Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Njuta av nyare spel; billigast på konsol eller PC? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=241894)

smerk 2020-12-01 13:58

Njuta av nyare spel; billigast på konsol eller PC?
 
Låt säga att jag vill njuta av spel i 4k 60fps. Är det billigare att köpa ett PS5+4k TV för detta ändamål, eller borde jag skaffa en gamingdator+4k skärm?

Övrig information: Jag är casual i mitt spelande och gillar främst häftiga singleplayer spel.

King Grub 2020-12-01 14:00

Hårdvaran för konsolspel är billigare. Men spelandet är mycket billigare på PC. Ständiga deals och prenumerationstjänster.

PCn blir gammal mycket fortare, medan en konsolgeneration varar i åratal.

40plus 2020-12-01 14:07

För casual singelplayer så är det ju så mycket skönare och mer "immersive" att sitta framför en svulstig 55" skärm eller mer med en handkontroll i näven.

Tex GTA V framför en tv är helt magiskt emellanåt, sedan provade jag spela om det på en PC med mycket högre grafikinställningar, men det var inte alls samma grej.

King Grub 2020-12-01 14:11

Det fungerar dock utmärkt att dra en HDMI från datorn till TVn också.

PureWhey 2020-12-01 16:16

Om jag skulle vart mer casual och spelat singelspel skulle jag nog utan tvek valt en konsol fastän jag spelat på PC sedan Sega, typ.

Om man har mer $ och vill åt upplevelsen - dator utan tvekan.

Plasttiger 2020-12-01 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8180330)
För casual singelplayer så är det ju så mycket skönare och mer "immersive" att sitta framför en svulstig 55" skärm eller mer med en handkontroll i näven.

Tex GTA V framför en tv är helt magiskt emellanåt, sedan provade jag spela om det på en PC med mycket högre grafikinställningar, men det var inte alls samma grej.

Testat att dra en kabel från datorn till TVn?
En som liknar den från datorn till datorskärmen *slap**slap*

panzerpig 2020-12-01 19:36

4k-tv + ps5 eller pc, annars kan du ju testa stadia, geforce now eller liknande strömningstjänst. Det lär bli det billigaste.

40plus 2020-12-02 07:26

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8180332)
Det fungerar dock utmärkt att dra en HDMI från datorn till TVn också.

Citat:

Ursprungligen postat av Plasttiger (Inlägg 8180384)
Testat att dra en kabel från datorn till TVn?
En som liknar den från datorn till datorskärmen *slap**slap*

Och trådlöst tangentbord, trådlös mus, och sitta framåtlutad över soffbordet? Ja jag har testat och det suger åsnelatrin.
Dessutom har jag datorn i ett annat rum än tv:n.
Men att dra en fåtölj nära stora tv:n och ha en handkontroll i handen, det är steget innan VR och så mycket mer inlevelserikt än framför datorn.

Men nu råkar det vara så att jag uteslutande spelar BF4 multiplayer så då är det givetvis dator som gäller. Men för singelplayerspel, speciellt dom som inte är snabba fps, så är det ljusår bättre framför tv:n med handkontroll i näven.

Anton Fräs 2020-12-02 07:36

Använd handkontroll till datorn?

Mental 2020-12-02 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8180480)
Och trådlöst tangentbord, trådlös mus, och sitta framåtlutad över soffbordet? Ja jag har testat och det suger åsnelatrin.
Dessutom har jag datorn i ett annat rum än tv:n.
Men att dra en fåtölj nära stora tv:n och ha en handkontroll i handen, det är steget innan VR och så mycket mer inlevelserikt än framför datorn.

Men nu råkar det vara så att jag uteslutande spelar BF4 multiplayer så då är det givetvis dator som gäller. Men för singelplayerspel, speciellt dom som inte är snabba fps, så är det ljusår bättre framför tv:n med handkontroll i näven.

Självklart med handkontroll till konsollanpassade spel?
Jag har min dator kopplad till TV i vardagsrummet, spelar antingen på den eller mitt Switch. Vissa spel spelar jag med mus och tangentbord, men då vid skrivbord och med en skärm. Men fightinglir och plattformare spelas ju på tv med handkontroll.

40plus 2020-12-02 09:13

Citat:

Ursprungligen postat av Anton Fräs (Inlägg 8180483)
Använd handkontroll till datorn?

Citat:

Ursprungligen postat av Mental (Inlägg 8180491)
Självklart med handkontroll till konsollanpassade spel?
Jag har min dator kopplad till TV i vardagsrummet, spelar antingen på den eller mitt Switch. Vissa spel spelar jag med mus och tangentbord, men då vid skrivbord och med en skärm. Men fightinglir och plattformare spelas ju på tv med handkontroll.

Absolut det går, om man har datorn nära tv:n. Min poäng är att om man uteslutande spelar singelplayerspel och vill ha en trevlig upplevelse så är det smidigare med en konsoll framför tv:n.

Även med handkontroll till datorn så behöver man ibland tangentbord för att justera inställningar eller dylikt. Och när du startar å stänger av datorn, ska starta spelet etc.

kvarnis 2020-12-02 10:06

PS5+ en "ok" 4k TV på minst 50" kostar väl 12 tusen totalt.
En dator med hårdvara för att klara 4K 60FPS kostar väl minst 20 papp, lägg också till 4k skärm på det.

PS5+4KTV = ger helt klart mest bang/buck.

r1kkie 2020-12-02 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av kvarnis (Inlägg 8180521)
PS5+ en "ok" 4k TV på minst 50" kostar väl 12 tusen totalt.
En dator med hårdvara för att klara 4K 60FPS kostar väl minst 20 papp, lägg också till 4k skärm på det.

PS5+4KTV = ger helt klart mest bang/buck.

Går väll inte att jämföra så rakt av? Ultra på grafikinställningar på en PC motsvarar inte vad samma spel kommer köras i på PS5.

King Grub 2020-12-02 10:53

Ultra (och även lägre) på även den bästa PC flyter oftast sämre än på konsol. Så invägningen mellan flyt och fps får också vägas in.

kvarnis 2020-12-02 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av r1kkie (Inlägg 8180529)
Går väll inte att jämföra så rakt av? Ultra på grafikinställningar på en PC motsvarar inte vad samma spel kommer köras i på PS5.

Kanske det men ps5/xbx series X ger bättre optimering och grafik/flyt per krona vs en dator som kostar flera gånger mer.

Om 4-5 år kommer nog PC ikapp.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)