Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Krampus 2012-12-17 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6156635)
Tycker varken Mitrione eller Nelson hör hemma i UFC. Tungviktsdivisionen är så otroligt fattig.

Eyyy....

Älskar båda. Underhållare.

Tricklew 2012-12-17 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 6156666)
Eyyy....

Älskar båda. Underhållare.

+1, Roy Nelson är en storfavorit i tungviktsdivisionen för mig, alltid taggad inför hans matcher.

Doctor Snuggles 2012-12-17 18:24

Mitrione är lovande, använde bara en dålig gameplan mot Roy. Lite för gammal för att göra några vågor bara. Roy är fortfarande top 10 typ, men trist att han inte går ner till LHW. Vore intressant att se.
HW är så packad som den någonsin varit. Bättre än förut iaf. Växer sporten lite till så kanske det tillkommer talanger i raskare takt. Borde finnas ganska mycket talang i ryssland med tanke på att brottning och sambo är stort där. Var väl ngn ryss som vann bellators bälte precis?

Krampus 2012-12-17 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6153260)
Poängen är väl dock att det är relativt ovanligt att en Judoka är så bra på dubellegs och i princip alltid använder dem för nedtagningar i mma. Jag menar, fristilsbrottning o dyl har ju judo-liknande kast också, men det är inte vad dem är bäst på. Man tränar ju främst för det som funkar/är tillåtet i tävling om man tävlar i sporten.

Vad tycker du förresten om den nya regeländringen (bl a om handfighting)? Inte säker på att jag fattar dess innebörd riktigt.

Det är en klassisk teknik som användes mycket förr. När jag tävlade var det alltid en sista chansen grej om man låg under att tjur-rusa en dubelleg (morote gari). Men man ser ju den komma rätt snabbt. Har tänkt på många gånger på varför folk inte blir knäade när de tjur-rusar en takedown i mma.
Jo, man blir ju bra på vad man tränar. Men man blir ju inte upplåst för den sakens skull om man sadlar om till MMA. Många brottare som blivit duktiga strikers.

Den är dålig. Så mycket bra tekniker som försvinner. Däremot kommer nya greppregler som kommer att tillföra sporten mer action.

eternallord 2012-12-17 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6156635)
Tycker varken Mitrione eller Nelson hör hemma i UFC. Tungviktsdivisionen är så otroligt fattig.

(T)KO-vinster över Schaub, Struve, Crocop, Herman och Mitrione tror jag bör räcka lång väg för att säkra sin status i divisionen.

eiri 2012-12-17 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6156635)
Tycker varken Mitrione eller Nelson hör hemma i UFC. Tungviktsdivisionen är så otroligt fattig.

håller med, men är iofs bättre nu än då Brock Lesnar blev mästare :D

Doctor Snuggles 2012-12-17 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 6156705)
Det är en klassisk teknik som användes mycket förr. När jag tävlade var det alltid en sista chansen grej om man låg under att tjur-rusa en dubelleg (morote gari). Men man ser ju den komma rätt snabbt. Har tänkt på många gånger på varför folk inte blir knäade när de tjur-rusar en takedown i mma.
Jo, man blir ju bra på vad man tränar. Men man blir ju inte upplåst för den sakens skull om man sadlar om till MMA. Många brottare som blivit duktiga strikers.

Den är dålig. Så mycket bra tekniker som försvinner. Däremot kommer nya greppregler som kommer att tillföra sporten mer action.

De blir knäade ibland, men de flesta gör inte så uppenbara nedtagningsförsök, utan sätter upp dem med slag etc. Dessutom är risken om man knäar att man blir nedtagen lättare om man missar.

cero 2012-12-17 19:14

Citat:

Men man ser ju den komma rätt snabbt. Har tänkt på många gånger på varför folk inte blir knäade när de tjur-rusar en takedown i mma.
Svårare när man kickboxas samtidigt. Missar man knäet och hamnar under en duktig grappler så kan man mycket väl förlora ronden, så det är väldigt high risk low reward. Även om man träffar så är det ju inte säkert att motståndaren blir så pass skadad att man kan avsluta eller ta en dominant position.

http://www.devotedmma.com/wp-content...9/10000253.gif

Anderson blev dominerad på marken under första ronden, och hade han missat knäet här i andra ronden hade han antagligen förlorat den också. Ganska vågat mao.

Citat:

(T)KO-vinster över Schaub, Struve, Crocop, Herman och Mitrione tror jag bör räcka lång väg för att säkra sin status i divisionen.
Självklart, men jag tycker samma sak om dem. Frågan är om man inte säljer mer genom att göra sig av med delar av tungviktsdivisionen och har fler matcher med lättare killar istället? Finns nog gott om folk som gärna tävlar oftare. Tycker ni verkligen det är underhållande att titta på medioker teknik och KOs av enskilda haymakers (inte riktat mot HELA divisionen)?

Citat:

Roy är fortfarande top 10 typ, men trist att han inte går ner till LHW. Vore intressant att se.
Att gå ned en viktklass och möta svårare motstånd kan ju iofs ge motsatt effekt. Men han tjänar nog på att göra sig av med fläsket i alla fall.

Doctor Snuggles 2012-12-17 19:20

Tungvikten är den mest populära klassen. Det är så det är, och alltid varit, och antagligen alltid kommer att vara. Nästan oavsett hur tunn den är. Att en del hardcores tycker den är för tunn (och numer så tycker nog de flesta att den är hyffsat tjock iaf), väger ganska lätt i ppv-ekvationen. Det enda sättet att göra den bättre är inte att ha färre tungviktare, utan fler. Då blir det lättare att ta sig in i UFC, och fler blir inspirerade att försöka sig på mma för att de ser att det är hyffsat god chans att nå fram till UFC. Bättre pengar innebär bättre träning och bättre skills.

cero 2012-12-17 19:28

Baserat på vad exakt? De största namnen som t ex Lesnar drar/drog ju enorma summor, men hur är det med resten?

Doctor Snuggles 2012-12-17 19:36

Tungviktare drar alltid bra, oavsett. FOX drog sina bästa siffror med den första showen, t.ex. Inte så konstigt. Mästaren i tungvikt är generellt sett ansett den bästa fightern i världen, i avseendet att han kan slå alla fighters i alla andra klasser (om det är helt sant eller inte är inte relevant, det är så de flesta tror - Overeem fick en ganska bra ingångslön mycket beroende på att han ser ut som en superhjälte). Det är t.o.m. mer relevant i mma än i boxning, där styrka har en stor betydelse i clinch och brottning. Vi såg vad som hände med Fedor mot Bigfoot t.ex. Visst såg Fedor dålig ut där, men det märktes ganska tydligt att han hade avsevärda problem i grapplingen mot någon mycket större som också hade skills. Han hade ju t.o.m. problem med bilmekanikern.
Ganska många som tror att Jones inte kommer göra lika väl ifrån sig i tungvikten, för att pojkarna är större, starkare, och slår hårdare.
Varför tror du att folk cuttar som galningar egentligen?

eternallord 2012-12-17 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6156787)
Självklart, men jag tycker samma sak om dem. Frågan är om man inte säljer mer genom att göra sig av med delar av tungviktsdivisionen och har fler matcher med lättare killar istället? Finns nog gott om folk som gärna tävlar oftare. Tycker ni verkligen det är underhållande att titta på medioker teknik och KOs av enskilda haymakers (inte riktat mot HELA divisionen)?

Det finns inget som stödjer den teorin, HW har alltid varit otroligt populärt och kommer fortsätta vara det. Hög KO-frekvens säljer biljetter.

Tekniken är sämre, men man måste betänka att killarna som fightas i HW väger en bra bit över 110kg. På den sortens vikt är motorik, teknik och kondition oändligt mycket svårare att få bra. De är ju de bästa i sin viktklass, vare sig vi vill det eller inte.

For the record, jag gillar att se HWs, KOs är alltid kul :)

Doctor Snuggles 2012-12-17 19:52

Klart det är kul. Hela buren skakar när de swingar högörare. :D
Jag har fått benet sparkat på, med typ 10% kapacitet, av en hyffsat tung kille som tränade MT. Jag började må lite illa efteråt. Kändes som en slägga hade träffat mitt ben.
Tunga killar som slänger läder är inte ett skämt.

spoon 2012-12-17 19:53

Störst går först. Folk gillar tungvikten och personligen så uppskattar jag dom matcherna väldigt mycket. Trots att det är sämre teknik än i dom lägre viktklasserna. Att minska divisionen skulle inte hjälpa. Mer bredd ger bättre fighters i det långa loppet.

cero 2012-12-17 21:04

Citat:

Ganska många som tror att Jones inte kommer göra lika väl ifrån sig i tungvikten, för att pojkarna är större, starkare, och slår hårdare.
Varför tror du att folk cuttar som galningar egentligen?
Väger Cain ens mer än Jones på samma fett-procent?

Och 'ganska många' trodde ju att Bonnar skulle "ut-muskla" Silva, lol. :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)