Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsskador & Rehab (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Stukning av fot hur behandla (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68551)

Fredrik_S 2006-04-25 19:28

Stukning av fot hur behandla
 
Om man stukar foten vad ska man då tänka på att göra akut respektive under den dagen olyckan sker samt efterföljande dagar.

Finns det någon som har en bra länk där det beskrivs i detalj som även har bra referenser.

Tolkia 2006-04-25 19:33

Linda. Håll foten högt, gärna ordentligt högt (blir en konstig ställning framför datorn, men det får man ta). Ät Ipren/Ibumetin om du har ont. Rör på foten. Det är väl vad som brukar vara standardråden. Någonstans längre ned har jag en tråd om fotledsfrakturer där Börje H svarade utförligt; kolla där för bättre tips än de jag kan ge.

Mitt högst personliga tips: Om det fortsätter att vara ont som satan, gå till läkare igen för att kolla att det inte är en fraktur. Vänta inte fem veckor med att göra det ... :(

Fredrik_S 2006-04-25 21:10

Något med kyla och värme som påverkar?

Tolkia 2006-04-25 22:00

Kylning är nog bara aktuellt akut, för att det skall bli mindre svullet. Eftersom fötter som regel sväller jämt när man värmer upp dem, stukade eller inte, är det dock kanske onödigt att typ värma stukningen i fotbad. Normala strumpor duger, skulle jag tro.

e150d 2006-04-27 16:54

Akut så är det bara att linda, hårt. För att minska blödningen och därmed svullnaden.

Sen som rehab tycker jag att man ska köra så mycket som möjligt med aktivvila. Dvs Rör på foten så mycket du kan utan att det gör ont.

Sen är balansträning guldvärt både som förebyggande och som rehab träning.

Ett mycket enkelt tips är att stå på en fot och blunda tex när man borstar tänderna.

Kan förebygga många stukade fötter.

Tolkia 2006-04-27 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av e150d
Sen är balansträning guldvärt både som förebyggande och som rehab träning.
Ett mycket enkelt tips är att stå på en fot och blunda tex när man borstar tänderna.

I second that! :thumbup:

Big_Vik 2006-04-28 06:41

Om jag kommer ihåg rätt från mina idrottsmedicin-lektioner var TRYCK absolut viktigast! Ju hårdare du lindar desto snabbare återhämtar du dig.

Fredrik_S 2006-05-05 07:07

Citat:

Ursprungligen postat av Big_Vik
Om jag kommer ihåg rätt från mina idrottsmedicin-lektioner var TRYCK absolut viktigast! Ju hårdare du lindar desto snabbare återhämtar du dig.

Ska man fortsätta linda om man utför aktiviteter eller är det Endast akut?

Tolkia 2006-05-05 08:16

För mig var det i alla fall bra att fortsätta linda; det svullnade mindre och foten var glad för det extra stödet. Men om du skall dansa eller springa eller något, så tycker jag att du skall tejpa under, för att hindra fotleden från att vinklas utåt igen.

Vimpyboy 2006-05-05 08:20

Det här fungerade utmärkt för mig:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66863

Honn 2006-05-05 08:22

Som fd rullbrädeåkare har jag provat det med att stuka fötterna ett otal gånger. Det jag brukade göra var att linda foten stenhårt i ca 10 minuter direkt när stukningen skedde, sen lite lösare i ca 10 minuter till, sen av med skiten och upp på brädan. Missade jag de första 10 minuternas lindning så kunde det ta några dagar innan fotleden ville vara med igen.

Tolkia 2006-05-05 08:31

Här finns en beskrivning av hur man (kan) tejpa (s. 66). Det brukar också finnas en "bruksanvisning" i tejpförpackningarna.

Larsson85 2010-05-23 10:08

Det känns som att det är bättre att bumpa denna än att skapa en ny tråd.

Jag lyckades stuka min fot igår och är nu lite osäker på hur jag ska behandla den. Som vanligt så hade jag ingen linda till hands när det hände, utan det blev till att vänta med att linda in den tills jag kom hem. Lindade hårt och höll den högt så att jag både förlorade känseln i den och den blev blå.

Nu dagen efter är jag osäker på hur jag ska gå vidare. Jag tycker att Tolkias råd om att försöka röra den så mycket som möjligt låter konstigt. Ska man inte låta den vila och låta kroppen läka? Att man har ont är ju kroppens sätt att säga åt en att låta det vara. Sen känns det som att rådet att röra den är motsatsen till rådet om att linda den. Linda gör man ju för att stabilisera och inte röra.

kjell33 2010-05-23 10:23

Tryck, högläge, vila. Beroende på graden av stukning får du räkna med 10-14 dagars konvalescens.

Martin Löwgren 2010-05-23 10:31

Återfallsfrekvensen på stukningar är HÖG så läs texten nedan.

Stukning, eller vrickning, innebär att en led översträcks och att dess ledband töjs ut eller går av genom alltför stor påfrestning och felaktig belastning. Den vanligaste stukningen i människokroppen är den klassiska FTA-skadan som illustreras överst i bilden ovan.

Blodkärl i området går sönder och det uppstår en blödning som leder till svullnad och som i sin tur leder till ökat tryck i vävnaderna omkring det skadade området. Det ökade trycket leder till smärta och försämrad läkning.

Det är oavsett stukningens omfattning av största vikt att den akut behandlas på plats och då efter den s.k. PRICE-metoden. Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation.

Under riktigt kraftigt våld kan även själva leden skadas och drabbas av en fraktur men då kallas det inte längre för stukning och tas därmed inte upp i denna artikel.

Det farliga med stukningar är inte att ledbandet går sönder utan att ledbandet inte längre fungerar som det ska.

Proprioception (djupsensibilitet) som det så fint kallas är varje människas förmåga att kunna avgöra de egna kroppsdelarnas position. Detta fenomen är nödvändigt för att bland annat kunna hålla balansen med såväl öppna som stängda ögon. För att kunna detta använder sig kroppen av en särskild sorts receptorer, proprioceptorer.

Receptorerna registrerar ledernas lägen genom att registrera spänningen i muskler och senor. Viktigt är att denna information inte alltid görs medvetet av oss. Receptorerna skickar informationen i lillhjärnsbanor i ryggmärgen till lillhjärnan där beslut om åtgärd fattas. Då vi blundar och medvetet försöker avgöra i vilken vinkel vårt knä är böjt i leds informationen från proprioceptorerna till somatasensoriska cortex (en del i hjärnan) där informationen görs förståelig för oss.

När ett ledband skadas så försämras kraftigt dess proprioception vilket lätt leder till nya stukningar då ledbanden inte längre sänder ut rätt signaler.

Prioritet ett i rehabiliteringen av stukningar är därför uppträning av den förlorade proprioception och inte genom lagning av det skadade ledbandet. Kirurgisk lagning av det avslitna ledbandet sker endast om skadan är så pass omfattande att chansen för självläkning är minimal.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)