Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

nitz 2012-11-11 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av Tigerkotten (Inlägg 6088261)
Ser fram emot GSP vs Condit extremt! Hoppas på bra fight, samt att GSP vinner såklart ;)
Men bästa fightern pound for pound är nog A.Silva trots allt, andra där uppe är
Jon Jones. Frankie Edgar förtjänas att nämnas då han mer eller mindre skulle kunna cutta och gå ner en divison, fast valt att ej göra det. Blir inte förvånad om han gör det dock snart.

Han gör det, han ska möta Jose Aldo UFC 156 2a februari.
Jag skulle väl ranka såhär typ annars:
1. Silva
2. GSP
2. Jones
4. Aldo
5. JDS

Doctor Snuggles 2012-11-11 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av Timme (Inlägg 6088129)
Vem tycker ni är den bästa fightern i världen?

Diskussion på krogen? :D
Anderson Silva. Because his precision is precise.

Nikodemus 2012-11-11 15:09

missade franklin vs lee igår jääävlaaaar. vet nån var jag kan komma åt den?

Bailah 2012-11-11 15:50

Piratebay, random torrent sidor?

cero 2012-11-11 16:07

Vilken jävla grappler Dong-Hyun är.

Ang vem som är bäst: GSP. Silva har för dålig brottning (både nedtagningsförsvar men f a att ta sig upp från marken) och offensiv från ryggen för att rankas över GSP. Att jobba från ryggen i MMA öht är ganska värdelöst när man möter riktigt bra motstånd och man inte är ett jiujutsu-ess.

GSP hade antagligen tagit ned Silva varje rond, kontrollerat honom, och försvarat ev submissionförsök enkelt. GSP är som Chael fast bättre på allt i princip. Men Silva har tillräckligt bra stand-up för att få in en bra träff och avsluta. Han vinner dock inget decision.

Doctor Snuggles 2012-11-11 16:37

Ingen kan göra det Silva gör. Det gör honom till den bästa någonsin. Punkt.

eternallord 2012-11-11 16:39

Jag tror Silva hade stoppat GSP inom två ronder.

cero 2012-11-11 16:57

Nivån grappling i MMA är betydligt högre än striking, så att dominera via grappling > dominera via striking. Speciellt mtp att GSP tävlar i en starkare division, som också är fylld med grapplers.

Men det är klart att Silva är mer spektakulär, och jag tittar mycket hellre på en match med honom än GSP.

Citat:

Jag tror Silva hade stoppat GSP inom två ronder.
Vad händer om Silva inte lyckas avsluta?

Doctor Snuggles 2012-11-11 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6088780)
Nivån grappling i MMA är betydligt högre än striking, så att dominera via grappling > dominera via striking. Speciellt mtp att GSP tävlar i en starkare division, som också är fylld med grapplers.

Men det är klart att Silva är mer spektakulär, och jag tittar mycket hellre på en match med honom än GSP.



Vad händer om Silva inte lyckas avsluta?

Jag tvivlar på detta. Striking ser för det första väldigt annorlunda ut i mma, pga av just grappling, så det är svårt att göra direkta jämförelser och säga att strikingen är på en lägre nivå. Vi ser vad som t.ex. händer när expertgrapplers som Maia går in i buren. De utklassar folk på marken.
Silva är dessutom väldigt underskattad, iaf av dig, på marken. Han är extremt bra på att helt låsa motståndaren och knappt ta någon skada.

Divisionstyrka är helt spekulativt. Att fler är bättre på att grapplas betyder inte att de får en möjlighet till det.

Sonnen kunde inte få nedtagningen i andra ronden och Silva visade prov på en förbättrad tdd. GSP är kanske explosivare men är också mindre. Han är bättre ståendes, men han är också ganska mekanisk och förutsägbar, iaf för någon som är en expert på att läsa motståndare som Silva. Jag skulle i dagsläget definitivt ge Silva fördelen. Vi vet inte ens i vilken form GSP är.
Silva däremot verkar bara bli bättre, trots att han är rätt gammal för en fighter och har slagits i en jävla massa år.

Det enda man kan tala om är odds, och jag skulle ge Silva typ 70-30 chans.

eternallord 2012-11-11 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6088780)
Vad händer om Silva inte lyckas avsluta?

Vad händer om GSP inte får ner Silva?

cero 2012-11-11 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6088815)
Jag tvivlar på detta. Striking ser för det första väldigt annorlunda ut i mma, pga av just grappling, så det är svårt att göra direkta jämförelser och säga att strikingen är på en lägre nivå.

Även brottning/grappling ser annorlunda ut i MMA, pga striking. Så varför inte? Tycker du inte att det finns fler riktigt bra grapplers än strikers i MMA just nu? Och då tänker jag bara på effektivitet, inte vem som är närmast regelrätt boxning eller något sånt.

Citat:

Silva är dessutom väldigt underskattad, iaf av dig, på marken. Han är extremt bra på att helt låsa motståndaren och knappt ta någon skada.
Nej, jag håller med dig. Är det effektivt att vara defensiv från ryggen i MMA? Verkligen inte. Det var det som gjorde att Silva förlorande första ronderna med 0 offensiv från marken mot Henderson, och Sonnen i andra matchen (även 4 ronder i den första om man nu vill räkna med det pga revben osv).

Citat:

Sonnen kunde inte få nedtagningen i andra ronden och Silva visade prov på en förbättrad tdd. GSP är kanske explosivare men är också mindre. Han är bättre ståendes, men han är också ganska mekanisk och förutsägbar, iaf för någon som är en expert på att läsa motståndare som Silva. Jag skulle i dagsläget definitivt ge Silva fördelen.
Fast GSP har också betydligt bättre teknik i nedtagningarna, vilket är det viktigaste i detta fallet. Möjligt att Chaels teknik när han väl kommer i bra position är bättre pga hans bakgrund, men GSPs set-ups är i en liga för sig.


Citat:

Det enda man kan tala om är odds, och jag skulle ge Silva typ 70-30 chans.
Tvivlar verkligen på att du hade satsat dina pengar på Anderson om du nu var tvungen.

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6088823)
Vad händer om GSP inte får ner Silva?

Inte det som var min poäng. Min poäng är att GSP är en alldeles för bra grappler/striker för att Silva ska kunna förlita sig på knockout istället för att ha färdigheterna att kunna vinna ett dombeslut om så krävs.

Tediiieee 2012-11-11 19:11

http://www.google.com/url?source=img...82rRWpXZHw-Jpg
:D Påtal om lombard, vem tror ni vinner av lombard vs palhares ??

Doctor Snuggles 2012-11-11 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6088889)
Även brottning/grappling ser annorlunda ut i MMA, pga striking. Så varför inte? Tycker du inte att det finns fler riktigt bra grapplers än strikers i MMA just nu? Och då tänker jag bara på effektivitet, inte vem som är närmast regelrätt boxning eller något sånt.

Nej, jag tycker det faktiskt har svängt. Fler har bra tdd och vi får se mer stand-up än någonsin, och dåliga strikers blir färre och färre.

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6088889)
Nej, jag håller med dig. Är det effektivt att vara defensiv från ryggen i MMA? Verkligen inte. Det var det som gjorde att Silva förlorande första ronderna med 0 offensiv från marken mot Henderson, och Sonnen i andra matchen (även 4 ronder i den första om man nu vill räkna med det pga revben osv).

Det är effektivt för att negera skada, ja, vilket är vad jag pratar om. Vilket gör att du kan slåss bättre när du väl står upp. Den som ligger på botten vinner väldigt sällan ändå, så det är smartare att vara defensiv, särskilt om din huvudsakliga skill är ståendes.

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6088889)
Tvivlar verkligen på att du hade satsat dina pengar på Anderson om du nu var tvungen.

Det skulle uppenbarligen bero på oddsen.

Citat:

Inte det som var min poäng. Min poäng är att GSP är en alldeles för bra grappler/striker för att Silva ska kunna förlita sig på knockout istället för att ha färdigheterna att kunna vinna ett dombeslut om så krävs.
Silva är bra nog att hålla distansen och inte låta någon få en takedown, om han så vill. Det är bara att han oftast väljer att skita i det, och sparka och göra riskabla saker.
Tror inte GSP har hakan att klara Silvas pricksäkerhet, och inte hjärtat heller.
Kom ihåg att GSP är så bra mycket tack vare att han anpassar sina gameplans utmärkt efter motståndaren. Silva är en av de få fighters som inte har särskilt många tendenser, vilket gör honom svår att läsa. (Fighten mot Sonnen verkar vara en anomali, och antagligen berodde en stor del på skadan som sagt, plus att han säkert är skruvad nog att ha en plan att submitta Chael.)
Det plus att han själv är en expert på att läsa sina moståndare gör honom såpass mycket svårare.

Förlorar GSP mot Condit, kommer du tycka likadant då? ;)

Doctor Snuggles 2012-11-11 21:38

Apropå något annat, Alexander Volkov ser intressant ut. 2.01m lång med 81 inch reach, och väger bara 226 som HW. Tror han skulle vara ett intressant tillskott i UFC:s LHW.

eternallord 2012-11-11 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6088889)
Inte det som var min poäng. Min poäng är att GSP är en alldeles för bra grappler/striker för att Silva ska kunna förlita sig på knockout istället för att ha färdigheterna att kunna vinna ett dombeslut om så krävs.

Och min poäng var, får inte GSP ner honom inom den första minuten i varje rond är han körd, Silva kommer förstöra honom.

GSP är en väldigt bra brottare, men är det någon som verkligen tror att han är en bättre brottare (storlek/styrkefaktorn inkluderad) än Chael? Känns helt befängt i min värld.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)