora skillnaden mellan kraften i en TKD/(vissa sorters karate?)-spark och en Thai-spark är dock inte träffytan utan hur accelerationen genereras. En Thaispark får kraften från att de kliver in och placerar den främre foten i ett utåtpekande läge och sparkar genom målet. En spark från en fighter som har sina fötter på samma linje genereras från höftrotationen precis innan sparken landar.



Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 5914433)
Större underlag att få fram fighters och därmed hålla en högre klass på UFC galorna?

En farmarliga kanske.

Jag tror inte det är så. Alla fighters som visar stor potential låses fast i Strikeforce i sina kontrakt numera, som Gilbert Melendez mfl. Jag tror personligen Zuffa köpte Strikeforce uteslutande för att eliminera långtgående motstånd.

cero 2012-08-09 00:40

Petoria: Just det!

Ang Miller/Phan: Hur kunde det vara ett split decision? Självklart UD till sistnämda?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)