Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

delta_mats 2021-07-11 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224745)
Visst, den såg lite tight ut i början och att Dustin fick krångla lite för att komma över till rätt sida.
Men tror nog mer det var
oj, jävlar tänk om jag åker på ett stryp av Conor!
än
oj, jävlar det var nära det blev svartnade!

Han sa själv att han ville lura in Conor till giljotinen, och att det blev lite väl spännande då buren var närmare än han trodde när han skulle göra nedtagningen.
Jag ser inget fel att försöka sig på en giljotin om det bjuds in till den. Alternativet hade varit att kämpa mot nedtagningen och kanske ändå hamna på rygg.

Spiffy 2021-07-12 08:05

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224754)
Jag ser inget fel att försöka sig på en giljotin om det bjuds in till den. Alternativet hade varit att kämpa mot nedtagningen och kanske ändå hamna på rygg.

Stående giljotinen absolut för att försöka få Dustin att ge upp nertagningen.
Att självmant ta det till marken och slösa krafter mot någon som är erkänt mycket bättre på marken håller jag inte med om alls.

Kaalle 2021-07-12 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224698)
Conor har även sagt innan fighten att han ska föda honom. Tror inte det blir nått rättsligt av det. Vi får se

Ni tror inte advokater som man som miljonär har råd med gör slarvsylta av handgester och kommentarer och såna småsaker? Givetvis blir det ingen rättslig påföljd av detta.

delta_mats 2021-07-12 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av Kaalle (Inlägg 8224771)
Ni tror inte advokater som man som miljonär har råd med gör slarvsylta av handgester och kommentarer och såna småsaker? Givetvis blir det ingen rättslig påföljd av detta.

Det görs ju handgester till höger och vänster inne i buren. Slit your throat är ganska vanligt. Även att gräva en grav osv...

delta_mats 2021-07-12 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224769)
Stående giljotinen absolut för att försöka få Dustin att ge upp nertagningen.
Att självmant ta det till marken och slösa krafter mot någon som är erkänt mycket bättre på marken håller jag inte med om alls.

Fast känner man att man har chansen att sätta den så varför inte.
Tror inte Conor är särskilt rädd att vara på marken med Dustin, även om Dustin är en bättre grappler så är han ingen Khabib. Att ta tillvara på de tillfällen som ges är väl ett tecken på god fight IQ, att enbart köra efter sin gameplan oavsett hur fighten utvecklas är motsatsen till bra fight IQ.

Spiffy 2021-07-12 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224787)
Fast känner man att man har chansen att sätta den så varför inte.

Tankegången borde vara att chansen att jag sätter denna är extremt liten. Sätter jag inte den och hamnar på marken, så är risken väldigt stor att jag bränner ut armarna för att försöka få den, samt jag kommer få äta armbågar resten av ronden och behöver använda en jäkla massa energi för att överleva.

I rond 2 är mina chanser då betydligt mindre.

Men visste han att vristen var skadad och det var bara en tidsfråga innan det blev värre är det klart smart att go all in på giljotinen.

Hade detta varit i slutet på rond 3 och framåt hade jag tyckt det varit en helt annan sak. För då är hans touch of death inte lika uppenbar.

delta_mats 2021-07-12 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224796)
Tankegången borde vara att chansen att jag sätter denna är extremt liten. Sätter jag inte den och hamnar på marken, så är risken väldigt stor att jag bränner ut armarna för att försöka få den, samt jag kommer få äta armbågar resten av ronden och behöver använda en jäkla massa energi för att överleva.

I rond 2 är mina chanser då betydligt mindre.

Men visste han att vristen var skadad och det var bara en tidsfråga innan det blev värre är det klart smart att go all in på giljotinen.

Hade detta varit i slutet på rond 3 och framåt hade jag tyckt det varit en helt annan sak. För då är hans touch of death inte lika uppenbar.


Chansen är större i början av matchen än senare pga av att man inte är blöt i svett. När även Dustin medger att giljotinen var lite väl nära att sitta så kände förmodligen Conor det också.
Att inte ta tillvara på de chanser man får i matchen visar på dålig fight IQ, och Conor har inte det. Man har inte det om man är/varit dubbelchamp.

Spiffy 2021-07-12 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224798)
Chansen är större i början av matchen än senare pga av att man inte är blöt i svett.

Har följt sporten sedan UFC 1, tränat själv i i alla fall 10+ år.
Jag vet hur det fungerar med svett och lås.
Det var ändå inte rätt beslut att ta ner det på marken med en giljotin.

Men visst, var kanske väl hårt att säga att hans fight iq är usel :)

Vad tyckte du om stoppet i matchen mellan
Sean O'Malley och Kris Moutinho?

delta_mats 2021-07-12 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224800)
Har följt sporten sedan UFC 1, tränat själv i i alla fall 10+ år.
Jag vet hur det fungerar med svett och lås.
Det var ändå inte rätt beslut att ta ner det på marken med en giljotin.

Men visst, var kanske väl hårt att säga att hans fight iq är usel :)

Vad tyckte du om stoppet i matchen mellan
Sean O'Malley och Kris Moutinho?

Såhär i efterhand var det fel beslut ja. Men där och då var det förmodligen rätt. Tycker ändå inte att man kan säga att det var ett direkt dåligt beslut, chansen fanns där och han tog den, inte så att han letade efter den.

Jag tycker stoppet var tidigt. Kris gick fortfarande framåt, fick visserligen bra med stryk men de mesta som landade var löst. Det ser värre ut än det är. Så länge någon står upp och avancerar tycker jag matchen bör få fortsätta.

Cooks 2021-07-12 12:47

"your wife is in my DMs"

Citat:

You’re ripped you inbred Irish. Why do you wink with your ankles? You fucking brain dead drug addict. 500k with no donation in place. Ye hang tight. Fool. You must be new to charity. The fight is off btw. We're gonna find other donors on the 10th. Good luck on your old contract kid.
:laugh:

Spiffy 2021-07-13 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224803)
Jag tycker stoppet var tidigt. Kris gick fortfarande framåt, fick visserligen bra med stryk men de mesta som landade var löst. Det ser värre ut än det är. Så länge någon står upp och avancerar tycker jag matchen bör få fortsätta.

Jag hade egentligen inte haft något problem om han stoppat matchen bra mycket tidigare. Var ju duktigt ensidig misshandel :)
Kris hade dock en del tillfällen när han inte var helt ofarlig. Men när han låtit matchen gå så länge var det extremt märkligt att helt plötsligt stoppa den.

delta_mats 2021-07-13 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224936)
Jag hade egentligen inte haft något problem om han stoppat matchen bra mycket tidigare. Var ju duktigt ensidig misshandel :)
Kris hade dock en del tillfällen när han inte var helt ofarlig. Men när han låtit matchen gå så länge var det extremt märkligt att helt plötsligt stoppa den.

Domaren ska inte bryta en match där en fighter står upp och avancerar framåt. Domarens uppgift är att skydda en fighter som inte är kapabel att skydda sig själv eller ge upp.

Grazzafukkinrazzi 2021-07-13 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224800)
Har följt sporten sedan UFC 1, tränat själv i i alla fall 10+ år.
Jag vet hur det fungerar med svett och lås.
Det var ändå inte rätt beslut att ta ner det på marken med en giljotin.

Men visst, var kanske väl hårt att säga att hans fight iq är usel :)

Vad tyckte du om stoppet i matchen mellan
Sean O'Malley och Kris Moutinho?

Hade han commitat helt och satt benen i stället för att halvhjärtat pullat guard utan att kontrollera kroppen hade den säkert kunna ha suttit, för den var djupt inne. Ska man gå för en giljotin så måste man göra det fullt ut.

Stoppet var ett skämt, Herb Dean hade antingen spelat på stoppage eller så har Dana betalat honom för det. Man sätter O'Malley på en Conor-gala mot en can av en anledning, att han ska glänsa och avsluta.

Spiffy 2021-07-13 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224944)
Domarens uppgift är att skydda en fighter som inte är kapabel att skydda sig själv eller ge upp.

Ja, och där tycker jag det i vissa fall är helt ok att stoppa en match även om personen står upp och avancerar framåt.
Typ Tony Ferguson vs Justin Gaethje om jag minns slutsekvensen på matchen rätt.

Sen tycker iofs att hörnorna borde bryta matcher oftare i rondvilorna också.

delta_mats 2021-07-13 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224955)
Ja, och där tycker jag det i vissa fall är helt ok att stoppa en match även om personen står upp och avancerar framåt.
Typ Tony Ferguson vs Justin Gaethje om jag minns slutsekvensen på matchen rätt.

Sen tycker iofs att hörnorna borde bryta matcher oftare i rondvilorna också.

Håller inte med. Man har själv det största ansvaret, plus ens ringhörna. Domaren ska skydda dig ifall du inte är förmögen att göra det själv. Kris kunde backat ifall han kände sig obekväm med att ta stryk, uppenbarligen brydde han sig inte.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)